Vriend woont nog thuis
woensdag 24 maart 2021 om 21:45
Hi! Ik zit met een dilemma.. Ik ben 23, woon al 6 jaar op mezelf en heb nu bijna een jaar een relatie met mijn vriend van 25. Het is erg fijn en serieus en ik zie graag dat we op (relatief korte) termijn samen kunnen wonen..
Hij woont nog thuis, wil graag een huis kopen maar is duur tegenwoordig.. Nu was het plan dat hij het huis van zn ouders koopt & zijn ouders binnen 5 jaar weg zijn.
Ik heb vandaag een gesprek met hem gehad en gezegd dat ik dat niet trek. Zijn moeder bemoeit zich al overal mee waar ik gek van word, maar nog 5 jaar? No way... Dan is hij bijna 31(!)
Na gesprek heeft hij toegezegd dat hij met zn ouders gaat praten en ze binnen 2 jaar weg moeten.. Dat kan financieel gezien niet eerder.
Ik twijfel echt wat ik hiermee moet. Ik wil de relatie niet verbreken want ik ben gek op hem, maar heb ook behoefte aan een zelfstandige vriend zonder zn ouders die er non stop zijn (want pensioen dus thuis).. Ik weet niet of ik ruim 2 jaar wil latten.
Wat denken jullie? Maak ik er een te big deal van? Of..?
Hij woont nog thuis, wil graag een huis kopen maar is duur tegenwoordig.. Nu was het plan dat hij het huis van zn ouders koopt & zijn ouders binnen 5 jaar weg zijn.
Ik heb vandaag een gesprek met hem gehad en gezegd dat ik dat niet trek. Zijn moeder bemoeit zich al overal mee waar ik gek van word, maar nog 5 jaar? No way... Dan is hij bijna 31(!)
Na gesprek heeft hij toegezegd dat hij met zn ouders gaat praten en ze binnen 2 jaar weg moeten.. Dat kan financieel gezien niet eerder.
Ik twijfel echt wat ik hiermee moet. Ik wil de relatie niet verbreken want ik ben gek op hem, maar heb ook behoefte aan een zelfstandige vriend zonder zn ouders die er non stop zijn (want pensioen dus thuis).. Ik weet niet of ik ruim 2 jaar wil latten.
Wat denken jullie? Maak ik er een te big deal van? Of..?
Every step forward begins with the decision to not stand still

donderdag 25 maart 2021 om 10:27
loetje68 schreef: ↑25-03-2021 10:21gaat hier niet iets heel erg mis met het erfdeel van vriend? Als hij het huis koopt tegen de taxatiewaarde en dat geld wordt geschonken aan broer, om in de boerderij te steken, dan loopt vriend zijn erfdeel (helft van de woning) dus mis als ouders uiteindelijk overlijden?
Ja joh. Er gaat zoveel mis dat ik het niet eens meer kan tellen.

donderdag 25 maart 2021 om 10:35
Hebben deze mensen verstand van geld? Want ook zomaar een ton geven, zonder dat de belastingdienst daar iets van wil kan niet.
Maar broer heeft dus een bedrijf dat veel ruimte nodig heeft en hij heeft zijn vriendin als collega leren kennen. Is hij haar baas of moet dit bedrijf nog worden opgezet? En waarom moet dat bedrijf aan huis zo groot zijn als ze veel van huis zijn en de ouders op de kinderen kunnen passen?
Zo'n vaag verhaal allemaal. En natuurlijk kun je het nu alsnog uitmaken, ondanks je toezegging. Wat denk je dat mensen elkaar beloven als ze gaan trouwen. Toch scheiden er een hoop.

donderdag 25 maart 2021 om 10:48
Je mag als ouders ruim €105.000 schenken voor het kopen van een woning, of voor een verbouwing, als het kind onder een bepaalde leeftijd (40) is.zimi schreef: ↑25-03-2021 10:35Hebben deze mensen verstand van geld? Want ook zomaar een ton geven, zonder dat de belastingdienst daar iets van wil kan niet.
Maar broer heeft dus een bedrijf dat veel ruimte nodig heeft en hij heeft zijn vriendin als collega leren kennen. Is hij haar baas of moet dit bedrijf nog worden opgezet? En waarom moet dat bedrijf aan huis zo groot zijn als ze veel van huis zijn en de ouders op de kinderen kunnen passen?
Zo'n vaag verhaal allemaal. En natuurlijk kun je het nu alsnog uitmaken, ondanks je toezegging. Wat denk je dat mensen elkaar beloven als ze gaan trouwen. Toch scheiden er een hoop.
donderdag 25 maart 2021 om 10:49
Huurders krijg je niet meer zomaar uit het huis.
Waarom wil jij hier aan mee werken?
Dit wordt een drama...dat snap je toch zelf ook wel. Je vriend komt nooit meer echt los van zijn ouders op deze manier.
Waarom wil jij hier aan mee werken?
Dit wordt een drama...dat snap je toch zelf ook wel. Je vriend komt nooit meer echt los van zijn ouders op deze manier.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

donderdag 25 maart 2021 om 11:21
loetje68 schreef: ↑25-03-2021 10:21gaat hier niet iets heel erg mis met het erfdeel van vriend? Als hij het huis koopt tegen de taxatiewaarde en dat geld wordt geschonken aan broer, om in de boerderij te steken, dan loopt vriend zijn erfdeel (helft van de woning) dus mis als ouders uiteindelijk overlijden?
Nee want vriend krijgt ook een ton, net als zijn broer. Hij mag het huis voor een ton minder kopen en zijn broer krijgt ook een ton om in die boerderij te steken.
Als ouders mag je je kinderen onder de 40 eenmalig een ton schenken bij de aanschaf van een woning.
Op deze manier helpen de ouders dus beide zoons aan een huis, schenken ze ieder een ton.

donderdag 25 maart 2021 om 11:22
zimi schreef: ↑25-03-2021 10:35Hebben deze mensen verstand van geld? Want ook zomaar een ton geven, zonder dat de belastingdienst daar iets van wil kan niet.
Dat kan dus wel.
donderdag 25 maart 2021 om 11:28
Helemaal mee eens, als je eraan toe bent dan ben je eraan toe
Je bent een volwassen vrouw en kunt het dus aan.
Ik heb ook altijd deze opvatting gehad, heb vriendinnen die op hun 18e moeder waren en allemaal prima terecht gekomen
Wel moet ik achteraf zeggen (nu zijn we allemaal tussen de 30-35) dat degenen die gewacht hebben “meer” uit het leven hebben kunnen halen tot nu toe. Want dat kindje komt wel, dus als je die op je 33e krijgt ben je wat dat betreft niet minder bedeeld qua moederschap maar heb je wel tot je 33e alle vrijheid gehad en veel ontwikkelingslanden (zowel persoonlijk als sociaal als financieel, bijna elk vlak)
Is iets om te overwegen, maar hoeft zeker niet belangrijk te zijn. Want je kinderen zijn ook een grote rijkdom. Dus als je jong kiest voor huisje boompje beestje ook prima
donderdag 25 maart 2021 om 11:30
donderdag 25 maart 2021 om 11:46
Financieel kan het zeker kloppen hoor, maar jeetje TO... Dit lijkt me gewoon verschrikkelijk. En jouw vriend laat het allemaal gebeuren, dat is nog het ergste.
Kies voor jezelf en stop hiermee. En nee, dat hoeft echt niet nu meteen. Als jij nog een paar weken wil wachten, dan kan dat gewoon.
Kies voor jezelf en stop hiermee. En nee, dat hoeft echt niet nu meteen. Als jij nog een paar weken wil wachten, dan kan dat gewoon.
Life is short. Eat dessert first.

donderdag 25 maart 2021 om 12:39
Vriend wordt kinds gehouden door ouders, maar hij laat zichzelf ook in die positie zitten. Niet voor zichzelf zorgen en als hij het huis koopt in de afhankelijke positie waarin hij moet wachten tot ouders weg gaan, want hij gaat die 2 bejaarden niet op straat zetten terwijl hun huis nog niet klaar is.
donderdag 25 maart 2021 om 12:50
Echt niet doen hoor, gaan samenwonen in het huis van je schoonouders.
Wat levert jou dit op?
Het is hier al benoemd maar ik vind ook dat je nogal uit gaat van wat je vriend denkt, voelt en wilt. Belangrijker is wat JIJ wil en hier naar handelen.
Jouw vriend komt heel kinderlijk over. Ik bedoel, op je 25ste je bed niet kunnen opmaken? Misschien moet je je eens afvragen waarom je je aangetrokken voelt tot zo iemand en waarom je niet kiest voor een man die je niet moet 'fixen'. Iemand die uit zichzelf initiatief toont en volwassen is.
Wat levert jou dit op?
Het is hier al benoemd maar ik vind ook dat je nogal uit gaat van wat je vriend denkt, voelt en wilt. Belangrijker is wat JIJ wil en hier naar handelen.
Jouw vriend komt heel kinderlijk over. Ik bedoel, op je 25ste je bed niet kunnen opmaken? Misschien moet je je eens afvragen waarom je je aangetrokken voelt tot zo iemand en waarom je niet kiest voor een man die je niet moet 'fixen'. Iemand die uit zichzelf initiatief toont en volwassen is.
donderdag 25 maart 2021 om 13:01
Tja dat iemand dingen niet kan / nooit doet die ik op de basisschool al zelf deed vind ik problematischer dan nog bij je ouders wonen.
Ik heb ook als volwassene een tijdje bij mijn moeder gewoond. Maar het huishouden werd gewoon gedraaid op basis van gelijkwaardige volwassenen die allemaal een steentje bijdragen. Op een andere manier had ik dat ook niet getrokken eerlijk gezegd.
Iemand die in staat is dat soort dingen zich te laten aanleunen als volwassene is daardoor ook niet mijn type.
Ik heb ook als volwassene een tijdje bij mijn moeder gewoond. Maar het huishouden werd gewoon gedraaid op basis van gelijkwaardige volwassenen die allemaal een steentje bijdragen. Op een andere manier had ik dat ook niet getrokken eerlijk gezegd.
Iemand die in staat is dat soort dingen zich te laten aanleunen als volwassene is daardoor ook niet mijn type.
donderdag 25 maart 2021 om 13:13
Oke.
dat dit geen stand gaat houden weet je best, maar rek het vooral zolang je wil. Eigen verantwoordelijkheid.
Wel even een financieel dingetje.
Hij mag in 2021 €50.000,- belastingvrij hebben. Voor het bedrag tussen de 50.000 en de 100.000 betaal je 0,59% belasting.
Van zijn ouders krijgt hij een ton. Hij kan geen 2 ton lenen. Ik ga er gemakshalve vanuit dat hij niet meer dan een ton aan spaargeld heeft. Laten we zeggen, optimistisch, hij heeft 90.000 euro spaargeld.
Dan betaalt hij over 40.000 0,59% belasting. Dat is 236 euro.
Vind jij dat veel geld? Ik niet, voor iemand die 90.000 euro op de bank heeft staan.
dat dit geen stand gaat houden weet je best, maar rek het vooral zolang je wil. Eigen verantwoordelijkheid.
Wel even een financieel dingetje.
"hij betaalt dan heel veel belasting over zijn spaargeld"
Hij mag in 2021 €50.000,- belastingvrij hebben. Voor het bedrag tussen de 50.000 en de 100.000 betaal je 0,59% belasting.
Van zijn ouders krijgt hij een ton. Hij kan geen 2 ton lenen. Ik ga er gemakshalve vanuit dat hij niet meer dan een ton aan spaargeld heeft. Laten we zeggen, optimistisch, hij heeft 90.000 euro spaargeld.
Dan betaalt hij over 40.000 0,59% belasting. Dat is 236 euro.
Vind jij dat veel geld? Ik niet, voor iemand die 90.000 euro op de bank heeft staan.
donderdag 25 maart 2021 om 13:17
Als je voldoet aan de criteria. Als er al eerder geschonken is, bijvoorbeeld, kan het bedrag anders zijn.
https://www.consumentenbond.nl/erven-sc ... -de-woning
Het wordt ingewikkelder omdat vriend het huis van zijn ouders koopt. Normaal verkoop je een huis voor de marktwaarde (anders gedoe met de belastingdienst). Gaat de vriend het huis kopen voor de marktwaarde en leggen ouders 100.000 in, of halen ze die van de vraagprijs af? In het laatste geval zouden ze hier fiscaal even goed naar moeten laten kijken.

donderdag 25 maart 2021 om 13:22
Haha. Ja wat een losers hé al die mensen die nu nog thuis wonen. Haha de woningmarkt enzo hé. Haha.NacB schreef: ↑24-03-2021 22:21Persoonlijk zou ik dit een afknapper vinden. Ik was sinds mijn 18e de huis al uit. Al vroeg eigen boontjes doppen.
Waarom leunt hij op zijn 25e nog op zijn ouders en dan vervolgens ouderlijke huis opeisen?? Ik zou hem laten gaan. Er zwemmen heus meer Zelfstandige mannen in het vijverWat een loser. Echte afkraker.

donderdag 25 maart 2021 om 13:23
Pergamon schreef: ↑25-03-2021 13:17Als je voldoet aan de criteria. Als er al eerder geschonken is, bijvoorbeeld, kan het bedrag anders zijn.
https://www.consumentenbond.nl/erven-sc ... -de-woning
Het wordt ingewikkelder omdat vriend het huis van zijn ouders koopt. Normaal verkoop je een huis voor de marktwaarde (anders gedoe met de belastingdienst). Gaat de vriend het huis kopen voor de marktwaarde en leggen ouders 100.000 in, of halen ze die van de vraagprijs af? In het laatste geval zouden ze hier fiscaal even goed naar moeten laten kijken.
Hij zal overdrachtsbelasting over het hele bedrag moeten betalen, dus ook over die ton. Daar moeten ze goed aan denken.

donderdag 25 maart 2021 om 13:24
Ttroeteltje schreef: ↑25-03-2021 13:17Bij (schoon) ouders inwonen....no way!!!! Nooit zou ik dat doen, al moest ik gaan wonen in een hutje.
Dat is ook niet het plan. Schoonouders moeten weg voor TO er in trekt.
donderdag 25 maart 2021 om 13:25
ClaireSophie schreef: ↑25-03-2021 13:22Haha. Ja wat een losers hé al die mensen die nu nog thuis wonen. Haha de woningmarkt enzo hé. Haha.
![]()
Er is niks mis met thuis wonen door een overspannen markt. Er is wel héél veel mis door je in zo'n financiële positie te laten dwingen door je ouders, je moeder elke dag om 7u in je slaapkamer te hebben met de stofzuigert en nog zo verbonden te zijn met je ouders. Je kan op je 25ste prima heel zelfstandig leven, goed contact met je ouders onderhouden en nog thuiswonen. Er speelt hier echter héél veel meer. Zo veel meer, dat de relatie van TO dit vroeg of laat niet gaat overleven.

donderdag 25 maart 2021 om 13:26
ClaireSophie schreef: ↑25-03-2021 13:22Haha. Ja wat een losers hé al die mensen die nu nog thuis wonen. Haha de woningmarkt enzo hé. Haha.
![]()
To woont toch ook op zichzelf? Het hoeft op die leeftijd niet perse een eengezinswoning te zijn he.
donderdag 25 maart 2021 om 13:27
Dat zou ik niet doen als ik jou was. Als je er nu al gek van wordt, hoe moet dat dan aanstaande 2 jaar? Als je het niet naar je zin hebt, dan kunnen 2 jaar heel lang duren. Mijn man is blij een leuke schoonmoeder te hebben, maar ook dan zou hij niet met mij bij haar willen wonen. Ik zou dat niet eens aan hem willen voorstellen, maar dat moet uiteraard iedereen zelf weten. Ik wens je in ieder geval sterkte!