vriend vraagt om geld te lenen

24-10-2020 22:10 472 berichten
sinds iets langer dan een jaar een nieuwe relatie. even een fast forward. wonen niet samen, relatie gaat redelijk.
gister vroeg hij mij of ik hem geld kon lenen voor boodschappen en tanken.

Is het raar dat ik van hem ben afgeknapt nu.
Alle reacties Link kopieren
kendra74 schreef:
24-10-2020 22:18
nee dat is het hem ook juist, we zitten altijd bij mij , doen ook niet zoveel( omdat hij dis niet veel geld heeft) ik betaal meestal en hij soms, hij is wel heel erg lief en als ik iets vraag doet hij het ook gelijk, maar ik zit in dubio ik weet niet of dat genoeg is voor mij

Tuurlijk is die erg lief. Jij bent zijn troef.

Nee ik zou geen geld lenen, want zo te lezen is dat 'geen geld hebben' niet eenmalig.
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
Wat gaat hij er aan doen om meer inkomsten te creeeren? Als dit een tijdelijke situatie was en er uitzicht op een hoger loon in het verschiet ligt zou ik het gedaan hebben. Maar ik krijg de indruk dat dit een chronisch gebrek aan geld bij hem is en dat er ook in de toekomst weinig meer in zit. dan zou ik er voor passen om geld te lenen/geven.
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
25-10-2020 08:34
Ze beschrijft dat hij leeft op te grote voet. Ooit verdiende hij veel, nu minder, maar hij heeft zijn uitgaven daar niet op aangepast en zijn inkomsten ook niet veranderd door bijvoorbeeld extra uren te gaan werken. Hij probeert het dus niet zelf op te lossen, maar via haar op te lossen. Dat klinkt als profiteren. In elkaar helpen zit wederkerigheid, in dit verhaal vloeit de steun maar één kant op. Bovendien is TO een alleenstaande moeder. Ik kan het alleen maar toejuichen dat ze haar prio bij haar kind legt. Een kind is namelijk duur, zeker op termijn. En zo ruim zal TO zelf ook niet in de slappe was zitten, want als je alleen bent dan komen alle lasten èn alle zorgen voor rekening van de enige volwassene. Ze heeft groot gelijk dat ze zuinig is op haarzelf, haar kind en haar geld. Als daar dan ook nog manipulatieve woorden van haar vriend bovenop komen ("ik zou jou wel geld geven als ik het had"), dan zou ze van de pot gerukt zijn als ze hier nog in meeging.

Als je leest wat ze schrijft, en je scheldt haar vervolgens uit, dan zou je je dood moeten schamen voor jezelf.
Helemaal mee eens. Het gaat ook om het totaalplaatje. Ik zou in dit geval ook de relatie verbreken.

Ik had echter het idee dat TO niet eens geïnteresseerd was om te weten hoe het kwam dat vriend er zo aan toe is.

Uiteindelijk gaat dit probleem dieper dan een keer uit de brand helpen met geld. TO moet zich afvragen of ze een gezin wil vormen met deze man of niet. Dat wil ze duidelijk niet, dat was al duidelijk voor hij om geld vroeg. Dan heb je dus gewoon een lat relatie waarbij allebei zijn/haar eigen leven leidt. Daar is deze man niet geschikt voor want hij kan zijn eigen broek niet op houden. Met die conclusie kan je de relatie verbreken, of hij nou om geld vraagt of niet
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
25-10-2020 08:35
Wie schrijft dat dan bijvoorbeeld? Ik lees dat namelijk niet, dus blijkbaar interpreteer ik sommige bijdrages anders dan jij.

In het voorbeeld dat jij noemt zou ik iemand ook dat geld geven (niet lenen). Daar hoef ik niet eens een relatie voor te hebben met de persoon in kwestie. En ik betaal bijvoorbeeld ook altijd voor vriendinnen waarvan ik weet dat ze het niet breed hebben. En zelfs hier op het forum heb ik eens geld gegeven aan iemand in nood. Maar dat is wel míjn keuze.

Als mijn liefste structureel meer zou uitgeven dan hij te besteden heeft dan zou ik niet zelf op een houtje gaan bijten om hem te faciliteren. Ik ben wel goed maar niet gek.

En ik ben blij dat TO in deze ook de verstandigste keuze maakt. Da's namelijk helemaal niet zo makkelijk. Dus om haar dan nog even te komen uitschelden, zoals een andere reageerder deed, dat laat mijn bloed koken.
Zó kwetsbaar lijkt ze me niet; er zijn mensen met verschillende insteken die dit topic lezen.

Ik denk dat de kinderen van de laatste generaties nooit veel gebrek aan geld hebben gehad; de nodige centjes kwamen van hun ouders of van de staat en ze zaten beslist niet met een pannenlikker het laatste bodempje uit een pak vla te schrapen zoals de ouderen dat vroeger deden. Dus ze hebben doorgaans wel een ander gevoel over geld dan hun voorouders en dus reageren ze anders op een dergelijke situatie.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
AbsoFabso schreef:
25-10-2020 08:21
Omdat ik me erover verbaas dat er best veel reacties zijn waarin de vrouw aangeeft haar vriend niet een keer geld te zouden willen lenen.
Maar dat jij het doet wil nog niet zeggen dat het vanzelfsprekend is. Ook niet dat het raar is als je het wél doet, maar er is geen enkele reden om geld te gaan uitlenen als je je daar niet prettig bij voelt.
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
25-10-2020 08:41
Ik ook.
Ligt dat niet totaal aan de context?!?. Een hardwerkende man die pech heeft eenmalig en zich drie slagen in het rond werkt of een gamende wiet verslaafde zijn natuurlijk ook een verschil. Ook of iemand naar de lidl gaat en toch lekker kookt of het wel prima vindt om bij zijn moeder aan te schuiven. Allemaal verschillen, maar vrouwen moeten echt meer luisteren naar hun onderbuikgevoel.
retrostar schreef:
25-10-2020 08:54
Zó kwetsbaar lijkt ze me niet; er zijn mensen met verschillende insteken die dit topic lezen.

Ik denk dat de kinderen van de laatste generaties nooit veel gebrek aan geld hebben gehad; de nodige centjes kwamen van hun ouders of van de staat en ze zaten beslist niet met een pannenlikker het laatste bodempje uit een pak vla te schrapen zoals de ouderen dat vroeger deden. Dus ze hebben doorgaans wel een ander gevoel over geld dan hun voorouders en dus reageren ze anders op een dergelijke situatie.
Waar slaat dat nou weer op? Bij niemand vliegen er gebraden duifjes de mond in. En als je iedere maand meer uitgeeft dan er binnenkomt dan moet je daar iets aan doen. Zelf.
Alle reacties Link kopieren
nursy schreef:
25-10-2020 09:00
Ligt dat niet totaal aan de context?!?. Een hardwerkende man die pech heeft eenmalig en zich drie slagen in het rond werkt of een gamende wiet verslaafde zijn natuurlijk ook een verschil. Ook of iemand naar de lidl gaat en toch lekker kookt of het wel prima vindt om bij zijn moeder aan te schuiven. Allemaal verschillen, maar vrouwen moeten echt meer luisteren naar hun onderbuikgevoel.
Dat is waar.
Lieve mensen, voor de duidelijkheid , en niet dat ik mij zelf moet verdedigen, ben zeker geen ongevoelige, niet meelevende vrouw.
Misschien geloof ik nog teveel in sprookjes, en zit ik daarom nog in deze relatie.
Ik heb een bovengemiddeld inkomen, en kan dus prima voor mezelf en kind zorgen , dit doe ik ook vanaf geboorte van kind( inmiddels 16) want nooit geen cent ontvangen van vader, gaan we weer mijn keuze om dat niet aan te vechten.
Na lange tijd kom ik dus een super knappe lieve kerel tegen waar het in het beginsel mee klikt. Alleen merkte niet veel te besteden. Maar heel eerlijk en zeker als je verliefd ben 1000den dingen te doen die geen geld kosten.
Maar als je al geen geld hebt moet je naar mijn inziens ook niet veel willen. Als je weet dat je maand in maand uit krap zit, zorg in het begin van de maand voor voldoende boodschappen dat je in ieder geval kan eten of maak andere keuzes . Maar het is voor mij met de vraag dus teveel geworden omdat ik niet zou weten hoe hij dit op gaat lossen.
En voor iedereen die zegt raar dat je zijn financiën niet kent , het is net iets langer dan een jaar en wonen niet samen en ivm inwonende kinderen gaat dat ook niet gebeuren, dan is dat ook volkomen gescheiden van elkaar. Maar nu wordt ik erin betrokken. En ja ik vind jezelf in je onderhoudt voorzien wel heel belangrijk en dat heb ik ook vanaf het begin ook aangegeven. En dat staat buiten de liefde die ik voor hem voel(de) . Want als het helpen of uitlenen van geld de graadmeter voor liefde moet zijn pas ik
kendra74 schreef:
25-10-2020 09:19
Als je weet dat je maand in maand uit krap zit, zorg in het begin van de maand voor voldoende boodschappen dat je in ieder geval kan eten of maak andere keuzes . Maar het is voor mij met de vraag dus teveel geworden omdat ik niet zou weten hoe hij dit op gaat lossen.
En voor iedereen die zegt raar dat je zijn financiën niet kent , het is net iets langer dan een jaar en wonen niet samen en ivm inwonende kinderen gaat dat ook niet gebeuren, dan is dat ook volkomen gescheiden van elkaar. Maar nu wordt ik erin betrokken.


Maar heb je dat dan nooit eens met hem besproken? Heb je hem wel eens gevraagd of hij wel eens denkt over een manier om zijn inkomen te verhogen of zijn kosten te verlagen?

Ik vind jou zo niet geïnteresseerd in hem overkomen. Als je van hem houdt, kun je best in een relatie van een jaar vragen naar dit soort dingen. Je hebt er nogal een mening over, en dat is prima, maar laat die mening dan ook aan hem horen. Waarom doe je dat niet?
Ook met dat geld geven, je denkt er blijkbaar bij 'als hij een echte vent is geeft hij het me wel terug ook al zeg ik nu dat het geen lening is'. Waarom dat testen, waarom niet gewoon eerlijk zeggen wat je vindt? Als je met hem verder wilt toon je interesse in hem, denk je met hem mee, zeg je hem eerlijk wat je vindt en wat je graag wilt. Waarom doe jij dat allemaal niet?
kendra74 schreef:
25-10-2020 09:19
Maar als je al geen geld hebt moet je naar mijn inziens ook niet veel willen. Als je weet dat je maand in maand uit krap zit, zorg in het begin van de maand voor voldoende boodschappen dat je in ieder geval kan eten of maak andere keuzes . Maar het is voor mij met de vraag dus teveel geworden omdat ik niet zou weten hoe hij dit op gaat lossen.
En voor iedereen die zegt raar dat je zijn financiën niet kent , het is net iets langer dan een jaar en wonen niet samen en ivm inwonende kinderen gaat dat ook niet gebeuren, dan is dat ook volkomen gescheiden van elkaar. Maar nu wordt ik erin betrokken. En ja ik vind jezelf in je onderhoudt voorzien wel heel belangrijk en dat heb ik ook vanaf het begin ook aangegeven. En dat staat buiten de liefde die ik voor hem voel(de) . Want als het helpen of uitlenen van geld de graadmeter voor liefde moet zijn pas ik
Groot gelijk.
Alle reacties Link kopieren
Goh lastige situatie. Ik heb ook een tijdje weinig geld gehad omdat er minder inkomen binnen kwam. Toen heeft mijn vriend wel aangeboden me te helpen.

Ik vind alleen wel dat je dit soort dingen in een relatie moet kunnen bespreken en eventueel samen oplossen.
Maar je moet natuurlijk niet het gevoel krijgen dat er misbruik van je wordt gemaakt. En dat het wel lekker makkelijk is.

Ik zou het gesprek in elk geval aangaan. Aangeven dat je bent geschrokken van de situatie en wil weten wat hij gaat doen om wat meer geld over te houden. Een andere baan zoeken? Een andere woonlocatie... enz enz.

En je kan het eventueel praktisch ondersteunen maar niet financieel. Want dat ben je aan niemand verplicht.
trien30 wijzigde dit bericht op 25-10-2020 09:53
16.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
25-10-2020 09:06
Waar slaat dat nou weer op? Bij niemand vliegen er gebraden duifjes de mond in. En als je iedere maand meer uitgeeft dan er binnenkomt dan moet je daar iets aan doen. Zelf.
O je begrijpt het niet; dan drukte ik me kennelijk niet zo duidelijk uit als ik dacht :) . Doorgaans weten mensen wel degelijk goed in te schatten waarom iemand iets zegt en wat voor insteek en opvattingen die persoon heeft dus ze trekken zich niet altijd elke opmerking van iedereen aan; iets wat jij leek te veronderstellen. Daar reageerde ik op.

Maar ik vermoed dat je dit ook niet begrijpt dus ik laat het zo verder.

Ik vond dit best een boeiend topic. Komt niet vaak voor dat ik de volgende dag nog eens door ga met lezen. ;-D
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Laat hem een advertentie plaatsen, lieve, behulpzame arme schooier zoekt rijke dame. Misschien zijn er ook sugarmommy's
De opmerking van DS is bij mij blijven hangen: waarom wordt dit andersom wel heel normaal gevonden? Waarom moet hij er per direct uit want hij is een klaploper, maar springen mannen vaak wel bij als hun vriendin krap zit?

Waarom zou je elkaar binnen een relatie niet helpen om de zaken op orde te krijgen? Daarmee bedoel ik dus niet steeds geld geven, maar wel iets structureels doen aan de inkomsten of de uitgaven, dus helpen zoeken naar een beter betaalde baan of wijzen op te hoge kosten?
Marana schreef:
25-10-2020 09:30
Maar heb je dat dan nooit eens met hem besproken? Heb je hem wel eens gevraagd of hij wel eens denkt over een manier om zijn inkomen te verhogen of zijn kosten te verlagen?

Ik vind jou zo niet geïnteresseerd in hem overkomen. Als je van hem houdt, kun je best in een relatie van een jaar vragen naar dit soort dingen. Je hebt er nogal een mening over, en dat is prima, maar laat die mening dan ook aan hem horen. Waarom doe je dat niet?
Ook met dat geld geven, je denkt er blijkbaar bij 'als hij een echte vent is geeft hij het me wel terug ook al zeg ik nu dat het geen lening is'. Waarom dat testen, waarom niet gewoon eerlijk zeggen wat je vindt? Als je met hem verder wilt toon je interesse in hem, denk je met hem mee, zeg je hem eerlijk wat je vindt en wat je graag wilt. Waarom doe jij dat allemaal niet?
Waarom wel? Als er een goed verhaal was, dan had hij dat zelf kunnen, en moeten, vertellen. En als hij te gemakzuchtig is om zijn eigen problemen op te lossen dan zou ik TO dringend adviseren dat niet voor hem te gaan doen. Ze hoeft zijn redder niet te spelen. Genoeg wanhopige vrouwen die dat wel doen, maar verstandig is het niet.
Lieve marama, dit is een forum geloof mij als ik alles op moet schrijven ben ik morgen nog bezig, dus bij vragen kan ik antwoord geven. Wat je aankaart heb ik ook gedaan. Maar als iemand zelf aangeeft dat de rek eruit is wat moet ik dan doen??? Wat ik dan proef uit je tekst is, als je van hem houdt, ondersteunen dus ook met geld. Maar het is geen probleem van nu , al de hele tijd, maar goed aangezien ik het niet erg vond te trakteren stond ik er niet bij stil maar als er bevestigd wordt dat het voorlopig ook niet zal veranderen, ben ik dan opeens de ongevoelige, nee toch
retrostar schreef:
25-10-2020 09:35
O je begrijpt het niet; dan drukte ik me kennelijk niet zo duidelijk uit als ik dacht :) . Doorgaans weten mensen wel degelijk goed in te schatten waarom iemand iets zegt en wat voor insteek en opvattingen die persoon heeft dus ze trekken zich niet altijd elke opmerking van iedereen aan; iets wat jij leek te veronderstellen. Daar reageerde ik op.

Maar ik vermoed dat je dit ook niet begrijpt dus ik laat het zo verder.

Ik vond dit best een boeiend topic. Komt niet vaak voor dat ik de volgende dag nog eens door ga met lezen. ;-D
Waarom toch die behoefte om steken onder water uit te delen? Serieuze vraag.
Schrijf maar liever geen 'lieve' als je dat niet meent.

Uit geen van je posts bleek dat je dat gedaan had. En je leest mijn post ook anders dan ik bedoel. Ik zeg niet dat je hem geld moet geven, ik zeg juist dat je met hem naar zijn inkomsten en uitgaven kunt kijken. Hem op die manier kunt helpen.
Alle reacties Link kopieren
Nee dan moet je gewoon eerlijk tegen hem zeggen waarom je er een punt achter zet.

En snap Marana en DS wel in deze .
Raar dat het andersom wel normaler wordt gevonden, nog steeds. Laten we dat dan ook maar niet meer doen.
Alle reacties Link kopieren
TO ben het helemaal met je eens! Maar ga je nog vragen hoe het komt dat hij geen cent te makken heeft? Ik zou wel nieuwsgierig zijn.

Als je erover denkt om de relatie te verbreken zou dit antwoord je misschien ook kunnen helpen in je beslissing.
Marana schreef:
25-10-2020 09:39
De opmerking van DS is bij mij blijven hangen: waarom wordt dit andersom wel heel normaal gevonden? Waarom moet hij er per direct uit want hij is een klaploper, maar springen mannen vaak wel bij als hun vriendin krap zit? Daarmee bedoel ik dus niet steeds geld geven, maar wel iets structureels doen aan de inkomsten of de uitgaven, dus helpen zoeken naar een beter betaalde baan of wijzen op te hoge kosten?
Ze is al een jaar met hem. Een jaar waarin hij altijd bij haar is, eet, doucht, nooit andersom. En daar niks in bijdraagt. Een jaar waarin hij bij uitjes standaard zijn portemonnee is vergeten en TO laat betalen. Een jaar waarin hij haar rechtstreeks om geld vraagt en daaraan toevoegt "dat hij dat ook voor haar zou doen". Wat klinkt daar zodanig leuk en eerlijk en oprecht aan dat jij TO nu verwijt dat zij onvoldoende geïnteresseerd is in hem?
justagirly schreef:
25-10-2020 09:45
Nee dan moet je gewoon eerlijk tegen hem zeggen waarom je er een punt achter zet.

En snap Marana en DS wel in deze .
Raar dat het andersom wel normaler wordt gevonden, nog steeds. Laten we dat dan ook maar niet meer doen.
Ik vind het andersom niet normaler hoor, volgens mij de meeste mensen niet.
Alle reacties Link kopieren
kendra74 schreef:
25-10-2020 09:19
Lieve mensen, voor de duidelijkheid , en niet dat ik mij zelf moet verdedigen, ben zeker geen ongevoelige, niet meelevende vrouw.
Misschien geloof ik nog teveel in sprookjes, en zit ik daarom nog in deze relatie.
Ik heb een bovengemiddeld inkomen, en kan dus prima voor mezelf en kind zorgen , dit doe ik ook vanaf geboorte van kind( inmiddels 16) want nooit geen cent ontvangen van vader, gaan we weer mijn keuze om dat niet aan te vechten.
Na lange tijd kom ik dus een super knappe lieve kerel tegen waar het in het beginsel mee klikt. Alleen merkte niet veel te besteden. Maar heel eerlijk en zeker als je verliefd ben 1000den dingen te doen die geen geld kosten.
Maar als je al geen geld hebt moet je naar mijn inziens ook niet veel willen. Als je weet dat je maand in maand uit krap zit, zorg in het begin van de maand voor voldoende boodschappen dat je in ieder geval kan eten of maak andere keuzes . Maar het is voor mij met de vraag dus teveel geworden omdat ik niet zou weten hoe hij dit op gaat lossen.
En voor iedereen die zegt raar dat je zijn financiën niet kent , het is net iets langer dan een jaar en wonen niet samen en ivm inwonende kinderen gaat dat ook niet gebeuren, dan is dat ook volkomen gescheiden van elkaar. Maar nu wordt ik erin betrokken. En ja ik vind jezelf in je onderhoudt voorzien wel heel belangrijk en dat heb ik ook vanaf het begin ook aangegeven. En dat staat buiten de liefde die ik voor hem voel(de) . Want als het helpen of uitlenen van geld de graadmeter voor liefde moet zijn pas ik
Groot gelijk. Luister naar je eerste gevoel.
Ik ben verantwoordelijk voor wat ik schrijf, niet voor wat u leest.
@ marana, ik schrijf niks op wat ik niet mee en was zeker niet sarcastisch bedoeld. Lees mn post dan zie je dat ik het daadwerkelijk heb gevraagd wat hij wilt gaan doen om dit te verbeteren, en tuurlijk ondersteun ik hem dan maar niet ten koste van mijn inkomsten, moet er ook hard voor werken. En een bordje eten is zeker geen probleem heeft hij ook genoeg gehad en meer!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven