Vriend maakt het telkens uit in ruzies

11-09-2020 23:03 1020 berichten
Hoi,

We zijn nu 3 jaar samen. Op zich een fijne relatie, behalve dan als we een conflict hebben. Die lopen hoog op, met meestal het opzeggen van de relatie door mijn vriend. Hij komt er wel weer op terug als hij weer rustig is geworden, maar mij begint het behoorlijk op te breken.

Zijn uitleg is dat hij de "situatie" (de ruzie) niet meer wil en dan alles doet om een eind aan de ruzie te maken, inclusief uitmaken dus.

Ik heb verlatingsangst, dus het hakt er extra in. Raak in paniek als het weer uit is, en trek dan behoorlijk aan hem. De laatste tijd beheers ik mijn reactie wel beter en trek ik me terug.

Ik heb al vaak geprobeerd met hem te praten als de boel weer gekalmeerd is. Zijn oplossing is gewoon geen ruzie meer maken. Ik vind dat geen reëel idee. Ik wil graag op een andere manier ruzie maken. Als er irritatie is, bijvoorbeeld elkaar even met rust laten, later uitpraten als de boel gekalmeerd is. Niet gelijk de handdoek in de ring gooien.

Eergisteren hebben we weer ruzie gehad. Met weer een keiharde afwijzing van zijn kant. Hij is er klaar mee, het is uit. Volgende week kan ik mijn spullen ophalen enz

Ik ben naar mijn eigen huis gegaan. Hoorde vandaag pas eind van de dag iets van hem. Dat hij niet meer wist wat hij met de relatie aanmoet. De ruzies echt niet meer kan verdragen, maar wel stapelgek op mij is en vertrouwd met mij is. Dat hij moet kiezen uit 2 zure appels.

Ik krijg het niet meer uitgelegd dat de ruzies zo hoog oplopen omdat hij het telkens uitmaakt en daarmee mijn paniek triggert. Dus nu zit ik de hele tijd mijn paniek te onderdrukken omdat hij niet meer weet of hij nog verder met mij wil, terwijl ik aan de andere kant ook boos ben op mezelf dat ik me, vanwege die paniek, zo afhankelijk maak. Boos ook op hem omdat hij het weer in een conflict heeft uitgemaakt. Verdrietig ook omdat dit telkens weer gebeurt.

Ik weet gewoon niet meer wat ik ermee moet. Voel me zo heen en weer geslingerd tussen allerlei gedachtes en gevoelens. Hoe erg ik dat uitmaken vanuit mijn verlatingsangst ook vind, blijf ik ook denken dat ik toch geen man moet willen die mij niet lijkt te willen.

Even van me afschrijven, misschien heeft iemand dit meegemaakt en kan mij hierin adviseren?
Alle reacties Link kopieren
fluttershy schreef:
12-09-2020 10:03
Dit vind ik toch ook geen gezonde manier van ruziemaken. Jullie gaan imo allebei voluit in dramamodus touwtrekken om de 'macht'. Het klinkt alsof er bij jullie allebei veel angst zit. Dat uitmaken is daar ook een vorm van : Als ik het snel doe, kan zij het niet meer doen. Dan kan ze me niet meer raken.

Ik denk dat je er veel aan hebt (en hij ook) om te leren zoeken naar verbinding, ook in conflictsituaties, en je in te lezen in geweldloze communicatie.

Eens. Jullie blijven beide te lang hangen in een ruzie om een kleinigheidje.
Waarom maak jij het niet uit met hem? Alsnog?
Alle reacties Link kopieren
mindervanmij schreef:
12-09-2020 10:04
OF hij heeft ook zijn issues en kan heel slecht tegen ruzie. Sommige mensen vechten, andere mensen vluchten. Een relatie verbreken is de ultieme manier van vluchten. Niet om het hiermee goed te praten, maar er zijn meerdere manieren om ongezond om te gaan met ruzies. En vaak is er een dynamiek: de een klampt zich vast aan de ander, waardoor de ander steeds meer wil vluchten, en als die dan de ruimte niet krijgt, maakt een kat rare sprongen.

Nogmaals: niet om het gedrag van haar vriend goed te praten, maar er hoeft zeker niet perse sprake te zijn van willen manipuleren.
Het is niet zijn schuld en het is niet haar schuld. Het werkt gewoon niet. Hij maakt een grapje, zij neemt het verkeerd op en reageert dramatisch (gok ik), hij loopt weg en zegt niets meer. Ze halen duidelijk het slechtste in elkaar naar boven.

Ik denk ook niet dat het willen manipuleren is hoor, het lijkt meer onmacht.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Amber00 schreef:
12-09-2020 09:51
Ik zit nu ook op mijn handen om niet te appen/bellen met hem. En heb ik hier een bericht geplaatst op de hoop sterker te zijn. De paniek in mij wil NU een oplossing, maar mijn volwassen ik zegt dat ik het echt bij hem moet laten. Hij heeft het weer uitgemaakt, dus hij moet daar iets mee of niet. Ik kan ook de keus maken dat het genoeg is. Dat kan ik nu nog niet.
Waarom kan je dat niet? Je bent -neem ik even aan- een volwassen vrouw.

Wonen jullie samen? Misschien verstandig om voor jezelf in ieder geval even een pauze in te lassen zodat je er met een afstand naar kunt kijken en ervaren wat je zelf wil.
Dit klinkt als een zeer vermoeiende relatie voor jullie allebei, zowel hij als jij reageren niet goed op elkaar.
Waarom maakt hij het steeds uit? Doet hij dat bij wijze van dreigement of is het een beschermingsmechanisme van hem? Dat zou voor mij wel een verschil maken. Als het een dreigement is (hij weet toch wel dat je terugkomt en probeert je op deze manier klein te houden), zou ik het nu meteen definitief uitmaken, of nou ja, dat heeft hij al gedaan, dus dat scheelt jou weer tijd. Maar als het uit zelfbescherming is, omdat hij onzeker wordt van ruzies en in een paniek schiet, moet hij misschien - net als jij - iets aan zichzelf gaan doen. Dan is er misschien nog een kans dat jullie een leuke toekomst tegemoet gaan.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt heel onvolwassen, zeker jouw rol erin om boos te blijven om een grapje wat niet goed valt, en als hij het dan goed wil maken jij daar niet aan toe bent omdat je slecht hebt geslapen daardoor.

Hoor een hoop drama in deze relatie en je vriend wil het terecht uitmaken met jou maar het lukt niet omdat jij dan weer komt smeken om jou terug te nemen.

Een hele ongezonde negatieve vicieuze cirkel.

Denk dat het tijd wordt elkaar gedag te zeggen en dat jij gaat werken aan je verlatingsangst. Echt zo vermoeiend voor een ander.
sjaantje37 wijzigde dit bericht op 12-09-2020 10:18
0.94% gewijzigd
Ik zou die zure appel tegen zijn knar gooien en me op mezelf concentreren .
Alle reacties Link kopieren
Amber00 schreef:
12-09-2020 09:51
Ik zit nu ook op mijn handen om niet te appen/bellen met hem. En heb ik hier een bericht geplaatst op de hoop sterker te zijn. De paniek in mij wil NU een oplossing, maar mijn volwassen ik zegt dat ik het echt bij hem moet laten. Hij heeft het weer uitgemaakt, dus hij moet daar iets mee of niet. Ik kan ook de keus maken dat het genoeg is. Dat kan ik nu nog niet.
Je wil dat hij de paniek bij je wegneemt. Maar jíj bent de enige die verantwoordelijk is voor jouw eigen gedrag—> reactie. Laat het gevoel er maar gewoon even zijn (dit klinkt misschien heel zweverig; maar met negatieve gevoelens hoef je niet altijd iets mee te doen.
Zoek afleiding en ga wat leuks met een vriendin doen.
Sjaantje37 schreef:
12-09-2020 10:14
Klinkt heel onvolwassen, zeker jouw rol erin om boos te blijven om een grapje wat niet goed valt, en als hij het dan goed wil maken jij daar niet aan toe bent omdat je slecht hebt geslapen daardoor.

Hoor een hoop drama in deze relatie en je vriend wil het terecht uitmaken met jou maar het lukt niet omdat jij dan weer komt smeken om jou terug te nemen.

Een hele ongezonde negatieve vicieuze cirkel.

Denk dat het tijd wordt elkaar gedacht te zeggen en dat jij gaat werken aan je verlatingsangst. Echt zo vermoeiend voor een ander.
Mee eens, en een andere man zoeken die jouw verlatingsangst niet aanwakkert. Een man die het elke keer uitmaakt tijdens een ruzie helpt jou niet TO.
samarinde schreef:
12-09-2020 10:12
Waarom maakt hij het steeds uit? Doet hij dat bij wijze van dreigement of is het een beschermingsmechanisme van hem? Dat zou voor mij wel een verschil maken. Als het een dreigement is (hij weet toch wel dat je terugkomt en probeert je op deze manier klein te houden), zou ik het nu meteen definitief uitmaken, of nou ja, dat heeft hij al gedaan, dus dat scheelt jou weer tijd. Maar als het uit zelfbescherming is, omdat hij onzeker wordt van ruzies en in een paniek schiet, moet hij misschien - net als jij - iets aan zichzelf gaan doen. Dan is er misschien nog een kans dat jullie een leuke toekomst tegemoet gaan.
Dit is voor mij ook een essentiële vraag. Hij zegt dat het uit zelfbescherming is. Dat geloof ik ergens ook wel. Als ik kijk naar hoe hij opgevoed is, is het hem niet geleerd dingen uit te praten. Daarnaast een hele dominante vader die hem heel kort hield en hem het gevoel gaf dat hij niet goed kon doen. Dat benoemd hij ook vaak, dat hij het gevoel heeft niets goed te kunnen doen. Ik loop al bij een psycholoog om beter te leren omgaan met mijn angsten en om meer autonomie (daar zet ze vooral op in) op te bouwen zodat ik uit mijn afhankelijkheidspositie kom.

Maar hij moet ook iets aan zichzelf gaan doen. Kan de kar niet in mijn eentje trekken.
Alle reacties Link kopieren
Jullie moeten helemaal geen kar trekken. Deze relatie stoppen en aan jullie zelf gaan werken.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
12-09-2020 10:21
Jullie moeten helemaal geen kar trekken. Deze relatie stoppen en aan jullie zelf gaan werken.
Ja dit. Jullie lijken een heel slechte match samen.
Someonenew schreef:
12-09-2020 10:16
Mee eens, en een andere man zoeken die jouw verlatingsangst niet aanwakkert. Een man die het elke keer uitmaakt tijdens een ruzie helpt jou niet TO.
Ik denk dat dit thema te groot is voor TO en dat ze dit bij een volgende relatie in een net iets andere vorm opnieuw op haar bord krijgt.
Amber00 schreef:
12-09-2020 10:20
Maar hij moet ook iets aan zichzelf gaan doen. Kan de kar niet in mijn eentje trekken.
Welke kar? Een relatie zou leuk moeten zijn en zelfs bij ruzie nog waarde moeten toevoegen ten opzichte van alleen zijn. Maar hij noemt jullie relatie een zure appel en jij een kar om te trekken. Het klinkt niet zo positief.
fluttershy schreef:
12-09-2020 10:24
Ik denk dat dit thema te groot is voor TO en dat ze dit bij een volgende relatie in een net iets andere vorm opnieuw op haar bord krijgt.
Ligt ook aan de man vind ik, bij een man die je elke keer dumpt tijdens een ruzie zul je nooit een veilig en geborgen gevoel hebben. Maar angst dat als je ruzie krijgt hij het weer uitmaakt waardoor je uiteindelijk over je eigen grenzen gaat om geen ruzie te krijgen. TO jij kunt nog zoveel therapie hebben maar als je vriend niks veranderd of hulp zoekt dan zal er nooit iets veranderen.
Someonenew schreef:
12-09-2020 10:29
Ligt ook aan de man vind ik, bij een man die je elke keer dumpt tijdens een ruzie zul je nooit een veilig en geborgen gevoel hebben. Maar angst dat als je ruzie krijgt hij het weer uitmaakt waardoor je uiteindelijk over je eigen grenzen gaat om geen ruzie te krijgen.
Dit herken ik niet, ik denk eerder dat iemand met verlatingsangst vaak juist onbewust iemand onveiligs opzoekt. En ook onbewust juist die ruzies triggert. Zodat je steeds opnieuw bevestigd wordt in je verlatingsangst ('zie je wel, hij gaat bij me weg')
Alle reacties Link kopieren
Amber00 schreef:
12-09-2020 10:20
Ik loop al bij een psycholoog om beter te leren omgaan met mijn angsten en om meer autonomie (daar zet ze vooral op in) op te bouwen zodat ik uit mijn afhankelijkheidspositie kom.

Maar hij moet ook iets aan zichzelf gaan doen. Kan de kar niet in mijn eentje trekken.
Raar idee, maar wordt het niet tijd dat je leert je volwassen ik het woord te geven? Wat zou er gebeuren als je er nu zelf de stekker helemaal uittrekt? Jij en hij zijn nu geen goede match. Jij kunt zijn grappen ontzettend slecht verdragen, hij reageert met een machtsspelletje. Dat klinkt niet leuk. En nou kun je je verlatingsangst gaan voeden door te wachten of hij terugkomt.
Maar je kunt ook zelf een besluit nemen. Deze man in deze fase van mijn leven helpt me niet. Dit gevoel is niet fijn, en ik zorg er zelf voor dat ik er vanaf kom. Dan gá je je spullen halen, blokkeert hem en gaat op zoek naar manieren hoe je met het verdríet moet omgaan. Verdriet omdat de relatie over is, is iets anders dan maar angstig wachten of hij weggaat. Leren omgaan met verdriet over iets wat voorbij is, en daarna te richten op de toekomst, is ook handig voor alles wat je in je verdere leven nog tegenkomt.
Want jij kunt zelf bepalen welke mensen er in je omgeving zijn, en mag best afscheid nemen van mensen die niet goed voor je zijn!
Murrmurr schreef:
12-09-2020 10:31
Dit herken ik niet, ik denk eerder dat iemand met verlatingsangst vaak juist onbewust iemand onveiligs opzoekt. En ook onbewust juist die ruzies triggert. Zodat je steeds opnieuw bevestigd wordt in je verlatingsangst ('zie je wel, hij gaat bij me weg')
Ze maakt het toch elke keer goed met hem, zodat hij weer terug komt..
Ik snap dat uitmaken de beste optie lijkt te zijn. Maar die gedachte kan ik op dit moment echt niet handelen.

Het is nu al zo'n grote klus om geen contact met hem te zoeken. Ik vind het al heel sterk van mezelf dat ik kan denken dat ik geen man wil die mij niet wil.

Omdat het uitmaken in een ruzie elke keer gebeurt en hij er elke keer weer op terug komt (daar hoef ik niet om te smeken) wil ik zeker weten of het nu niet weer een reactie is op het conflict of dat hij het echt meent.
Alle reacties Link kopieren
Ach meisje toch, wat doe je jezelf aan. :hug:
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Er zal toch echt iets moeten veranderen, dit wil je niet voor altijd lijkt mij?!
Alle reacties Link kopieren
Amber00 schreef:
12-09-2020 10:34
Het is nu al zo'n grote klus om geen contact met hem te zoeken. Ik vind het al heel sterk van mezelf dat ik kan denken dat ik geen man wil die mij niet wil.
Ga werken aan je zelfvertrouwen.
Er is een punt dat je kunt denken: dan maar niet, als het zo moet hoeft het voor mij niet.
Je kunt tegen jezelf zeggen: ik ben een hartstikke leuk, prima mens. Ik vind zeker iemand anders die dat ziet. En anders maar niet, in mijn eentje is het ook leuk en heb ik geen slapeloze nachten van die idiote grapjes van hem en al het gedoe erbij.
Wat eten we vanavond?
Someonenew schreef:
12-09-2020 10:32
Ze maakt het toch elke keer goed met hem, zodat hij weer terug komt..
Hij net zo goed. En misschien maakt hij het steeds uit omdat de situatie onhoudbaar is en hij weel weet dat dit een slechte relatie is.
Alle reacties Link kopieren
DS1971 schreef:
12-09-2020 08:55
Ik denk dat je juist bij deze man bent omdat hij dit bij je oproept. Want vaak zit verlatingsangst bij onveilige hechting en voelt het dus vertrouwd als iemand zo tegen je doet.

Beste wat je kan doen is de relatie echt verbreken (deze man is echt niet goed voor je) en aan jezelf gaan werken. Pas dan kun je een gezonde relatie aangaan.

Alternatief is gewoon steeds in hetzelfde cirkeltje rond blijven gaan met deze man op de ijdele hoop dat jullie beiden ineens anders op elkaar gaan reageren.
Dit.
Amber00 schreef:
12-09-2020 10:34
wil ik zeker weten of het nu niet weer een reactie is op het conflict of dat hij het echt meent.
Of allebei

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven