Vriend luie en geen leuke vader vinden

04-06-2020 20:46 722 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,

Ik ben niet nieuw hier maar wil graag anoniem mijn verhaal doen en advies krijgen. Alvast mijn excuses voor het lange verhaal!

De situatie is als volgt: ik ben nu bijna 5 jaar gescheiden en heb 2 kinderen. Mijn ex en ik hebben een co-ouderschap en ieder de helft van de week de kinderen. Dit gaat goed en ik heb ook goed contact met mijn ex. Ik heb sinds 2,5 jaar een relatie met een man die ook gescheiden is en ook 2 kinderen heeft. Hij is nu 3,5 jaar gescheiden. Alle 4 de kinderen zijn (eind) basisschool leeftijd. Onderling, als ze elkaar zien, kunnen ze het goed met elkaar vinden.

Toen hij ging scheiden heeft hij het eerste jaar een studio gehuurd omdat hij niets anders snel kon krijgen. Omdat de ruimte beperkt was had hij ipv om de week de hele week (dat waren de afspraken over het co-ouderschap dat hij heeft met zijn ex) alleen om het weekeind zijn kinderen bij hem. Ik leerde hem kennen toen hij daar nog woonde en kon me voorstellen dat dit niet ideaal was met kinderen de hele week.

Inmiddels heeft hij al bijna 2 jaar een normaal appartement, maar nog steeds zijn kinderen om het weekeind. Ik dacht eerst nog dat het allemaal wel goed zal komen met het co-ouderschap die hij met zijn ex getroffen had en zelf ook graag de helft van de tijd zijn kinderen wilde hebben. Dit vertelde hij mij voorheen regelmatig. Maar niets is minder waar. Hij vind het wel best zo. Eerst gaf hij zijn behuizing de schuld, dat is dus al bijna 2 jaar geen excuus meer. Toen deed zogenaamd zijn werk moeilijk, maar dat bleek ook niet helemaal waar te zijn. Hij heeft uiteindelijk toegeven dat zijn werkgever met hem wilde regelen dat hij de ene week onder schooltijd kon werken en de andere week dan in het weekeind extra, om zo zijn uren in te halen. Prima zou ik denken, maar mijn vriend denkt daar anders over: zo heeft hij geen weekeind voor zichzelf zonder kinderen.

Nu draagt hij aan dat zijn ex niet de kinderbijslag wil delen als ze 50/50 de kinderen hebben. Echter heeft mijn vriend een heel goed salaris, betaald hij geen allemitatie vanwege co-ouderschap (dat alleen op papier bestaat dus) en werkt zijn ex voor minimumloon en krijgt ook toeslagen en dergelijke om haar lage inkomen aan te vullen. Ik vind het dus niet zo heel vreemd dat zij de helft van de kinderbijslag niet wenst af te staan, dit staat ook niet opgenomen in hun plan/convenant. Ik vind dus dat mijn vriend zeurt, om iets dat niet zo relevant is.

Waar het eigenlijk op neer komt is dat hij de regeling wel prima vind zo, dat geeft hij ook wel toe, lekker veel vrije tijd, en wacht tot zijn ex er werk van maakt. Ik ken zijn ex nu een klein beetje en weet dat ze dit niet gaat doen, ze zorgt liever zelf voor de kinderen dan ze bij hem te brengen als hij er toch geen zin in heeft.

Mijn conclusie na dit verhaal is dat ik mijn vriend een luie en dus ook geen leuke vader vind. Ik knap hier enorm op af. Ik vind het schandalig dat hij nooit het co-ouderschap is nagekomen omdat hij er niet zo’n zin in heeft. We wonen nog niet samen maar waren dit in de toekomst wel van plan. Ik twijfel hier nu enorm over de afgelopen maanden. Niet omdat wij het niet goed hebben samen, hij heeft juist wel alles voor mij over, maar omdat ik vind dat kinderen op de eerste plek komen en dat is bij hem duidelijk niet het geval. Ik krijg hier dus een gevoel bij, dat als wij eenmaal samenwonen hij ook verwacht dat hij bij mij op de eerste plek komt, maar dit voor mij nooit zo zal zijn, mijn kinderen zullen altijd voorgaan. Ik ben best wel teleurgesteld geraakt door dit gemakzuchtige gedrag van hem en er valt ook slecht over te praten. Hij vind dat het prima gaat zo. Ik zie het als zijn verantwoordelijkheid niet nemen tov zijn kinderen en ik kan hier merk ik niet goed mee omgaan. Dit speelt vooral het afgelopen half jaar. Als het alleen hemzelf was geweest, is hij de perfecte vriend. Maar dit veranderd toch mijn gevoelens tegenover hem merk ik.

Is het raar dat ik zo denk? Dat ik hierop afknap? Wat moet ik doen?
Alle reacties Link kopieren
Dit gaat Idd schuren als wij gaan samenwonen. Dat hij niet doet wat hij hoort te doen. En daar wil ik Idd mijn eigen kinderen ook niet aan bloot stellen, iemand die zo met kinderen omgaat. Vandaar mijn twijfel over samenwonen.
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
04-06-2020 22:13
Jij niet want dit past niet bij je normen en waarden zoals iemand al zo mooi zei.

(Waarmee ik niet bedoel dat je je moet bemoeien met hun regeling, maar je kan wel je conclusies trekken.)
Dat klopt, ik ga me er ook niet nee bemoeien, maar trek hier wel een conclusie uit.
Lekker zo'n eensgezind topic trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Th∅rdis schreef:
04-06-2020 22:10
En in godsnaam stop je kinderen niet in 1 huis met een man die niet voor z’n eigen kinderen zorgt. Als hij al zo is met z’n eigen nageslacht belooft dat weinig goeds voor het jouwe.
Dit!
Wij hebben ook een samengesteld gezin en zoals jij zegt, kinderen gaan voor! Bij allebei de kanten!

Ik zou het uitmaken met deze man en vriendinnen worden met zijn ex 😉
Geen prima, prima is geen goed.
Alle reacties Link kopieren
Poeh, het lijkt me best naar om die kant te leren kennen van iemand van wie je houdt.. :|

Ik denk dat ik er niet mee zou kunnen leven.
Alle reacties Link kopieren
Mijn conclusie na dit verhaal is dat ik mijn vriend een luie en dus ook geen leuke vader vind. Ik knap hier enorm op af. Ik vind het schandalig dat hij nooit het co-ouderschap is nagekomen omdat hij er niet zo’n zin in heeft. We wonen nog niet samen maar waren dit in de toekomst wel van plan. Ik twijfel hier nu enorm over de afgelopen maanden.

Stop alsjeblieft met twijfelen en schrap heel die samenwoonplannen aub. Niet doen.
De meeste vaders houden er een omgangsregeling op na zoals hij heeft. Wat is je punt? Dat je toekomstige mannen gaat afwijzen als ze niet 50% de kinderen verzorgen?
Je hebt een gevoel dat hij verwacht bij jou op de eerste plek te komen als je gaat samenwonen. Het is toch een lieve vriend? Vraag het hem zou ik zeggen wat zijn verwachtingen zijn bij samenwonen met jou.

Altijd dat onnodige riedeltje van mijn kinderen zullen altijd voorgaan... Dat is toch onvergelijkbaar. Met hem heb je een totaal andere relatie als met je kinderen.
Daarbij heb jullie samen 50% van de tijd geen kinderen om je heen. Wil je dat hij een vaderrol voor jouw kinderen gaat vervullen?
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat hij het niet ziet wanneer je het er met hem over hebt.

Voor mij zou dit ook echt een afknapper zijn.

Ook al komt er geen kind van jullie samen zegt het wel heel veel.
Hij kiest voor zichzelf en de makkelijke weg.
Als hij een weekendvader wil zijn dan had hij dat moeten aangeven. Nu lijkt het alsof hij onder de alimentatie uit wil komen en onder de verantwoordelijkheid van kinderen hebben.
lilly1234 wijzigde dit bericht op 04-06-2020 22:25
68.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
04-06-2020 22:12
Beide ouders zijn blijkbaar tevreden met deze regeling dus daar zou ik niet aan gaan lopen trekken. Dat is hun zaak, niet de jouwe.

Je kan wel je conclusies trekken dat zijn normen en waarden aangaande ouderschap niet passen bij de jouwe en dat dit hoogst waarschijnlijk gaat schuren als jullie samen een gezin zouden gaan vormen.
Plus dat het voor jou qua partner een afknapper is.

Ik zou geen serieuze plannen meer maken met deze man.

Mee eens.
Blankepit schreef:
04-06-2020 22:19
De meeste vaders houden er een omgangsregeling op na zoals hij heeft. Wat is je punt? Dat je toekomstige mannen gaat afwijzen als ze niet 50% de kinderen verzorgen?
Je hebt een gevoel dat hij verwacht bij jou op de eerste plek te komen als je gaat samenwonen. Het is toch een lieve vriend? Vraag het hem zou ik zeggen wat zijn verwachtingen zijn bij samenwonen met jou.

Altijd dat onnodige riedeltje van mijn kinderen zullen altijd voorgaan... Dat is toch onvergelijkbaar. Met hem heb je een totaal andere relatie als met je kinderen.
Daarbij heb jullie samen 50% van de tijd geen kinderen om je heen. Wil je dat hij een vaderrol voor jouw kinderen gaat vervullen?
Lees de op nog eens.
Tja, tja, tja.

Iedereen is er toch blij mee? De kinderen vinden het kennelijk prima, zijn ex klaagt niet en je vriend vind het ook prima. Wat is hier precies het probleem? Dat dit opgebroken gezin zich niet houdt aan jouw ideale plaatje van co-ouderschap?
Blankepit schreef:
04-06-2020 22:19
De meeste vaders houden er een omgangsregeling op na zoals hij heeft. Wat is je punt? Dat je toekomstige mannen gaat afwijzen als ze niet 50% de kinderen verzorgen?
Dat zou ik wel een redelijke dealbreaker vinden ja.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind ook het gebrek aan financiële zorg voor zijn kinderen stuitend.
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
04-06-2020 22:19
De meeste vaders houden er een omgangsregeling op na zoals hij heeft. Wat is je punt? Dat je toekomstige mannen gaat afwijzen als ze niet 50% de kinderen verzorgen?
Je hebt een gevoel dat hij verwacht bij jou op de eerste plek te komen als je gaat samenwonen. Het is toch een lieve vriend? Vraag het hem zou ik zeggen wat zijn verwachtingen zijn bij samenwonen met jou.

Altijd dat onnodige riedeltje van mijn kinderen zullen altijd voorgaan... Dat is toch onvergelijkbaar. Met hem heb je een totaal andere relatie als met je kinderen.
Daarbij heb jullie samen 50% van de tijd geen kinderen om je heen. Wil je dat hij een vaderrol voor jouw kinderen gaat vervullen?
Ik vind dat soort regelingen van gescheiden vaders direct een afknapper, dat is mijn persoonlijke mening, een vader die een paar dagen per maand voor zijn kinderen zorgt is in mijn ogen geen betrokken vader en dus verschillen we dan teveel in normen en waarden. Als daar een oordeel in zit, vind ik dat oké. Hij wist dat vanaf de eerste date. Hij zei toen dat hij het daarmee eens was en het allemaal zo snel mogelijk ging regelen. Hij wist dus dat ik dat niet oké vind en ging daarin mee. Dus daar heb ik nu 2,5 jaar grote moeite mee
Blankepit schreef:
04-06-2020 22:19
Je hebt een gevoel dat hij verwacht bij jou op de eerste plek te komen als je gaat samenwonen. Het is toch een lieve vriend? Vraag het hem zou ik zeggen wat zijn verwachtingen zijn bij samenwonen met jou.
Het punt bij de vriend van TO is dat hij dus al eerder heeft laten zien het ene te zeggen en het andere te doen.
Blankepit schreef:
04-06-2020 22:19
De meeste vaders houden er een omgangsregeling op na zoals hij heeft. Wat is je punt? Dat je toekomstige mannen gaat afwijzen als ze niet 50% de kinderen verzorgen?

Waarom niet? Als een vrouw zelf kinderen heeft of wil, wil je toch een man die voor kinderen wil zorgen?
Alle reacties Link kopieren
ManOpHetPrikbord schreef:
04-06-2020 22:23
Tja, tja, tja.

Iedereen is er toch blij mee? De kinderen vinden het kennelijk prima, zijn ex klaagt niet en je vriend vind het ook prima. Wat is hier precies het probleem? Dat dit opgebroken gezin zich niet houdt aan jouw ideale plaatje van co-ouderschap?

Ik kan er wel een paar opnoemen hoor: dat hij zich anders voordeed, dat hij smoesjes vertelde aan TO/regelrecht loog over waarom het nog niet kon en dat hij geld belangrijker vindt dan voor zijn kinderen zorgen. Echt een fijne vent!
blauwe_emmer schreef:
04-06-2020 22:24
Ik vind ook het gebrek aan financiële zorg voor zijn kinderen stuitend.
Ja, dat vind ik ook. Het zijn verdorie zijn kinderen!

Als je ze niet de helft van de tijd wil, heb dan ook het fatsoen om de regeling aan te passen en gewoon te betalen.
S-Groot schreef:
04-06-2020 22:25
Ik kan er wel een paar opnoemen hoor: dat hij zich anders voordeed, dat hij smoesjes vertelde aan TO/regelrecht loog over waarom het nog niet kon en dat hij geld belangrijker vindt dan voor zijn kinderen zorgen. Echt een fijne vent!
Inderdaad.
Een type vent die TO niet wil hebben. Maar ze komt er helaas nu pas achter hoe hij is. Dat is het probleem.
Alle reacties Link kopieren
En nee hij hoeft geen vaderrol maar mijn kinderen toe uit te voeren, mijn kinderen hebben al een vader.

En tja, over dat iedereen is tevreden: kinderen weten inmiddels niet meer beter en zijn ex wil het wel anders maar laat over zich heen lopen. Ik snap haar ook wel een beetje, als je ex zich zo gedraagt doe je het op gegeven moment allemaal liever zelf, denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Zit er niet meer achter bij je vriend dan enkel lui zijn?

Schaamte, faalangst, angst om geen goede vader te zijn?

Als je zegt dat het niet perse een egoïst is, kan ik mij niet voorstellen dat het alleen maar luiheid is.
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
04-06-2020 22:19
De meeste vaders houden er een omgangsregeling op na zoals hij heeft. Wat is je punt? Dat je toekomstige mannen gaat afwijzen als ze niet 50% de kinderen verzorgen?
Je hebt een gevoel dat hij verwacht bij jou op de eerste plek te komen als je gaat samenwonen. Het is toch een lieve vriend? Vraag het hem zou ik zeggen wat zijn verwachtingen zijn bij samenwonen met jou.

Altijd dat onnodige riedeltje van mijn kinderen zullen altijd voorgaan... Dat is toch onvergelijkbaar. Met hem heb je een totaal andere relatie als met je kinderen.
Daarbij heb jullie samen 50% van de tijd geen kinderen om je heen. Wil je dat hij een vaderrol voor jouw kinderen gaat vervullen?

Er kunnen allerlei redenen zijn waarom een regeling niet 50-50 is (tijdelijk ivm huisvesting, in geval van echt lastige banen als leger/zeevaart etc, omdat de kinderen echt niet gebaat zijn bij vaak wisselen, weet ik wat). En dat kan prima acceptabel zijn, als iemand daar eerlijk over is. Maar iemand die wel graag doet alsof hij 50-50 zorgt, maar dat met afstand niet doet om flauwe excuses, en ook nog eens financieel de sores bij zijn ex laat liggen, nee, dat zou ik niet hoeven nee.
captain_hindsight schreef:
04-06-2020 22:27
Inderdaad.
Een type vent die TO niet wil hebben. Maar ze komt er helaas nu pas achter hoe hij is. Dat is het probleem.
Ja, want het duurt altijd minstens 2,5 jaar om te zien wat voor vlees je in de kuip hebt.

Maar goed, dit soort relaties zijn per definitie wel een beetje complex.
Kattenkop schreef:
04-06-2020 22:28
Zit er niet meer achter bij je vriend dan enkel lui zijn?

Schaamte, faalangst, angst om geen goede vader te zijn?

Als je zegt dat het niet perse een egoïst is, kan ik mij niet voorstellen dat het alleen maar luiheid is.
Ik mag toch hopen dat volwassen mensen daar mee aan de slag gaan als ze dat hebben. Therapie oid.
ManOpHetPrikbord schreef:
04-06-2020 22:30
Ja, want het duurt altijd minstens 2,5 jaar om te zien wat voor vlees je in de kuip hebt.

Maar goed, dit soort relaties zijn per definitie wel een beetje complex.
Geen idee hoe lang het duurt voordat je daarachter komt, ik heb het nog nooit geprobeerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven