Vriend wil niet financieel helpen

31-07-2020 23:51 194 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha Viva lezers,

Mijn vriend en ik wonen al een tijd samen. Beiden zijn wij freelancers en hebben het vrijwel altijd financieel prima gehad. Tot afgelopen maart heb ik veel dingen (uit mezelf) aangeschaft voor het huis omdat mijn vriend minder inkomen had dan ik.
Dingetjes als uiteten, onderhoud aan het huis, nieuwe spullen voor het samen wonen, etc. En dat deed ik met liefde! Er werd nooit om gevraagd dus ik voelde geen druk dat het van mij verwacht werd.

Nu, door de maatregelen, kwam ik zonder werk te zitten. Omdat mijn vriend vrij snel in de bouw terecht kon verdiende hij ineens (ontzettend) veel en holladiejee, hij kon sparen! Alleen één nadeel: door zijn hoge inkomen kreeg ik geen tozo uitkering. Gelukkig heb ik nog wat spaargeld.
Toen ik dit wilde bespreken om te overleggen hoe we dit samen konden oplossen (of hij eventueel tijdelijk wat meer kon betalen) kreeg ik meteen de opmerking: "ik ga je rekeningen niet betalen". Oei.
Kijk, dat hij al mijn rekeningen gaat betalen voelt voor mij ook niet fijn. Uiteindelijk heb ik (na een week) een afspraak kunnen maken dat hij de boodschappen betaalt.
Nu zit ik er nog mee in mijn maag. Ik heb in de tijd toen ik het ruim had wat betreft mijn inkomen veel extra dingen gekocht en aangeschaft, is het vreemd om dit te hopen/verwachten dat je vriend het ook terug doet in tijden dat je het zelf moeilijk hebt?
Toen ik dit probeerde te bespreken zei hij dat hij hierdoor het gevoel had in het krijt te staan en mij nu terug moet betalen. Dat bedoel ik absoluut niet!

Heeft iemand ooit iets vergelijkbaars meegemaakt? Of heb je een advies hoe ik dit bespreekbaar kan maken? Even ter info: we hebben een gezamenlijke pas voor boodschappen en delen de huur/gwl. Verder is alles gescheiden in uitgaven, etc.
appelientjex schreef:
01-08-2020 10:04
Het werk moet ook bij je passen en je moet het kunnen. Als vegetariër ga ik niet in een slachterij werken, en lichamelijk gezien kan ik geen zwaar lichamelijk werk doen om maar wat te zeggen. Callcenter werk moet je ook liggen, heb dat weleens gedaan als student als bijbaan. maar ik kwam niet door de proeftijd heen omdat het me niet lukte om mensen iets aan te smeren. Als verkoopster in winkel ook gewerkt maar ook daar was ik slecht in. Vriend heeft als bijbaan schoon gemaakt in de thuiszorg maar dat kon hij weer niet, die oudjes waren totaal niet tevreden. Daarbij is het ook niet zo dat er in tijden van economische recessie voor ál die werklozen voldoende (ongeschoold) werk beschikbaar is. Omscholen naar werk waar wél behoefte aan is zou wel een goede optie zijn daarentegen.
Tuurlijk kan niet iedereen alle banen doen. Veruit de meeste mensen zijn echter wel degelijk in staat om ongeschoold werk te werk te doen. Soms moet je daar wat nieuwe vaardigheden voor op doen, of dat nou schoonmaken of verkopen is. Lichamelijk niet in staat zijn om zwaar werk te doen vind ik inderdaad een ander verhaal.

Zal vast dat er niet genoeg ongeschoold werk is voor alle werklozen, maar op dit moment staan er nog genoeg vacatures open waarop mensen die het werk wel degelijk kunnen doen niet solliciteren. Wie het niet probeert vindt sowieso geen werk.

Omscholing is zeker een goede optie, ik denk alleen zomaar dat TO daar het geld niet voor heeft. En op dit moment lijkt het er ook niet op dat ze in aanmerking komt voor een uitkering van waaruit die omscholing gefinancieerd kan worden.

Maar goed, questions, questions. We wachten met smart op meer informatie van TO.
Alle reacties Link kopieren
Trien30 schreef:
01-08-2020 10:19
Als je samen besluit om onder een dak te gaan wonen komt daar ook de morele verplichting bij elkaar niet te laten stikken op het moment dat de overheid een keer niet de hand boven je hoofd houdt.

Als je samen woont wil je toch een leven met elkaar delen?

En nee misschien heb je geen contract getekend in de vorm van een huwelijk of samenlevingscontract. Maar dat ontslaat je toch niet van de plicht een beetje voor elkaar te zorgen.

Gatver, wat zijn mensen nare wezens geworden in deze maatschappij. Alleen maar ikke ikke ikke.
Dan spreek je dat toch aan elkaar uit? Dat je in goede en in slechte tijden er voor elkaar bent en hoe je dat regelt?
TO laat niets zien wat er uitgesproken is naar elkaar en ook niet wat er geregeld is voor elkaar.

Ze wonen al lange tijd samen zegt ze. En houden gek genoeg financiën strikt gescheiden schrijft ze.
Na al die jaren samen gaat ze nu bedenken hoe ze eigenlijk samenleven.
Nu het hààr slecht gaat komt ze vragen of hij rekeningen gaat betalen.

Ik snap jou verhaal over moreel dit en dat prima hoor. Wat ik niet snap dat je kunt gaan samenwonen en dan denken dat je alle financiën strikt gescheiden kunt houden. Dan ben je er ook wel maar met een half been ingestapt he. En dan halverwege de rit bedenken hoe je nou eigenlijk samen bent. Dat is naïef en ook wel een beetje navelstaarderig begonnen met het samenwonen.
Alle reacties Link kopieren
babbeleo schreef:
01-08-2020 10:34
Dan spreek je dat toch aan elkaar uit? Dat je in goede en in slechte tijden er voor elkaar bent en hoe je dat regelt?
TO laat niets zien wat er uitgesproken is naar elkaar en ook niet wat er geregeld is voor elkaar.

Ze wonen al lange tijd samen zegt ze. En houden gek genoeg financiën strikt gescheiden schrijft ze.
Na al die jaren samen gaat ze nu bedenken hoe ze eigenlijk samenleven.
Nu het hààr slecht gaat komt ze vragen of hij rekeningen gaat betalen.

Ik snap jou verhaal over moreel dit en dat prima hoor. Wat ik niet snap dat je kunt gaan samenwonen en dan denken dat je alle financiën strikt gescheiden kunt houden. Dan ben je er ook wel maar met een half been ingestapt he. En dan halverwege de rit bedenken hoe je nou eigenlijk samen bent. Dat is naïef en ook wel een beetje navelstaarderig begonnen met het samenwonen.
Ach... en de andere kant op was het allemaal geen probleem. Domme TO dat ze er vanuit ging dat ze met een fatsoenlijke kerel samenwoonde.

Het was wel makkelijker zeg. Toen mensen nog braaf getrouwd het huis uit gingen. Had je al die ellende niet.

Als je samen een huishouden deelt zorg je er samen voor dat het blijft draaien. En als de een even wat krapper zit dan vangt de ander dat op.
Alle reacties Link kopieren
HennieHen schreef:
01-08-2020 09:50
Ik zeg niet dat dit de situatie is, maar het zou best zo kunnen zijn toch? En is iedereens reactie dan nog steeds ‘oh wat een lul’. Ik vind dat er erg weinig informatie is en ik vind het vreemd dat iedereen vriend een hork vinden en TO het slachtoffer.
Ik vind als het zo gegaan is zoals TO beschrijft, de eerste reactie wel tekenend voor de relatie. En ja dan vind ik het een hork.
Alle reacties Link kopieren
Trien30 schreef:
01-08-2020 10:44
Ach... en de andere kant op was het allemaal geen probleem. Domme TO dat ze er vanuit ging dat ze met een fatsoenlijke kerel samenwoonde.

Het was wel makkelijker zeg. Toen mensen nog braaf getrouwd het huis uit gingen. Had je al die ellende niet.

Als je samen een huishouden deelt zorg je er samen voor dat het blijft draaien. En als de een even wat krapper zit dan vangt de ander dat op.
En van TO lees ik:
Dingetjes als uiteten, onderhoud aan het huis, nieuwe spullen voor het samen wonen, etc. En dat deed ik met liefde! Er werd nooit om gevraagd dus ik voelde geen druk dat het van mij verwacht werd.
Dat is niet hetzelfde als wat TO nu andersom doet. Zij vraagt er wél om. En hij voelt wél druk.

Het punt is dat het niet naar elkaar uitgsproken is hoe zij een huishouden runnen, in goede tijden en in slechte tijden.
Ik vind dat navelstaarderig, als in: zolang ik voldoende verdien hoef ik niet uit te spreken hoe ik er voor de ander ga zijn in slechte tijden .
Alle reacties Link kopieren
Trien30 schreef:
01-08-2020 10:44
Ach... en de andere kant op was het allemaal geen probleem. Domme TO dat ze er vanuit ging dat ze met een fatsoenlijke kerel samenwoonde.

Het was wel makkelijker zeg. Toen mensen nog braaf getrouwd het huis uit gingen. Had je al die ellende niet.

Als je samen een huishouden deelt zorg je er samen voor dat het blijft draaien. En als de een even wat krapper zit dan vangt de ander dat op.
Precies dit.

Sowieso, de reden dat je die uitkering niet krijgt als je partner een hoger inkomen heeft is toch logischerwijs dat de overheid er vanuit gaat dat de partner die kosten tijdelijk op zich neemt?

Ik vind zijn reactie ook horkerig.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
01-08-2020 10:55
Precies dit.

Sowieso, de reden dat je die uitkering niet krijgt als je partner een hoger inkomen heeft is toch logischerwijs dat de overheid er vanuit gaat dat de partner die kosten tijdelijk op zich neemt?

Ik vind zijn reactie ook horkerig.
Precies. En als hij dat weigert zou ik hem vragen elders te gaan wonen.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
01-08-2020 10:57
Precies. En als hij dat weigert zou ik hem vragen elders te gaan wonen.
Ik ook, als het mijn huis was, kreeg ik in ieder geval een uitkering tot ik werk vond.
Alle reacties Link kopieren
Jaja007 schreef:
01-08-2020 08:23
Het lijkt wel alsof mannen niet willen dat vrouwen afhankelijk van hen worden door omstandigheden(helaas).
Je bedoelt mannen zoals die van TO. Toen ik net als mijn man thuis moest gaan werken, heeft hij meteen een nieuwe laptop naar mijn keus, met toebehoren voor me gekocht en zijn hobbykamer geschikt gemaakt als werkkamer voor mij. Niks terugbetalen of afbetalingsregeling. Hij geeft niet om geld, maar wel om mij 😘
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
babbeleo schreef:
01-08-2020 10:52
En van TO lees ik:


Dat is niet hetzelfde als wat TO nu andersom doet. Zij vraagt er wél om. En hij voelt wél druk.

Het punt is dat het niet naar elkaar uitgsproken is hoe zij een huishouden runnen, in goede tijden en in slechte tijden.
Ik vind dat navelstaarderig, als in: zolang ik voldoende verdien hoef ik niet uit te spreken hoe ik er voor de ander ga zijn in slechte tijden .
Nee klopt het is niet hetzelfde. TO vond het vanzelfsprekend haar vriend bij te staan. Maar als ze het zelf nodig heeft moet ze er om vragen.

Ik snap het echt niet, als je samen gaat wonen en je leven samen wil delen. Je het in je hoofd haalt je partner op dit vlak zo te laten stikken.
Want hey, we hadden het er niet over gehad. En ik vind het nu wel heel erg kut dat ik druk voel omdat het blijkt dat er wat verantwoordelijkheid bij komt kijken. Gek he, zelfs de overheid verwacht dat gewoon van je.

Dus als je dan reageert als de vriend van TO, ben je wat mij betreft het spreekwoordelijk weggewaaide dakraam. En een kneus.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook raar dat hij, op jouw opmerking dat jij toen hij krap zat meer hebt betaald, het gevoel heeft dat hij in het krijt staat. Wat is dat nou weer voor zeikerige opmerking? Het is toch heel simpel - destijds had hij het financieel wat zwaarder en toen sprong jij bij, nu heb jij het moeilijk, dan is het toch logica op het meest basale niveau dat hij nu degene is die bijspringt? Zo gaat het toch als je een stel bent? Ik vind het echt een enorme afknapper dat hij dan gaat mekkeren over wat voor gevoel hij erbij krijgt. Het komt op mij over alsof hij, nu het even zijn beurt is, allerlei rare uitvluchten bedenkt om dat te ontduiken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
elfjetwaalfje schreef:
01-08-2020 11:00
Je bedoelt mannen zoals die van TO. Toen ik net als mijn man thuis moest gaan werken, heeft hij meteen een nieuwe laptop naar mijn keus, met toebehoren voor me gekocht en zijn hobbykamer geschikt gemaakt als werkkamer voor mij. Niks terugbetalen of afbetalingsregeling. Hij geeft niet om geld, maar wel om mij 😘
Ik woon niet eens samen. Maar mijn vriend heeft ongevraagd een paar duizend euro op mn rekening gestort toen ik een opdrachtgever kwijtraakte. Zodat ik geen uitkering aan hoefde te vragen.
Dat had hij echt niet hoeven te doen. Het enige dat hij wel verwachtte was dat ik een baan zou zoeken naast mijn eigen bedrijf voor wat meer zekerheid. Dus dat heb ik gedaan.
Uiteraard hoop ik het ooit nog eens goed te kunnen maken met hem. 🥰
Dus als de een de zaakjes niet goed geregeld heeft, kan de ander ten koste van zichzelf bijspringen omdat hij anders een eikel is? To heeft wat spaargeld en zal het beest in bek moeten kijken en actief op zoek naar een aanvulling. Er is straks al een halfjaar verstreken sinds het uitbreken van Corona. To, wat heb je in de die tijd voor jezelf ondernomen of heb je bij je vriend geklaagd?
Reageer misschien wat fel, maar geld en voor jezelf kunnen zorgen is voor mij heel belangrijk. Niet je partner belasten met je financiële sprongen.
Alle reacties Link kopieren
Punt is natuurlijk wel dat vriend ander werk heeft gezocht toen ze in de problemen kwamen door corona.
Ik kan me voorstellen dat hij nu denkt: als jij daar geen zin in hebt, prima, maar kom dan niet op mijn zak teren.
impala wijzigde dit bericht op 01-08-2020 11:09
0.23% gewijzigd
.
Trien30 schreef:
01-08-2020 11:04
Ik woon niet eens samen. Maar mijn vriend heeft ongevraagd [/u]een paar duizend euro op mn rekening gestort toen ik een opdrachtgever kwijtraakte. Zodat ik geen uitkering aan hoefde te vragen.
Dat had hij echt niet hoeven te doen. Het enige dat hij wel verwachtte was dat ik een baan zou zoeken naast mijn eigen bedrijf voor wat meer zekerheid. Dus dat heb ik gedaan.
Uiteraard hoop ik het ooit nog eens goed te kunnen maken met hem. 🥰




Klinkt lief maar ik vind dit wel echt een beetje raar gedrag.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
01-08-2020 11:08
Punt is natuurlijk wel dat vriend ander werk heeft gezocht toen ze in de problemen kwamen door corona.
Ik kan me voorstellen dat hij nu denkt: als jij daar geen zin in hebt, prima, maar kom dan niet op mijn zak teren.
Ik lees nergens dat ze daar geen zin in heeft. Dat hij al ander werk heeft gevonden wil niet zeggen dat het bij haar door onwil komt dat zij nog geen ander werk heeft.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Overigens, dat de overheid geen uitkering verstrekt...
De overheid verzinnen een hele reeks van aannames om maar geen uitkeringen te verstrekken. En als de bodem van het begrote potje in zicht komt, dan verzinnen ze er een paar aannames bij zodat de uitkeringen nog wat minder verstrekt worden.

Het heeft niets met de werkelijke situatie of afspraken en aangegane verplichtingen te maken van TO en haar vriend.
Jullie wonen samen, dan zijn het toch jullie rekeningen? Ik betaal mn telefoonabo en anwb zelf, maar rest zit bij ons op grote hoop. Aangezien we de verzekeringen van de auto onder 1 dak hebben.
Of zijn het andere rekeningen?
Alle reacties Link kopieren
Nou niet een bepaalde leuke man. Een man die je dus laat vallen in moeilijkere tijden. Op deze man kan je niet bouwen. Geeft het een rustig gevoel met de gedachtegang dat hij je niet zal steunen als het moeilijk word?
Blijf in jezelf geloven !
Alle reacties Link kopieren
Trien30 schreef:
01-08-2020 11:04
Ik woon niet eens samen. Maar mijn vriend heeft ongevraagd een paar duizend euro op mn rekening gestort toen ik een opdrachtgever kwijtraakte. Zodat ik geen uitkering aan hoefde te vragen.
Dat had hij echt niet hoeven te doen. Het enige dat hij wel verwachtte was dat ik een baan zou zoeken naast mijn eigen bedrijf voor wat meer zekerheid. Dus dat heb ik gedaan.
Uiteraard hoop ik het ooit nog eens goed te kunnen maken met hem. 🥰
Hij had een morele verplichting naar jou?
babbeleo schreef:
01-08-2020 11:13
Hij had een morele verplichting naar jou?
Zij wel naar hem nu. Ongevraagd geld overmaken maar er wel voorwaarden aanhangen. Zonder overleg.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
01-08-2020 11:14
Zij wel naar hem nu. Ongevraagd geld overmaken maar er wel voorwaarden aanhangen. Zonder overleg.
Het lijkt erop dat zij dat wel fijn vindt. Onderhouden worden.
babbeleo schreef:
01-08-2020 11:16
Het lijkt erop dat zij dat wel fijn vindt. Onderhouden worden.
En dat hij wel even verteld/bepaald wat zij moet doen. Ik zou er echt niet blij van worden.
Alle reacties Link kopieren
VesperLynd schreef:
01-08-2020 11:07
Dus als de een de zaakjes niet goed geregeld heeft, kan de ander ten koste van zichzelf bijspringen omdat hij anders een eikel is? To heeft wat spaargeld en zal het beest in bek moeten kijken en actief op zoek naar een aanvulling. Er is straks al een halfjaar verstreken sinds het uitbreken van Corona. To, wat heb je in de die tijd voor jezelf ondernomen of heb je bij je vriend geklaagd?
Reageer misschien wat fel, maar geld en voor jezelf kunnen zorgen is voor mij heel belangrijk. Niet je partner belasten met je financiële sprongen.
Maar als je samenwoont vind ik ook dat je dingen samen oplost. Als ik dit toch allemaal lees ben ik blij dat het bij ons anders gaat. 15 jaar geleden verdiende ik meer, betaalde ik meer, of vriend betaalde eens. Gelukkig zijn wij allebei niet zeikerig om geld (wel verstandig door altijd wat spaargeld te hebben maar zo op de weegschaal, nee).
Alle reacties Link kopieren
Had je ook geld van je vriend gevraagd als je die uitkering van de overheid niet zou krijgen? Of alleen omdat je er nu recht op meent te hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven