Vriend woont nog thuis
woensdag 24 maart 2021 om 21:45
Hi! Ik zit met een dilemma.. Ik ben 23, woon al 6 jaar op mezelf en heb nu bijna een jaar een relatie met mijn vriend van 25. Het is erg fijn en serieus en ik zie graag dat we op (relatief korte) termijn samen kunnen wonen..
Hij woont nog thuis, wil graag een huis kopen maar is duur tegenwoordig.. Nu was het plan dat hij het huis van zn ouders koopt & zijn ouders binnen 5 jaar weg zijn.
Ik heb vandaag een gesprek met hem gehad en gezegd dat ik dat niet trek. Zijn moeder bemoeit zich al overal mee waar ik gek van word, maar nog 5 jaar? No way... Dan is hij bijna 31(!)
Na gesprek heeft hij toegezegd dat hij met zn ouders gaat praten en ze binnen 2 jaar weg moeten.. Dat kan financieel gezien niet eerder.
Ik twijfel echt wat ik hiermee moet. Ik wil de relatie niet verbreken want ik ben gek op hem, maar heb ook behoefte aan een zelfstandige vriend zonder zn ouders die er non stop zijn (want pensioen dus thuis).. Ik weet niet of ik ruim 2 jaar wil latten.
Wat denken jullie? Maak ik er een te big deal van? Of..?
Hij woont nog thuis, wil graag een huis kopen maar is duur tegenwoordig.. Nu was het plan dat hij het huis van zn ouders koopt & zijn ouders binnen 5 jaar weg zijn.
Ik heb vandaag een gesprek met hem gehad en gezegd dat ik dat niet trek. Zijn moeder bemoeit zich al overal mee waar ik gek van word, maar nog 5 jaar? No way... Dan is hij bijna 31(!)
Na gesprek heeft hij toegezegd dat hij met zn ouders gaat praten en ze binnen 2 jaar weg moeten.. Dat kan financieel gezien niet eerder.
Ik twijfel echt wat ik hiermee moet. Ik wil de relatie niet verbreken want ik ben gek op hem, maar heb ook behoefte aan een zelfstandige vriend zonder zn ouders die er non stop zijn (want pensioen dus thuis).. Ik weet niet of ik ruim 2 jaar wil latten.
Wat denken jullie? Maak ik er een te big deal van? Of..?
Every step forward begins with the decision to not stand still
donderdag 25 maart 2021 om 13:27
Goed punt. Voor TO, dat is 2% van de waarde.
Stel, huis is 2 ton. Ouders leggen 1 ton in. Vriend betaalt zelf ook 1 ton. Dan is de overdrachtsbelasting voor vriend een bedrag van 4000.
pergamon wijzigde dit bericht op 25-03-2021 13:39
0.26% gewijzigd
donderdag 25 maart 2021 om 13:28
Oh wacht!! Vriend is nog geen 35. Hij betaalt geen overdrachtsbelasting (toch)

donderdag 25 maart 2021 om 13:29
Ik moet hier altijd stiekem wel een beetje om lachen. Dat je veel belasting betaalt over je spaargeld. Dat denken heelveel mensen, maar onder de streep valt dat vaak echt wel mee. Uitgeven om niet de EUR 236,00 uit dit voorbeeld te hoeven betalen is ook weer zo wat. je betaalt dan bijvoorbeeld al meer belasting aan BTW.Pergamon schreef: ↑25-03-2021 13:13Oke.
dat dit geen stand gaat houden weet je best, maar rek het vooral zolang je wil. Eigen verantwoordelijkheid.
Wel even een financieel dingetje.
Hij mag in 2021 €50.000,- belastingvrij hebben. Voor het bedrag tussen de 50.000 en de 100.000 betaal je 0,59% belasting.
Van zijn ouders krijgt hij een ton. Hij kan geen 2 ton lenen. Ik ga er gemakshalve vanuit dat hij niet meer dan een ton aan spaargeld heeft. Laten we zeggen, optimistisch, hij heeft 90.000 euro spaargeld.
Dan betaalt hij over 40.000 0,59% belasting. Dat is 236 euro.
Vind jij dat veel geld? Ik niet, voor iemand die 90.000 euro op de bank heeft staan.
anoniem_67ae39df89b68 wijzigde dit bericht op 25-03-2021 13:35
0.10% gewijzigd
donderdag 25 maart 2021 om 13:31
Dahlia74 schreef: ↑25-03-2021 13:29Ik moet hier altijd stiekem wel een beetje om lachen. Dat je veel belasting betaald over je spaargeld. Dat denken heelveel mensen, maar onder de streep valt dat vaak echt wel mee. Uitgeven om niet de EUR 236,00 uit dit voorbeeld te hoeven betalen is ook weer zo wat. je betaalt dan bijvoorbeeld al meer belasting aan BTW.
Ik zou persoonlijk gerust 236 PER MAAND betalen om die schoonouders niet op deze manier in mijn leven te hebben. Mensen die zeggen 'dat je zoveel belasting betaalt' hebben vaak óf veel minder spaargeld dan ze doen voorkomen óf geen goed financieel inzicht. Vooral dat laatste lijkt me niet het handigste uitgangspunt.

donderdag 25 maart 2021 om 13:34
Even offtopic maar wat weten sommigen van jullie veel van hypotheken. Toen ik 5 jaar geleden na mijn scheiding een huis kocht had ik geen idee en ben ik volledig afgegaan op mijn hypotheekadviseur. Een hele kundige vrouw die zich ook nog eens goed in kon leven in mijn situatie toen, dus ik ga er maar van uit dat ik juist geadviseerd ben. Maar het kan echt geen kwaad om me een volgende keer hier iets meer in te verdiepen.
donderdag 25 maart 2021 om 13:34
Dus omdat iemand nog thuis woont betekend dat iemand niet zelfstandig is? Of hangt hij zo aan zijn ouders dat ie geen zelfstandigheid laat zien?
Vraag me af of er echt liefde is, als je het daar allemaal van laat afhangen, kan je beter stoppen en iemand zoeken die alles al heeft.

donderdag 25 maart 2021 om 13:38
jolly83 schreef: ↑25-03-2021 13:34Dus omdat iemand nog thuis woont betekend dat iemand niet zelfstandig is? Of hangt hij zo aan zijn ouders dat ie geen zelfstandigheid laat zien?
Vraag me af of er echt liefde is, als je het daar allemaal van laat afhangen, kan je beter stoppen en iemand zoeken die alles al heeft.
Heb je de voorbeelden van zijn onzelfstandigheid niet gelezen? Zijn moeder doet zijn was, stofzuigt zijn kamer dagelijks (om 7 uur 's ochtends!), maakt zijn bed op, kookt, verwacht van TO dat zij helpt koken maar van haar eigen zoon verwacht ze dat niet.
Lang niet iedereen die thuis woont is onzelfstandig, maar deze man zeker wel.
donderdag 25 maart 2021 om 13:38
jolly83 schreef: ↑25-03-2021 13:34Dus omdat iemand nog thuis woont betekend dat iemand niet zelfstandig is? Of hangt hij zo aan zijn ouders dat ie geen zelfstandigheid laat zien?
Heb je verder wel wat van het topic gelezen?
Wel met je eens dat ze er beter mee kan stoppen inderdaad
donderdag 25 maart 2021 om 13:43
Ik vind het ook heel onaantrekkelijk dat hij het kennelijk pikt dat zijn moeder om 7 uur 's ochtends op zijn kamer komt om te stofzuigen (tuurlijk haar huis, maar dit gaat wel erg ver). Sterker nog, hij wil deze situatie liefst nog 5 jaar laten voortduren, omwille van jou zijn dit er 2 geworden. Gatverdamme zeg.
TO; oprechte vraag; wat zegt dit bovenstaande over je vriend? Kun je daar een antwoord op formuleren, waar jij mee kan leven?
Echt, maak het uit. Dit gaat echt niet minder worden. De bemoeizicht gaat je blijven achtervolgen, want je vriend gaat echt geen grenzen (willen of durven) stellen.
TO; oprechte vraag; wat zegt dit bovenstaande over je vriend? Kun je daar een antwoord op formuleren, waar jij mee kan leven?
Echt, maak het uit. Dit gaat echt niet minder worden. De bemoeizicht gaat je blijven achtervolgen, want je vriend gaat echt geen grenzen (willen of durven) stellen.

donderdag 25 maart 2021 om 13:48
Dat TO daar moet koken vind ik ook apart. Dat kan vriend gewoon doen.Poeszie schreef: ↑25-03-2021 13:43Ik vind het ook heel onaantrekkelijk dat hij het kennelijk pikt dat zijn moeder om 7 uur 's ochtends op zijn kamer komt om te stofzuigen (tuurlijk haar huis, maar dit gaat wel erg ver). Sterker nog, hij wil deze situatie liefst nog 5 jaar laten voortduren, omwille van jou zijn dit er 2 geworden. Gatverdamme zeg.
Deze man is niet gewoon niet zelfstandig. Beetje zoals mijn man ook is opgevoed. Zijn moeder dacht ook dat hij een vrouw zou trouwen die al haar goede zorgen voor hem over zou nemen. Nou, niet dus. Het is redelijk goed gekomen.
donderdag 25 maart 2021 om 13:58
Dahlia74 schreef: ↑25-03-2021 13:48Dat TO daar moet koken vind ik ook apart. Dat kan vriend gewoon doen.
Deze man is niet gewoon niet zelfstandig. Beetje zoals mijn man ook is opgevoed. Zijn moeder dacht ook dat hij een vrouw zou trouwen die al haar goede zorgen voor hem over zou nemen. Nou, niet dus. Het is redelijk goed gekomen.
Dat is inderdaad een goed punt ook nog. Raar dat zij dat moet doen en niet vriend.
Bij jou is het goed gekomen, maar wilde je man ook het liefst zo lang mogelijk met zijn ouders samen wonen, terwijl zijn moeder hem elke ochtend om 7 uur wakker maakte met de stofzuiger? Met andere woorden, was het net zo extreem?
donderdag 25 maart 2021 om 14:00
Ik wel, maar het scheelt dat ik een financiële achtergrond heb én uit principe alleen financiële producten gebruik die niet ingewikkeld/teveel aanregels gebonden zijn. Dus wel een annuïtaire/lineaire lening, geen spaarhypotheek. Mijn huisgenoot is er minder in thuis, maar heeft zich er elke keer wel grondig in verdiept.Discobar schreef: ↑25-03-2021 13:34Even offtopic maar wat weten sommigen van jullie veel van hypotheken. Toen ik 5 jaar geleden na mijn scheiding een huis kocht had ik geen idee en ben ik volledig afgegaan op mijn hypotheekadviseur. Een hele kundige vrouw die zich ook nog eens goed in kon leven in mijn situatie toen, dus ik ga er maar van uit dat ik juist geadviseerd ben. Maar het kan echt geen kwaad om me een volgende keer hier iets meer in te verdiepen.
Zelf kennis hebben is gewoon belangrijk en een hypotheek is in principe niet ingewikkeld. Alleen als je maximaal van de Hypotheekrenteaftrek gebruik wilt maken, dan worden er ingewikkeldere/minder flexibelere vormen aangeraden. Maar het is ook belangrijk om na te denken over zaken als voortijdig aflossen en zo.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 25 maart 2021 om 14:18
Winterland schreef: ↑25-03-2021 14:01Ouders kunnen toch ook gewoon het huis verkopen en zo meebetalen aan de unit id boerderij? Heeft je vriend vrije keuze zo.
Ja, maar ze willen het nu verkopen aan vriend, zodat ze nu al geld hebben en kunnen schenken en er dan nog 2 (of liever 5) jaar blijven wonen, zodat ze dan die unit kunnen bouwen. Daar zullen ze geen andere kopers toe bereid vinden lijkt me.

donderdag 25 maart 2021 om 14:22
Nee, gelukkig niet zo extreem, hoewel ik het wel extreem vond. Man stak thuis ook echt geen vinger uit, want "vrouwenwerk". Zijn moeder wilde dat gewoon niet. Ik heb hem dus nog veel moeten leren.Poeszie schreef: ↑25-03-2021 13:58Dat is inderdaad een goed punt ook nog. Raar dat zij dat moet doen en niet vriend.
Bij jou is het goed gekomen, maar wilde je man ook het liefst zo lang mogelijk met zijn ouders samen wonen, terwijl zijn moeder hem elke ochtend om 7 uur wakker maakte met de stofzuiger? Met andere woorden, was het net zo extreem?
anoniem_67ae39df89b68 wijzigde dit bericht op 25-03-2021 14:53
4.16% gewijzigd

donderdag 25 maart 2021 om 14:58
Haha hahaha.
Djiezus. Sla eens een krant open.
Studentenwoningen: vol.
Vrije sector huur: te duur voor een single starter.
Sociale huur: wachtlijsten gemiddeld +8/+10 jaar
Koop: onbetaalbaar tenzij noord-oost Groningen..
Heb je wel wat in deze tijd: 90% mazzel.
Dus Please stop met deze de ether in te slingeren. Echt.
donderdag 25 maart 2021 om 15:01
ClaireSophie schreef: ↑25-03-2021 14:58Haha hahaha.
Djiezus. Sla eens een krant open.
Studentenwoningen: vol.
Vrije sector huur: te duur voor een single starter.
Sociale huur: wachtlijsten gemiddeld +8/+10 jaar
Koop: onbetaalbaar tenzij noord-oost Groningen..
Heb je wel wat in deze tijd: 90% mazzel.
Dus Please stop met deze de ether in te slingeren. Echt.
Hoe zeer je ook gelijk hebt over de woningnood,
- deze knakker heeft spaargeld
- krijgt een ton (!) van zijn ouders
- is in de positie om te kopen (want wil huis ouders kopen)
En
- moeders kookt
- moeders strijkt
- moeders doet alles
- EN HIJ VINDT DAT PRIMA
Dat laatste is het probleem. Niet de woningnood.

donderdag 25 maart 2021 om 15:11
Man en ik hebben niet op onszelf gewoond voordat we gingen samenwonen. We zijn al lang samen en gaat hartstikke goed.