Vriend onduidelijk over trouwen

27-05-2024 18:09 368 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dag allemaal, even een nieuw account aangemaakt om écht goed anoniem te blijven.

Vriend en ik zijn later dit jaar 10 jaar samen, wonen 5 jaar samen. We hebben heel wat obstakels samen moeten overwinnen, mede vanwege psychische problemen van beide kanten, maar inmiddels is de relatie stabiel, liefdevol en heel hecht. Wij kunnen echt niet meer zonder elkaar en willen tot het einde sameb blijven. Er is alleen één probleem: trouwen is mijn grootste droom, terwijl hij altijd heeft gezegd dat hij trouwen niets vindt. Hij zag hier de meerwaarde niet van in en ook in zijn familie zijn huwelijken niet erg gebruikelijk.

Wij hebben vanaf het begin aan elkaar duidelijk gemaakt hoe we hierin stonden. In eerste instantie was de relatie té geweldig om er hierom een einde aan te maken (en we waren nog heel jong en totaal blut). Op een later moment gaf hij aan dat hij het trouwen wel voor mij wilde doen, omdat het zoveel voor mij betekent. Ik ben er dus al die jaren vanuit gegaan dat het wel goed zou komen, als de tijd rijp zou zijn. Echter iets minder dan een jaar geleden liet hij me weten hier toch echt anders over te denken (hij kreeg het wat benauwd omdat ik teveel over het onderwerp praatte). Echter nu zitten we in de situatie waar hij “moet nadenken” of hij wel of niet wil trouwen. We hebben inmiddels heel veel gepraat hierover en hij lijkt meer en meer open te staan voor trouwen op een manier die bij ons beiden past. We hebben het zelf gehad over welke winkels mooie ringen hebben, mogelijke locaties, etc., maar ik krijg nog steeds geen duidelijke ja of nee en die onzekerheid maakt me ontzettend verdrietig… maar ik ga geen antwoord krijgen: als hij het wil zal hij bijv. wel een onverwachts aanzoek doen.

Maar ik vind 10 jaar lang genoeg en denk erover het heft in eigen handen te nemen. Hij heeft genoeg ruimte gehad om na te denken. Op de dag van 10 jaar samen wil ik hem en aanzoek gaan doen. Hem de liefde verklaren op een hele bijzondere plek voor ons beiden en hem officieel vragen mijn man te zijn. Maar ik ben doodsbang; wat nu als hij toch definitief nee zegt? Ik zou ik duizenden stukjes breken… en blijf ik dan altijd met dat gevoel bij hem, of verlaat ik de liefde van mijn leven vanwege een eeuwenoude traditie die onze relatie niet zozeer zal veranderen, maar wel mijn grote droom in vervulling laat komen.

Ik ben heel benieuwd hoe jullie hierover denken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waar droom je van?
De wettelijke verbintenis of de bruiloft?

Waar krijgt hij de kriebels van de wettelijke verbintenis of de bruiloft?

Hebben jullie al iets met elkaar geregeld?
Samenlevingscontract? Testament?
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind dat je de mening van jouw vriend moet respecteren en zeker hem niet voor het blok moet zetten met een huwelijksaanzoek.

Je weet al van dag 1 dat hij niet wil trouwen en het eventueel (met veel tegenzin) voor jou doet, wordt dat dan echt de mooie dag waar je zo naar verlangt.

Ik denk dat je nu eerder moet gaan nadenken in hoeverre het een dealbreaker voor jou is als hij echt niet wil trouwen.

Je kan wel van hem verlangen om op papier dingen wel goed te regelen ook voor als een van jullie komt te overlijden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat verandert trouwen volgens jou nog aan de zeer goede relatie die je stelt te hebben? Je pusht deze man nu zo ontzettend richting iets waar hij duidelijk niet de meerwaarde van inziet. Ben je niet bang dat dit trouw-issue zo jullie breekpunt wordt? Als je relatie echt goed is zou ik het loslaten. Je wil toch andersom ook niet dat je vriend jou eindeloos onder druk zou zetten over iets?
Alle reacties Link kopieren Quote
chocobadeend schreef:
27-05-2024 18:09
maar ik krijg nog steeds geen duidelijke ja of nee en die onzekerheid maakt me ontzettend verdrietig… maar ik ga geen antwoord krijgen: als hij het wil zal hij bijv. wel een onverwachts aanzoek doen.

Maar ik vind 10 jaar lang genoeg en denk erover het heft in eigen handen te nemen. Hij heeft genoeg ruimte gehad om na te denken. Op de dag van 10 jaar samen wil ik hem en aanzoek gaan doen. Hem de liefde verklaren op een hele bijzondere plek voor ons beiden en hem officieel vragen mijn man te zijn. Maar ik ben doodsbang; wat nu als hij toch definitief nee zegt? Ik zou ik duizenden stukjes breken… en blijf ik dan altijd met dat gevoel bij hem, of verlaat ik de liefde van mijn leven vanwege een eeuwenoude traditie die onze relatie niet zozeer zal veranderen, maar wel mijn grote droom in vervulling laat komen.

Tja, je weet het zelf al: dit is een vrij dom plan. Wil je hier je relatie om laten klappen?

Je moet hem niet willen dwingen en voor het blok willen zetten. Je kunt natuurlijk besluiten dat trouwen voor jou belangrijker is dan een goede relatie, dat mag. Dan kun je hem een ultimatum geven: over x maanden wil ik samen naar het gemeentehuis voor ondertrouw en anders stopt onze relatie.

Je gaat natuurlijk niet iemand heel romantisch ten huwelijk vragen die daar helemaal niet op zit te wachten. Het enige wat je kunt doen is erover praten, maar dan ook niet continu zoals je nu doet (vriend vindt het in elk geval teveel). En bij jezelf eens nagaan wat je nou echt wil, waar het je nou echt om gaat:
- getrouwd zijn en dat kunnen zeggen
- hem je man noemen
- het contract met de wettelijke plichten en rechten
- het feest
- de ceremonie
- ringen
- de jurk en in de belangstelling staan

En wat daarvan wil jij per sé en wat lijkt hem fijn?
s-groot wijzigde dit bericht op 28-05-2024 09:50
2.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
duidelijk aangeven, waarom jij dit belangrijk vindt, enne... elke reden is goed.

En dan bespreken of er een vorm is, die voor jullie beiden haalbaar is.
En hoe belangrijk je standpunt is. En dan zien of je eruit komt. Of niet

Maar praten, praten, praten
Alle reacties Link kopieren Quote
Iemand de liefde verklaren met als doel je zin te krijgen... dat lijkt me heel glad ijs.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Alle reacties Link kopieren Quote
Sjaantje37 schreef:
28-05-2024 09:46
Ik vind dat je de mening van jouw vriend moet respecteren en zeker hem niet voor het blok moet zetten met een huwelijksaanzoek.

dat kun je ook tegen hem zeggen natuurlijk
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben ook niet getrouwd terwijl ik dat wel heel graag zou willen maar manlief houdt niet van in de belangstelling staan. Toen ik zwanger was heb ik wel tegen hem gezegd dat ik dezelfde achternaam als de kinderen wilde en dat we alles als koppel juridisch geregeld hebben en zijn we geregistreerd partnerschap aangegaan. Dit hebben we met ringceremonie gedaan, en met alleen de ouders/broer/zus erbij gedaan. Daarna klein gevierd met hetzelfde koppeltje. Eigenlijk hebben we er een minibruiloft van gemaakt. Dus een compromis tussen onze wensen. Want dat is liefde naar elkaar tonen. Elkaar tegemoet komen in elkaars wensen. Dus kom erachter waarom hij niet wil trouwen en waarom het voor jou wel belangrijk is en vindt hier de gulden middenweg in.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vind je jouw wens om te trouwen zo belangrijk dat je er deze relatie voor op zou willen geven? Want dat is het risico dat je loopt als je hem vraagt terwijl je weet dat hij erg twijfelt. En als hij wel ja zegt zal hij dan toch geen wrok blijven koesteren dat je totaal tegen zijn wensen bent ingegaan? Ik zou zeker met hem blijven praten en duidelijk proberen te maken waarom het belangrijk is voor jou, maar niet forceren op deze manier. Dat zou je toch zelf ook niet willen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hebt een droombeeld in je hoofd, die nu voor teleurstelling en frictie zorgt. Is dat het je waard?
Geniet van wat je wel hebt, een fijne liefdevolle en hechte relatie. Is 1 dag in een mensenleven die drama waard?
Of je nou wel of niet getrouwd bent, jullie relatie veranderd er niet door. Het drama en gepush naar trouwen veranderd een relatie wel. Zonde.

Laat los, ga lekker trouwjurken passen met een paar dierbaren en geniet daarvan. Zijn speciale gelegenheden voor.
Of kies voor een 'vier de liefde' feestje inclusief mooie jurk. Misschien dat dit voor je vriend luchtiger voelt.
Heb jij je speciale dag, waar het volgens mij om gaat en respecteer je je vriend in het 'niet willen trouwen'.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
28-05-2024 09:50
dat kun je ook tegen hem zeggen natuurlijk
Dit is toch net zo'n verhaal als wel of geen kinderwens? Degene die "nee" zegt, krijgt zijn zin. Het enige wat TO kan doen als ze echt niet ongetrouwd bij haar vriend wil blijven, is de relatie verbreken.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom geef je hem niet wat meer tijd, jullie hebben zo te lezen wel gesprekken waarin het idee van trouwen/verbinden bij hem wat meer binnen komt als een mogelijke optie. En dan ga je hem nu voor het blok zetten. Dat lijkt mij niet handig.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Interessante topictitel ook.

Volgens mij is je vriend helemaal niet onduidelijk: hij wil niet trouwen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
eigenlijk is vriend helemaal niet zo onduidelijk over trouwen. Hij wil het niet. HIj ziet de meerwaarde niet.

Tegelijkertijd probeert hij wel te laten zien dat hij van je houdt door het voor jou te willen doen, op een manier die ook bij hem past. Het hoe en wanneer is alleen nog onduidelijk.

Ik krijg de indruk dat dit niet voldoende is voor jou. Het moet op jouw manier, en als het niet uit hemzelf komt op korte termijn, dan dwing je hem. Is dat nou liefde?
Wat hoop je dat trouwen je oplevert? En gaat het in dit 'plaatje' wel echt om je vriend, of is de bruiloft an sich belangrijker?
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
28-05-2024 09:57
Interessante topictitel ook.

Volgens mij is je vriend helemaal niet onduidelijk: hij wil niet trouwen.

Daar is hij inderdaad heel duidelijk in, hij wil het zelf niet. Maar voor TO is dat niet zo belangrijk, ze heeft hem immers nodig voor het verwezenlijken van haar grootste droom (of anders toch maar een ander). Dus als ze hem zover kan krijgen dat hij het dan maar voor haar doet is dat ook goed en daar is hij nog onduidelijk in (hij weet nog niet of hij zich er genoeg overheen kan zetten om het dan toch maar voor haar te doen).
Alle reacties Link kopieren Quote
MiNi schreef:
28-05-2024 09:50
Ik ben ook niet getrouwd terwijl ik dat wel heel graag zou willen maar manlief houdt niet van in de belangstelling staan. Toen ik zwanger was heb ik wel tegen hem gezegd dat ik dezelfde achternaam als de kinderen wilde en dat we alles als koppel juridisch geregeld hebben en zijn we geregistreerd partnerschap aangegaan. Dit hebben we met ringceremonie gedaan, en met alleen de ouders/broer/zus erbij gedaan. Daarna klein gevierd met hetzelfde koppeltje. Eigenlijk hebben we er een minibruiloft van gemaakt. Dus een compromis tussen onze wensen. Want dat is liefde naar elkaar tonen. Elkaar tegemoet komen in elkaars wensen. Dus kom erachter waarom hij niet wil trouwen en waarom het voor jou wel belangrijk is en vindt hier de gulden middenweg in.
Dit vind ik echt een mooie post. Ik wilde iets vergelijkbaars schrijven. Kun je hier wat mee TO? Is er geen oplossing/tussenweg waar jullie je allebei in kunnen vinden?
viamia wijzigde dit bericht op 28-05-2024 10:09
3.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Met nog even een kanttekening dat GP hetzelfde bij de wet is als trouwen.
Het heeft alleen niet dezelfde status in het buitenland.
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
28-05-2024 09:50
dat kun je ook tegen hem zeggen natuurlijk
Ja inderdaad, eerst niet, dan wil hij het toch wel doen, dan toch weer niet... Logisch dat TO daarvan in de war raakt.
En wat betreft het nut van trouwen, daar kunnen we tig topics over vol discusseren maar als dat nou eenmaal haar droom is dan kun je dat niet wegredeneren, gevoel is gevoel... En zo raar is dat toch niet...Ik denk dat heel veel vrouwen die droom diep van binnen hebben; mooie jurk enzovoort...
(Om even een voorbeeld te noemen, ik ben 41, ik weet al vanaf mn 18e dat ik geen kinderen wil en tot nu toe lopen bij mij relaties daar steeds op stuk, ook met huidige man. Ook hij probeert mij steeds op andere gedachten te brengen maar dit werkt alleen maar averechts, hoe meer iemand gaat roepen waarom ik wil kinderen zou moeten krijgen, hoe meer weerstand. Moet ik er ook wel bij zeggen dat ik tegenwoordig erg goed in mijn vel zit omdat ik heb geleerd om dichtbij mijzelf te blijven en ik heb liever geen relatie dan dat ik iets doe waar ik niet achter sta maar goed dat soort inzichten krijg je als 40 plusser...)
sherlock wijzigde dit bericht op 28-05-2024 10:15
47.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorrelies schreef:
28-05-2024 10:05
Met nog even een kanttekening dat GP hetzelfde bij de wet is als trouwen.
Het heeft alleen niet dezelfde status in het buitenland.

Ik snap het ook niet, zo'n keuze. Je kunt namelijk exáct hetzelfde doen maar dan met trouwen. Je hoeft geen GP te kiezen om het een 'minibruiloft' te mogen maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou geen aanzoek doen als ik jou was. Hij wil het niet. Aan jou de vraag wat je belangrijker vindt, je relatie of een feestje met een te dure jurk.
Sherlock schreef:
28-05-2024 10:08
Ja inderdaad, eerst niet, dan wil hij het toch wel doen, dan toch weer niet... Logisch dat TO daarvan in de war raakt.
En wat betreft het nut van trouwen, daar kunnen we tig topics over vol discusseren maar als dat nou eenmaal haar droom is dan kun je dat niet wegredeneren, gevoel is gevoel...
Volgens mij heeft TO er vele uren over lopen drammen om een 'misschien ooit' te krijgen.
En je droom en je gevoel kan je ook best loslaten
Alle reacties Link kopieren Quote
Je bent beledigd omdat hij het misschien toch niet wil doen, puur voor jou.
Want hij wil niet en heeft dat altijd gezegd, ergens om goodwill te kweken ( en dat is echt heel dom van hem geweest) wilde hij misschien ooit wel trouwen, omdat jij dat per se wil.

Hij wil niet en nu ben je boos/verdrietig omdat je hij het toch misschien niet voor je over heeft.
En dus houd hij vast niet echt van je? Zoiets is het toch?
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoals ik het lees is je vriend actief aan het wennen aan het idee.
Waarom zo officieel met een aanzoek, waarom niet een casual: schat zullen we een datum prikken?
Hoor je vanzelf waar hij mee komt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sherlock schreef:
28-05-2024 10:08
Ja inderdaad, eerst niet, dan wil hij het toch wel doen, dan toch weer niet... Logisch dat TO daarvan in de war raakt.
En wat betreft het nut van trouwen, daar kunnen we tig topics over vol discusseren maar als dat nou eenmaal haar droom is dan kun je dat niet wegredeneren, gevoel is gevoel...

Heel gek inderdaad, als je iemand steeds onder druk zet over jouw 'grootste droom' in het leven, dat iemand dan gaat twijfelen in hoeverre hij dat voor jou dan maar wil doen. Dat kan gewoon wisselen, dat je denkt 'okee, voor jou wil ik het wel doen, denk ik' naar 'nee, nu je me zo onder druk zet voel ik dat ik het toch niet wil'.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven