Vriendin heeft gevoelens
maandag 4 mei 2026 om 22:24
En ja, ik realiseer me hoe droog de titel klinkt, maar ik weet niets anders te verzinnen.
Ik ben zo'n 5 jaar kennis / bevriend met haar, vooral doordat we dezelfde hobby’s delen. Tegelijk doet ze de laatste tijd veel moeite voor me in de vorm van cadeautjes enz. Ik heb dat niet herkend omdat ik een vervelende periode doorging, en daarnaast voor vrienden ook graag veel moeite doe wat inspanning of cadeautjes betreft.
Onlangs heeft ze uitgesproken dat haar gevoelens voor mij verder gaan dan vriendschap. En ik heb niets doorgehad. Bovendien zit ze in een relatie.
Ik heb aangegeven dat ik geen gevoelens heb. Zij heeft zelf meerdere keren gezegd dat ze onze vriendschap wil behouden. Dit zorgt bij mij voor meer beladenheid, want die vriendschap wilde ik ook. Maar dat was helemaal geen gelijkwaardige vriendschap met de kennis van nu.
Ik vind het ook gewoon niet leuk om in een soort complexe situatie te worden betrokken. Ik voel me schuldig tegenover haar partner omdat ik dan misschien meer aandacht heb gekregen en ik voel me schuldig tegenover haar dat ik haar niet kan bieden wat ze zoekt.
Mijn voorkeur gaat uit naar rustig afstand nemen. Maar het kan ook verhelderend kan zijn om heel duidelijk een gesprek aan te gaan. Wat zouden jullie doen?
Ik ben zo'n 5 jaar kennis / bevriend met haar, vooral doordat we dezelfde hobby’s delen. Tegelijk doet ze de laatste tijd veel moeite voor me in de vorm van cadeautjes enz. Ik heb dat niet herkend omdat ik een vervelende periode doorging, en daarnaast voor vrienden ook graag veel moeite doe wat inspanning of cadeautjes betreft.
Onlangs heeft ze uitgesproken dat haar gevoelens voor mij verder gaan dan vriendschap. En ik heb niets doorgehad. Bovendien zit ze in een relatie.
Ik heb aangegeven dat ik geen gevoelens heb. Zij heeft zelf meerdere keren gezegd dat ze onze vriendschap wil behouden. Dit zorgt bij mij voor meer beladenheid, want die vriendschap wilde ik ook. Maar dat was helemaal geen gelijkwaardige vriendschap met de kennis van nu.
Ik vind het ook gewoon niet leuk om in een soort complexe situatie te worden betrokken. Ik voel me schuldig tegenover haar partner omdat ik dan misschien meer aandacht heb gekregen en ik voel me schuldig tegenover haar dat ik haar niet kan bieden wat ze zoekt.
Mijn voorkeur gaat uit naar rustig afstand nemen. Maar het kan ook verhelderend kan zijn om heel duidelijk een gesprek aan te gaan. Wat zouden jullie doen?
-
maandag 4 mei 2026 om 22:30
dinsdag 5 mei 2026 om 06:43
Ik denk dat het in de praktijk heel erg moeilijk is om een vriendschap voor te zetten na deze openbaring. Je kan het proberen, maar als het te lastig wordt vrees ik dat het einde verhaal kan betekenen. En dat kun je ook naar haar uitspreken.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
dinsdag 5 mei 2026 om 07:38
Gevoelens kan je niet altijd sturen.
Je vriendin voelt zich goed bij jou, en heeft gevoelens voor jou ontwikkeld. Dit zegt helemaal NIETS over jou. Behalve dat ze je leuk vindt. Voel je je dan ook niet schuldig.
Een echt gesprek zou ik niet aangaan. Maar vertel haar wel wat je geschreven hebt. Dat jij je ongemakkelijk voelt in deze situatie en dat je daarom afstand neemt van haar. Voor hoe lang? Dat kan je nu niet zeggen. Misschien kort, misschien voor altijd.
Deze vriendschap was heel waardevol voor jou. Alleen voelt deze nu niet meer gelijkwaardig.
Je vriendin voelt zich goed bij jou, en heeft gevoelens voor jou ontwikkeld. Dit zegt helemaal NIETS over jou. Behalve dat ze je leuk vindt. Voel je je dan ook niet schuldig.
Een echt gesprek zou ik niet aangaan. Maar vertel haar wel wat je geschreven hebt. Dat jij je ongemakkelijk voelt in deze situatie en dat je daarom afstand neemt van haar. Voor hoe lang? Dat kan je nu niet zeggen. Misschien kort, misschien voor altijd.
Deze vriendschap was heel waardevol voor jou. Alleen voelt deze nu niet meer gelijkwaardig.
dinsdag 5 mei 2026 om 07:59
Gevoelens van verliefdheid kunnen toch ook weer slijten?
Ik denk dat ik zou kijken hoe ze verder zich gedraagt.
Spreek af dat ze neit meer zo vaak kado'tjes brengt.
Maar als je je er niet lekkker bij voelt...
Dan zit er weinig anders op dan het contact op een lager pitje te zetten.
Ik denk dat ik zou kijken hoe ze verder zich gedraagt.
Spreek af dat ze neit meer zo vaak kado'tjes brengt.
Maar als je je er niet lekkker bij voelt...
Dan zit er weinig anders op dan het contact op een lager pitje te zetten.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
dinsdag 5 mei 2026 om 08:36
Als jij een vrouw bent en hetero dan zal het sneller slijten bij haar dan wanneer jij ook lesbisch bent. Want in het eerste geval is gewoon duidelijk dat je ook niet misschien een optie voor haar kunt blijven waardoor ze je blijft lovebomben.
Het zou me evengoed wel tegenstaan dat ze flirt terwijl ze nog in een relatie zit. Dat zegt iets over haar normen en waarden.
Zou het allemaal eerst eens wat laten bekoelen door niet meer 1 op 1 af te spreken maar alleen vriendelijk te zijn bij jullie gezamenlijke sport.
Het zou me evengoed wel tegenstaan dat ze flirt terwijl ze nog in een relatie zit. Dat zegt iets over haar normen en waarden.
Zou het allemaal eerst eens wat laten bekoelen door niet meer 1 op 1 af te spreken maar alleen vriendelijk te zijn bij jullie gezamenlijke sport.
dinsdag 5 mei 2026 om 09:20
dinsdag 5 mei 2026 om 09:55
dinsdag 5 mei 2026 om 10:40
Het zou jammer zijn om een goede vriendschap hierom te verkwisten. Vriendschappen zijn (bij mij in ieder geval) dun gezaaid en daarom waardevol. Afstand houden voelt ook een beetje raar, jullie hebben immers geen ruzie.
Ook voelt het nogal hard om de moed, die ze opgebracht heeft om haar gevoelens voor jou op te biechten, af te straffen door afstand te nemen.
Je afwijzing zelf (en haar schaamte die er waarschijnlijk op volgt) is al teleurstellend genoeg voor haar, denk ik. Gun haar tenminste jullie vriendschap. Haar verliefdheid slijt vanzelf. Zoals verliefdheid altijd doet.
Waarom zou je je schuldig voelen omdat je haar een van twee dingen die ze zoekt niet kan geven? Ze zoekt ook je vriendschap, zegt ze zelf. En jij ook.
Schuldig voelen naar haar partner voor haar aandacht naar jou hoeft ook niet, dat was haar keuze.
Ja, het is misschien (een tijdje) complex om gewoon de vriendschap voort te zetten. Maar het getuigt ook van kracht en moed (van beiden). Jullie vriendschap zal alleen maar sterker worden, verwacht ik. Later lachen jullie erom.
Ook voelt het nogal hard om de moed, die ze opgebracht heeft om haar gevoelens voor jou op te biechten, af te straffen door afstand te nemen.
Je afwijzing zelf (en haar schaamte die er waarschijnlijk op volgt) is al teleurstellend genoeg voor haar, denk ik. Gun haar tenminste jullie vriendschap. Haar verliefdheid slijt vanzelf. Zoals verliefdheid altijd doet.
Waarom zou je je schuldig voelen omdat je haar een van twee dingen die ze zoekt niet kan geven? Ze zoekt ook je vriendschap, zegt ze zelf. En jij ook.
Schuldig voelen naar haar partner voor haar aandacht naar jou hoeft ook niet, dat was haar keuze.
Ja, het is misschien (een tijdje) complex om gewoon de vriendschap voort te zetten. Maar het getuigt ook van kracht en moed (van beiden). Jullie vriendschap zal alleen maar sterker worden, verwacht ik. Later lachen jullie erom.
- ik ben zacht, maar ik breek niet -
zaterdag 9 mei 2026 om 13:05
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in