vriend met verlatingsangst

28-09-2020 16:38 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Doordat ik vermoed dat mijn vriend verlatingsangst heeft wil ik hier graag met iemand over praten. Want hij heeft mij wel eens verteld nare herinneringen te hebben aan zijn vorige relatie die hem tot vandaag nog belemmeren. Zo is hij erg bang dat ik bij hem weg ga en nu ik mij realiseer dat de ‘ik hou van je’ en de hele dag samen spenderen de angst niet weg neemt maar alleen maar voedt. Hij vraagt steeds meer van me zo voelt hij zich zelfs beledigd als ik een keer met een vriend wil afspreken. Van nature ben ik een zelfstandige vrouw en graag ik mijzelf waardoor dit nog verstikkender voelt. Ik ben erg gesteld op hem maar ik weet niet zo goed wat ik nu behalve praten nog meer kan doen. Iemand tips/raad?

Liefs.
Alle reacties Link kopieren
Zeggen dat je het als verstikkend voelt en dat hij op moet houden met je te claimen. Als hij daar moeite mee heeft moet hij met iemand praten niet jij.
En jij moet weg gaan als het niet stopt
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Alle reacties Link kopieren
Als hij zelf niet kan veranderen en hij wil niet dat je weggaat, moet hij professionele hulp gaan zoeken. Anders jaagt hij je júist weg, jammer dat hij dat niet inziet.
En wat jou betreft: ik zou hem dit heel duidelijk zeggen en doet hij er niets mee, stoppen met de relatie. Dit moet je echt niet nog jaren en jaren willen, het wordt alleen maar erger.

Ik ben wel benieuwd wat die nare ervaringen van hem dan zijn, grote kans dat hij zijn vorige vriendin ook zo heeft weggejaagd.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
28-09-2020 16:47
Als hij zelf niet kan veranderen en hij wil niet dat je weggaat, moet hij professionele hulp gaan zoeken. Anders jaagt hij je júist weg, jammer dat hij dat niet inziet.
En wat jou betreft: ik zou hem dit heel duidelijk zeggen en doet hij er niets mee, stoppen met de relatie. Dit moet je echt niet nog jaren en jaren willen, het wordt alleen maar erger.

Ik ben wel benieuwd wat die nare ervaringen van hem dan zijn, grote kans dat hij zijn vorige vriendin ook zo heeft weggejaagd.
Bedankt voor je antwoord! We moeten hier inderdaad goed over praten. Met zijn vorige vriendin waar hij overigens lang een relatie mee heeft gehad is het uitgegaan jaren geleden. Maar ze had toen een week later een nieuwe vriend waardoor hij zich ‘ingeruild’ voelde, alsof die tijd met haar niks meer voorstelde. Dit wetende snap ik wel dat hij zich soms zo gedraagt uit angst voor als er nog een keer zoiets voordoet.
Alle reacties Link kopieren
Dat klinkt dus niet als verlatingsangst, sorry.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Ik zou hem proberen duidelijk te maken dat hij met zijn claimgedrag zijn eigen angst tot werkelijkheid maakt. Jouw grenzen kun je heel duidelijk aangeven. Kan of wil hij die niet respecteren dan is dat einde verhaal.

Ik zou ervoor waken dat je hier niet in gaat toegeven want dit is vaak wel "glijdendeschaalmateriaal"... Geef een vinger, dat wordt een hand. En dan nog 'terugdraaien' levert bij dit soort types ook veel drama op.
Alle reacties Link kopieren
AeonOfWinter schreef:
28-09-2020 16:51
Dat klinkt dus niet als verlatingsangst, sorry.
Nee als wat dan?
joygirl schreef:
28-09-2020 16:53
Nee als wat dan?

Maakt dat uit? Hij maakt van zijn probleem jouw probleem.
Alle reacties Link kopieren
Dit is geen verlatingsangst maar iets wat hij roept om jou te claimen. Wat een non-voorbeeld ook van die ex-vriendin die na een week een ander had en dat hij daarom door zulke dingen moeite zou hebben dat jij soms afspreekt met een vriend.

Hij laat jou nu verantwoording nemen voor (vermeend) gedrag van andere vrouwen in zijn leven.

Dit soort mannen zijn en worden nooit leuke partners en gaan je meer en meer claimen. En weet je wat? Daardoor wordt jij vanzelf een van de verhalen over nare exen die hij aan zijn volgende vriendin op gaat hangen.
lotus77 wijzigde dit bericht op 28-09-2020 16:57
0.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mijn gedachte is dat praten zijn angst alleen maar voedt.

Dus niet discussiëren, maar gewoon met mensen blijven afspreken zonder hem.

Met een beetje mazzel went hij eraan. En anders moet je zelf beslissen of je zo prettig leeft.
De antwoorden op het forum zijn niet altijd bedoeld als hulp.
Sommige mensen maken soms onaardige opmerkingen.

Reageren is niet altijd nodig, en zeker niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
joygirl schreef:
28-09-2020 16:53
Nee als wat dan?
Geen idee, maar van het feit dat je ex na een week al een nieuwe vriend heeft krijg je geen verlatingsangst. Eerder een gekrenkt ego/jaloers/onzeker. Verlatingsangst (de echte, het lijkt wel een mode term tegenwoordig) neuh.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Alle reacties Link kopieren
Als het nu al niet goed is. Of fijn aanvoelt.
Zou ik er mee stoppen. Hij zal je niet gelukkig maken.
Als jij een probleem hebt. Gaat het dan over jouw. Of praat hij graag over zichzelf.
Lorrelies schreef:
28-09-2020 16:42
Zeggen dat je het als verstikkend voelt en dat hij op moet houden met je te claimen.Als hij daar moeite mee heeft moet hij met iemand praten niet jij.
En jij moet weg gaan als het niet stopt

Ja dit, ik snap niet waarom hij To opzadelt met zijn issues.
joygirl schreef:
28-09-2020 16:49
Met zijn vorige vriendin waar hij overigens lang een relatie mee heeft gehad is het uitgegaan jaren geleden. Maar ze had toen een week later een nieuwe vriend waardoor hij zich ‘ingeruild’ voelde, alsof die tijd met haar niks meer voorstelde. Dit wetende snap ik wel dat hij zich soms zo gedraagt uit angst voor als er nog een keer zoiets voordoet.
En dit is dus pure invulling vanuit zijn kant. Jammer dat hij daar nu, jaren later, nog een soort van 'getraumatiseerd' over doet.
Misschien had ze gewoon een rebound. En misschien had ze dat nieuwe vriendje stiekem al eerder. Maar deze dingen gebeuren. Get over it.

Hij geeft daar nu de invulling aan geeft dat hun relatie allemaal niks voorstelde, los van het feit dat dat misschien helemaal niet zo was,... Dat is ook wel erg slachtofferig en externaliserend. (En wat heeft hij zelf voor rol in die breuk gespeeld, misschien heeft zij ook wel jaren aan een dood paard getrokken?) Dat hij dat als excuus gebruikt om (jaren later) zulk claimerig gedrag te vertonen, dat zou ik niet zo goed trekken eerlijk gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Denk dat jij met hem moet praten dat hij met iemand moet praten.
Maak hem heel duidelijk dat zijn gedrag jou juist wegjaagt.
Ennn Blijf je eigen dingen doen!!
Ga niet de hulpverlener of therapeut uithangen.
Hij heeft een probleem, niet jij.
Geen prima, prima is geen goed.
Alle reacties Link kopieren
joygirl schreef:
28-09-2020 16:53
Nee als wat dan?
Een grote rode vlag....
lorrelies wijzigde dit bericht op 28-09-2020 17:04
35.46% gewijzigd
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Oh, Lotus77 verwoordt het ook heel duidelijk! Dat dus.
Alle reacties Link kopieren
joygirl schreef:
28-09-2020 16:53
Nee als wat dan?
Gewoon claimen. Jou beperken onder het mom van 'als je om mij geeft doe je me dit niet aan want ik ben ooit echt heel erg gekwetst'.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Alle reacties Link kopieren
Lorrelies schreef:
28-09-2020 17:02
Een grote rode vlag....
Hahahaha het is geen communist heur
Alle reacties Link kopieren
joygirl schreef:
28-09-2020 17:06
Hahahaha het is geen communist heur
:HA:
Alle reacties Link kopieren
joygirl schreef:
28-09-2020 17:06
Hahahaha het is geen communist heur
Nee, het neigt meer naar een engnek.
Hou je grenzen goed in de gaten he?
Geen prima, prima is geen goed.
lolapaloeza schreef:
28-09-2020 17:05
Gewoon claimen. Jou beperken onder het mom van 'als je om mij geeft doe je me dit niet aan want ik ben ooit echt heel erg gekwetst'.
Idd. En dat zijn de vervelendste.
Alle reacties Link kopieren
Abundance-of-Freedom schreef:
28-09-2020 17:01
Ja dit, ik snap niet waarom hij To opzadelt met zijn issues.
ik heb al zo 3 redenen, was maar even zoeken:
nou, omdat dat makkelijk is, want ze is dichtbij.
Hij vind het leuk om op iemands gemoed te werken
als hij naar een professional gaat komt er misschien uit dat hem niks anders mankeert dan controledwang (is al meer dan genoeg trouwens.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Nou, ik heb met iemand lang gedate die borderliner heeft en dus ook extreem bang was dat ik weg zou gaan en hij kon me ook heel erg buitensluiten wanneer ik iets 'verkeerds' zei. Hij was dan bang dat ik hem in de steek liet waardoor ik altijd erg ging opletten wat ik zei en extreem veel aandacht in hem investeerde.

Eindstand: Ik was altijd op mijn hoede en liep extreem op mijn tenen, wat mij echt heel erg heeft opgebroken als persoon. Toen het klaar was tussen ons ben ik extreem angstig geweest om hem overal tegen te komen en was ik helemaal op. Dit kwam doordat hij telkens mijn grens over ging, waardoor ik me onbewust mijn gevoel van veilig zijn helemaal had opgegeven.

Ik wil je graag meegeven dat wanneer je jezelf erop betrapt dat je jezelf aanpast, dat dit echt serieuze gevolgen kan hebben voor JOU. Je gaat namelijk je grens over. Je bent ineens geneigd om je vrienden minder te zien of je gaat letten op wat je allemaal zegt. Je gaat je excuses aanbieden voor dingen die je niet fout hebt gedaan, maar echt compleet zijn probleem zijn. Je probeert hem eigenlijk te 'pleasen' en conflicten te vermijden.

Advies? wegrennen! Hij mag nu nog zo leuk, cute en aardig lijken. Hij is niet toe aan een relatie als hij dusdanig toxisch gedrag vertoont. Hij gaat eigenlijk je grens over.

Hoe denk je dat relaties beginnen waarvan je uiteindelijk letterlijk of figuurlijk in de goot beland?
Alle reacties Link kopieren
Er zijn zoveel angsten dat je er gewoon niet aan kan beginnen om daar bij stil te staan. Ik houd van een dappere man die zijn angsten wegslikt en zich 100% blijft inzetten voor een fijn leven samen en die zich niet overmatig gaat bezighouden met wat er *kan* gebeuren.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven