vriendin niet open over haar leven

23-02-2020 21:06 212 berichten
Beste allen,

Na een hele lange pauze van het forum, weer terug....ik wou jullie iets voorleggen, waar ik nog heel verbaasd over ben.
Een vriendin van me liegt al een jaar tegen me over iets basaals (werk, wonen, vriend, dat is redelijk basaal), maar als we hier over praten doet ze alsof.

**aangepast wegens herkenning ms*
anoniem_636ec96671ca6 wijzigde dit bericht op 02-03-2020 08:04
79.03% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
swifty schreef:
23-02-2020 22:48
In het algemeen is ze wat jaloers op haar jongere zus die heel extrovert is en zij is juist meer introvert. Of ze is soms wat afgunstig op anderen met meer inkomen, maar aan de andere kant heeft ze zelf niet echt dat ze zich heel erg voor iets wil inspannen. Dus ze is hier ook dubbel in. Ze heeft jaren minder dan 12 uur gewerkt omdat meer te belastend was, zei ze dan, maar ook omdat ze vrije tijd wou hebben. Ze laat zich dan ook graag trakteren door haar omgeving vanuit het standpunt dat ze niet veel geld heeft. Nu ze dus al lange tijd nieuwe baan heeft met waarschijnlijk meer uren (want ze kan op veel minder dagen afspreken dan eerder), en dus ook beter inkomen, snap ik dus niet waarom juist zoiets positiefs niet gedeeld en gevierd wordt.
Dus, of ik ergens beter in ben, eerder dat we elk onze eigen talenten hebben. Kan me niet voorstellen dat het uit jaloezie komt, omdat ze anders het juist zou gaan delen toch?
Klinkt alsof je bevriend bent met Kandijsuiker.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik zou me afvragen waar ze nog meer over liegt. Ik zou geen energie meer in haar steken.
Alle reacties Link kopieren
Misschien gunt ze jou het idee niet dat je haar geholpen hebt of een goed idee hebt gehad. Of heeft ze de baan op eigen kracht gevonden? Maar zoiets lijkt mij het meest plausibel.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Dit zou voor mij wel een ding zijn om me nog eens heel goed achter de oortjes te krabbelen over deze vriendschap. Want wat je zegt: wat is er wél waar van wat ze je vertelt.

Ik heb ook ooit te maken gehad met een leugenaar. Vreselijk. Heb me achteraf zó dom gevoeld dat ik er ingetrapt ben. Er waren altijd wel vage dingetjes die niet klopten aan haar verhalen, maar hoewel mijn voelsprieten dan wel actief werden, heb ik dat gevoel altijd weggestopt want ik kon en wilde niet geloven dat iemand zou liegen over zulke erge dingen. Ziektes, mensen uit haar nabije omgeving die overleden waren maar tot op de dag van vandaag nog springlevend zijn (en ik heb het nu echt over 12 jaar geleden). Vreselijk. En ik maar medeleven tonen. Wat heb ik me stom gevoeld zeg.

Dus nogmaals, je kan niet van haar eerlijkheid op aan. Ben benieuwd naar haar reactie.
Alle reacties Link kopieren
ikBedoelHetGoed schreef:
24-02-2020 06:06
Geen meldingsplicht? Als je het noemen van persoonlijke zaken als een baan of relatie als meldingsplicht ervaart, heb je een rare verstandhouding in mijn ogen.
Dit. Dan noem ik het in ieder geval geen vriendschap.

@TO: zaten/zitten jullie niet op LinkedIn dan? Of is haar profiel daar niet up-to-date?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het een vreemde actie! Wat stelt je vriendschap dan eigenlijk voor! :-(
Ik zeg niet dat ik dat doe. Ik ben een open boek. Maar snap wel dat mensen niet alles delen. Nieuwe verkering als je net een maand gescheiden bent en toch niet van plan bent om de kerst voortaan samen te vieren snap ik prima. Mensen gaan dan zeuren, wanneer zien we hem nou eens... Een andere baan waar je onzeker over bent ook.
LoveLucy schreef:
24-02-2020 12:11
Ik zeg niet dat ik dat doe. Ik ben een open boek. Maar snap wel dat mensen niet alles delen. Nieuwe verkering als je net een maand gescheiden bent en toch niet van plan bent om de kerst voortaan samen te vieren snap ik prima. Mensen gaan dan zeuren, wanneer zien we hem nou eens... Een andere baan waar je onzeker over bent ook.
Maar dan laat je iemand toch niet maanden meezoeken naar een andere functie etc? Ik zou me ook besodemieterd voelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het wel gewend, dat gelieg en bedrieg. Ik woon in Indonesie en hier liegt bijna iedereen over van alles en nog wat. Het zijn ook nog altijd leugens die (vaak snel) uitkomen dus ze zijn nog dom ook.
Ik heb er zo'n ontzettende hekel aan. Heb ook maar 1 goeie vriend hier (uit Nederland die hier al 30 jaar woont/werkt en ook weinig vrienden heeft door het gelieg van iedereen) en een Indonesische kennis die ik 100% vertouw maar ook niet meer is dan een goeie kennis.
Alle reacties Link kopieren
Eerlijk gezegd wanneer iemand al eerder heeft gelogen, afgunstig is terwijl zij zelf geen moeite doet: waarom blijf je iemand dan helpen met vacatures sturen? Twee woorden op google in typen kan zij toch zelf ook?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
23-02-2020 22:27
Nou daar sta je wel even raar van te kijken. Ik kan je niet helpen met wat zij denkt, hopelijk vertelt ze dat zelf. Maar of je dat verhaal dan weer kunt geloven is een tweede.
Nou, inderdaad.

Ik hoop dat je antwoord krijgt TO, waarom ze dit gedaan heeft.
Maar best kans dat je dat niet krijgt, of dat het antwoord eigenlijk nog meer vragen oproept. Misschien weet ze zelf niet eens waarom ze heeft gelogen. Hoe dan ook lijkt dit me einde vriendschap.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Kan ook zijn dat ze het pas na 3 maanden wilde vertellen wanneer zij zeker wist dat zij het werk vol zou houden....maar dat is een aanname. Ze komt namelijk wat onzeker over.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
X
anoniem_394070 wijzigde dit bericht op 24-02-2020 15:31
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
24-02-2020 12:39
Kan ook zijn dat ze het pas na 3 maanden wilde vertellen wanneer zij zeker wist dat zij het werk vol zou houden....maar dat is een aanname. Ze komt namelijk wat onzeker over.
Er staat in de OP dat ze er inmiddels al heel lang werkt toch?
Alle reacties Link kopieren
Tja een jaar is wel lang inderdaad....
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me zwaar belazerd voelen. Gesprekken voeren over een nieuwe functie, meehelpen met zoeken. En dan glashard in je gezicht liegen. Spreek je elkaar nou amper, maar wekelijks contact? Dat zij jou zoveel moeite voor haar laat doen en dan dit. Welke reden ze ook zou geven, de vriendschap zou voor mij klaar zijn.
Alle reacties Link kopieren
swifty schreef:
23-02-2020 22:48
Ze laat zich dan ook graag trakteren door haar omgeving vanuit het standpunt dat ze niet veel geld heeft. Nu ze dus al lange tijd nieuwe baan heeft met waarschijnlijk meer uren (want ze kan op veel minder dagen afspreken dan eerder), en dus ook beter inkomen, snap ik dus niet waarom juist zoiets positiefs niet gedeeld en gevierd wordt.
.
Kan het zijn dat ze zo gierig is, dat ze dit verzwijgt om zich toch te kunnen laten trakteren? Sinds we hier het topic 'Gierige acties' hebben, verbaas ik me nergens meer over.
Half off topic maar wat zijn vrouwen toch altijd negatief over de vrouwen die ze vriendinnen noemen

Ontopic: misschien is ze verliefd op je en was het samen een baan zoeken een pretext om close te zijn en wilde ze niet dat daar een eind aan kwam. M.a.w. hoe in de hel moeten wij het weten.
Ammiedammie schreef:
24-02-2020 12:42
Misschien wilde ze het jou niet vertellen, omdat je er dan weer wat van vindt. Zo te lezen vind je van alles van haar, maar positief klink je niet. Het lijkt alsof je op haar neerkijkt. Jij twijfelt over haar, maar als ik jou zo lees dan zou ik als ik haar was ook aan jou twijfelen. Je zogenaamde ‘haar helpen’ komt nou niet echt sympathiek en oprecht over.
Ik vind het van beide kanten een teken dat jullie vriendschap niet zoveel voorstelt.
Dit dus helemaal.
lolly-pop schreef:
24-02-2020 12:17
Maar dan laat je iemand toch niet maanden meezoeken naar een andere functie etc? Ik zou me ook besodemieterd voelen.
Maar misschien wou die vriendin dat ook helemaal niet. Ik zou daar niet op zitten te wachten eerlijk gezegd. Waarom ga je iemand maanden achter zijn broek aanzitten? Vind dat ook vreemd hoor.
Ammiedammie schreef:
24-02-2020 12:42
Misschien wilde ze het jou niet vertellen, omdat je er dan weer wat van vindt. Zo te lezen vind je van alles van haar, maar positief klink je niet. Het lijkt alsof je op haar neerkijkt. Jij twijfelt over haar, maar als ik jou zo lees dan zou ik als ik haar was ook aan jou twijfelen. Je zogenaamde ‘haar helpen’ komt nou niet echt sympathiek en oprecht over.
Ik vind het van beide kanten een teken dat jullie vriendschap niet zoveel voorstelt.
Dat gevoel krijg ik ook.
SjaanRoeispaan schreef:
24-02-2020 13:20
.
Kan het zijn dat ze zo gierig is, dat ze dit verzwijgt om zich toch te kunnen laten trakteren? Sinds we hier het topic 'Gierige acties' hebben, verbaas ik me nergens meer over.
Of tot over haar oren in de schulden zit. Moet ze ook vertellen natuurlijk. Anders geen echte vrienden...
Ik ben dus zo iemand die niet alles vertelt. Glashard liegen dat ik op zoek ben naar een baan en daar dan een hele avond met een vriend/vriendin over praten zou ik niet doen, maar ik vind het inderdaad niet zo nodig dat iedereen elke stap in mijn leven op de voet volgt. Wie er naar vraagt krijgt de waarheid, maar zelf zal ik er niet over beginnen. Ik werk ergens, dat lijkt me wel voldoende. Als er echt nieuws is hoor je het wel.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 24-02-2020 14:07
10.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vriendin die ik ook niet alles vertel. Ik noem haar vriendin omdat we elkaar al 20 jaar kennen en omdat we best veel meegemaakt hebben.

Reden dat ik haar niet alles vertel is omdat ze enorm betweterig is. Het maakt niet uit wat het onderwerp is, ze heeft er (ongevraagd) een mening over. Soms wil ik gewoon iets kwijt en vraag ik niet om een mening.
Daarnaast kan ze dingen heel erg in het negatieve trekken. Dan vertel ik bijv: ik heb mijn teen gestoten vanochtend. Haar reactie is dan zoiets als: nou meid, dat is verschrikkelijk. Kijk je wel uit dat het niet ontstoken raakt en geamputeerd moet worden?

Dit heeft er wel voor gezorgd dat ik gereserveerder ben in wat ik haar vertel en wanneer.
Het is een lieve meid verder, maar dat betweterige en doemdenkerige trek ik niet zo. Het heeft onze vriendschap wel beinvloed, maar niet beindigd. Daarvoor kennen we elkaar te lang.
Misschien dat iets in jouw manier van reageren dit bij haar oproept?
Waar ging het eerdere leugen incident over waar je het over hebt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven