vriendin zegt afspraak vlak van tevoren af

06-02-2010 19:16 252 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vriendin en ik hebben 2 maanden geleden kaartjes voor een leuk feest gekocht. Vriendin heeft net een ander huis gekocht en zit midden in een verhuizing. 's Ochtends elkaar nog gesproken over het tijdstip van weggaan. Belt vriendin zojuist (een uur voordat we hadden afgesproken) op dat ze te moe is om te gaan en of ik erg vind om niet te gaan. Vriendin heeft zo te merken ook visite. Als vriendin dus op de tijd waarop we hadden afgesproken bij mij had willen zijn, had ze dus al in de auto moeten zitten, i.p.v. nog aan het eten te zijn met visite.

Wat vinden jullie hier nou van?
quote:nouschi schreef op 06 februari 2010 @ 21:10:

To heeft al een tijd terug aangegeven dat het haar niet om het feest gaat.

Niet om of ze nu wel of niet naar dat feest kan, niet meer. Om het feit dat iets "groots" met een dusdanig laconieke houding afgezegd wordt terwijl madam blijkbaar niet te "moe" is voor andere vrienden.

Dan gaat het niet om het feest op zich maar om de manier waarop de vriendin een "grote" afspraak, waar geld voor betaald is en waar TO zich al lang op verheugd, zo op het laatste moment afzegt, zonder reden.

Of het dit feest is, een concert, een voetbalwedstrijd (ieuw) of het grote Europese kantklosfestijn; het gaat niet om dit feest maar om het feit dat er IETS waar geld voor betaald is en wat al lang vast staat zonder goede reden afgezegd wordt óf dat tenminste op tijd wordt medegedeeld.
668, the neighbour of the Beast
@Marels, en om het feit dat ik al omgekleed en opgetut klaarstond om naar dat feest te gaan! Het geld kan me niet zoveel schelen.

Terwijl vriendin feitelijk opgetut en wel in de auto had horen te zitten om op tijd bij mij te zijn. Maar vriendin zat nog thuis te eten met visite.
En om dat TO zich wél (waarschijnlijk) heel erg verheugd heeft op dit feest, en hier gaat die vriendin dus ook totaal aan voorbij, want TO kan weinig anders meer dan of niet gaan, of alleen, wat ook niet heel erg leuk is.......
Ook dat ja. Al had ze het 's middags bedacht, prima, maar niet een uur van tevoren. Da's not done.

En ik zeg al, als het een geitenwollensokkentheekransje is is het nog wat anders.

Je verknalt gewoon niet de avond van een ander, zo op het laatste moment. En als ze dat dan zelf niet ziet vind ik dat zo mogelijk nog erger.
Ik vind het idd ook echt not done. Ik zie TO al klaarstaan, opgetut en wel (zoals ze zelf zegt), helemaal heppie de peppie dat ze naar het feest gaan, en opeens gaat de telefoon...... het gaat niet door.... nou ja!
quote:Heddar schreef op 06 februari 2010 @ 20:29:

Helemaal geen invulling.

Als je de hele dag aan het verhuizen bent is het vrij logisch dat je ´s avonds moe bent. De vriendin had eerder moeten stoppen als ze de afspraak belangrijk vond.

Als ik een afspraak heb ´s avonds ga ik overdag ook niet de hele dag winkelen,of op een andere manier druk bezig zijn. Dan pas ik mijn daginvulling aan. En dat is wat de vriendin van TO niet heeft gedaan. Vrij egoistisch dus.

Ja, tuurlijk, want niemand heeft een baan, en daardoor alleen maar in het weekend tijd om te verhuizen?

Wat een onzin, zeg. Een feest is alleen leuk als je er ook zin in hebt, je gaat er immers voor je lol en niet voor straf heen.

Als 1 avondje feesten betekent dat je vervolgens nog 6 weken in de teringzooi zit omdat je geen verhuishulp meer hebt bijvoorbeeld, of dat je keuken dan niet geplaatst kan worden omdat de plaatsers alleen op zaterdag kunnen en jij dan zegt "nee sorry, want ik moet vandaag rusten voor een feestje" , dan heb je toch gewoon je prioriteiten verkeerd?

Verhuizen is op dit moment uiteraard belangrijker dan een feestje voor die vriendin. En inderdaad, het is niet zo handig gepland maar wie weet wist ze toen de kaartjes voor het feest gekocht werden nog helemaal niet dat ze vandaag aan het verhuizen zou zijn. En wellicht vond ze het zelf ook wel lullig, en dacht ze daarom: pfff, ik ga ook maar gewoon vanavond. En dus belde ze niet af, om er vervolgens om zeven uur afgedraaid in haar kluskloffie achter te komen dat ze het gewoon echt echt echt niet trekt omdat er a) nog veel te veel moet gebeuren in dat huis en b) ze op haar tandvlees loopt en morgen weer moet klussen en c) maandag ook weer fris en fruitig bij haar baas moet zijn.

Dat soort dingen gebeuren nu eenmaal wel eens. En dan zeg je dus toch maar af. Want een feestje moet leuk zijn, en geen straf.
Am Yisrael Chai!
Ja FV, maar dan doe je dat dus niet een uur van tevoren, als je vriendin al helemaal klaar staat, blij dat ze naar een feestje mag. Dan heb je het fatsoen om toch zeker halverwege de middag even te bellen.

Dat wordt de vriendin van TO meer kwalijk genomen dan het feit dát ze afbelt.

Nu had TO geen mogelijkheid meer om toch naar het feestje te gaan (behalve alleen, en ik denk niet dat veel mensen dat zouden doen) en boort de vriendin van TO TO ook een leuke avond door haar neus. Had ze eerder gebeld had TO iemand anders kunnen vragen. Nu kan ze alleen nog maar haar leuke kleren uittrekken en op de bank gaan zitten balen.
quote:Ligeia schreef op 06 februari 2010 @ 20:06:

Maar iedereen blijft zo hameren op die afspraak! Willen jullie niet liever quality-time met iemand die daar zelf ook de kop naar heeft staan? Ik zou helemaal geen plezier beleven aan een afspraak met iemand die er geen puf voor heeft. Daar gaan jullie dan toch net zo hard aan voorbij?...

Hier ben ik het wel mee eens. Ik zeg zelf ook weleens iets af en mijn vriendinnen doen dat ook. Wel probeer ik twee fatsoensregels in het oog te houden: Ik probeer er voor te zorgen dat ik op tijd af zeg. Niet alleen omdat dan mijn vriendin nog wat anders kan regelen, ook omdat het gewoon veel teleurstellender is als je met je rollers in je haar, je make up al op je gezicht, je ik-ga-er-tegenaan-vanavond-cd op de achtergrond een telefoontje krijgt dat het toch niet doorgaat, dan wanneer je dat te horen krijgt voor je al het aanwerk begint te maken. Ten tweede probeer ik er rekening mee te houden als mijn vriendin er allerlei dingen voor heeft moeten regelen. Even heel duidelijk: ik woon in het buitenland en het is weleens voorgekomen dat ik niet zo lekker was als er bezoek was. Ik ga dan echter niet zeggen 'jongens, het gaat niet door'. Zij hebben er tickets voor gekocht, evt. hotel voor gereserveerd, etc. Dat vind ik not done. Dan probeer ik een andere oplossing te vinden, bv. niet gaan stappen, zij een middagje met een gids mee, whatever. Ik zal mezelf dan ook eerder van de bank af slepen dan wanneer het ging om een buurvrouw en ons wekelijkse koffie-uurtje.

In dit geval schendt de vriendin van TO in mijn ogen dus allebei de fatsoensregels. TO heeft kaartjes gekocht, kan het kaartje van haar vriendin niet meer ophalen om iemand anders mee te nemen, kan haar eigen kaartje niet meer verkopen, en heeft vriendin behoorlijk teleurgesteld omdat ze op het punt stonden te gaan.

Ik vind dat best wel onbeschoft. En dan denk ik, tuurlijk als je een écht goeie reden hebt, zoals ziekenhuis ofzo, dan is die onbeschoftheid secundair. Zo niet, dan niet.

Als ze het wel fatsoenlijk had afgehandeld had de reden er voor mij absoluut niet toe gedaan, al was het omdat ze die avond haar haar wilde wassen.
Neemt niet weg dat het heel lullig is voor TO, maar persoonlijk vind ik het raarder om per se te willen afspreken met iemand die midden in een verbuizing zit dan om af te zeggen omdat je middenin een verhuizing zit.

Als ik TO was geweest had ik dus zelf niet met haar afgesproken omdat ik van mezelf ook weet dat feesten terwijl ik middenin iets groots zit meestal toch geen succes is. En als dat mijn enige vriendin was met wie ik naar dergelijke feesten ging dan had ik zelf voorgesteld om de kaarten te verpatsen en gewoon gezellig te komen helpen met verhuizen omdat ik het wel aan zou zien komen.

Maar goed, in mijn vriendenkring doen we ook niet zo moeilijk over afzeggen, dat komt best vaak voor omdat iedereen gewoon drukke levens heeft en we allemaal snappen dat je vandaag wel kan denken dat je over 6 weken zin hebt om uit te gaan maar dat als je in die week 70 uur hebt gewerkt of een ziek kind hebt of een deadline hebt of een hele week hebt staan klussen dat het dan ondanks de afspraak gewoon niet gaat lukken.
Am Yisrael Chai!
Yup, wat jij zegt Margaretha....

Over dat het raar is om met iemand af te spreken die midden in een verhuizing zit; de kaarten zijn twee maanden van tevoren gekocht. Ik neem aan dat de vriendin van TO toen al wist dat de verhuizing er aan zat te komen.

Bovendien lees ik nergens dat TO vriendin gedwongen heeft om af te spreken, de vriendin was daar zelf bij, lijkt mij. Dus ik vind niet dat dat TO verweten kan worden.
quote:fashionvictim schreef op 06 februari 2010 @ 21:35:

Maar goed, in mijn vriendenkring doen we ook niet zo moeilijk over afzeggen, dat komt best vaak voor omdat iedereen gewoon drukke levens heeft en we allemaal snappen dat je vandaag wel kan denken dat je over 6 weken zin hebt om uit te gaan maar dat als je in die week 70 uur hebt gewerkt of een ziek kind hebt of een deadline hebt of een hele week hebt staan klussen dat het dan ondanks de afspraak gewoon niet gaat lukken.

Daar ben ik het ook wel weer helemaal mee eens.

Ik zeg er wel bij dat ik echt nooit naar feesten ga waar je vantevoren moet betalen (of waar je überhaupt voor moet betalen) dus áls ik dat dan een keer doe, dan is het omdat het iets heel speciaals is en ik er persé bij wil zijn. Daarom zou het voor mij wel heel laconiek voelen als mijn vriendin me dan op het allerlaatste moment zo zou laten zitten.

Als je misschien elke week naar dat soort feesten gaat is het wel anders denk ik.
quote:fashionvictim schreef op 06 februari 2010 @ 21:28:

[...]

Verhuizen is op dit moment uiteraard belangrijker dan een feestje voor die vriendin. En inderdaad, het is niet zo handig gepland maar wie weet wist ze toen de kaartjes voor het feest gekocht werden nog helemaal niet dat ze vandaag aan het verhuizen zou zijn. En wellicht vond ze het zelf ook wel lullig, en dacht ze daarom: pfff, ik ga ook maar gewoon vanavond. En dus belde ze niet af, om er vervolgens om zeven uur afgedraaid in haar kluskloffie achter te komen dat ze het gewoon echt echt echt niet trekt omdat er a) nog veel te veel moet gebeuren in dat huis en b) ze op haar tandvlees loopt en morgen weer moet klussen en c) maandag ook weer fris en fruitig bij haar baas moet zijn.

Dat soort dingen gebeuren nu eenmaal wel eens. En dan zeg je dus toch maar af. Want een feestje moet leuk zijn, en geen straf.

en d) visite nu vond ze leuker? Als ze echt zo moe of dergelijke was, zou ze nu ook niet opgezet zijn met die visite en dat heeft TO helemaal niet kunnen opmaken.

Vind het dan nog not done. Zoals al gezegd: het gaat hier niet om ene drinken, maar om een feest waar kaarten voor besteld zijn.

En het is ook niet gezegd dat ze nu pas afbelde om de reden die jij zegt. Dan had ze dat denk ik wel nadrukkelijker vermeld aan TO. Nu komt het heel nonchalant over.
quote:Marels schreef op 06 februari 2010 @ 21:31:

Ja FV, maar dan doe je dat dus niet een uur van tevoren, als je vriendin al helemaal klaar staat, blij dat ze naar een feestje mag. Dan heb je het fatsoen om toch zeker halverwege de middag even te bellen.

.

Tja, dat is mij ook wel eens gebeurd, of dat de ander mij afbelt of dat ik afbel. Als ik afbel gebeurt dat gek genoeg juist met de mensen die inderdaad er niet tegen kunnen dat je afbelt. Want dan weet ik eigenlijk vantevoren al dat het erom zal gaan spannen of ik het uberhaupt wel red, maar weet ook dat die ander waarschijnlijk zal gaan flippen als ik dat bijvoorbeeld de avond tevoren al zeg. Dus doe ik dan de hele dag vreselijk mijn best om het te redden, loop de godganse dag te stressen, tegen heug en meug te doen wat ik móet doen want oh jee anders red ik die afspraak niet om dan inderdaad op het moment dat ik moet gaan douchen in te storten en te denken "godsamme, waar ben ik eigenlijk mee bezig? ik réd het gewoon niet".

Als ik eerlijk ben ben ik dan meestal ook al opgefokt omdat ik het eigenlijk heel lullig vind dat die ander me zo het gevoel geeft dat iets wat leuk had moeten zijn een verplichting is die me helemaal niet uitkomt en die ik alleen voor haar doe.

Gelukkig gebeurt me dat nu niet meer want ik ben veel beter in op voorhand al zeggen dat het onder voorbehoud van zus of zo is, maar vroeger konden sommige afspraken inderdaad als wurgcontracten voelen en dan krijg je juist dit soort toestanden.
Am Yisrael Chai!
Ik neem aan dat die visite gewoon de mensen waren die haar aan het helpen met verhuizen waren, vrienden, ouders, broers/zussen... En waarschijnlijk zullen dat ook de mensen zijn geweest die gezegd hebben : jezus kind, ga dan gewoon niet.

Ik herken die situatie wel hoor, ik kon vroeger slecht nee zeggen en dan moest mijn moeder me bijvoorbeeld helemaal overtuigen dat ik best nee mocht zeggen als ik zo moe was/nog met de latex in mijn haar stond/ noem maar op.
Am Yisrael Chai!
Ook dat snap ik, maar dan was je houding neem ik aan anders.

Kijk, als ik opgetut klaar sta en mijn vriendin belt me met "Sorry, maar, hele dag in het huis bezig geweest met die en die, ik ben óp nu, vind je het heel erg als we niet gaan vanavond? Zullie zijn er nog en we hebben net wat gegeten dus als je het niet erg vindt drink ik hier liever nog wat en duik ik vroeg mijn bed in.", dan baal ik, maar dan begrijp ik dat. Dan nog zal ik wel balen dat dat feestje niet door gaat, maar, he, vriendin zit midden ik een verhuizing, volgende keer beter.

Maar zoals ik uit het verhaal van TO op kan maken gaf de vriendin géén fijne uitleg over waarom ze te moe was en deed ze er inderdaad nogal laconiek over, en dáár zou ik wel boos, of in elk geval, not amused over zijn.

Snap je het nuanceverschil? Het is niet alleen wat, maar ook de manier waarop, die het bij mij zou doen.
Ach kom op ze hadden kaartjes geregeld en al, ik zou echt pissig zijn! En dan een uurtje van te voren afbellen tsss!
quote:wolkje8 schreef op 06 februari 2010 @ 21:51:

Ach kom op ze hadden kaartjes geregeld en al, ik zou echt pissig zijn! En dan een uurtje van te voren afbellen tsss!En dit ben ik dus ook!! En ook eerlijk gezegd zo pissig dat ik haar voorlopig niet wil spreken.
Snap ik helemaal!
Ja Marels, dat is ook waar, het is de toon die de muziek maakt. Ik kan me situaties voorstellen waarin ik het direct zou begrijpen en situaties waarin ik bloedlink zou zijn. Allebei weleens meegemaakt
quote:butterfly69 schreef op 06 februari 2010 @ 21:55:

[...]

En dit ben ik dus ook!! En ook eerlijk gezegd zo pissig dat ik haar voorlopig niet wil spreken.Je vriendin zal je wel langer kennen dan vandaag en dus ook al hebben kunnen inschatten dat jij zo pissig zou worden. Dan is afzeggen best een hoge drempel, weet ik uit ervaring.
Am Yisrael Chai!
Dat dacht ik ook al, "Het is de toon die die muziek maakt", maar ik postte het niet, want dan vind ik dat ik weer zo als mijn moeder klink
quote:fashionvictim schreef op 06 februari 2010 @ 22:02:

[...]

Je vriendin zal je wel langer kennen dan vandaag en dus ook al hebben kunnen inschatten dat jij zo pissig zou worden. Dan is afzeggen best een hoge drempel, weet ik uit ervaring.Jamaar waarom zegt ze dan zo laat af? Ze had óf op tijd kunnen bellen, óf ze springt even onder de douche en maakt zin. Dat ze het die avond niet al te laat wil maken, daar zal TO best begrip voor hebben.
Ik heb 1 keer zo'n zelfde soort akkefietje meegemaakt, man oh man wat was ik achteraf opgelucht dat ik in de ogen van de ander de boeman was, want eigenlijk vrat dat geclaim veel te veel energie.

Nu heb ik gelukkig geen enkele vriendin meer die gaat flippen als je eens om wat voor reden dan ook afzegt. En gek genoeg gebeurt het ook bijna nooit, dat afzeggen, waarschijnlijk omdat het allemaal niet meer zo dwangmatig en benauwend is.
Am Yisrael Chai!
quote:kelbel schreef op 06 februari 2010 @ 22:05:

[...]

Jamaar waarom zegt ze dan zo laat af? Ze had óf op tijd kunnen bellen, óf ze springt even onder de douche en maakt zin. Dat ze het die avond niet al te laat wil maken, daar zal TO best begrip voor hebben.

Ik heb geen idee, maar ik weet van de keren dat ik in zo'n soort situatie zat dat ik dan eigenlijk bij het telefoongesprek 's ochtends - of zelfs daags vantevoren - al had willen afzeggen, maar dat de ander dan zo enthousiast was en al begon over wat ze aan ging doen en dat soort dingen dat ik dan niet "mocht" afzeggen van mezelf maar maar "zin moest maken" terwijl ik dan eigenlijk wel wist dat dat toch niet zou gebeuren. En ook gewoon dat ik dan opzag tegen de ruzie die het ongetwijfeld op zou leveren.

Dus dan ging ik de hele dag met mijn moeder ofzo zitten beargumenteren waarom ik niet wou gaan en mijn moeder was natuurlijk altijd zo lief om me daarin gelijk te geven en dan durfde ik pas af te zeggen als ik eerst de hele dag moed had verzameld - en het dus ook al eigenlijk de tijd was dat ik weg had moeten gaan.

Misschien heeft die vriendin dat ook wel, weet jij veel. Als je vantevoren al weet dat dit een toestand op gaat leveren waarbij je vriendin "Je Voorlopig Niet Meer Wil Zien" dan nodigt dat niet echt uit tot een goed gesprek.
Am Yisrael Chai!
ik snap precies wat Fashionvictim zegt. Juist bij zo'n vriendin durf je niet af te zeggen en dan stel je het uit en ga je twijfelen van zal ik dan wel gaan, en dan heb ik al geen zin meer Maar dan zeg je te laat af en is die vriendin dus pissig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven