Vriend woont nog thuis
woensdag 24 maart 2021 om 21:45
Hi! Ik zit met een dilemma.. Ik ben 23, woon al 6 jaar op mezelf en heb nu bijna een jaar een relatie met mijn vriend van 25. Het is erg fijn en serieus en ik zie graag dat we op (relatief korte) termijn samen kunnen wonen..
Hij woont nog thuis, wil graag een huis kopen maar is duur tegenwoordig.. Nu was het plan dat hij het huis van zn ouders koopt & zijn ouders binnen 5 jaar weg zijn.
Ik heb vandaag een gesprek met hem gehad en gezegd dat ik dat niet trek. Zijn moeder bemoeit zich al overal mee waar ik gek van word, maar nog 5 jaar? No way... Dan is hij bijna 31(!)
Na gesprek heeft hij toegezegd dat hij met zn ouders gaat praten en ze binnen 2 jaar weg moeten.. Dat kan financieel gezien niet eerder.
Ik twijfel echt wat ik hiermee moet. Ik wil de relatie niet verbreken want ik ben gek op hem, maar heb ook behoefte aan een zelfstandige vriend zonder zn ouders die er non stop zijn (want pensioen dus thuis).. Ik weet niet of ik ruim 2 jaar wil latten.
Wat denken jullie? Maak ik er een te big deal van? Of..?
Hij woont nog thuis, wil graag een huis kopen maar is duur tegenwoordig.. Nu was het plan dat hij het huis van zn ouders koopt & zijn ouders binnen 5 jaar weg zijn.
Ik heb vandaag een gesprek met hem gehad en gezegd dat ik dat niet trek. Zijn moeder bemoeit zich al overal mee waar ik gek van word, maar nog 5 jaar? No way... Dan is hij bijna 31(!)
Na gesprek heeft hij toegezegd dat hij met zn ouders gaat praten en ze binnen 2 jaar weg moeten.. Dat kan financieel gezien niet eerder.
Ik twijfel echt wat ik hiermee moet. Ik wil de relatie niet verbreken want ik ben gek op hem, maar heb ook behoefte aan een zelfstandige vriend zonder zn ouders die er non stop zijn (want pensioen dus thuis).. Ik weet niet of ik ruim 2 jaar wil latten.
Wat denken jullie? Maak ik er een te big deal van? Of..?
Every step forward begins with the decision to not stand still
woensdag 24 maart 2021 om 23:05
Het is niet omdat je 't vanavond niet hebt uitgemaakt dat je hem maar gelijk een blanco cheque hebt gegeven dat jullie de komende 50 jaar samenblijven.Roxxeanne schreef: ↑24-03-2021 23:02Ik voel me ook echt zo'n sukkeltje.
Gisteren had ik gebeld met mijn vader & een vriendin. Gewoon eens advies van mensen die er iets verder vanaf staan. Ik ging het gesprek eigenlijk in met het idee dat er bijna geen mogelijkheid is om de relatie niet te beeindigen.
Nu is het avond. Vriend was half 9 weggegaan. Na gesprek heb ik gezegd dat als het msx 2 jaar duurt ik het misschien wel trek. Maar twijfel. Maar ook een soort toezegging dat we hierom niet uit elkaar gaan.
Het voelt ook alsof ik niet echt terug kan ofzo. Terwijl, tuurlijk kan dat. Maargoed. Dit zijn gewoon een beetje mijn hersenspinsels
Je bent niet getrouwd ofzo, hé. En pas 23.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Vriendin zei dat ik het 'gewoon lekker moet aanhouden' zolang corona er is. Ergens voelt dat als een relaxte keuze. Maar dat kan ik natuurlijk niet maken tegenover hem. Daarom wil ik ook niet 'alle tijd' nemen om te beslissen. Ik wil niet hem hoop geven als die er niet is, of zelf ergens aan vastklampen wat geen toekomst heeft
woensdag 24 maart 2021 om 23:08
Die zit nog sowieso in hotel mama en dat vind hij helemaal prima.d-purevision schreef: ↑24-03-2021 23:03Op deze manier gaat het niet werken.
Ook al zou de woning straks zijn bezit zijn. Hij kan daar dan niet direct jullie plek van maken. Want zijn ouders wonen er nog. En als zij eenmaal weg zijn, dan vraag ik mij af of zij het huis ook echt kunnen loslaten. Wie weet willen zij alsnog een vinger in de pap hebben wat betreft eventuele verbouwingen, of wat dan ook. De grote vraag is dan vooral: Gaat jouw vriend zich daar wat van aantrekken? Zo ja, dan gaat daar alsnog jullie relatie stranden.
Ik zou je in elk geval aanraden om je vriend eerst eens een tijdje alleen te laten wonen. Dan leert hij zijn eigen boontjes te doppen. Wie weet doet zijn moeder nu nog alles voor hem, en heeft hij nergens omkijken naar.
woensdag 24 maart 2021 om 23:09
Tenzij ie stekeblind is weet ie al dat je twijfelt.Roxxeanne schreef: ↑24-03-2021 23:05Vriendin zei dat ik het 'gewoon lekker moet aanhouden' zolang corona er is. Ergens voelt dat als een relaxte keuze. Maar dat kan ik natuurlijk niet maken tegenover hem. Daarom wil ik ook niet 'alle tijd' nemen om te beslissen. Ik wil niet hem hoop geven als die er niet is, of zelf ergens aan vastklampen wat geen toekomst heeft
Ook al heb je het vandaag niet uitgemaakt.
Je hoeft hem niet nog maanden aanhouden als je volgende maand beslist dat je het toch niet gaat trekken.
Maar ik zou wel rustig de tijd nemen alles te overdenken.
Zodat je nadien duidelijk achter je beslissing kan blijven staan.
Is dit nu later?
woensdag 24 maart 2021 om 23:10
Dit is een feit. Ik roep al vanaf het begin dat ik wil dat 'ie minstens een half jaar zelfstandig woont voor ik er evt bijkom. Ik ga niet bemoederen omdat hij dat nou zo gewend is. Laat m maar zelfstandig worden eerst.d-purevision schreef: ↑24-03-2021 23:03Ik zou je in elk geval aanraden om je vriend eerst eens een tijdje alleen te laten wonen. Dan leert hij zijn eigen boontjes te doppen. Wie weet doet zijn moeder nu nog alles voor hem, en heeft hij nergens omkijken naar.
Dat betekent dus 2 jaar + een half jaar zelfstandigheid opbouwen. Dan is hij bijna 28.
Moeders doet alles voor hem. Hij kan nog niet zijn eigen bed opmaken
Moeders belt ook mij op als hij nog niet thuis is na een bepaald tijdstip ofzo. Vragen waar hij is. Met die sneeuw laatst moest hij maar gauw komen want het werd al donker... Maargoed we zijn natuurlijk ook nog niet volwassen en begrijpen dat niet

woensdag 24 maart 2021 om 23:12
Hoe denk je dat ie ooit volwassen wordt als zijn moeder 4 straten verder woont
?
Die staat daar toch écht nog minstens 3 à 4 keer per week om hem / jullie te helpen.
En vindt het maar niks dat haar heilig hardwerkend zoontje zelfs maar zijn eigen kleding zou moeten strijken - laat staan poetsen - na een drukke werkdag.

Die staat daar toch écht nog minstens 3 à 4 keer per week om hem / jullie te helpen.
En vindt het maar niks dat haar heilig hardwerkend zoontje zelfs maar zijn eigen kleding zou moeten strijken - laat staan poetsen - na een drukke werkdag.
wissewis wijzigde dit bericht op 24-03-2021 23:13
31.47% gewijzigd
Is dit nu later?
woensdag 24 maart 2021 om 23:12

woensdag 24 maart 2021 om 23:17
Laatste reactie voor ik slapen ga dan.Wissewis schreef: ↑24-03-2021 23:12Hoe denk je dat ie ooit volwassen wordt als zijn moeder 4 straten verder woont?
Zodra broer thuiskomt springt moeders op om eten te maken of whatever hij maar wil.
Voor vriend doet ze ook - ongevraagd - veel. Maar ze heeft bijv extreme smetvrees ofzo. Of schoonmaakdrang. 3x per week bed verschonen. En als een kopje een minuut leeg is stopt ze het In de vaatwasser. En wel klagen dat ze alles moet doen. Maar ze doet t toch echt zelf.
Ze komt elke ochtend om 7 uur zn kamer in om te stofzuigen etc. Vind mn vriend wel kut, maar ze doet het toch wel.
roxxeanne wijzigde dit bericht op 24-03-2021 23:20
Reden: Toevoeging
Reden: Toevoeging
3.44% gewijzigd

woensdag 24 maart 2021 om 23:25
Lees de rest van het topic even voor je reageert

woensdag 24 maart 2021 om 23:37
Huren is zonde van het geld, maar een hypotheek nemen om feitelijk het leven van z’n broer te financieren niet? Schiet mij maar lek. Of krijgt hij zelf ook geld van z’n ouders?Roxxeanne schreef: ↑24-03-2021 22:44Hij wil ook graag snel kopen omdat hij anders veel belasting betaald over zn spaargeld. Hij eil echt niet huren, maar een huis boven de 2 ton is te duur. En dus blijft er weinig over voor waar hij wil wonen.
Ik zou nooit voor een constructie kiezen waarbij ouders in mijn huis wonen - wat eerst van hen was. Kan volgens mij alleen maar heel awkward zijn.
Maar hij denkt dat dit een prima oplossing is en een investering die hij na 10 jaar terug heeft betaald. Tsjah, en die ouders en broer wonen dalijk 4 straten verderop..
Wees blij met je huisje van 17m2 en houdt afstand.
donderdag 25 maart 2021 om 03:57
Na elk bericht van jou TO wordt het erger. Waarom heb je zo het idee dat je al vastzit aan hem? Dat zou ik eens nagaan bij jezelf. Ben je echt zo verliefd op hem of zoek je toch wat vastigheid? Want het klinkt nu alsof je je in iets stort wat echt niet nodig is. Je bent zo jong en klinkt alsof je echt wel van wanten weet.

donderdag 25 maart 2021 om 07:26
Niet op ieder boerenerf mag je een unit zetten om je ouders te laten wonen. Hebben ze al uitgezocht of dat bij die boerderij wel mag?
De financiën snap ik inmiddels. Ouders schenken beide broers een ton voor de aanschaf van een huis. Dat mag van de belastingdienst. Maar om die ton zuiver te schenken en er geen vragen over te krijgen van de belastingdienst doen ze er goed aan om een belastingadviseur te raadplegen. Want het schenken lijkt nu op te laag verkopen. Je vriend moet bijv wel overdrachtsbelasting betalen over het hele koopbedrag, dus ook over die ton die geschonken wordt.
Beseft hij wel dat zijn ouders een verkoop van dit huis, op welke termijn dan ook, mogelijk gaan frustreren? Het is het ouderlijk huis immers, dat wil je toch niet verkopen...
De financiën snap ik inmiddels. Ouders schenken beide broers een ton voor de aanschaf van een huis. Dat mag van de belastingdienst. Maar om die ton zuiver te schenken en er geen vragen over te krijgen van de belastingdienst doen ze er goed aan om een belastingadviseur te raadplegen. Want het schenken lijkt nu op te laag verkopen. Je vriend moet bijv wel overdrachtsbelasting betalen over het hele koopbedrag, dus ook over die ton die geschonken wordt.
Beseft hij wel dat zijn ouders een verkoop van dit huis, op welke termijn dan ook, mogelijk gaan frustreren? Het is het ouderlijk huis immers, dat wil je toch niet verkopen...

donderdag 25 maart 2021 om 08:05
Merk je dat jij je heel erg druk maakt over hoe het voor hem is, over zijn toekomst en zijn gevoelens. Ondertussen leeft hij zijn leven zonder zich af te vragen hoe zijn keuzes voor jou zijn.Roxxeanne schreef: ↑24-03-2021 23:05Vriendin zei dat ik het 'gewoon lekker moet aanhouden' zolang corona er is. Ergens voelt dat als een relaxte keuze. Maar dat kan ik natuurlijk niet maken tegenover hem. Daarom wil ik ook niet 'alle tijd' nemen om te beslissen. Ik wil niet hem hoop geven als die er niet is, of zelf ergens aan vastklampen wat geen toekomst heeft
Beetje scheef.

donderdag 25 maart 2021 om 08:10
Wat mij opvalt is dat je steeds de verantwoordelijkheid bij je vriend wegneemt en bij zijn moeder neerlegt. Ja, maar zij doet dit en dit en is heel dwingend.
Daarmee behandel je je kerel ook niet als volwassen, zelfstandig nadenkend mens. Als je dat had gedaan, dan zou je niet steeds blame shiften. Als hij dit namelijk anders zou willen, had hij het allang anders kunnen regelen.
Het enige dat er op lange termijn gaat veranderen is dat jij de rol van moeder inneemt. Je bent al begonnen door hem te vertellen hoe het met het huis anders moet.
Als je een onafhankelijke, initiatiefnemende, zelfstandige partner wil, zou ik me nog eens goed op mijn hoofd krabben. En ook naar jezelf kijken. Want het is niet populair om toe te geven, maar misschien is zo’n pushover ook wel fijn?
Daarmee behandel je je kerel ook niet als volwassen, zelfstandig nadenkend mens. Als je dat had gedaan, dan zou je niet steeds blame shiften. Als hij dit namelijk anders zou willen, had hij het allang anders kunnen regelen.
Het enige dat er op lange termijn gaat veranderen is dat jij de rol van moeder inneemt. Je bent al begonnen door hem te vertellen hoe het met het huis anders moet.
Als je een onafhankelijke, initiatiefnemende, zelfstandige partner wil, zou ik me nog eens goed op mijn hoofd krabben. En ook naar jezelf kijken. Want het is niet populair om toe te geven, maar misschien is zo’n pushover ook wel fijn?
donderdag 25 maart 2021 om 08:22
De rest van het topic nog niet gelezen, maar waren die ouders dan 45+ toen ze hem kregen? Het kan hoor, maar het is niet zo gebruikelijk.
Oké enorm mosterd, maar ik zou mijn leven niet zo enorm ingewikkeld maken terwijl ik nog maar 23 ben en ook nog aan het studeren. Overigens heb ik op mijn 25ste een half jaar samen gewoond op een studentenkamer, dat is niet optimaal, maar ook niet onmogelijk.
maki15 wijzigde dit bericht op 25-03-2021 08:49
Reden: Aanvulling
Reden: Aanvulling
26.12% gewijzigd
donderdag 25 maart 2021 om 08:31
Ga gewoon samen iets huren.
Hoezo "Hij wil niet huren"? Huren is een prima manier om erachter te komen of het werkt samen zonder meteen aan iets vast te zitten! Wat verwend om meteen te willen kopen...
Liever nog gaat bij eerst helemaal op zichzelf wonen, als hij nog moet leren hoe het huishouden werkt en alles. Anders gaat hij van 'hotel mama's naar 'hotel vriendin' en daar zou ik echt voor passen.
Hoezo "Hij wil niet huren"? Huren is een prima manier om erachter te komen of het werkt samen zonder meteen aan iets vast te zitten! Wat verwend om meteen te willen kopen...
Liever nog gaat bij eerst helemaal op zichzelf wonen, als hij nog moet leren hoe het huishouden werkt en alles. Anders gaat hij van 'hotel mama's naar 'hotel vriendin' en daar zou ik echt voor passen.