Vriend wil niet financieel helpen

31-07-2020 23:51 194 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha Viva lezers,

Mijn vriend en ik wonen al een tijd samen. Beiden zijn wij freelancers en hebben het vrijwel altijd financieel prima gehad. Tot afgelopen maart heb ik veel dingen (uit mezelf) aangeschaft voor het huis omdat mijn vriend minder inkomen had dan ik.
Dingetjes als uiteten, onderhoud aan het huis, nieuwe spullen voor het samen wonen, etc. En dat deed ik met liefde! Er werd nooit om gevraagd dus ik voelde geen druk dat het van mij verwacht werd.

Nu, door de maatregelen, kwam ik zonder werk te zitten. Omdat mijn vriend vrij snel in de bouw terecht kon verdiende hij ineens (ontzettend) veel en holladiejee, hij kon sparen! Alleen één nadeel: door zijn hoge inkomen kreeg ik geen tozo uitkering. Gelukkig heb ik nog wat spaargeld.
Toen ik dit wilde bespreken om te overleggen hoe we dit samen konden oplossen (of hij eventueel tijdelijk wat meer kon betalen) kreeg ik meteen de opmerking: "ik ga je rekeningen niet betalen". Oei.
Kijk, dat hij al mijn rekeningen gaat betalen voelt voor mij ook niet fijn. Uiteindelijk heb ik (na een week) een afspraak kunnen maken dat hij de boodschappen betaalt.
Nu zit ik er nog mee in mijn maag. Ik heb in de tijd toen ik het ruim had wat betreft mijn inkomen veel extra dingen gekocht en aangeschaft, is het vreemd om dit te hopen/verwachten dat je vriend het ook terug doet in tijden dat je het zelf moeilijk hebt?
Toen ik dit probeerde te bespreken zei hij dat hij hierdoor het gevoel had in het krijt te staan en mij nu terug moet betalen. Dat bedoel ik absoluut niet!

Heeft iemand ooit iets vergelijkbaars meegemaakt? Of heb je een advies hoe ik dit bespreekbaar kan maken? Even ter info: we hebben een gezamenlijke pas voor boodschappen en delen de huur/gwl. Verder is alles gescheiden in uitgaven, etc.
appelientjex schreef:
01-08-2020 08:30
Ik ken ook genoeg zzp’er die NIKS kunnen vinden hoor.
Er is vrijwel altijd werk, maar niet altijd het werk dat men wil doen.
Hoeveel spaargeld heb je TO?
Alle reacties Link kopieren
Lou- schreef:
01-08-2020 08:34
Er is vrijwel altijd werk, maar niet altijd het werk dat men wil doen.
Dat is gewoon niet waar. Lekker om in te geloven maar is niet zo.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
01-08-2020 08:28
Heb jij altijd (veel) meer verdiend dan hij? Hij hield nooit over begrijp ik (kan nu ineens wel sparen)? Dan kan ik me nog enigszins voorstellen dat hij blij is dat hij eindelijk ook geld heeft en even naar een uiterste gaat (en denkt 'jij hebt zat spaargeld').
Daarnaast: de dingen die jij voor het huis aanschafte, waren dat dingen die hij ook wilde/echt nodig waren? Als dat kussens voor op de bank waren kan ik me voorstellen dat hij dat niet voelt als uitgave voor 'jullie', maar iets wat jij zelf gewoon wilde en hij dan wel prima vond. En dat onderhoud aan het huurhuis, dat was ook nodig?
Dit vroeg ik me ook af. Ik heb het gevoel dat dit een behoorlijk ander verhaal wordt als we zijn kant horen.
Alle reacties Link kopieren
Lou- schreef:
01-08-2020 08:27
Dit.

En als hij ander werk kan doen, kan jij dat toch ook? Zeker nadat je drie maanden tozo hebt gekregen.

Ik ken genoeg zzp-ers die tijdelijk post bezorgen/in de productie werken/in de ongediertebestrijding etc.
Het gaat er niet om of TO niet wil werken, het gaat erom dat die zogenaamde vriend nu meer verdiend en niet/nauwelijks behulpzaam is.

Gelukkig zijn de overige rekeningen wel gescheiden en heeft TO nog wat spaargeld achter de hand.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
01-08-2020 08:28
Heb jij altijd (veel) meer verdiend dan hij? Hij hield nooit over begrijp ik (kan nu ineens wel sparen)? Dan kan ik me nog enigszins voorstellen dat hij blij is dat hij eindelijk ook geld heeft en even naar een uiterste gaat (en denkt 'jij hebt zat spaargeld').
Daarnaast: de dingen die jij voor het huis aanschafte, waren dat dingen die hij ook wilde/echt nodig waren? Als dat kussens voor op de bank waren kan ik me voorstellen dat hij dat niet voelt als uitgave voor 'jullie', maar iets wat jij zelf gewoon wilde en hij dan wel prima vond. En dat onderhoud aan het huurhuis, dat was ook nodig?

Jullie houden de financiën niet voor niets geheel gescheiden, maar het lijkt erop dat jullie er niet over kunnen communiceren. Die communicatie (het gebrek eraan) is een groter probleem dan wie wat betaalt. Dus daar zit je probleem en dat moet je opgelost zien te krijgen, of je conclusies trekken.
Dit.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Het is overduidelijk dat je niet op hem terug kunt vallen in tijden van nood. Aan jou wat je daarmee gaat doen TO.
Alle reacties Link kopieren
appelientjex schreef:
01-08-2020 08:33
Dingen als uit eten, onderhoud aan het huis, en dingetjes voor in huis zegt ze...
zal dus meer zijn dan kussens op de bank. Daarbij gaat het niet om wát ze precies heeft betaalt, maar om de mentaliteit: niet gierig zijn en gezamenlijke dingen willen betalen. Die mentaliteit heeft TO wel en haar vriend blijkbaar niet.
Maar stel nou dat zij 20.000 euro spaargeld heeft (ik noem maar een bedrag) en hij vrijwel niks, vind je dan nog steeds dat hij voor haar moet betalen zodat zij haar spaargeld kan behouden? Spaargeld is voor een ZZP'er toch juist ook voor magere tijden?
Alle reacties Link kopieren
Geld is de meest voorkomende oorzaak van relatiestrubbelingen. Ikzelf voel me vooral op mijn gemak als de een heel makkelijk voor de ander betaalt. Op zich is het toch één pot, maar het geven wat de ander graag wil hebben, in het vertrouwen dat er genoeg over is om de huur, hypotheek en andere lasten betalen natuurlijk, is een gelegenheid tot binding die je niet voorbij moet laten gaan.

"Ik zou je dat wel willen geven maar ik heb voor deze maand nog maar 400 euro" wordt onmiddellijk beantwoord met een overboeking zodat het wat ruimer is.

Maar ik denk dat veel stellen vooral direct voor zichzelf gaan, in plaats van met een omweggetje.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Jaja007 schreef:
01-08-2020 08:36
Het gaat er niet om of TO niet wil werken, het gaat erom dat die zogenaamde vriend nu meer verdiend en niet/nauwelijks behulpzaam is.

Gelukkig zijn de overige rekeningen wel gescheiden en heeft TO nog wat spaargeld achter de hand.
Natuurlijk wel.

Als vriend zich helemaal de blubber werkt en daarmee, terecht, lekker verdient, maar TO haar neus zou ophalen voor een tijdelijke bijbaan en genoeg spaargeld heeft wordt het toch een heel ander verhaal?
appelientjex schreef:
01-08-2020 08:35
Dat is gewoon niet waar. Lekker om in te geloven maar is niet zo.
Het is wel waar. Alleen je moet wel voor veel openstaan.
Jouw spaargeld maakt zijn hulp niet echt noodzakelijk. Je verwacht nu dat hij minder spaart om jouw spaargeld in tact te houden. Dat is op zich ook vreemd.
Alle reacties Link kopieren
Geld is de meest voorkomende oorzaak van relatiestrubbelingen, idd wat Retro schrijft.

Gelukkig zie ik dat in onze situatie niet voorkomen.
We hebben overzicht, gunnen elkaar extra's.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
Lou- schreef:
01-08-2020 08:39
Natuurlijk wel.

Als vriend zich helemaal de blubber werkt en daarmee, terecht, lekker verdient, maar TO haar neus zou ophalen voor een tijdelijke bijbaan en genoeg spaargeld heeft wordt het toch een heel ander verhaal?
Ik lees nergens dat TO niet wil werken of niet bereid is ander werk te doen.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
appelientjex schreef:
01-08-2020 08:33
Dingen als uit eten, onderhoud aan het huis, en dingetjes voor in huis zegt ze...
zal dus meer zijn dan kussens op de bank. Daarbij gaat het niet om wát ze precies heeft betaalt, maar om de mentaliteit: niet gierig zijn en gezamenlijke dingen willen betalen. Die mentaliteit heeft TO wel en haar vriend blijkbaar niet.

Natuurlijk gaat het er ook om wat ze betaald heeft. Ze houden de financiën bewust strikt gescheiden en delen de kosten (ieder de helft? terwijl hij minder verdient en zij wel kan sparen?). Als zij dan eenzijdig besluit haar geld uit te geven aan dingen waar hij het geld niet voor over zou hebben en/of niet nodig vindt (andere kleur verf op de muur - want om wat voor onderhoud gaat het bij dit huurhuis? - , een andere bank terwijl hij die van de kringloop nog prima vindt) dan voelt dat voor hem niet als iets wat ze aan hen samen uitgeeft maar iets voor zichzelf.

En dan denkt hij misschien ook nog: ik ben ook iets anders gaan doen, dat kun jij ook dus ga lekker aan de slag ipv af te wachten.

Dus ja, de details/nuances maken nogal uit.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje wat een afknapper zeg... Hij kan je toch een beetje helpen...Voor zou het een eye opener zijn wat als je erg ziek wordt kun je dan ook barsten?
Alle reacties Link kopieren
Haley schreef:
01-08-2020 08:39
Spaargeld is voor een ZZP'er toch juist ook voor magere tijden?

Precies. Als ondernemer moet je een buffer hebben om een periode zonder opdrachten te kunnen overbruggen. Ik zou het heel gek vinden als je een ander voor dat ondernemersrisico laat opdraaien, om je eigen spaarrekening maar niet te hoeven aanspreken.
Jaja007 schreef:
01-08-2020 08:43
Ik lees nergens dat TO niet wil werken of niet bereid is ander werk te doen.
Ik zeg toch ook ‘als’ en dat het dan wèl relevant is. Ik beweer toch helemaal niet dat het zo is?
Alle reacties Link kopieren
Wat een egoïsme. Jij hebt toch ook niet om deze situatie gevraagd? Het is al jammer dat hij er zelf niet mee komt om je een beetje te helpen, maar mannen he ;) Maar om je nog eens keihard de deur te wijzen... Tuurlijk snap ik het nog als hij zegt dat hij niet voor 'alles' wilt opdraaien, maar om je nou helemaal niet te helpen. Het is tijdelijk, zou je toch zeggen. Blijkbaar ziet hij jullie relatie niet als een 'ons' maar een 'ikke ikke ikke en de rest kan stikken' wanneer het erop aankomt. Misschien beter om verder te kijken. Misschien krijg je dan wel een uitkering, ben je niet van hem afhankelijk eventjes want daar heb je toch niks aan, tot je weer opdrachten hebt. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Lou- schreef:
01-08-2020 08:48
Ik zeg toch ook ‘als’ en dat het dan wèl relevant is. Ik beweer toch helemaal niet dat het zo is?
Ben het wel met je eens, het zijn de details in een verhaal die heel veel uitmaken. En die nuances zeggen toch vooral wat over hoe je het zelf beleefd of ervaart. In dit geval is zijn verhaal ernaast eigenlijk wel belangrijk.
Zou nu niet zomaar gaan roepen dat die man niet deugt en ze beter af is zonder hem.
Alle reacties Link kopieren
Doordat je samenwoont valt tozo weg.
Lijkt mij dat dat gat door hem aangevuld moet gaan worden.

Sowieso zou eea bij mij een enorme twijfel opkomen.

Mijn partner die mij niet steunt of niet wil steunen? Wil ik daarbij blijven?
Denk het niet......
Alle reacties Link kopieren
Je bent ondernemer.
Dit is onderdeel van ondernemersrisico.
Dat jij hem trakteert op uit eten, betekent toch niet dat hij jou nu moet trakteren op uit eten?

Welke rekeningen kun je nu niet betalen?
Heb je letterlijk 0 euro en maak je nu schulden? Of heb je nog spaargeld dat je eigenlijk niet aan je rekeningen wil uitgeven?

Ik ben zzp’er en heb zo’n 60k spaargeld, mijn partner heeft geen spaargeld. Sinds kort een baan en hij kan eindelijk (goed, meer dan ik) sparen. Ik betaalde ook meer aan het huis en eens een weekend weg of uit eten, ik had daar behoefte aan en vriend kon het niet betalen. Vriend neemt mij nu niet mee uit eten, dat betalen we samen. Vind ik niks mis mee. Als ik nu tijdelijk minder of niks verdien, ga ik toch echt eerst mijn spaargeld opmaken. Wanneer het einde van mijn spaargeld in zicht is, moeten we weer eens om tafel om naar de financiën te kijken. Als jij hebt lopen trakteren en bent vergeten zakelijk te sparen dan is dat niet slim.
Kier schreef:
01-08-2020 09:05
Doordat je samenwoont valt tozo weg.
Lijkt mij dat dat gat door hem aangevuld moet gaan worden.

Sowieso zou eea bij mij een enorme twijfel opkomen.

Mijn partner die mij niet steunt of niet wil steunen? Wil ik daarbij blijven?
Denk het niet......
Eigenlijk is tozo ook niet bedoeld voor mensen die genoeg spaargeld hebben om zelf rond te komen.

Ze doen niet moeilijk nu want bijzondere situatie en moest snel geregeld worden, maar eigenlijk is het natuurlijk idioot dat je gemeenschapsgeld krijgt terwijl je ook spaargeld hebt om van te leven.
Alle reacties Link kopieren
‘Mijn vriendin verdiende altijd veel geld als zzp’er. Dit spaarde ze nauwelijks, ze gaf alles uit aan uit eten, weekendjes weg en dure spullen voor in huis. Ik heb altijd moeilijk rond kunnen komen en verdien nu eindelijk genoeg om te kunnen sparen. Vriendin verdient nu tijdelijk minder en verwacht dat ik haar rekeningen ga betalen. Ben ik een eikel als ik dat niet zie zitten?’

‘Mijn vriendin heeft een dikke spaarrekening. Ik heb geen spaargeld en kan nu door omstandigheden eindelijk sparen. Mijn vriendin heeft tijdelijk geen inkomen. Ben ik een eikel als ik verwacht dat ze eerst haar spaargeld gebruikt voor haar rekeningen?’
Lollypop04 schreef:
01-08-2020 09:02
Ben het wel met je eens, het zijn de details in een verhaal die heel veel uitmaken. En die nuances zeggen toch vooral wat over hoe je het zelf beleefd of ervaart. In dit geval is zijn verhaal ernaast eigenlijk wel belangrijk.
Zou nu niet zomaar gaan roepen dat die man niet deugt en ze beter af is zonder hem.
Maar wat uit de OP naar voren komt is dat TO het samen wilde bespreken (en dan vast ook de nuances ter sprake zouden komen), maar dat hij meteen de deur dichtgooide. En later ook nog een keer met een verwijt kwam. Die reactie is nogal veelzeggend.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven