Vriend is niet eerlijk

11-02-2019 23:53 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn nu 1,5 jaar samen en na 3/4 jaar kwam ik erachter dat hij rookt.
Hij zei echter niet te roken , maar het kon niet missen. Hij zei toen dat hij idd rookte , maar ook gestopt was. Hij rookt niet zoveel.
2 weken geleden zag ik en ik rook het ook dat hij dus nog steeds rookte. En weer zegt hij dat hij definitief gestopt is.
Nu is dat mijn probleem niet, maar wel dat hij niet eerlijk is.
Dat kwetst me gewoon. Ik snap niet dat hij zo glashard kan ontkennen. Elke keer weer.
Hoe weet ik of hij altijd de waarheid spreekt.
Hij draait ook vaak om antwoorden heen en het zijn allemaal kleine dingen , maar toch zit ik er mee dat hij niet eerlijk is.
Ik weet niet zo goed wat ik nu moet of wat ervan te denken.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
12-02-2019 08:48
Wat voor consequenties hang jij aan het roken? Is het heel belangrijk voor jou dat hij stopt met roken?

Stoppen is gewoon heel lastig, sommige mensen zijn ontzettend verslaafd. En het lukt hem dus niet. Hij kan het geloven dat hij gaat stoppen, maar gaat dan toch in de fout. Is dit een leugentje? Of houdt hij ook zichzelf voor de gek?

Ga eens in gesprek met je vriend, wat kan hij gaan doen om echt te stoppen? Hoe kan jij hem daarin steunen?
Netjes verwoord. Ik denk ook dat hij er zelf meer mee zit.
Hij hoeft van mij niet te stoppen, maar ik kan hem ook niet erin steunen zo.
Als hij alleen is gaat hij los lijkt het wel. Want de weekende en dagen dat hij bij mij is rookt hij nooit.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
12-02-2019 18:49
'Hè schat, ik weet dat je nog rookt en ik vind dat absoluut niet erg. Ik zou het wel waarderen als je er niet meer over liegt. Dat is wel een probleem voor mij.'
Ja dat weet hij dus al. Daarom begrijp ik het ook niet.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
12-02-2019 18:37
Wanneer het wel of niet roken jou niet uitmaakt waarom vraag er dan steeds naar?
Wanneer jij het niet belangrijk vindt waarom zou hij dan verantwoording aan jou moeten afleggen?

Jij zeurt om niets.


Je hebt gelijk hoor wanneer hij stiekem rookt dan gaat hij vast ook vreemd.
Hij hoeft geen verantwoording af te leggen, maar als hij zegt dat hij stopt dan wil ik dat geloven. En dat deed ik ook, tot ik er achter kwam dat dat totaal niet zo is.
Dan is het toch terecht dat ik vraag waarom hij niet eerlijk is. Daar gaat het om. Niet om het roken. Er roken zoveel mensen om mij heen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb precies hetzelfde met mijn man.
Hij liegt er over terwijl het me niet uit maakt dat hij rookt, en dat weet hij.
Wat me wel uitmaakte is dat ie liegt. Keihard. Want soms dan rook ik t aan zn haar bijvoorbeeld.
Ik ben maar opgehouden het er over te hebben en er over te vragen. Dan hoeft hij niet te liegen, en aan t antwoord hebben we allebei niets, omdat we ons allebei rot voelen dat hij liegt.
Of het de oplossing is weet ik niet ;)
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
am79 schreef:
12-02-2019 18:52
Ja dat weet hij dus al. Daarom begrijp ik het ook niet.
Niet vragen 'rook je nog?'. Daar komt een welles-nietes discussie van. Meedelen dat je het weet en dat je het zou appreciëren dat hij niet meer liegt.
Life is short. Eat dessert first.
Jamaarhoe schreef:
12-02-2019 18:57
Ik heb precies hetzelfde met mijn man.
Hij liegt er over terwijl het me niet uit maakt dat hij rookt, en dat weet hij.
Wat me wel uitmaakte is dat ie liegt. Keihard. Want soms dan rook ik t aan zn haar bijvoorbeeld.
Ik ben maar opgehouden het er over te hebben en er over te vragen. Dan hoeft hij niet te liegen, en aan t antwoord hebben we allebei niets, omdat we ons allebei rot voelen dat hij liegt.
Of het de oplossing is weet ik niet ;)
Je man gaat vreemd met TO !
viva-amber schreef:
12-02-2019 07:19
Iedereen liegt weleens.

Sorry, ik niet. Ik heb er een pesthekel aan.
Koop een paar pakjes sigaretten voor hem met een mooie aansteker, pak ze mooi in en geeft hem het kadootje met de woorden "Ik heb er écht geen moeite mee, ik vind het alleen niet zo fijn als je er niet open over bent, want dan denk ik dat ik overal aan moet twijfelen."
Alle reacties Link kopieren
Jamaarhoe schreef:
12-02-2019 18:57
Ik heb precies hetzelfde met mijn man.
Hij liegt er over terwijl het me niet uit maakt dat hij rookt, en dat weet hij.
Wat me wel uitmaakte is dat ie liegt. Keihard. Want soms dan rook ik t aan zn haar bijvoorbeeld.
Ik ben maar opgehouden het er over te hebben en er over te vragen. Dan hoeft hij niet te liegen, en aan t antwoord hebben we allebei niets, omdat we ons allebei rot voelen dat hij liegt.
Of het de oplossing is weet ik niet ;)
Idd dit dus. Het is nu al even geleden, maar ik zag in zijn huis een volle asbak staan, toen ik iets op moest halen. En ik ruik het ook heel sterk.
Ik ga het hem nog 1 keer zeggen dat hij bij mij echt zichzelf kan zijn en niet zo onzeker of dat hij het gevoel heeft dat hij faalt.
En hij betekend veel voor mij dus ga het hier ook niet om uit maken. Maar wil gewoon dat hij weet dat hij bij mij eerlijk kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
am79 schreef:
12-02-2019 18:56
Hij hoeft geen verantwoording af te leggen, maar als hij zegt dat hij stopt dan wil ik dat geloven. En dat deed ik ook, tot ik er achter kwam dat dat totaal niet zo is.
Dan is het toch terecht dat ik vraag waarom hij niet eerlijk is. Daar gaat het om. Niet om het roken. Er roken zoveel mensen om mij heen.
Ja maar is nee dus niet.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
12-02-2019 19:00
Koop een paar pakjes sigaretten voor hem met een mooie aansteker, pak ze mooi in en geeft hem het kadootje met de woorden "Ik heb er écht geen moeite mee, ik vind het alleen niet zo fijn als je er niet open over bent, want dan denk ik dat ik overal aan moet twijfelen."
Nou dat had ik dus ook al gedacht. Haha.
Nu rookt hij alleen op zijn werk en in zijn eigen huis. Ik heb hem nog niet met een sigaret gezien. En dat wil ik dan eigenlijk ook wel zo houden. Anders gaat hij misschien nog veel meer roken.
Ik vind dit zo'n typisch vrouwelijke reactie. Die jongen zal vast faalangst hebben en zichzelf niet durven zijn? En daarom moet jij nu alles uit de kast trekken om hem zich veilig te laten voelen?

Vertaling: die jongen walst over jouw normen en waarden heen vanwege een vieze verslaving en nu moet jij je in bochten gaan wringen om dat acceptabel te maken.

Wake up.
Alle reacties Link kopieren
Een verslaving is een ziekte. Het feit dat het hem niet gelukt is om te stoppen betekent niet automatisch dat zijn poging niet serieus is geweest, En om het hele gedoe terwijl het roken je niet uitmaakt nou allemaal op je onzekere zelf te betrekken is al helemaal wat overdreven.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
am79 schreef:
12-02-2019 19:02
Idd dit dus. Het is nu al even geleden, maar ik zag in zijn huis een volle asbak staan, toen ik iets op moest halen. En ik ruik het ook heel sterk.
Ik ga het hem nog 1 keer zeggen dat hij bij mij echt zichzelf kan zijn en niet zo onzeker of dat hij het gevoel heeft dat hij faalt.
En hij betekend veel voor mij dus ga het hier ook niet om uit maken. Maar wil gewoon dat hij weet dat hij bij mij eerlijk kan zijn.
Voordeel van ‘stiekem’ is dat hij niet rookt in jouw bijzijn. Als het ‘open’ is heb je voortaan gezelschap van een actieve roker. Kiezen tussen twee kwaden dus.
Alle reacties Link kopieren
am79 schreef:
12-02-2019 18:40

Het lijkt of hij zich schaamt en er zelf meer mee zit. Waarom zou ik er een probleem van maken. Er roken zoveel mensen. Maar ben gewoon eerlijk
Dit!

Probeer het los te zien van jou! Het gaat niet om jou, jullie relatie of dat hij je niet vertrouwt of niet eerlijk tegen je wil zijn.

Hij schaamt zich voor het feit dat hij zijn verslaving niet onder de knie krijgt. Zijn verslaving is hem de baas en dat is lastig om toe te geven. Waarschijnlijk nog het moeilijkst naar zichzelf toe.

Ik zou eens vragen naar het waarom. Open zonder gelijk over liegen en gebrek aan vertrouwen te beginnen.
Ik zou het eerder negeren ipv constant te zeggen dat je het accepteert.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
12-02-2019 19:13
Een verslaving is een ziekte. Het feit dat het hem niet gelukt is om te stoppen betekent niet automatisch dat zijn poging niet serieus is geweest, En om het hele gedoe terwijl het roken je niet uitmaakt nou allemaal op je onzekere zelf te betrekken is al helemaal wat overdreven.
Ik ben dan meer onzeker hoe hij over mij denkt omdat hij het achterhoud.
Waarom denkt hij dat hij moet liegen voor mij. Is het dan zijn eigen onzekerheid misschien.
Ik zei al , ik zeg verder niks over het roken maar wil wel duidelijk zijn dat hij zichzelf kan zijn en niet ergens omheen hoeft te draaien
Alle reacties Link kopieren
branningbrothers schreef:
12-02-2019 19:20
Dit!

Probeer het los te zien van jou! Het gaat niet om jou, jullie relatie of dat hij je niet vertrouwt of niet eerlijk tegen je wil zijn.

Hij schaamt zich voor het feit dat hij zijn verslaving niet onder de knie krijgt. Zijn verslaving is hem de baas en dat is lastig om toe te geven. Waarschijnlijk nog het moeilijkst naar zichzelf toe.

Ik zou eens vragen naar het waarom. Open zonder gelijk over liegen en gebrek aan vertrouwen te beginnen.
ja dat is mijn eigen onzekerheid dan ook weer. Ik ga het ook los laten , want het roken is geen probleem... Hij laat in alles verder wel zien dat ik alles voor hem ben. En ik verwacht ook dat hij er zelf veel meer moeite mee heeft.
Dank je wel!
Alle reacties Link kopieren
am79 schreef:
12-02-2019 19:21
Ik ben dan meer onzeker hoe hij over mij denkt omdat hij het achterhoud.
Waarom denkt hij dat hij moet liegen voor mij. Is het dan zijn eigen onzekerheid misschien.
Ik zei al , ik zeg verder niks over het roken maar wil wel duidelijk zijn dat hij zichzelf kan zijn en niet ergens omheen hoeft te draaien
Laat het onderwerp rusten en houdt op met het vragen om verantwoording.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
hoe is het nou mogelijk dat hij het roken zo lang wist te verbergen?
je hebt net verkering en ik neem aan dat je dan flink tongzoent....
dit kan ik echt niet begrijpen.
am79 schreef:
12-02-2019 19:25
ja dat is mijn eigen onzekerheid dan ook weer. Ik ga het ook los laten , want het roken is geen probleem... Hij laat in alles verder wel zien dat ik alles voor hem ben. En ik verwacht ook dat hij er zelf veel meer moeite mee heeft.
Dank je wel!
Sorry maar je wordt toch ook onzeker van een vriend die gewoon keihard liegt.. Nu over roken, waar liegt hij de volgende keer over?
quattro-stagioni schreef:
12-02-2019 07:11
Liegen = exit. Want hij zal niet alleen om het roken liegen als het hem uitkomt.
Precies!
Mijn man rookt al jaren en liegt er over. Geen idee waarom, want hij rookt niet in huis of in de auto en Ik heb er geen last verder van. Zijn lijf zijn keuze en ik vraag er niet meer naar. Maar mijn man is wel iemand die flexibel met de waarheid omgaat en dit is een van de onderdelen ervan. Ik zeg niet dat je vriend zo is, maar het is niet per definitie iets onschuldigs of jouw schuld.
Ik vind nog wel dat er een verschil zit tussen beweren dat je niet rookt, of niet vertellen dat je soms nog rookt.

Als roker die eigenlijk liever niet-roker zou willen zijn, is het fijner om een omgeving te hebben die niet weet dat je rookt. Dan rook je namelijk minder.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor jullie reactie!

Ik laat het allemaal los en het is prima dat hij rookt, nu rookt hij niet in mijn bijzijn , dus ik laat dat aan hem over.
De enigste duidelijk die ik hem nog wil geven is dat hij zichzelf kan zijn en voor mij niks achter hoeft te houden. Algemeen gezien dan!

Nogmaals bedankt

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven