vriend vraagt om geld te lenen

24-10-2020 22:10 472 berichten
sinds iets langer dan een jaar een nieuwe relatie. even een fast forward. wonen niet samen, relatie gaat redelijk.
gister vroeg hij mij of ik hem geld kon lenen voor boodschappen en tanken.

Is het raar dat ik van hem ben afgeknapt nu.
Alle reacties Link kopieren
haarklover schreef:
27-10-2020 09:24
Ik zou me best belazerd voelen als iemand geld vraagt voor boodschappen en dan een wasmachine koopt.
(al snap ik wil dat een wasmachine ook belangrijk is).
Maar dan is het gevraagde bedrag voor boodschappen en tanken natuurlijk ook reuze uit verhouding geweest. Voor een man alleen is 50 euro per week voldoende voor een week boodschappen. Nog eens 50 voor tanken. Dan had hij aan 100 euro ruim genoeg gehad. Want immers, het duurde minder dan een week voor zijn salaris weer binnen was.

Hij koopt een nieuwe wasmachine. Dan heeft TO hem minstens 250 euro gegeven. Tja, dan láát je het ook gebeuren.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Nee, hij heeft dat ding gekocht nu zijn loon gestort is.
Alle reacties Link kopieren
kendra74 schreef:
27-10-2020 08:40
Ik heb het zeker wel gezegd, maar na het bericht van gister, wat kan je daar nu nog meer opzeggen ???
"Het is uit. Succes met je wasmachine."

Beslis snel. Hoe langer je wacht hoe lastiger het je wordt het uit te maken.
Als je bij hem wil blijven werkt die twijfel alleen tegen je.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
27-10-2020 09:34
Nee, hij heeft dat ding gekocht nu zijn loon gestort is.
Oh zo! Dank!
To, dan is het nu tijd om afscheid te nemen. Deze man leeft bij de dag. Hij komt er zonder financiële hulp niet meer uit. Aan jou om hem daartoe de kans te geven, of dat project niet op je te willen laden.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
TO

Iets in jou voelt zich ‘goed’ bij zo te kunnen afgeven op je vriend. Anders blijf je er niet in hangen.

Wat haal je uit het ‘slachtoffer’ zijn? Wat levert het je op?

Je hebt gewoon de controle, maar gedraagt je alsof je machteloos bent. Maakt jezelf klein en afhankelijk. Waarom doe je dat? Ga daar eens over praten met iemand.
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Het gaat mij niet om de hoogte van het bedrag maar überhaupt om het feit dat je geld vraagt om te eten( really!!!) En een week later een nieuw apparaat koopt, ik zou zelf eerst grondig naar mn financiën kijken voor ik zo een beslissing zou maken
Alle reacties Link kopieren
haarklover schreef:
27-10-2020 09:24
Ik zou me best belazerd voelen als iemand geld vraagt voor boodschappen en dan een wasmachine koopt.
(al snap ik wil dat een wasmachine ook belangrijk is).

Hij leeft van paycheck naar paycheck lijkt het. Nu is zijn geld alweer op aan nieuwe wasmachine.
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
kendra74 schreef:
27-10-2020 09:40
Het gaat mij niet om de hoogte van het bedrag maar überhaupt om het feit dat je geld vraagt om te eten( really!!!) En een week later een nieuw apparaat koopt, ik zou zelf eerst grondig naar mn financiën kijken voor ik zo een beslissing zou maken
Nou ja, hij dus niet. En als hij 22 was dan zag ik nog wel ruimte voor groei. Maar hij is in de 40.

Een andere kijk op financiën is een heel legitieme reden om een relatie te beëindigen, het speelt een grote rol in het leven. Ik begrijp eerlijk gezegd niet waar je op blijft hangen.
Ellerlilalinne schreef:
27-10-2020 09:39
TO

Iets in jou voelt zich ‘goed’ bij zo te kunnen afgeven op je vriend. Anders blijf je er niet in hangen.

Wat haal je uit het ‘slachtoffer’ zijn? Wat levert het je op?

Je hebt gewoon de controle, maar gedraagt je alsof je machteloos bent. Maakt jezelf klein en afhankelijk. Waarom doe je dat? Ga daar eens over praten met iemand.
Ik zie mezelf zeker niet als slachtoffer, laat dat duidelijk zijn, het is meer dat het niet rijmt, en ik verbaas mij daar gewoon over. En ik snap dat het als slachtoffer gedrag over kan komen.

Ik heb niemand nodig om te eten!
nee hij mag dat niet van jou vragen
Alle reacties Link kopieren
kendra74 schreef:
27-10-2020 09:40
Het gaat mij niet om de hoogte van het bedrag maar überhaupt om het feit dat je geld vraagt om te eten( really!!!) En een week later een nieuw apparaat koopt, ik zou zelf eerst grondig naar mn financiën kijken voor ik zo een beslissing zou maken

Niet kunnen omgaan met geld is zijn probleem!

Je kop in het zand steken en blijven hangen aan een parasiet is jouw probleem!

Je kan je slimmer voelen dan hem, maar dat ben je niet.

Leg je eigen gedrag onder het vergrootglas, daar heb je veel meer aan.

Doe het voor jezelf, doe het voor je kind! Dit is zo een slecht voorbeeld.

Er zijn zat leuke mannen.

Succes en wijsheid!!
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
kendra74 schreef:
27-10-2020 09:40
Het gaat mij niet om de hoogte van het bedrag maar überhaupt om het feit dat je geld vraagt om te eten( really!!!) En een week later een nieuw apparaat koopt, ik zou zelf eerst grondig naar mn financiën kijken voor ik zo een beslissing zou maken
Het schijnt niet eens ongebruikelijk te zijn dat mensen met financiële problemen zo doen.

Het punt is dat jullie hierin anders zijn en jij het belangrijk vindt. Dan had je dat in het begin kunnen aanpakken met hem, of constateren dat het niet past.

Nu kan alleen het laatste nog.
Alle reacties Link kopieren
kendra74 schreef:
27-10-2020 09:45
Ik zie mezelf zeker niet als slachtoffer, laat dat duidelijk zijn, het is meer dat het niet rijmt, en ik verbaas mij daar gewoon over. En ik snap dat het als slachtoffer gedrag over kan komen.

Ik heb niemand nodig om te eten!

Je hebt blijkbaar wel iemand nodig die misbruik van je maakt!

If a man disrespects you once, shame on him. If he disrespects you twice, shame on you!
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Ellerlilalinne schreef:
27-10-2020 09:58
Je hebt blijkbaar wel iemand nodig die misbruik van je maakt!

If a man disrespects you once, shame on him. If he disrespects you twice, shame on you!
Rest my case!
Alle reacties Link kopieren
Ik verwacht van iemand van een bepaalde leeftijd dat hij/zij zijn financiële zaakjes wel op orde heeft (onverwachte omstandigheden buiten iemands schuld daargelaten). Ik zou er in dit specifieke geval vooral op afknappen dat iemand er kennelijk niet voor schroomt om een alleenstaande moeder om een lening te vragen. Heeft iets met een bepaalde trots/zelfredzaamheid te maken die ik verwacht op een bepaalde leeftijd.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
kendra74 schreef:
27-10-2020 09:45
Ik zie mezelf zeker niet als slachtoffer, laat dat duidelijk zijn, het is meer dat het niet rijmt, en ik verbaas mij daar gewoon over. En ik snap dat het als slachtoffer gedrag over kan komen.

Ik heb niemand nodig om te eten!
Welkom in het denkpatroon van de armoe.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Baggal schreef:
27-10-2020 10:04
Ik verwacht van iemand van een bepaalde leeftijd dat hij/zij zijn financiële zaakjes wel op orde heeft (onverwachte omstandigheden buiten iemands schuld daargelaten). Ik zou er in dit specifieke geval vooral op afknappen dat iemand er kennelijk niet voor schroomt om een alleenstaande moeder om een lening te vragen. Heeft iets met een bepaalde trots/zelfredzaamheid te maken die ik verwacht op een bepaalde leeftijd.

Ach. Er zijn behoorlijk veel vrouwen die dankzij financiële ondersteuning van vriend/man parttime kunnen werken en toch leven alsof ze een fulltime baan hebben.
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
kendra74 schreef:
24-10-2020 22:32
ik heb aangegeven het niet te lenen want ik ben geen bank, ik heb het gegeven.
Tsja........
Alle reacties Link kopieren
Ellerlilalinne schreef:
27-10-2020 10:37
Ach. Er zijn behoorlijk veel vrouwen die dankzij financiële ondersteuning van vriend/man parttime kunnen werken en toch leven alsof ze een fulltime baan hebben.
Ligt eraan of ze kinderen hebben.

Als ze kinderen hebben en vrouw neemt de meeste zorg op zich, dan hoort de balans financieel gemaakt te worden aangezien de vrouw dan werk bij de man weghaalt.
Als ze geen kinderen hebben, dan klopt het.

Ik ken een stel dat beide part time werkt, en volgens mij werkt dat het beste. In plaats van 5 volle werkdagen (bij 1 niet werkende en 1 fulltime werkende) komt er loon binnen voor 7 of 8 werkdagen. Beiden krijgen rust en genoeg tijd om andere dingen te doen.
Beter.Laat schreef:
27-10-2020 10:40
Tsja........
Dat is juist goed. Van lenen komt sowieso gedonder. En nu kan ze het ook afkappen wanneer ze wil. Er zijn dan ook geen afspraken meer na te komen.
kendra74 schreef:
26-10-2020 23:53
Nee ik heb letterlijk gezegd ik leen niet, neem het maar. En het is gewoon een nieuwe wasmachine, zonder regeling.
Je zegt het ene maar verwacht stiekem dat de ander het andere doet.
En als hij dat dan niet doet is hij ineens dubbel fout?

Hij denkt nu, en terecht, dat het een gift was.
In principe doet hij niks fout.

Meemt niet weg dat zijn houding een afknapper kan zijn.
Of totaal niet gelijk aan hoe jij hiermee om zou gaan en dat mag!
Sterker nog, begrijp ik volkomen.

Je kan hem niet voor de voeten gooien dat hij tekort schiet omdat hij je niet het geld teruggeeft. Dat is een rare en oneerlijke boodschap.
Bij een breakup en uitleg waarom zou ik het algemeen houden. Dat jullie verschillend in het leven staan qua bestedingspatroon en wat je belangrijk in het leven vind.


Komt hij door een wasmachine te kopen nu gegarandeerd geld te kort aan het einde van de maand of kan het mits hij verder rustig aandoet?

Bij een tekort zou ik daar wel een gesprek over aangaan. Alleen al op zo te weten hoe hij het tekort denkt op te lossen.
Als jij dan de oplossing blijkt te zijn weet je voor jezelf genoeg en lijkt een einde van de relatie in zicht.
In_Tenebris schreef:
27-10-2020 00:04
Heeft niet zozeer met een man zijn te maken, meer met hoe je in het leven staat. Als het om een wasmachine gaat vind ik het helemaal een dubieus verhaal, dan had hij ook kunnen wachten tot zijn salaris was gestort ipv aan jou te vragen, altijd wel iemand waar je een was kan doen en anders een wassalon.

Die houding zou mij in ieder geval storen en als partner ook niet serieus te nemen zo'n figuur. Ik vind het nogal laks overkomen.
Ik lees het anders.
Inmiddels is salaris gestort en daar heeft hij een nieuwe wasmachine van gekocht.

Of lees ik het verkeerd?
kendra74 schreef:
27-10-2020 08:20
Dus omdat ik heb gezegd ik leen niet maar ik geef het, want ik ben geen bank, vinden jullie dat de kous daarmee af is en ik eigenlijk mijn mond moet houden.

Dus er is niemand die het dan vreemd vind dat hij dan geen bljjk van dankbaarheid toont maar in plaats daarvan een nieuwe wasmachine koopt.

Dan moet ik echt bij mezelf te rade gaan dan
Ja, dat zou ik doen.
Je verwacht dingen waarvan jezelf hebt gezegd dat dit niet hoeft...
Dan ben jij raar, niet hij.
Ik gooi niks voor zijn voeten en hij heeft zeker geen dubbel schuld alleen een foto sturen van je nieuwe aankoop terwijl je vorige week geen geld had om te eten gaat mij iets te ver sorry, dat geld wil ik niet eens terug, dingen moeten uit mensen zelf komen ik ga het je niet leren
Alle reacties Link kopieren
kendra74 schreef:
27-10-2020 11:38
Ik gooi niks voor zijn voeten en hij heeft zeker geen dubbel schuld alleen een foto sturen van je nieuwe aankoop terwijl je vorige week geen geld had om te eten gaat mij iets te ver sorry, dat geld wil ik niet eens terug, dingen moeten uit mensen zelf komen ik ga het je niet leren
Stop er dan mee. Jullie normen en waarden komen niet overeen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven