Vriend wil niet financieel helpen

31-07-2020 23:51 194 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha Viva lezers,

Mijn vriend en ik wonen al een tijd samen. Beiden zijn wij freelancers en hebben het vrijwel altijd financieel prima gehad. Tot afgelopen maart heb ik veel dingen (uit mezelf) aangeschaft voor het huis omdat mijn vriend minder inkomen had dan ik.
Dingetjes als uiteten, onderhoud aan het huis, nieuwe spullen voor het samen wonen, etc. En dat deed ik met liefde! Er werd nooit om gevraagd dus ik voelde geen druk dat het van mij verwacht werd.

Nu, door de maatregelen, kwam ik zonder werk te zitten. Omdat mijn vriend vrij snel in de bouw terecht kon verdiende hij ineens (ontzettend) veel en holladiejee, hij kon sparen! Alleen één nadeel: door zijn hoge inkomen kreeg ik geen tozo uitkering. Gelukkig heb ik nog wat spaargeld.
Toen ik dit wilde bespreken om te overleggen hoe we dit samen konden oplossen (of hij eventueel tijdelijk wat meer kon betalen) kreeg ik meteen de opmerking: "ik ga je rekeningen niet betalen". Oei.
Kijk, dat hij al mijn rekeningen gaat betalen voelt voor mij ook niet fijn. Uiteindelijk heb ik (na een week) een afspraak kunnen maken dat hij de boodschappen betaalt.
Nu zit ik er nog mee in mijn maag. Ik heb in de tijd toen ik het ruim had wat betreft mijn inkomen veel extra dingen gekocht en aangeschaft, is het vreemd om dit te hopen/verwachten dat je vriend het ook terug doet in tijden dat je het zelf moeilijk hebt?
Toen ik dit probeerde te bespreken zei hij dat hij hierdoor het gevoel had in het krijt te staan en mij nu terug moet betalen. Dat bedoel ik absoluut niet!

Heeft iemand ooit iets vergelijkbaars meegemaakt? Of heb je een advies hoe ik dit bespreekbaar kan maken? Even ter info: we hebben een gezamenlijke pas voor boodschappen en delen de huur/gwl. Verder is alles gescheiden in uitgaven, etc.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
01-08-2020 11:17
En dat hij wel even verteld/bepaald wat zij moet doen. Ik zou er echt niet blij van worden.
Zij verkneukelt zich erom. Zoveel mensen zoveel wensen dan blijkbaar.
Alle reacties Link kopieren
babbeleo schreef:
01-08-2020 11:19
Zij verkneukelt zich erom. Zoveel mensen zoveel wensen dan blijkbaar.
Ik ben hem er dankbaar voor. En nee het schept verder geen verplichtingen naar elkaar toe. Ik help hem weer met andere dingen. We zijn er gewoon voor elkaar, ook als de ander het even moeilijk heeft. Op welk vlak dan ook.

Dus je hoeft niet zo neerbuigend te doen hoor. Ik laat me verder niet onderhouden, hij heeft me geholpen. En verder had hij gelijk met dat ik misschien beter een baan ernaast kon zoeken. Want heb echt een hele leuke baan gevonden. :)
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
01-08-2020 11:09
Klinkt lief maar ik vind dit wel echt een beetje raar gedrag.
Ach ja verwachtte is misschien beetje zwaar. Maar mn bedrijf liep al niet zo heel lekker en ik zat in een soort verkapt dienstverband. Was er ook een beetje ingerold na mn stage om als zzp’er daar te blijven werken.

Het was meer, zo kan je even vooruit, hoef je je geen zorgen te maken om je huur en eten. Maar ga nou gewoon een baan zoeken. Dan heb je wat zekerheid en dat geeft zekerheid.
Daar had hij gewoon gelijk in.
Susan schreef:
01-08-2020 10:55
Precies dit.

Sowieso, de reden dat je die uitkering niet krijgt als je partner een hoger inkomen heeft is toch logischerwijs dat de overheid er vanuit gaat dat de partner die kosten tijdelijk op zich neemt?
Precies.

Ontzettend horkerig.
Alle reacties Link kopieren
Trien30 schreef:
01-08-2020 11:34
Ik ben hem er dankbaar voor. En nee het schept verder geen verplichtingen naar elkaar toe. Ik help hem weer met andere dingen. We zijn er gewoon voor elkaar, ook als de ander het even moeilijk heeft. Op welk vlak dan ook.

Dus je hoeft niet zo neerbuigend te doen hoor. Ik laat me verder niet onderhouden, hij heeft me geholpen. En verder had hij gelijk met dat ik misschien beter een baan ernaast kon zoeken. Want heb echt een hele leuke baan gevonden. :)
Voelt mijn opmerking richting jou als neerbuigend?
Je gaat er best met gestrekt been in dat vriend van TO een morele verplichting naar TO heeft.

Daarna schrijf je dit in een topic over de krappe financiën van TO dat jij een paar duizend euro gestort kreeg van je vriend waar je niet mee samenwoont. Niet iedereen heeft dat klaar liggen om op andermans rekening te storten en uit niets blijkt dat vriend van TO dat heeft klaar liggen als mogelijkheid. Zelfs niet dat hij een deel van zijn inkomen vrij beschikbaar heeft. (anders dan dat hij spaart, maar dat moet je als zzp'er al doen voor als je iets van pensioen wil hebben)

Je verhaal helpt TO niet naar mijn bescheiden mening.
Trien30 schreef:
01-08-2020 11:34
Ik ben hem er dankbaar voor. En nee het schept verder geen verplichtingen naar elkaar toe. Ik help hem weer met andere dingen. We zijn er gewoon voor elkaar, ook als de ander het even moeilijk heeft. Op welk vlak dan ook.

Dus je hoeft niet zo neerbuigend te doen hoor. Ik laat me verder niet onderhouden, hij heeft me geholpen. En verder had hij gelijk met dat ik misschien beter een baan ernaast kon zoeken. Want heb echt een hele leuke baan gevonden. :)
Jij moest een baan erbij zoeken. Hoezo geen verplichtingen?
huisduif schreef:
01-08-2020 11:19
Had je ook geld van je vriend gevraagd als je die uitkering van de overheid niet zou krijgen? Of alleen omdat je er nu recht op meent te hebben.
Nou recht.
Je leeft toch ook een beetje op de langere termijn, ik heb er niks aan als IK geld verdien, man niks heeft, zijn spaargeld inteert. En IK een dikke bankrekening heb.
Eindstand blijft hetzelfde als je samen een huis gaat kopen of een gezin gaat stichten.
baby of hypotheek kost ONS geld. Kun je beter samen bekijken hoe je er samen uit kunt komen en uitspreken dat je het eventueel niet leuk vindt dat jij in de bouw moet werken en partner al maanden zit te wachten tot het geld weer als vanouds naar haar toekomt, ik noem maar wat.
Alle reacties Link kopieren
babbeleo schreef:
01-08-2020 11:11
Overigens, dat de overheid geen uitkering verstrekt...
De overheid verzinnen een hele reeks van aannames om maar geen uitkeringen te verstrekken.

De overheid is in deze situatie juist uitzonderlijk coulant geweest, door de Tozo 1 zonder voorwaarden aan ondernemers met financiële problemen door de coronacrisis te verstrekken. Van maart t/m mei heeft TO dus al gratis geld gekregen/had TO dus gratis geld kunnen krijgen
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
01-08-2020 11:49
Jij moest een baan erbij zoeken. Hoezo geen verplichtingen?
Is helemaal geen plicht. Ze had dat geld niet hoeven aannemen. Lief van hem dat hij haar uit de brand helpt. En logisch dat hij zegt: maar er nu wel even voor zorgen dat je niet structureel tekort gaat komen. Want dan komt het er gewoon op neer dat hij haar moet onderhouden.
.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
01-08-2020 11:49
Jij moest een baan erbij zoeken. Hoezo geen verplichtingen?
Omdat hij me wel graag uit de brand wilde helpen maar niet structureel wilde onderhouden.
Behalve dat ik dat niet wilde is dat van zijn kant uit toch ook meer dan logisch.
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
01-08-2020 11:54
Is helemaal geen plicht. Ze had dat geld niet hoeven aannemen. Lief van hem dat hij haar uit de brand helpt. En logisch dat hij zegt: maar er nu wel even voor zorgen dat je niet structureel tekort gaat komen. Want dan komt het er gewoon op neer dat hij haar moet onderhouden.
Zo lees ik het ook.
Alle reacties Link kopieren
Trien30 schreef:
01-08-2020 11:59
Omdat hij me wel graag uit de brand wilde helpen maar niet structureel wilde onderhouden.
Behalve dat ik dat niet wilde is dat van zijn kant uit toch ook meer dan logisch.
Enne, wat is de boodschap nou aan TO van dit topic dan?
Alle reacties Link kopieren
babbeleo schreef:
01-08-2020 11:49
Voelt mijn opmerking richting jou als neerbuigend?
Je gaat er best met gestrekt been in dat vriend van TO een morele verplichting naar TO heeft.

Daarna schrijf je dit in een topic over de krappe financiën van TO dat jij een paar duizend euro gestort kreeg van je vriend waar je niet mee samenwoont. Niet iedereen heeft dat klaar liggen om op andermans rekening te storten en uit niets blijkt dat vriend van TO dat heeft klaar liggen als mogelijkheid. Zelfs niet dat hij een deel van zijn inkomen vrij beschikbaar heeft. (anders dan dat hij spaart, maar dat moet je als zzp'er al doen voor als je iets van pensioen wil hebben)

Je verhaal helpt TO niet naar mijn bescheiden mening.
Ja best wel een beetje.
Ze laat zich graag door vriend onderhouden en ik verkneukel me erom.
Ik laat me helemaal niet onderhouden of graag onderhouden.


Nee ik vind dat als je een relatie hebt een samen woont je samen verantwoordelijk bent voor het huishouden. En als de een door omstandigheden in de shit komt best wat op mag vangen voor de ander.

Overigens vind ik wel dat TO wat aan haar inkomen moet doen. Dus ga op zoek naar een nieuwe opdrachtgever, een andere baan. Ongeacht wat je moet iets gaan overbruggen of zorgen voor een tijdelijk inkomen uit anders soort (misschien wel ongeschoold) werk.
En dat mag haar vriend ook best van haar verlangen.
Alle reacties Link kopieren
babbeleo schreef:
01-08-2020 12:00
Enne, wat is de boodschap nou aan TO van dit topic dan?
Dat haar vriend een lul is dat hij haar nu niet even helpt, te meer omdat zij het wel logisch vindt elkaar te helpen waar kan. Wil niet zeggen dat ze verder een afwachtende houding aan moet nemen en hopen dat het ooit beter wordt.
Alle reacties Link kopieren
Trien30 schreef:
01-08-2020 12:12
Dat haar vriend een lul is dat hij haar nu niet even helpt, te meer omdat zij het wel logisch vindt elkaar te helpen waar kan. Wil niet zeggen dat ze verder een afwachtende houding aan moet nemen en hopen dat het ooit beter wordt.
Zie je nou niet dat jouw post dat vriend van TO een lul is omdat hij niet de mogelijkheden heeft om zoals jij duizenden euro's te krijgen van jouw vriend, een neerbuigendheid in zich heeft?
Alle reacties Link kopieren
babbeleo schreef:
01-08-2020 12:17
Zie je nou niet dat jouw post dat vriend van TO een lul is omdat hij niet de mogelijkheden heeft om zoals jij duizenden euro's te krijgen van jouw vriend, een neerbuigendheid in zich heeft?
Sorry mijn reactie was net niet op TO maar op iemand die en laptop kreeg van haar vriend. Waarop ik schreef dat mijn vriend me ook een keer uit de brand heeft geholpen zonder dat daar om gevraagd werd. En dat het lief is in een relatie om elkaar te helpen. Je bent mijn reactie nu uit zn verband aan het trekken om een punt te maken.

TO schrijft niet dat ze duizenden euro’s nodig heeft. Ze vraagt of vriend bijspringt in het huis waar ze samen wonen en eten. In de periode dat zij meer verdienden dan hem vond ze het wel normaal extra kosten voor haar rekening te nemen.

Wat ik fijn vind in een relatie is dat de basis in balans is. Maar wanneer een van de twee ergens klem komt te zitten je elkaar helpt.
Dit zijn dan toch situaties waarbij je er samen de schouders onder zet.

Een voordeel, je weet nu in elk geval wat je aan elkaar hebt wanneer het even tegen zit.

Een mooi weer relatie ofzo.
Alle reacties Link kopieren
babbeleo schreef:
01-08-2020 12:17
Zie je nou niet dat jouw post dat vriend van TO een lul is omdat hij niet de mogelijkheden heeft om zoals jij duizenden euro's te krijgen van jouw vriend, een neerbuigendheid in zich heeft?
Tjeemug, was de azijn in de aanbieding?
Love is the meaning of life
Alle reacties Link kopieren
elfjetwaalfje schreef:
01-08-2020 12:26
Tjeemug, was de azijn in de aanbieding?
:HA:
Eames6 schreef:
01-08-2020 08:04
Wat een weggewaaid dakraam die vriend van jou. Hij laat je dus lekker in de stront zakken op momenten dat je hem nodig hebt. Je moet je goed afvragen of je verder wilt met zo’n exemplaar.
+1
Alle reacties Link kopieren
elfjetwaalfje schreef:
01-08-2020 12:26
Tjeemug, was de azijn in de aanbieding?
Dat gaat beide kanten op. Als je zuur doet over die vriend van TO (het zou een lul zijn volgens trien30) op best wel summiere info die je van TO krijgt... Maar over je eigen vriend (die van trien30) ben je dan mild 'hij had gelijk, ik moest een baan zoeken'.

Mijn stelling zou zijn: hou je eigen broek op. Je bent zzp'er, dan moet je jezelf redden. Of vind een baan, ook niks mis mee.
babbeleo schreef:
01-08-2020 12:56
Dat gaat beide kanten op. Als je zuur doet over die vriend van TO (het zou een lul zijn volgens trien30) op best wel summiere info die je van TO krijgt...

Mijn stelling zou zijn: hou je eigen broek op. Je bent zzp'er, dan moet je jezelf redden. Of vind een baan, ook niks mis mee.
Jammer genoeg is het leven niet zo maakbaar.

Mijn ervaring vanuit de vorige crisis is, dat het helemaal niet zo makkelijk is als wordt voorgespiegeld om nieuw werk te vinden, zelfs niet in branches waar werkgevers steen en been klagen dat ze geen personeel kunnen vinden. En dan heb ik het uiteraard niet over werk waarvoor ik niet geclassificeerd ben, maar over werk dat ik volgens mijzelf prima zou kunnen doen. Als je niet hun gedroomde kandidaat bent en/of niet over ervaring beschikt, word je er simpelweg niet aangenomen. Redelijk funest voor je zelfvertrouwen trouwens, vooral als iedereen erop blijft hameren "dat er toch werk zat is".

En, zoals iemand anders al schreef, wordt ook uit het oog verloren dat de overheid ervanuit gaat dat je wordt onderhouden door je verdienende partner. Als TO alleen zou wonen zou ze recht hebben op een regeling, of op bijstand. Natuurlijk zitten daar voorwaarden aan, maar zelf in de bijstand hoef je niet je hele vermogen eerst op te eten. Dit heeft niets met ondernemingsrisico te maken: dat gebeurt evengoed als je in loondienst je baan kwijtraakt en je WW-periode is verlopen. Dan val je terug op nul.

Daarmee zeg ik niet dat de vriend van TO een lul is, maar wel dat hij (blijkbaar) niet onder ogen ziet wat het hebben van een relatie inhoudt, zoals hier meermaals is geschreven: dat je in voor- en tegenspoed er voor elkaar bent, en niet de deur dichtgooit en een gesprek uit de weg gaat.
Alle reacties Link kopieren
Astromeria schreef:
01-08-2020 13:16
Jammer genoeg is het leven niet zo maakbaar.

Mijn ervaring vanuit de vorige crisis is, dat het helemaal niet zo makkelijk is als wordt voorgespiegeld om nieuw werk te vinden, zelfs niet in branches waar werkgevers steen en been klagen dat ze geen personeel kunnen vinden. En dan heb ik het uiteraard niet over werk waarvoor ik niet geclassificeerd ben, maar over werk dat ik volgens mijzelf prima zou kunnen doen. Als je niet hun gedroomde kandidaat bent en/of niet over ervaring beschikt, word je er simpelweg niet aangenomen. Redelijk funest voor je zelfvertrouwen trouwens, vooral als iedereen erop blijft hameren "dat er toch werk zat is".

En, zoals iemand anders al schreef, wordt ook uit het oog verloren dat de overheid ervanuit gaat dat je wordt onderhouden door je verdienende partner. Als TO alleen zou wonen zou ze recht hebben op een regeling, of op bijstand. Natuurlijk zitten daar voorwaarden aan, maar zelf in de bijstand hoef je niet je hele vermogen eerst op te eten. Dit heeft niets met ondernemingsrisico te maken: dat gebeurt evengoed als je in loondienst je baan kwijtraakt en je WW-periode is verlopen. Dan val je terug op nul.

Daarmee zeg ik niet dat de vriend van TO een lul is, maar wel dat hij (blijkbaar) niet onder ogen ziet wat het hebben van een relatie inhoudt, zoals hier meermaals is geschreven: dat je in voor- en tegenspoed er voor elkaar bent, en niet de deur dichtgooit en een gesprek uit de weg gaat.
Mee eens hoor, met je post als totaal.
Zo'n soort relatie hebben ze kennelijk helaas niet, tenminste voor wat TO laat zien.

Maar voor het perspectief het scenario van de bijstand:
Bijstand zou een bedrag van €1.052,32 zijn, bij mijn weten netto. Meestal kun je daar ook je rekeningen niet mee betalen en zijn er andere maatregelen nodig.

Je zegt dat je niet je vermogen hoeft op te eten, hoe werkt dat dan? Wanneer moet dat dan wel? Of juist niet?
Ik ging er altijd vanuit dat je eerst dat wel moest doen.
babbeleo schreef:
01-08-2020 13:28
Mee eens hoor, met je post als totaal.
Zo'n soort relatie hebben ze kennelijk helaas niet, tenminste voor wat TO laat zien.

Maar voor het perspectief het scenario van de bijstand:
Bijstand zou een bedrag van €1.052,32 zijn, bij mijn weten netto. Meestal kun je daar ook je rekeningen niet mee betalen en zijn er andere maatregelen nodig.

Je zegt dat je niet je vermogen hoeft op te eten, hoe werkt dat dan? Wanneer moet dat dan wel? Of juist niet?
Ik ging er altijd vanuit dat je eerst dat wel moest doen.
Even heel snel gegoogeld; dit zijn de regels in de gemeente Amsterdam:

https://www.amsterdam.nl/veelgevraagd/? ... C5672BA%7D

Dit zal mogelijk per gemeente verschillen, maar je mag (onder voorwaarden) dus best wat spaargeld overhouden.
babbeleo schreef:
01-08-2020 13:28
Mee eens hoor, met je post als totaal.
Zo'n soort relatie hebben ze kennelijk helaas niet, tenminste voor wat TO laat zien.

Maar voor het perspectief het scenario van de bijstand:
Bijstand zou een bedrag van €1.052,32 zijn, bij mijn weten netto. Meestal kun je daar ook je rekeningen niet mee betalen en zijn er andere maatregelen nodig.

Je zegt dat je niet je vermogen hoeft op te eten, hoe werkt dat dan? Wanneer moet dat dan wel? Of juist niet?
Ik ging er altijd vanuit dat je eerst dat wel moest doen.
Wat je zegt klopt trouwens ook wel. Mijn zoon is ZZP'er in de evenementenbranche. Hij woont alleen, en huurt in de vrije sector. Met een aanvulling tot sociaal minimum zou hij niet eens zijn vaste lasten kunnen betalen. Gelukkig heeft hij snel tijdelijk ander werk kunnen vinden, maar als dat niet zo was, dan zou hij echt een groot probleem hebben gehad.
Dus hij zorgt niet voor jou als dat nodig is. Leuke gast.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven