Vriend wil niet financieel helpen

31-07-2020 23:51 194 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha Viva lezers,

Mijn vriend en ik wonen al een tijd samen. Beiden zijn wij freelancers en hebben het vrijwel altijd financieel prima gehad. Tot afgelopen maart heb ik veel dingen (uit mezelf) aangeschaft voor het huis omdat mijn vriend minder inkomen had dan ik.
Dingetjes als uiteten, onderhoud aan het huis, nieuwe spullen voor het samen wonen, etc. En dat deed ik met liefde! Er werd nooit om gevraagd dus ik voelde geen druk dat het van mij verwacht werd.

Nu, door de maatregelen, kwam ik zonder werk te zitten. Omdat mijn vriend vrij snel in de bouw terecht kon verdiende hij ineens (ontzettend) veel en holladiejee, hij kon sparen! Alleen één nadeel: door zijn hoge inkomen kreeg ik geen tozo uitkering. Gelukkig heb ik nog wat spaargeld.
Toen ik dit wilde bespreken om te overleggen hoe we dit samen konden oplossen (of hij eventueel tijdelijk wat meer kon betalen) kreeg ik meteen de opmerking: "ik ga je rekeningen niet betalen". Oei.
Kijk, dat hij al mijn rekeningen gaat betalen voelt voor mij ook niet fijn. Uiteindelijk heb ik (na een week) een afspraak kunnen maken dat hij de boodschappen betaalt.
Nu zit ik er nog mee in mijn maag. Ik heb in de tijd toen ik het ruim had wat betreft mijn inkomen veel extra dingen gekocht en aangeschaft, is het vreemd om dit te hopen/verwachten dat je vriend het ook terug doet in tijden dat je het zelf moeilijk hebt?
Toen ik dit probeerde te bespreken zei hij dat hij hierdoor het gevoel had in het krijt te staan en mij nu terug moet betalen. Dat bedoel ik absoluut niet!

Heeft iemand ooit iets vergelijkbaars meegemaakt? Of heb je een advies hoe ik dit bespreekbaar kan maken? Even ter info: we hebben een gezamenlijke pas voor boodschappen en delen de huur/gwl. Verder is alles gescheiden in uitgaven, etc.
Hopelijk word je nooit ziek, want met zo'n partner kan je gegarandeerd je plan trekken
Alle reacties Link kopieren
Geen buffer hebben als zzp-er omdat je liever spullen en etentjes koopt, geen vervangend werk aannemen en dan verwachten dat je vriend het oplost, vind ik net zo goed een vreselijke instelling.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
safrat schreef:
01-08-2020 21:49
Ik denk dat je als ZZP’er wel een bepaalde verantwoordelijkheid moet hebben. Kapitaalopbouw voor onzekere tijden, maar ook voor je pensioen. Als je je geld uitgeeft aan andere dingen dan denk ik dat je niet zo slim bezig bent geweest. En als TO nog steeds geld heeft dan is het niet noodzakelijk om geld aan haar vriend te vragen. In dat geval zou ze het geld gebruiken waar het voor bedoeld is: een buffer voor onzekere tijden. Waarom moet haar vriend haar gaan onderhouden terwijl ze nog geld heeft en of kan gaan werken? Als hij dat zou aanbieden is het een ander verhaal maar ik vind niet dat je zoiets kan afdwingen omdat je toevallig wat kussens en kaarsjes hebt gekocht.
Maar TO heeft spaargeld. Wat je eigenlijk zegt, is dat het een ZZP'er aan te rekenen is als die weleens uit eten gaat, of iets leuks voor in huis koopt, want als er dan volslagen onverwacht een crisis uitbreekt, dan ben je onverantwoordelijk bezig geweest. Daarbij schrijft TO dat ze spullen voor in huis heeft gekocht toen ze gingen samenwonen; het is dus de vraag of dat onnuttige spullen waren. En zoals ik eerder schreef: vriend liet zich de uitjes wel aanleunen. Hij had ook kunnen zeggen: "zet het op je spaarrekening en dan blijven we gezellig thuis".
Alle reacties Link kopieren
Komt TO nog terug??
Astromeria schreef:
02-08-2020 08:29
Maar TO heeft spaargeld. Wat je eigenlijk zegt, is dat het een ZZP'er aan te rekenen is als die weleens uit eten gaat, of iets leuks voor in huis koopt, want als er dan volslagen onverwacht een crisis uitbreekt, dan ben je onverantwoordelijk bezig geweest.
Nee, dat is niet wat ik schrijf.
En inderdaad: TO heeft spaargeld. Wat zou ze met dat spaargeld moeten doen volgens jou?
safrat schreef:
02-08-2020 08:57
Nee, dat is niet wat ik schrijf.
En inderdaad: TO heeft spaargeld. Wat zou ze met dat spaargeld moeten doen volgens jou?
Zoals ik ook al eerder heb geschreven: helemaal moeten interen op je reserves is onverstandig. Zelfs in de bijstand mag je een bepaald bedrag aan spaargeld houden.
Alle reacties Link kopieren
Astromeria schreef:
02-08-2020 09:00
Zoals ik ook al eerder heb geschreven: helemaal moeten interen op je reserves is onverstandig. Zelfs in de bijstand mag je een bepaald bedrag aan spaargeld houden.
Nou ja, ca €6000. Met alle respect maar dat staat voor een zzp'er gelijk aan al je vermogen opmaken totdat je nog maar voor enkele maanden vaste lasten op je lopende rekening hebt staan.

Interen op je pensioen en andere reserves is natuurlijk niet goed maar dat los je alleen op door òf de uitgaven in te perken òf zorgen voor inkomsten. Of beide.

Je hand ophouden bij je partner is ook geen oplossing.
babbeleo wijzigde dit bericht op 02-08-2020 09:20
0.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hooguit voor de korte termijn.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
babbeleo schreef:
02-08-2020 09:19
Nou ja, ca €6000. Met alle respect maar dat staat voor een zzp'er gelijk aan al je vermogen opmaken totdat je nog maar voor enkele maanden vaste lasten op je lopende rekening hebt staan.

Interen op je pensioen en andere reserves is natuurlijk niet goed maar dat los je alleen op door òf de uitgaven in te perken òf zorgen voor inkomsten. Of beide.

Je hand ophouden bij je partner is ook geen oplossing.
Wij weten niet hoe TO voor haar pensioen of eventuele arbeidsongeschiktheid spaart, of welke regelingen ze daarvoor heeft getroffen. Dat laat ik dus buiten beschouwing. Ik ga ervan uit dat ze niet vermogend is, maar wel gewoon spaargeld heeft.
Als je in loondienst werkt en in de vrije sector huurt of een hoge hypotheek hebt, gaan die zesduizend euro je ook niet helpen; daar gaat het niet om. Waar het mij om gaat is, dat een buffer hebben voor onvoorziene kosten geen overbodige luxe is. Anders zou TO wanneer haar spaargeld op is, voor ieder wissewasje bij haar vriend moeten aankloppen, en dat lijkt me ook geen fijne situatie.
Waar het mij om gaat is, dat wanneer iemand buiten zijn of haar schuld in de problemen komt, er meteen verwijten komen zoals: "dan had ze maar geen kaarsen en kussentjes moeten kopen", of: "Je hand ophouden bij je partner".
Als mijn partner om deze redenen in de problemen zou komen, dan zou ik er geen seconde over nadenken en gewoon bijspringen, in de wetenschap dat dit andersom ook zo zou zijn. Dat is in mijn ogen hoe een goede relatie werkt.
Nogmaals: hierbij ga ik er wel vanuit dat TO er alles aan doet om ander werk te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt simpel weg niet uit eten wanneer je geen buffer hebt. Je bouwt eerst je noodfonds op en daarna geef je geld uit aan luxe. Het zou fijn zijn wanneer er afspraken gemaakt kunnen worden om voor 3 maanden minder aan de vaste lasten en boodschappen bij te dragen, maar TO moet er alles aan doen om het binnen een paar maanden in ieder geval deels op te losssen door vervangend werk aan te nemen. Haar vriend heeft ook iets gevonden. Wanneer ze alleen laag betaald werk kan vinden dan is dat beter dan niets, dan kun je voor 6 maanden een afspraak maken om de vaste lasten en de boodschappen naar rato te doen, maar dat is altijd nog beter dan niets bijdragen. Over 6 maanden kan je dan weer eens evalueren of je je bedrijf weer kunt starten of dat je tgv corona langer de tijd nodig hebt om wat minder bij te dragen.

Ooit krijgen jullie misschien kinderen en dan moet je ook wat anders verzinnen dan, laat mijn vriend alles maar betalen.
viva-amber wijzigde dit bericht op 02-08-2020 09:39
17.46% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Astromeria schreef:
02-08-2020 09:00
Zoals ik ook al eerder heb geschreven: helemaal moeten interen op je reserves is onverstandig. Zelfs in de bijstand mag je een bepaald bedrag aan spaargeld houden.
Ja, maar voor een ZZP’er is 12k toch niet veel? Ik denk ook niet dat ze alles moet opmaken, maar ik ga er wel vanuit dat ze meer heeft dan het bedrag dat ze mag houden om bijstand te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
To is geschrokken die is verdwenen.
Alle reacties Link kopieren
appelientjex schreef:
01-08-2020 10:04
Het werk moet ook bij je passen en je moet het kunnen. Als vegetariër ga ik niet in een slachterij werken, en lichamelijk gezien kan ik geen zwaar lichamelijk werk doen om maar wat te zeggen. Callcenter werk moet je ook liggen, heb dat weleens gedaan als student als bijbaan. maar ik kwam niet door de proeftijd heen omdat het me niet lukte om mensen iets aan te smeren. Als verkoopster in winkel ook gewerkt maar ook daar was ik slecht in. Vriend heeft als bijbaan schoon gemaakt in de thuiszorg maar dat kon hij weer niet, die oudjes waren totaal niet tevreden. Daarbij is het ook niet zo dat er in tijden van economische recessie voor ál die werklozen voldoende (ongeschoold) werk beschikbaar is. Omscholen naar werk waar wél behoefte aan is zou wel een goede optie zijn daarentegen.
Je hebt principes maar jammer genoeg niet het principe om niet je hand te willen ophouden bij een ander. Wanneer je zo denkt dan moet je zorgen dat je zelf genoeg geld hebt om principieel te kunnen zijn.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Misschien word ik oud maar er is altijd een 'hoe had je dit nou kunnen zien aankomen' economische crisis gekomen.
Oliecrisis, it-bubbel, banken crisis, pandemie.
Je weet zeker dat er een periode komt dat je moet zien te overbruggen met weinig inkomsten.

TO is verdwenen. Doei.
babbeleo schreef:
02-08-2020 09:51
Misschien word ik oud maar er is altijd een 'hoe had je dit nou kunnen zien aankomen' economische crisis gekomen.
Oliecrisis, it-bubbel, banken crisis, pandemie.
Je weet zeker dat er een periode komt dat je moet zien te overbruggen met weinig inkomsten.

TO is verdwenen. Doei.
Als WIJ samenwonen en ik eerst een tijd weinig inkomsten had en toen kon terugvallen op mijn partner, vind ik het raar om als er dan een pandemie is ineens van MIJN inkomsten te gaan praten.
Dat zal dan wel ouderwets van mij zijn.
babbeleo schreef:
02-08-2020 09:51
Misschien word ik oud maar er is altijd een 'hoe had je dit nou kunnen zien aankomen' economische crisis gekomen.
Oliecrisis, it-bubbel, banken crisis, pandemie.
Je weet zeker dat er een periode komt dat je moet zien te overbruggen met weinig inkomsten.

TO is verdwenen. Doei.
Dat is zo, maar tegelijk is het een illusie te denken dat je je kunt wapenen tegen alles wat het leven voor je in petto heeft, simpelweg door geen kussentjes te kopen en nooit uit eten te gaan (Ik zeg niet dat jij dat zegt, maar dat is een beetje de tendens hier).
In een lange relatie is het vaak zo dat soms de een tegenslag heeft, soms de ander, soms samen. Dat vang je samen op, maar blijkbaar is het ouderwets om zo te denken?
Alle reacties Link kopieren
Astromeria schreef:
02-08-2020 10:57
Dat is zo, maar tegelijk is het een illusie te denken dat je je kunt wapenen tegen alles wat het leven voor je in petto heeft, simpelweg door geen kussentjes te kopen en nooit uit eten te gaan (Ik zeg niet dat jij dat zegt, maar dat is een beetje de tendens hier).
In een lange relatie is het vaak zo dat soms de een tegenslag heeft, soms de ander, soms samen. Dat vang je samen op, maar blijkbaar is het ouderwets om zo te denken?
Nooit, je kunt ook wachten tot nadat je een buffer hebt opbouwd. Sommige mensen bouwen nooit een buffer omdat je je geld altijd wel aan iets leuks kunt uitgeven.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Jezus... wat een gierig gedoe zeg. Je woont samen. Mijn vriend en ik wonen niet eens samen we doen beide nooit moeilijk over geld. Wie t meest heeft betaald.
Alle reacties Link kopieren
Astromeria schreef:
02-08-2020 10:57
Dat is zo, maar tegelijk is het een illusie te denken dat je je kunt wapenen tegen alles wat het leven voor je in petto heeft, simpelweg door geen kussentjes te kopen en nooit uit eten te gaan (Ik zeg niet dat jij dat zegt, maar dat is een beetje de tendens hier).
In een lange relatie is het vaak zo dat soms de een tegenslag heeft, soms de ander, soms samen. Dat vang je samen op, maar blijkbaar is het ouderwets om zo te denken?
Neehoor ik denk er ook zo over.
Je hebt mensen die zich overal tegen wapenen en indekken, veel sparen en weinig uitgeven “voor het geval dat”,, altijd het zekere tegen het onzekere nemen. En mensen die meer risico nemen, meer in het moment leven, minder nadenken over alle risico’s, sneller denken dat het wel los zal lopen. We weten trouwens niet eens of het klopt dat TO geen buffer heeft? Dat is een aanname. Ze vraagt zich alleen af of het niet redelijk is dat haar vriend nu niet meer inlegt omdat zijn inkomen nu hoger is.
En daarbij: ik neem aan dat er nu heel veel ZZP’ers nu in de problemen zitten (en niet alleen ZZP’ers!). Is dat allemaal hun eigen schuld? Hadden ze dit allemaal moeten voorzien? Soms gebeuren er gewoon dit soort klote dingen, komt er een economische crisis waar mensen onder lijden. Heeft geen zin om dan te zeggen eigen schuld, had je moeten voorzien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven