Vriend luie en geen leuke vader vinden

04-06-2020 20:46 722 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedenavond,

Ik ben niet nieuw hier maar wil graag anoniem mijn verhaal doen en advies krijgen. Alvast mijn excuses voor het lange verhaal!

De situatie is als volgt: ik ben nu bijna 5 jaar gescheiden en heb 2 kinderen. Mijn ex en ik hebben een co-ouderschap en ieder de helft van de week de kinderen. Dit gaat goed en ik heb ook goed contact met mijn ex. Ik heb sinds 2,5 jaar een relatie met een man die ook gescheiden is en ook 2 kinderen heeft. Hij is nu 3,5 jaar gescheiden. Alle 4 de kinderen zijn (eind) basisschool leeftijd. Onderling, als ze elkaar zien, kunnen ze het goed met elkaar vinden.

Toen hij ging scheiden heeft hij het eerste jaar een studio gehuurd omdat hij niets anders snel kon krijgen. Omdat de ruimte beperkt was had hij ipv om de week de hele week (dat waren de afspraken over het co-ouderschap dat hij heeft met zijn ex) alleen om het weekeind zijn kinderen bij hem. Ik leerde hem kennen toen hij daar nog woonde en kon me voorstellen dat dit niet ideaal was met kinderen de hele week.

Inmiddels heeft hij al bijna 2 jaar een normaal appartement, maar nog steeds zijn kinderen om het weekeind. Ik dacht eerst nog dat het allemaal wel goed zal komen met het co-ouderschap die hij met zijn ex getroffen had en zelf ook graag de helft van de tijd zijn kinderen wilde hebben. Dit vertelde hij mij voorheen regelmatig. Maar niets is minder waar. Hij vind het wel best zo. Eerst gaf hij zijn behuizing de schuld, dat is dus al bijna 2 jaar geen excuus meer. Toen deed zogenaamd zijn werk moeilijk, maar dat bleek ook niet helemaal waar te zijn. Hij heeft uiteindelijk toegeven dat zijn werkgever met hem wilde regelen dat hij de ene week onder schooltijd kon werken en de andere week dan in het weekeind extra, om zo zijn uren in te halen. Prima zou ik denken, maar mijn vriend denkt daar anders over: zo heeft hij geen weekeind voor zichzelf zonder kinderen.

Nu draagt hij aan dat zijn ex niet de kinderbijslag wil delen als ze 50/50 de kinderen hebben. Echter heeft mijn vriend een heel goed salaris, betaald hij geen allemitatie vanwege co-ouderschap (dat alleen op papier bestaat dus) en werkt zijn ex voor minimumloon en krijgt ook toeslagen en dergelijke om haar lage inkomen aan te vullen. Ik vind het dus niet zo heel vreemd dat zij de helft van de kinderbijslag niet wenst af te staan, dit staat ook niet opgenomen in hun plan/convenant. Ik vind dus dat mijn vriend zeurt, om iets dat niet zo relevant is.

Waar het eigenlijk op neer komt is dat hij de regeling wel prima vind zo, dat geeft hij ook wel toe, lekker veel vrije tijd, en wacht tot zijn ex er werk van maakt. Ik ken zijn ex nu een klein beetje en weet dat ze dit niet gaat doen, ze zorgt liever zelf voor de kinderen dan ze bij hem te brengen als hij er toch geen zin in heeft.

Mijn conclusie na dit verhaal is dat ik mijn vriend een luie en dus ook geen leuke vader vind. Ik knap hier enorm op af. Ik vind het schandalig dat hij nooit het co-ouderschap is nagekomen omdat hij er niet zo’n zin in heeft. We wonen nog niet samen maar waren dit in de toekomst wel van plan. Ik twijfel hier nu enorm over de afgelopen maanden. Niet omdat wij het niet goed hebben samen, hij heeft juist wel alles voor mij over, maar omdat ik vind dat kinderen op de eerste plek komen en dat is bij hem duidelijk niet het geval. Ik krijg hier dus een gevoel bij, dat als wij eenmaal samenwonen hij ook verwacht dat hij bij mij op de eerste plek komt, maar dit voor mij nooit zo zal zijn, mijn kinderen zullen altijd voorgaan. Ik ben best wel teleurgesteld geraakt door dit gemakzuchtige gedrag van hem en er valt ook slecht over te praten. Hij vind dat het prima gaat zo. Ik zie het als zijn verantwoordelijkheid niet nemen tov zijn kinderen en ik kan hier merk ik niet goed mee omgaan. Dit speelt vooral het afgelopen half jaar. Als het alleen hemzelf was geweest, is hij de perfecte vriend. Maar dit veranderd toch mijn gevoelens tegenover hem merk ik.

Is het raar dat ik zo denk? Dat ik hierop afknap? Wat moet ik doen?
Alle reacties Link kopieren
Zorg trouwens voor degelijke anti-conceptie.
Je wil niet zwanger raken van dit weggewaaid dakraam.

Tenzij je nog een 3de kind in je ééntje zou willen opvoeden.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Sanne_A schreef:
04-06-2020 22:55
Wij gingen samenwonen en opeens wilde hij wel dat de kinderen deels bij hem (ons) woonden. Drie keer raden wie er voor ze kon zorgen... hint: hij was het niet.
En dit vrees ik misschien ook wel een beetje als hij het toch ineens doet. Om de verkeerde redenen dus.
Alle reacties Link kopieren
Soortgelijke verhaal heeft mijn zus ook... dus ik kan je best ergens begrijpen.

Sterkte babe!
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
04-06-2020 23:01
Zorg trouwens voor degelijke anti-conceptie.
Je wil niet zwanger raken van dit weggewaaid dakraam.

Tenzij je nog een 3de kind in je ééntje zou willen opvoeden.
Geen zorgen, ik ben al aantal jaar geleden gesteriliseerd. Zoals ik al zei is dit dus niet aan de orde.
Alle reacties Link kopieren
Zo'n vent wil je toch niet als stiefvader voor je kinderen?
VivaYfke schreef:
04-06-2020 22:22
Lees de op nog eens.
Gedaan en nog steeds begrijp ik TO niet. Wat wil ze van hem? Dat hij een vaderrol gaat spelen voor de 50% dat ze haar kinderen heeft? Maar die kinderen komen op de absoluut eerste plaats dus ik heb het gevoel dat ze hem daar helemaal geen prominente rol in ziet spelen.

Wat vriend doet met zijn kids en welke afspraken hij met zijn ex heeft gaat TO niets aan.
Blankepit schreef:
04-06-2020 23:05
Gedaan en nog steeds begrijp ik TO niet. Wat wil ze van hem? Dat hij een vaderrol gaat spelen voor de 50% dat ze haar kinderen heeft? Maar die kinderen komen op de absoluut eerste plaats dus ik heb het gevoel dat ze hem daar helemaal geen prominente rol in ziet spelen.

Wat vriend doet met zijn kids en welke afspraken hij met zijn ex heeft gaat TO niets aan.
Ze baalt dat hij haar zolang heeft voorgelogen en zich heeft voorgedaan als een betrokken vader. De man waar ze van is gaan houden, bestaat niet.
ik zou er ook op afknappen. weg met die knakker
Alle reacties Link kopieren
Wat zeg je trouwens als je over 5 jaar dus wel samenwoont met hem en jouw kids en je pakweg 14-jarige dochter vraagt "Seg mam, waarom wonen An en Jan - de kinderen van je partner - niet meer hier?".

Als ze straks pubers zijn gaan die kinderen van hem waarschijnlijk geen heel weekend meer komen bovendien. Want hun leven (bijbanen, hobby's, vrienden, school, ...) speelt zich grotendeels af bij hun moeder.

Welk beeld wil jij meegeven aan je toekomstige pubers?
Dat het oké is om je ex - waar je kinderen mee hebt - maar te laten stikken? Zowel qua tijd als qua centen?
wissewis wijzigde dit bericht op 04-06-2020 23:12
2.69% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Blankepit schreef:
04-06-2020 23:05
Gedaan en nog steeds begrijp ik TO niet. Wat wil ze van hem? Dat hij een vaderrol gaat spelen voor de 50% dat ze haar kinderen heeft? Maar die kinderen komen op de absoluut eerste plaats dus ik heb het gevoel dat ze hem daar helemaal geen prominente rol in ziet spelen.

Wat vriend doet met zijn kids en welke afspraken hij met zijn ex heeft gaat TO niets aan.
Wat ik had gewild is dat hij gewoon eerlijk was geweest vanaf het begin ipv me naar de mond te praten en het eens te zijn met mijn ideeën over een goede verdeling van de zorg tussen ouders. Dan had ik al 2,5 jaar geleden kunnen beslissen of ik ermee door wilde gaan.
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
04-06-2020 23:08
Ze baalt dat hij haar zolang heeft voorgelogen en zich heeft voorgedaan als een betrokken vader. De man waar ze van is gaan houden, bestaat niet.
Inderdaad en ik ben daar ook echt verdrietig over, niemand in mijn omgeving snapt het lijkt het wel als ik erover begin.
Alle reacties Link kopieren
moetditnou schreef:
04-06-2020 23:11
Wat ik had gewild is dat hij gewoon eerlijk was geweest vanaf het begin ipv me naar de mond te praten en het eens te zijn met mijn ideeën over een goede verdeling van de zorg tussen ouders. Dan had ik al 2,5 jaar geleden kunnen beslissen of ik ermee door wilde gaan.
Je kan toch écht nog elke dag beslissen of je hier wel of niet mee door wil gaan.

Het is niet verboden om na (amper) 2.5 jaar je relatie en zijn leugens te herevalueren.


Ik neem aan dat je een relatie wil die forever and ever is en voor de volgende 40 jaar.
Dan is 2.5 jaar dus "nauwelijks iets" qua tijd.
wissewis wijzigde dit bericht op 04-06-2020 23:14
12.56% gewijzigd
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
04-06-2020 23:13
Je kan toch écht nog elke dag beslissen of je hier wel of niet mee door wil gaan.

Het is niet verboden om na 2.5 jaar je relatie en zijn leugens te herevalueren.
Dat weet ik, neemt niet weg dat ik dat moeilijk kan vinden om die beslissing te nemen
moetditnou schreef:
04-06-2020 23:13
Inderdaad en ik ben daar ook echt verdrietig over, niemand in mijn omgeving snapt het lijkt het wel als ik erover begin.
Ik snap je prima, denk ook niet dat dit op lange termijn blijft werken.
Alle reacties Link kopieren
moetditnou schreef:
04-06-2020 23:00
Samenwonen met een samengesteld gezin staat me verder niet tegen. Zijn houding als vader wel.

Ik ben nog bij hem omdat ik van hem ben gaan houden en nu overweeg om verder te gaan latten. Of dat op lange termijn werkt weet ik niet.

Dat hij jou op herhaling (en jarenlang) voorliegt en bewust misleidt als het hem zo uitkomt vind je geen probleem voor een latrelatie?
Je ziet het scherp, TO. Lastig en moeilijk en niet leuk. Herkenbaar ook, een paar dagen per maand met de kinderen naar het zwembad of de kinderboerderij, geen idee verder wat de kinderen bezighoudt en blij dat er ook nooit een beroep op hem wordt gedaan omdat de kinderen precies weten wat ze van hun vader mogen verwachten (i.e. niks). Belangrijk om voor ogen te houden dat dit wat je ziet zijn ware aard is.
moetditnou schreef:
04-06-2020 23:11
Wat ik had gewild is dat hij gewoon eerlijk was geweest vanaf het begin ipv me naar de mond te praten en het eens te zijn met mijn ideeën over een goede verdeling van de zorg tussen ouders. Dan had ik al 2,5 jaar geleden kunnen beslissen of ik ermee door wilde gaan.
Hij heeft waarschijnlijk goed aangevoeld, dat je hem niet aantrekkelijk zou vinden als hij eerlijk was.
moetditnou schreef:
04-06-2020 23:13
Inderdaad en ik ben daar ook echt verdrietig over, niemand in mijn omgeving snapt het lijkt het wel als ik erover begin.
Rare omgeving.
Alle reacties Link kopieren
Hij is dus niet degene die hij beweert te zijn. En dat valt je terecht tegen.
En msschien denk je ook wel, als hij hierover kan liegen/ in ieder geval veel te laks is, waar dan nog meer over?
Dit gaat niet alleen over hem als vader, maar over hem als mens.
Hij kan zich hierover anders voordoen, terwijl dat nadelig is voor degenen die voor hem het belangrijkst zijn.
Mega rode vlag.
En groot gelijk dat je hierop afknapt. Hoe een man zijn vaderrol op zich neemt, zegt alles.
Alle reacties Link kopieren
Oriander schreef:
04-06-2020 23:18
Rare omgeving.
Ik had het er bijvoorbeeld met mijn moeder over en die zei dus ook dat wel meer mannen zo’n regeling hebben en snapt niet waarom ik dat zo’n probleem vind.

Een (bewust kinderloze) vriendin van mij zei zelfs, joh dan zit je ook niet opgescheept met zijn kinderen de helft van de tijd.

Zij zijn de enige 2 tegen wie ik mijn zorgen uitten en geen van tweeën leek mijn probleem te snappen.

Ik vind zijn kinderen lieverds en zou het helemaal geen probleem vinden om ze vaker te zien. Maar daar denkt vriend dus blijkbaar anders over. Ik snap het oprecht niet.
moetditnou schreef:
04-06-2020 23:26
Ik had het er bijvoorbeeld met mijn moeder over en die zei dus ook dat wel meer mannen zo’n regeling hebben en snapt niet waarom ik dat zo’n probleem vind.

Een (bewust kinderloze) vriendin van mij zei zelfs, joh dan zit je ook niet opgescheept met zijn kinderen de helft van de tijd.

Zij zijn de enige 2 tegen wie ik mijn zorgen uitten en geen van tweeën leek mijn probleem te snappen.

Ik vind zijn kinderen lieverds en zou het helemaal geen probleem vinden om ze vaker te zien. Maar daar denkt vriend dus blijkbaar anders over. Ik snap het oprecht niet.
Sommige mensen hebben niet zoveel met andere mensen als ze meer moeten geven dan nemen. Zelfs al zijn het hun eigen kinderen waar het om gaat.
Ik denk dat je weet dat de relatie niet gaat werken, het verschil in normen en waarden is te verschillend. Het zal een kwestie van tijd zijn om het te laten bezinken en toeleven naar een breuk.
anoniem_360662 wijzigde dit bericht op 04-06-2020 23:32
1.03% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
moetditnou schreef:
04-06-2020 23:26
Ik had het er bijvoorbeeld met mijn moeder over en die zei dus ook dat wel meer mannen zo’n regeling hebben en snapt niet waarom ik dat zo’n probleem vind.

Een (bewust kinderloze) vriendin van mij zei zelfs, joh dan zit je ook niet opgescheept met zijn kinderen de helft van de tijd.

Zij zijn de enige 2 tegen wie ik mijn zorgen uitten en geen van tweeën leek mijn probleem te snappen.

Ik vind zijn kinderen lieverds en zou het helemaal geen probleem vinden om ze vaker te zien. Maar daar denkt vriend dus blijkbaar anders over. Ik snap het oprecht niet.
Ik vind an sich weinig mis met weekendvader zijn.
Maar dan wel in een afgesproken convenant, met een fatsoenlijke alimentatie-regeling, ...

En niet dat moeder maar opdraait voor alles omdat pa alles vertikt en er geen zin in heeft en hij officieel wel co-ouder heeft.
En hij zijn omgeving ook nog eens voorliegt daarover.


Wat willen de kinderen?
Wat zou hij doen als die morgen hem toch vragen tot week-week of 9-5 ofzo?

Want ze zullen wel meekrijgen dat jouw kinderen wél écht co-ouderschap hebben.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
moetditnou schreef:
04-06-2020 23:26
Ik vind zijn kinderen lieverds en zou het helemaal geen probleem vinden om ze vaker te zien.
Lief.
moetditnou schreef:
04-06-2020 23:26
Ik snap het oprecht niet.
Je gaat het nooit snappen, denk ik.
Alle reacties Link kopieren
moetditnou schreef:
04-06-2020 23:26
Ik had het er bijvoorbeeld met mijn moeder over en die zei dus ook dat wel meer mannen zo’n regeling hebben en snapt niet waarom ik dat zo’n probleem vind.

Een (bewust kinderloze) vriendin van mij zei zelfs, joh dan zit je ook niet opgescheept met zijn kinderen de helft van de tijd.

Heb je niet vertelt dat de oorspronkelijke opzet anders was?
Heb je ook niet vertelt dat hij geen cent bijdraagt aan hun opvoeding?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven