Vriend luie en geen leuke vader vinden

04-06-2020 20:46 722 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,

Ik ben niet nieuw hier maar wil graag anoniem mijn verhaal doen en advies krijgen. Alvast mijn excuses voor het lange verhaal!

De situatie is als volgt: ik ben nu bijna 5 jaar gescheiden en heb 2 kinderen. Mijn ex en ik hebben een co-ouderschap en ieder de helft van de week de kinderen. Dit gaat goed en ik heb ook goed contact met mijn ex. Ik heb sinds 2,5 jaar een relatie met een man die ook gescheiden is en ook 2 kinderen heeft. Hij is nu 3,5 jaar gescheiden. Alle 4 de kinderen zijn (eind) basisschool leeftijd. Onderling, als ze elkaar zien, kunnen ze het goed met elkaar vinden.

Toen hij ging scheiden heeft hij het eerste jaar een studio gehuurd omdat hij niets anders snel kon krijgen. Omdat de ruimte beperkt was had hij ipv om de week de hele week (dat waren de afspraken over het co-ouderschap dat hij heeft met zijn ex) alleen om het weekeind zijn kinderen bij hem. Ik leerde hem kennen toen hij daar nog woonde en kon me voorstellen dat dit niet ideaal was met kinderen de hele week.

Inmiddels heeft hij al bijna 2 jaar een normaal appartement, maar nog steeds zijn kinderen om het weekeind. Ik dacht eerst nog dat het allemaal wel goed zal komen met het co-ouderschap die hij met zijn ex getroffen had en zelf ook graag de helft van de tijd zijn kinderen wilde hebben. Dit vertelde hij mij voorheen regelmatig. Maar niets is minder waar. Hij vind het wel best zo. Eerst gaf hij zijn behuizing de schuld, dat is dus al bijna 2 jaar geen excuus meer. Toen deed zogenaamd zijn werk moeilijk, maar dat bleek ook niet helemaal waar te zijn. Hij heeft uiteindelijk toegeven dat zijn werkgever met hem wilde regelen dat hij de ene week onder schooltijd kon werken en de andere week dan in het weekeind extra, om zo zijn uren in te halen. Prima zou ik denken, maar mijn vriend denkt daar anders over: zo heeft hij geen weekeind voor zichzelf zonder kinderen.

Nu draagt hij aan dat zijn ex niet de kinderbijslag wil delen als ze 50/50 de kinderen hebben. Echter heeft mijn vriend een heel goed salaris, betaald hij geen allemitatie vanwege co-ouderschap (dat alleen op papier bestaat dus) en werkt zijn ex voor minimumloon en krijgt ook toeslagen en dergelijke om haar lage inkomen aan te vullen. Ik vind het dus niet zo heel vreemd dat zij de helft van de kinderbijslag niet wenst af te staan, dit staat ook niet opgenomen in hun plan/convenant. Ik vind dus dat mijn vriend zeurt, om iets dat niet zo relevant is.

Waar het eigenlijk op neer komt is dat hij de regeling wel prima vind zo, dat geeft hij ook wel toe, lekker veel vrije tijd, en wacht tot zijn ex er werk van maakt. Ik ken zijn ex nu een klein beetje en weet dat ze dit niet gaat doen, ze zorgt liever zelf voor de kinderen dan ze bij hem te brengen als hij er toch geen zin in heeft.

Mijn conclusie na dit verhaal is dat ik mijn vriend een luie en dus ook geen leuke vader vind. Ik knap hier enorm op af. Ik vind het schandalig dat hij nooit het co-ouderschap is nagekomen omdat hij er niet zo’n zin in heeft. We wonen nog niet samen maar waren dit in de toekomst wel van plan. Ik twijfel hier nu enorm over de afgelopen maanden. Niet omdat wij het niet goed hebben samen, hij heeft juist wel alles voor mij over, maar omdat ik vind dat kinderen op de eerste plek komen en dat is bij hem duidelijk niet het geval. Ik krijg hier dus een gevoel bij, dat als wij eenmaal samenwonen hij ook verwacht dat hij bij mij op de eerste plek komt, maar dit voor mij nooit zo zal zijn, mijn kinderen zullen altijd voorgaan. Ik ben best wel teleurgesteld geraakt door dit gemakzuchtige gedrag van hem en er valt ook slecht over te praten. Hij vind dat het prima gaat zo. Ik zie het als zijn verantwoordelijkheid niet nemen tov zijn kinderen en ik kan hier merk ik niet goed mee omgaan. Dit speelt vooral het afgelopen half jaar. Als het alleen hemzelf was geweest, is hij de perfecte vriend. Maar dit veranderd toch mijn gevoelens tegenover hem merk ik.

Is het raar dat ik zo denk? Dat ik hierop afknap? Wat moet ik doen?
Nee ik begrijp je heel goed. Wat een slappe zak en geen goede vader.

Het zegt heel veel over hem, vind ik. En weinig goeds.
Wat ze afspreken onderling is aan hen, maar zo een lapzwans zou mijn partner niet zijn..
captain_hindsight schreef:
04-06-2020 22:00
Het zegt heel veel over hem, vind ik. En weinig goeds.
Dat is precies wat ik ook wilde zeggen.
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
04-06-2020 22:00
Nee ik begrijp je heel goed. Wat een slappe zak en geen goede vader.

Het zegt heel veel over hem, vind ik. En weinig goeds.
Ja, eens. En wat moet je doen? Ja, wat kun je doen? Je zou het met hem kunnen bespreken. Maar dat wordt vast geen leuk gesprek en hij zal vast niet in staat/bereid zijn om een heel ander soort ouder te worden. Ik ben bang dat het hier op gaat stuklopen.
Logisch dat je hier op afknapt.

Wat moet je doen? Je moet vooral een hoop niet doen

Je moet er in ieder geval geen tweede leg mee gaan nemen,
niet mee gaan samenwonen voor je kinderen de deur uit zijn en
hem al helemaal niet dwingen om de omgang te veranderen naar co ouderschap.

Verder moet je maar kijken of hij verder nog leuk genoeg is om bij te blijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp je goed. Dit zou voor mij ook een afknapper zijn.
Ik begrijp het ook heel goed en absoluut onaantrekkelijk. Jij hebt hierin andere waarden mbt de rol als ouder in het leven van de kinderen en dat past niet in de waarden die hij verteld en ook laat zien.
Dit komt niet overeen met elkaar en dan is het aan jou om te bedenken hoe belangrijk dit voor je is.

Zelf zou ik dit een enorme afknapper vinden en een korte termijnoplossing (ik heb meer vrije tijd en geen zin) maast zijn eogen ego.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou dat ook een afknapper vinden. Ik denk ook dat het veel zegt over hoe het gaat als je samenwoont.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou jezelf serieus nemen hierin. Dit is dus een kant van hem die voor jou een dealbreaker kan zijn.
En als je hem dit uitlegt, snapt hij dan wat storend is aan zijn losse omgang met zijn kinderen? Is hij wel op andere manieren betrokken bij hun leven?
Jufjoke schreef:
04-06-2020 22:04
Ja, eens. En wat moet je doen? Ja, wat kun je doen? Je zou het met hem kunnen bespreken. Maar dat wordt vast geen leuk gesprek en hij zal vast niet in staat/bereid zijn om een heel ander soort ouder te worden. Ik ben bang dat het hier op gaat stuklopen.
Plus: als hij dat zou worden ineens dan doet hij het voor TO. Lijkt me ook niet de goede reden.
Dit is toch gewoon geen leuke man? Die wil je toch niet aan je eigen kinderen voorstellen? En je vraagt je af of het raar is dat je afknapt? Ik vind het eerder raar dat je een relatie wilt hebben met iemand die zo met z’n kinderen en ex omgaat. Niet investeren in tijd, z’n ex voor alle kosten laten opdraaien en dan ook nog zeuren om de kinderbijslag?
Waarom ligt jouw lat zo laag?
Hoe reageert hij als je zegt: schat ik heb er eens over nagedacht en ik wil niet met je samenwonen. Ik heb gezien dat je weinig verantwoordelijkheid neemt voor je kinderen en daar ben ik nogal op afgeknapt. Ik twijfel zelfs of je wel de juiste voor me bent op lange termijn.
captain_hindsight schreef:
04-06-2020 22:07
Plus: als hij dat zou worden ineens dan doet hij het voor TO. Lijkt me ook niet de goede reden.
En hij gaat het ook vast niet volhouden
Alle reacties Link kopieren
Volg je gevoel!....
sneeuwwitje80 schreef:
04-06-2020 22:08
En hij gaat het ook vast niet volhouden
Dat ook ja. Maar dat is met de meeste dingen die je niet vanuit jezelf doet.
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
04-06-2020 22:00
Nee ik begrijp je heel goed. Wat een slappe zak en geen goede vader.

Het zegt heel veel over hem, vind ik. En weinig goeds.
Dit.

Wat een afknapper.
Am Yisrael Chai!
En in godsnaam stop je kinderen niet in 1 huis met een man die niet voor z’n eigen kinderen zorgt. Als hij al zo is met z’n eigen nageslacht belooft dat weinig goeds voor het jouwe.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit dan ook echt een enorme domper, aangezien hij voor de rest een hele leuke lieve man is als partner. Het is ook niet zo dat hij niks met zijn kinderen doet in de dagen dat hij ze wel heeft, maar dat is lekker makkelijk als je ze maar 4 dagen per maand hebt denk ik dan. Binnenspeeltuin en McDonalds in zijn weekeind en de kinderen zijn tevreden. En zondagavond weer terug naar mama. Ik merk de laatste maanden dat dit mij enorm irriteert. Ik zou nooit een relatie begonnen zijn met een man die zich vader noemt maar puntje bij paaltje ze bijna nooit heeft. Maar dat wist ik toen nog niet, ik dacht dat het tijdelijk was.

Nee hij is verder ook weinig betrokken, zijn ex regelt alles.

En ik wil überhaupt geen tweede leg dus dat is niet aan de orde.

Ik wil hem ook niet dwingen tot een co-ouderschap, hij moet dat zelf willen. Dat gebeurt dus maar niet.

Als we hierover praten en ik zeg eerlijk wat ik ervan vind wuift hij het weg en zegt dat er geen probleem is, iedereen is tevredenen volgens hem.
Een relatie kan je beëindigen, maar ouderschap niet. Toch denken sommige mensen dat ze helemaal opnieuw kunnen beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Beide ouders zijn blijkbaar tevreden met deze regeling dus daar zou ik niet aan gaan lopen trekken. Dat is hun zaak, niet de jouwe.

Je kan wel je conclusies trekken dat zijn normen en waarden aangaande ouderschap niet passen bij de jouwe en dat dit hoogst waarschijnlijk gaat schuren als jullie samen een gezin zouden gaan vormen.
Plus dat het voor jou qua partner een afknapper is.

Ik zou geen serieuze plannen meer maken met deze man.
Iedereen kan tevreden zijn, maar jij vindt het niet aantrekkelijk. Kan toch?
Alle reacties Link kopieren
Th∅rdis schreef:
04-06-2020 22:08
Dit is toch gewoon geen leuke man? Die wil je toch niet aan je eigen kinderen voorstellen? En je vraagt je af of het raar is dat je afknapt? Ik vind het eerder raar dat je een relatie wilt hebben met iemand die zo met z’n kinderen en ex omgaat. Niet investeren in tijd, z’n ex voor alle kosten laten opdraaien en dan ook nog zeuren om de kinderbijslag?
Waarom ligt jouw lat zo laag?
Mijn lat ligt niet laag, maar hij beweerde heel lang bij hoog en laag dat hij het écht op zou pakken. Pas sinds een paar maanden zijn mijn ogen opengegaan dat dit waarschijnlijk niet gaat gebeuren. En ik ben intussen wel van hem gaan houden en hij is ook echt een goede partner. Alleen geen goede vader.
moetditnou schreef:
04-06-2020 22:11

Als we hierover praten en ik zeg eerlijk wat ik ervan vind wuift hij het weg en zegt dat er geen probleem is, iedereen is tevredenen volgens hem.
Jij niet want dit past niet bij je normen en waarden zoals iemand al zo mooi zei.

(Waarmee ik niet bedoel dat je je moet bemoeien met hun regeling, maar je kan wel je conclusies trekken.)
anoniem_191117 wijzigde dit bericht op 04-06-2020 22:14
14.92% gewijzigd
moetditnou schreef:
04-06-2020 20:46
Hij heeft uiteindelijk toegeven dat zijn werkgever met hem wilde regelen dat hij de ene week onder schooltijd kon werken en de andere week dan in het weekeind extra, om zo zijn uren in te halen. Prima zou ik denken, maar mijn vriend denkt daar anders over: zo heeft hij geen weekeind voor zichzelf zonder kinderen.
Dat heb ik ook nooit. Dat hebben de meeste met kinderen nooit.
Edit: Daar is niets zielig aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven