Vriend wil niet financieel helpen

31-07-2020 23:51 194 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha Viva lezers,

Mijn vriend en ik wonen al een tijd samen. Beiden zijn wij freelancers en hebben het vrijwel altijd financieel prima gehad. Tot afgelopen maart heb ik veel dingen (uit mezelf) aangeschaft voor het huis omdat mijn vriend minder inkomen had dan ik.
Dingetjes als uiteten, onderhoud aan het huis, nieuwe spullen voor het samen wonen, etc. En dat deed ik met liefde! Er werd nooit om gevraagd dus ik voelde geen druk dat het van mij verwacht werd.

Nu, door de maatregelen, kwam ik zonder werk te zitten. Omdat mijn vriend vrij snel in de bouw terecht kon verdiende hij ineens (ontzettend) veel en holladiejee, hij kon sparen! Alleen één nadeel: door zijn hoge inkomen kreeg ik geen tozo uitkering. Gelukkig heb ik nog wat spaargeld.
Toen ik dit wilde bespreken om te overleggen hoe we dit samen konden oplossen (of hij eventueel tijdelijk wat meer kon betalen) kreeg ik meteen de opmerking: "ik ga je rekeningen niet betalen". Oei.
Kijk, dat hij al mijn rekeningen gaat betalen voelt voor mij ook niet fijn. Uiteindelijk heb ik (na een week) een afspraak kunnen maken dat hij de boodschappen betaalt.
Nu zit ik er nog mee in mijn maag. Ik heb in de tijd toen ik het ruim had wat betreft mijn inkomen veel extra dingen gekocht en aangeschaft, is het vreemd om dit te hopen/verwachten dat je vriend het ook terug doet in tijden dat je het zelf moeilijk hebt?
Toen ik dit probeerde te bespreken zei hij dat hij hierdoor het gevoel had in het krijt te staan en mij nu terug moet betalen. Dat bedoel ik absoluut niet!

Heeft iemand ooit iets vergelijkbaars meegemaakt? Of heb je een advies hoe ik dit bespreekbaar kan maken? Even ter info: we hebben een gezamenlijke pas voor boodschappen en delen de huur/gwl. Verder is alles gescheiden in uitgaven, etc.
appelientjex schreef:
01-08-2020 08:35
Dat is gewoon niet waar. Lekker om in te geloven maar is niet zo.
Niet altijd, maar in heeeuul veel gevallen wel. Mensen hebben vaak gewoon een te groot ego om (tijdelijk) ander werk te doen. Zeker als dat werk ook nog eens onder hun 'niveau' is.

Zoals gezegd is er op dit moment echt wel werk in bijvoorbeeld productie, landbouw, (post)bezorgers, callcentres, noem het maar op.

Schrijf je in bij uitzendbureaus en geef aan dat je overal voor open staat.

Verder is vriend natuurlijk een gierige trut.
anoniem_644b5c223f66b wijzigde dit bericht op 01-08-2020 09:16
4.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lou- schreef:
01-08-2020 09:08
Eigenlijk is tozo ook niet bedoeld voor mensen die genoeg spaargeld hebben om zelf rond te komen.

Ze doen niet moeilijk nu want bijzondere situatie en moest snel geregeld worden, maar eigenlijk is het natuurlijk idioot dat je gemeenschapsgeld krijgt terwijl je ook spaargeld hebt om van te leven.
Mee eens, eerst alles wat je hebt 'op eten'
Alle reacties Link kopieren
Benieuwd of TO zelf nog komt reageren...
Alle reacties Link kopieren
Pitaya, meer details graag :-]
biebje schreef:
01-08-2020 09:14
Maar wat uit de OP naar voren komt is dat TO het samen wilde bespreken (en dan vast ook de nuances ter sprake zouden komen), maar dat hij meteen de deur dichtgooide. En later ook nog een keer met een verwijt kwam. Die reactie is nogal veelzeggend.
Eens. Dat er geen normaal gesprek gevoerd kan worden, is het eigenlijke probleem. En al helemaal als het met zo'n verwijt wordt afgekapt.
Kier schreef:
01-08-2020 09:15
Mee eens, eerst alles wat je hebt 'opeten'
En dan?
Lou- schreef:
01-08-2020 08:40
Het is wel waar. Alleen je moet wel voor veel openstaan.
Klopt. Mensen vinden vaak dat ze voor veel dingen open staan, maar in werkelijkheid doen ze dat helemaal niet. Enorm veel drempels moeten ze over.

Als ik TO was zou ik als de wiedeweerga werk zoeken. Ook als ik tijdelijk in een callcenter of fabriek moet werken.

En ook zou ik een goed gesprek voeren met die gierigaard van een vriend. Komt hij niet tot inzicht, dan zou ik zodra ik weer iets van geld heb mijn spullen pakken en bij hem weggaan. Wat een egoïstische krent.
Alle reacties Link kopieren
biebje schreef:
01-08-2020 09:14
Maar wat uit de OP naar voren komt is dat TO het samen wilde bespreken (en dan vast ook de nuances ter sprake zouden komen), maar dat hij meteen de deur dichtgooide. En later ook nog een keer met een verwijt kwam. Die reactie is nogal veelzeggend.
Dit is hoe TO het gesprek ervaren heeft. Wij weten niet wat er precies gezegd is, o.a. door TO. En we weten ook niet welke historie er is op dit gebied. Ik heb sterk het gevoel dat zijn kant van het verhaal een heel ander licht op de zaak zou schijnen.
Als de vaste lasten niet gelijk verdeeld zijn maar jij meer betaald omdat jij meer verdiend, dan zou ik beginnen dat recht te trekken aangezien hij nu meer inkomsten heeft.
Verder inderdaad leven van je spaargeld en ruim voor de bodem daarvan in zicht komt is het tijd voor een andere baan en om het zzp-schap opgeven.
Alle reacties Link kopieren
biebje schreef:
01-08-2020 09:14
Maar wat uit de OP naar voren komt is dat TO het samen wilde bespreken (en dan vast ook de nuances ter sprake zouden komen), maar dat hij meteen de deur dichtgooide. En later ook nog een keer met een verwijt kwam. Die reactie is nogal veelzeggend.
Hangt van de omstandigheden af, hoe het ter sprake kwam, wat het bij hem opriep enzovoort. Dit is zo'n situatie waarbij beide kanten echt nodig zijn om er iets van te kunnen vinden.
HennieHen schreef:
01-08-2020 09:12
‘Mijn vriendin verdiende altijd veel geld als zzp’er. Dit spaarde ze nauwelijks, ze gaf alles uit aan uit eten, weekendjes weg en dure spullen voor in huis. Ik heb altijd moeilijk rond kunnen komen en verdien nu eindelijk genoeg om te kunnen sparen. Vriendin verdient nu tijdelijk minder en verwacht dat ik haar rekeningen ga betalen. Ben ik een eikel als ik dat niet zie zitten?’

‘Mijn vriendin heeft een dikke spaarrekening. Ik heb geen spaargeld en kan nu door omstandigheden eindelijk sparen. Mijn vriendin heeft tijdelijk geen inkomen. Ben ik een eikel als ik verwacht dat ze eerst haar spaargeld gebruikt voor haar rekeningen?’
Dat is een hoop invulling. TO schrijft dat ze "wat spaargeld" heeft; niet dat ze een dikke bankrekening heeft. (Wat ze onder "wat" verstaat, weten wij uiteraard niet). Verder: onderhoud aan het huis (nuttig), nieuwe spullen voor samenwonen (duur? dat weten wij niet; en wellicht ook gewoon nodig en nuttig), uit eten: blijkbaar liet vriend zich dat wel prettig aanleunen.

Maar afgezien van alles; in een relatie is het toch zo dat je elkaar door moeilijke tijden heen helpt, of ben ik nu zo raar?

Ik neem aan dat als TO werkelijk veel geld op de bank had staan, dit probleem niet zou spelen. Maar als ZZP'er helemaal moeten interen op je buffer is ook geen fijn idee; mogelijk blijft het lange tijd geen vetpot, en vaak hebben ZZP'ers bijvoorbeeld geen arbeidsongeschiktheidsverzekering.
Ik begrijp dat vriend graag wil sparen nu hij eindelijk de kans krijgt, maar een tussenweg moet toch mogelijk zijn? Dit is een situatie buiten eigen schuld, waar bovendien niet snel een oplossing voor is (Ik ga er hierbij wel vanuit, dat TO haar best doet om tijdelijk ander werk te vinden).
appelientjex schreef:
01-08-2020 08:35
Dat is gewoon niet waar. Lekker om in te geloven maar is niet zo.
Klopt. Ik ken echt mensen die inderdaad in de horeca en bij de post en weet ik veel hebben gesolliciteerd maar niet worden aangenomen.
Reden: we hebben geen zin in toeristen die gelijk weer weg zijn als er ee andere manier van geld verdienen beschikbaar is.
Daarnaast vergeten mensen dat bijvoorbeeld kamermeisjes etc ook gewoon moeten worden ingewerkt en er een bepaald tempo moet worden gehaald. Een kennis is bij de eerste dag al weggestuurd, bleek veel te sloom (wad ciir corona, nu staan alle hotels leeg dus sowieso geen werk)
Ongeschoold betekent niet geschikt voor iedereen.
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
01-08-2020 09:24
En dan?
En dan? Dan eventueel aanspraak maken op vergoedingen waar je recht op hebt, tot je jezelf weer kunt bedruipen.
Alle reacties Link kopieren
Haley schreef:
01-08-2020 09:28
Dit is hoe TO het gesprek ervaren heeft. Wij weten niet wat er precies gezegd is, o.a. door TO. En we weten ook niet welke historie er is op dit gebied. Ik heb sterk het gevoel dat zijn kant van het verhaal een heel ander licht op de zaak zou schijnen.
We kennen altijd maar 1 kant van het verhaal op het forum, dus dat geldt voor alle topics.
Alle reacties Link kopieren
Astromeria schreef:
01-08-2020 09:34
Dat is een hoop invulling.
Ik zeg niet dat dit de situatie is, maar het zou best zo kunnen zijn toch? En is iedereens reactie dan nog steeds ‘oh wat een lul’. Ik vind dat er erg weinig informatie is en ik vind het vreemd dat iedereen vriend een hork vinden en TO het slachtoffer.
Pitaya schreef:
31-07-2020 23:51
Uiteindelijk heb ik (na een week) een afspraak kunnen maken dat hij de boodschappen betaalt.

Bovenstaande begrijp ik niet zo goed icm onderstaande


Even ter info: we hebben een gezamenlijke pas voor boodschappen en delen de huur/gwl. Verder is alles gescheiden in uitgaven, etc.


Dus toen vriend niet goed verdiende betaalde hij toch zijn deel van de boodschappen. En nu TO geen inkomen heeft gaat hij alle boodschappen betalen?
ikBedoelHetGoed schreef:
01-08-2020 09:23
Eens. Dat er geen normaal gesprek gevoerd kan worden, is het eigenlijke probleem. En al helemaal als het met zo'n verwijt wordt afgekapt.


Dat klopt. En TO zou daar met hem over in gesprek moeten gaan, over dat ze zich in de steek gelaten voelt. Het gesprek over geld is maar een symptoom.
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn TO en vriend van elkaar? Getrouwd en onder welke voorwaarden?
Geregistreerd partners en onder welke voorwaarden?
Van wie is het huis waar jullie wonen en wie betaald dat èn bij wie is de hoofdelijke aansprakelijkheid?

De overheid ziet jullie twee kennelijk als een eenheid waardoor je nu geen uitkering (van het een of andere soort) krijgt. Maar hoe hebben jullie het nou ècht geregeld met elkaar?

Je (TO) kunt vinden dat je een vangnet hebt in de vorm van je vriend, maar is dat zo? Is dat vangnet er ook voor hem? Hebben jullie dat uitgesproken en vastgelegd?

Ok. Wat ik eigenlijk vind is dat een topic als dit te makkelijk is. Ik vind het van je af janken. Te makkelijk. Geef meer en volledige info.
Alle reacties Link kopieren
Lachattenoir schreef:
01-08-2020 09:24
Klopt. Mensen vinden vaak dat ze voor veel dingen open staan, maar in werkelijkheid doen ze dat helemaal niet. Enorm veel drempels moeten ze over.

Als ik TO was zou ik als de wiedeweerga werk zoeken. Ook als ik tijdelijk in een callcenter of fabriek moet werken.

En ook zou ik een goed gesprek voeren met die gierigaard van een vriend. Komt hij niet tot inzicht, dan zou ik zodra ik weer iets van geld heb mijn spullen pakken en bij hem weggaan. Wat een egoïstische krent.
Het werk moet ook bij je passen en je moet het kunnen. Als vegetariër ga ik niet in een slachterij werken, en lichamelijk gezien kan ik geen zwaar lichamelijk werk doen om maar wat te zeggen. Callcenter werk moet je ook liggen, heb dat weleens gedaan als student als bijbaan. maar ik kwam niet door de proeftijd heen omdat het me niet lukte om mensen iets aan te smeren. Als verkoopster in winkel ook gewerkt maar ook daar was ik slecht in. Vriend heeft als bijbaan schoon gemaakt in de thuiszorg maar dat kon hij weer niet, die oudjes waren totaal niet tevreden. Daarbij is het ook niet zo dat er in tijden van economische recessie voor ál die werklozen voldoende (ongeschoold) werk beschikbaar is. Omscholen naar werk waar wél behoefte aan is zou wel een goede optie zijn daarentegen.
Kier schreef:
01-08-2020 09:43
En dan? Dan eventueel aanspraak maken op vergoedingen waar je recht op hebt, tot je jezelf weer kunt bedruipen.
Hoezo eventueel? Ze heeft nergens recht op omdat hij zo lekker verdient, dus ze kan nergens aanspraak op maken. Als zij nu haar hele reserve opgebruikt, dan is er dus niks meer. Dan maakt zij zichzelf superkwetsbaar.
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
01-08-2020 10:08
Hoezo eventueel? Ze heeft nergens recht op omdat hij zo lekker verdient, dus ze kan nergens aanspraak op maken. Als zij nu haar hele reserve opgebruikt, dan is er dus niks meer. Dan maakt zij zichzelf superkwetsbaar.
DIe keuze heeft zij zelf gemaakt. En hij kan er niets aan doen dat de overheid geen uitkeringen zonder voorwaarden uitdeelt.
Als je zzp'er bent ben je kwetsbaar. Daar heeft hij verder niet iets mee te maken.
Nou, die was bij mij heel snel klaar geweest, wel in het verleden op jou en je geld leunen maar andersom wil hij al zijn geld voor hem houden.

Wiens huis is het? Aangezien jij spullen voor het samenwonen hebt gekocht? Ben jij bij hem ingetrokken of hij bij jou?
babbeleo schreef:
01-08-2020 10:10
DIe keuze heeft zij zelf gemaakt. En hij kan er niets aan doen dat de overheid geen uitkeringen zonder voorwaarden uitdeelt.
Als je zzp'er bent ben je kwetsbaar. Daar heeft hij verder niet iets mee te maken.
Daar heeft hij niets mee te maken? Lijk me wel! Je hebt toch niet voor niets een relatie? Ook al trouw je niet, ik ben nog zo ouderwets en wellicht naïef dat ook een gewone verkering ‘in voor en tegenspoed’ is en niet ‘ieder voor zich’.
Alle reacties Link kopieren
babbeleo schreef:
01-08-2020 10:10
DIe keuze heeft zij zelf gemaakt. En hij kan er niets aan doen dat de overheid geen uitkeringen zonder voorwaarden uitdeelt.
Als je zzp'er bent ben je kwetsbaar. Daar heeft hij verder niet iets mee te maken.
Als je samen besluit om onder een dak te gaan wonen komt daar ook de morele verplichting bij elkaar niet te laten stikken op het moment dat de overheid een keer niet de hand boven je hoofd houdt.

Als je samen woont wil je toch een leven met elkaar delen?

En nee misschien heb je geen contract getekend in de vorm van een huwelijk of samenlevingscontract. Maar dat ontslaat je toch niet van de plicht een beetje voor elkaar te zorgen.

Gatver, wat zijn mensen nare wezens geworden in deze maatschappij. Alleen maar ikke ikke ikke.
Alle reacties Link kopieren
Eames6 schreef:
01-08-2020 10:18
Daar heeft hij niets mee te maken? Lijk me wel! Je hebt toch niet voor niets een relatie? Ook al trouw je niet, ik ben nog zo ouderwets en wellicht naïef dat ook een gewone verkering ‘in voor en tegenspoed’ is en niet ‘ieder voor zich’.
Dit inderdaad. En niet alles is ook af te wegen in geld.
Als het allemaal maar gewoon een beetje rechtvaardig is.

TO heeft duidelijk altijd gewoon haar eigen geld gebruikt in de relatie. Dan spring je toch even bij als het stroef gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven