Vriendinnen jaloers of wat anders?????

19-06-2021 11:56 131 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik merk de laatste tijd aan mijn vriendinnen dat ze raar reageren als ik wat wil vertellen over mijn kleinkinderen. Even een situatieschets . Ik ben 52 jaar heb een dochter van 26 en die heeft een stiefzoon van 8 en een paar jaar geleden heeft ze een late miskraam gehad met 16 weken . Nu heeft ze een dochtertje van 7 maanden en is ze 22 weken zwanger (niet gepland wel heel erg welkom )
Mijn vriendinnen reageerde al raar toen ik vertelde dat mijn dochter zwanger was van haar dochter. De reactie waren in de trant van "is ze alweer zwanger?"
"zou ze niet wat langer wachten ze is nog jong"
Nu ze zwanger is van de tweede zijn de reactie al helemaal niet leuk. En ook als ik wat vertel over mijn kleindochter krijg ik lauwe reacties. Mijn vriendinnen hebben zelf ook kinderen ook in de zelfde leeftijd maar niet in dezelfde situatie ze wonen bijvoorbeeld allemaal nog thuis en mijn dochter is op haar 20e uit huis gegaan.
Lijkt wel of ze jaloers zijn maar ik weet niet zo goed wat ik er mee moet doen merk wel dat het mij kwetst
1 vriendin van mij heb ik jaren geluisterd naar al haar problemen met haar nu ex man en nu ik wel eens wat wil delen, iets leuks voor mij lijkt het wel alsof dat niet mag
Alle reacties Link kopieren
Waarom niets eens een open en eerlijk gesprek hierover met ze aangaan? :idee:
Alle reacties Link kopieren
cavialover schreef:
19-06-2021 12:17
Omdat er op alles waar ik over praat met hun wel leuk gereageerd wordt en dat alles wat ik zeg over de kleinkinderen genegeerd word. Dus ze hebben er een probleem mee en ik denk dan dat het jaloers is omdat hun kinderen nog thuis wonen (iets waar ze zelf ook moeite mee hebben)
en het er niet naar uitziet dat hun zelf gauw of zelf ooit oma worden. (dochters hebben zelfs nog nooit een vriendje gehad )
Of ze denken anders over de vastgelegde levensroute die vrouwen zouden moeten nemen en laten hun waarde niet afhangen van een partner en/of kinderen.

Zelf zou ik juist een lauwe reactie hebben omdat ik twee kinderen op jonge leeftijd, zo snel achter elkaar op deze wereld zetten nogal wat vind. En niet positief, vanuit meerdere oogpunten, dus dan is een lauwe reactie het beste wat je krijgt ipv een negatieve reactie.

Vergeet niet dat waar jouw wereld om draait niet is waar de wereld om draait voor een ander.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat je veel invult, heb je je teleurstelling met ze besproken? Ik kan mij best iets bij je teleurstelling voorstellen maar zwaar teleurgesteld, terwijl je dit nog niet besproken hebt (neem ik even aan) , vind ik wel nogal sterk aangezet.
Alle reacties Link kopieren
Tortie schreef:
19-06-2021 12:28

En ik zou het ook als iets zorgelijks zien, twee kinderen zo kort op elkaar.
Dat vind ik echt heel raar. Dat je überhaupt zoiets vindt over de gezinsplanning van iemand anders. Ik vind dat niemand daar iets mee te maken heeft, en al vindt je er iets van; mooie situatie om je mond over te houden.

Waarom vind je het trouwens überhaupt zorgelijk dat iemand twee kinderen kort na elkaar krijgt?
Alle reacties Link kopieren
Star3 schreef:
19-06-2021 12:27
Ik vermoed dat jij er mss toch meer over praat dan je denkt. Ik zie je hier notabene al meerdere keren haar geboortedatum en zelfs haar naam schrijven.

Ja hier heb ik dat inderdaad gedaan en dat komt voort uit het feit dat ik er dus heel erg op let om dat dus niet met mijn vriendinnen te doen
En ik was en ben enorm trots op mijn kleindochter en a.s kleinzoon .

Ik ben chronisch ziek en ben bijna altijd alleen man werkt 60 tot 80 uur per week . En als je dan ergens je verhaal kan doen is dat wel heel fijn . Aangezien ik merkte al heel in het begin toen mijn dochter de eerste keer zwanger was dat ik het niet bij mijn vriendinnen kwijt kon deed ik dat hier .
Dacht dat daar ook een forum voor bedoeld was
Alle reacties Link kopieren
Zijn deze vriendschappen in balans? Of geef je teveel en krijg je (naar je gevoel) altijd minder terug?
Alle reacties Link kopieren
1x teveel
Alle reacties Link kopieren
Wijndruifje schreef:
19-06-2021 12:32
Ik ben nog maar 32 en dus in een hele andere levensfase. Maar ik vind het eerlijk gezegd ook helemaal niet interessant als andere mensen over hun (klein)kinderen praten. Mijn neefjes vind ik heel leuk en daar wil ik alles over weten, ik ben momenteel zwanger van nummer 1 dus het is niet dat ik iets tegen kinderen heb. Maar die "buiten mijn roedel" (om het even grof te zeggen) interesseren me echt niets. Ik wil heel graag de verhalen over de kapper, reizen, dates, ... van vriendinnen horen maar als het over hun kinderen gaat luister ik nog amper. Ik probeer wel hoor, maar het lukt niet zo goed :-$
Misschien is het bij jou vriendinnen ook zoiets?
Tja, dat hoort bij vriendschap, ook praten over dingen die je misschien zelf niet zo belangrijk of interessant vindt, maar waarvan je weet dat die ander dat wél vindt. En andersom als het goed is ook. Zo werkt dat in vriendschap. En eigenlijk sowieso in sociale interactie. Als je alleen maar wil praten over dingen die je zelf interessant vindt, zal je kringetje klein worden.
Alle reacties Link kopieren
Whateffa schreef:
19-06-2021 12:36
Zijn deze vriendschappen in balans? Of geef je teveel en krijg je (naar je gevoel) altijd minder terug?
Dat is wel zo sinds de zwangerschap van mijn dochter . Daarvoor lagen we veel meer op een lijn.
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
19-06-2021 12:38
Tja, dat hoort bij vriendschap, ook praten over dingen die je misschien zelf niet zo belangrijk of interessant vindt, maar waarvan je weet dat die ander dat wél vindt. En andersom als het goed is ook. Zo werkt dat in vriendschap. En eigenlijk sowieso in sociale interactie. Als je alleen maar wil praten over dingen die je zelf interessant vindt, zal je kringetje klein worden.
Heb je gelijk in hoor. Voor de meeste, voor mij niet interessante onderwerpen, probeer ik echt wel interesse te tonen en erover mee te praten. Maar als het over kinderen gaat lijkt mijn brein zich volledig af te sluiten.

TO, ik zou het bespreken met je vriendinnen. Ik begrijp dat je graag over je kleinkinderen wil praten.
Alle reacties Link kopieren
Whateffa schreef:
19-06-2021 12:34
Ik vind dat je veel invult, heb je je teleurstelling met ze besproken? Ik kan mij best iets bij je teleurstelling voorstellen maar zwaar teleurgesteld, terwijl je dit nog niet besproken hebt (neem ik even aan) , vind ik wel nogal sterk aangezet.
Ik heb het met 1 vriendin er wel een beetje over gehad en dat was naar aanleiding van een kaartje wat ik had gestuurd toen zij een nieuwe kat had gehaald uit het asiel . Ik had toen een kaartje gestuurd van gefeliciteerd met het nieuwe gezinslid. En toen kreeg ik een appje van haar . Bedankt en sorry dat ik geen kaartje heb gestuurd toen je kleindochter was geboren en toen zei ik dat wel jammer vond inderdaad . Maar toen kapte ze het gesprek een beetje af dat ze haast had en ik heb ben er daarna niet op door gegaan had ik misschien wel moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Als ze het inderdaad eigenlijk niet zo interessant vinden, zijn ze waarschijnlijk ook wat voorzichtiger met het "faken" van interesse. Ik heb ook wel eens uit beleefdheid gezegd "Ach, wat leuk. Een baby." en vervolgens krijg je jarenlang foto's doorgestuurd en verhalen te horen, waar je eigenlijk niet in geinteresseerd bent.

Dus ik ben ook wat voorzichtiger geworden met het tonen van sociaal wenselijke interesses m.b.t. (klein-) kinderen. Een nieuwe baan, nieuwe hond of een nieuwe hobby, daarover valt na verloop van tijd niet zo veel meer over te melden. Maar nieuwe kinderen, daarbij sluit je blijkbaar direct een abonnement van een paar jaar af.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
cavialover schreef:
19-06-2021 12:35
Ja hier heb ik dat inderdaad gedaan en dat komt voort uit het feit dat ik er dus heel erg op let om dat dus niet met mijn vriendinnen te doen
En ik was en ben enorm trots op mijn kleindochter en a.s kleinzoon .

Ik ben chronisch ziek en ben bijna altijd alleen man werkt 60 tot 80 uur per week . En als je dan ergens je verhaal kan doen is dat wel heel fijn . Aangezien ik merkte al heel in het begin toen mijn dochter de eerste keer zwanger was dat ik het niet bij mijn vriendinnen kwijt kon deed ik dat hier .
Dacht dat daar ook een forum voor bedoeld was
Ik zou een beetje opletten met privacygevoelige info. Maar goed, over 6 weken is toch alles weg.
Alle reacties Link kopieren
En overigens begrijp ik echt wel wat de meeste mensen hier zeggen . Tuurlijk vinden zijn het niet zo leuk als ik en dat verwacht ik ook niet . Maar voel mij vaak ook aangevallen over de keuzes van mijn dochter en zou meer open gesprekken willen daarover .
Iedereen heeft een mening over anderen ook ik . Ik vind dat de dochter van mijn ene vriendin lui is die heeft nog nooit een dag in haar leven gewerkt (is 25 ) maar ik zeg dat niet aanvallend tegen mijn vriendin . Meer in een gesprek dat ik zeg dat het misschien wel goed zou zijn als ze zou gaan werken niet alleen om het geld (daarom werkt ze niet papa en mama betalen alles) maar om sociale contacten te krijgen enzo.
Alle reacties Link kopieren
cavialover schreef:
19-06-2021 12:20
Bijvoorbeeld . Wat leuk zeg .
Of wat word ze al groot
Of vind je het leuk om oma te zijn
Gewoon iets leuks zoals dat ook word gedaan op alle andere dingen die ik vertel .
Bijvoorbeeld vertel ik tegen de ene vriendin ik ga van de week mijn haren laten knippen en verven en dan krijg ik terug "oh leuk wat voor kleur neem je en ga je weer heel kort ben benieuwd "'
Dus zoiets snap je
Nee eigenlijk niet. Dat snap ik niet. Ik had persoonlijk echt een hekel aan collega's die dat soort reacties verwachtten op een simpele mededeling als 'we gaan oppassen'. Erg vermoeiend vond ik die verwachtingen altijd als kindloos/kleinkindloos persoon.
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
cavialover schreef:
19-06-2021 12:42
Ik heb het met 1 vriendin er wel een beetje over gehad en dat was naar aanleiding van een kaartje wat ik had gestuurd toen zij een nieuwe kat had gehaald uit het asiel . Ik had toen een kaartje gestuurd van gefeliciteerd met het nieuwe gezinslid. En toen kreeg ik een appje van haar . Bedankt en sorry dat ik geen kaartje heb gestuurd toen je kleindochter was geboren en toen zei ik dat wel jammer vond inderdaad . Maar toen kapte ze het gesprek een beetje af dat ze haast had en ik heb ben er daarna niet op door gegaan had ik misschien wel moeten doen.
Dat is ook wel erg ongeinteresseerd. Nog een keer aankaarten anders als het je zo dwars zit.
cavialover schreef:
19-06-2021 12:48
En overigens begrijp ik echt wel wat de meeste mensen hier zeggen . Tuurlijk vinden zijn het niet zo leuk als ik en dat verwacht ik ook niet . Maar voel mij vaak ook aangevallen over de keuzes van mijn dochter en zou meer open gesprekken willen daarover .
Iedereen heeft een mening over anderen ook ik . Ik vind dat de dochter van mijn ene vriendin lui is die heeft nog nooit een dag in haar leven gewerkt (is 25 ) maar ik zeg dat niet aanvallend tegen mijn vriendin . Meer in een gesprek dat ik zeg dat het misschien wel goed zou zijn als ze zou gaan werken niet alleen om het geld (daarom werkt ze niet papa en mama betalen alles) maar om sociale contacten te krijgen enzo.
Nou zelf klink je ook niet echt aardig.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het wel raar wat je schrijft eigenlijk. Zijn dat de enige reacties op de zwangerschap, zit er helemaal geen 'gefeliciteerd, spannend om weer oma te worden' bij? Opmerken dat het snel is, is opzicht niet zo gek - maar wel als het het enige is en er geen enkele vorm van vrolijkheid/enthousiasme bij zit. Vaak zit het bij dit soort dingen ook nog meer in toon/voorkomen dan in de precieze woorden of het een 'leuke' reactie is of niet.

Of het jaloezie is of niet, daar kom je lastig achter. Soms kunnen dingen bij mensen wel gewoon gevoelig liggen of steken. Ik weet eigenlijk niet of dat hetzelfde is als jaloezie. Hou je rekening met wat zij moeilijk vinden? Ik heb bijvoorbeeld gisteren te horen gekregen dat ons bod op een huis is geaccepteerd, terwijl een paar uur later een single vriendin langskwam waarvan ik weet dat ze het lastig kan vinden dat zij geen vriend heeft en geen huis kan kopen. Ze reageerde super lief, maar ik hou er dan wel rekening mee dat we het er niet te uitgebreid over hebben. En ik app het van tevoren, zodat ik haar de kans geef haar eerste reactie te hebben zonder dat ik er ben en zich - indien nodig - even over zichzelf heen te zetten. Een ander vriendenstel heeft recent een veel goedkoper huis gekocht en zou graag meer hebben om te besteden. Hen zal ik nooit uit mezelf het verhaal van het bieden vertellen, alleen als ze ernaar vragen en dan de kortere versie. Allen gunnen het ons van harte, maar als je echt de eerste rauwe reactie ziet, dan kan het zijn dat je ook ziet dat het steekt. Het is een beetje rekening houden met elkaar. Misschien doe je dit wel hoor, dat kan ik op basis van je verhaal niet beoordelen. Maar misschien is hier ook nog iets te winnen.
cavialover schreef:
19-06-2021 12:48
En overigens begrijp ik echt wel wat de meeste mensen hier zeggen . Tuurlijk vinden zijn het niet zo leuk als ik en dat verwacht ik ook niet . Maar voel mij vaak ook aangevallen over de keuzes van mijn dochter en zou meer open gesprekken willen daarover .
Iedereen heeft een mening over anderen ook ik . Ik vind dat de dochter van mijn ene vriendin lui is die heeft nog nooit een dag in haar leven gewerkt (is 25 ) maar ik zeg dat niet aanvallend tegen mijn vriendin . Meer in een gesprek dat ik zeg dat het misschien wel goed zou zijn als ze zou gaan werken niet alleen om het geld (daarom werkt ze niet papa en mama betalen alles) maar om sociale contacten te krijgen enzo.
Dat is natuurlijk net zo idioot als het wel aanvallend (wat dat ook moge zijn) zeggen. Zijn je vriendinnen achterlijk dat je ze dit moet uitleggen?
Alle reacties Link kopieren
Je verwachtingen t.a.v. anderen loslaten. Wat voor jou normaal en sociaal is, hoeft dat voor hen niet te zijn. Maar dat zegt meestal niets over hoe leuk ze je vinden of hoe waardevol ze de vriendschap vinden. De één is (van nature) nu eenmaal attenter bijvoorbeeld. Ik zou gedrag dat niet overeenkomt met jouw ideeën over een goede vriendschap niet gelijk labelen als jaloezie o.i.d.

Ik heb een vriendin met inmiddels 2 kleinkinderen. Het is een ontzettend leuke en inspirerende vrouw, maar de verhalen over die kleinkinderen interesseren me echt helemaal niets. Foto's van kind op de schommel, op de fiets, met een tekening... heel leuk voor haar, maar het is echt doodsaai. Ik probeer daar zo nu en dan wel enthousiast op te reageren omdat ik weet dat zij het leuk vindt, maar over het algemeen denk ik "boeiend". Dus misschien geef ik ook niet altijd de gewenste reactie. Met jaloezie heeft het niets te maken. Ik ben notabene zwanger, maar ik dacht er exact hetzelfde over als toen ik dat nog niet was.
Alle reacties Link kopieren
cavialover schreef:
19-06-2021 12:35
Ja hier heb ik dat inderdaad gedaan en dat komt voort uit het feit dat ik er dus heel erg op let om dat dus niet met mijn vriendinnen te doen
En ik was en ben enorm trots op mijn kleindochter en a.s kleinzoon .

Ik ben chronisch ziek en ben bijna altijd alleen man werkt 60 tot 80 uur per week . En als je dan ergens je verhaal kan doen is dat wel heel fijn . Aangezien ik merkte al heel in het begin toen mijn dochter de eerste keer zwanger was dat ik het niet bij mijn vriendinnen kwijt kon deed ik dat hier .
Dacht dat daar ook een forum voor bedoeld was
To, iedereen heeft andere interesses en dat is niet erg, zolang er maar balans is. Met sommige moeders gaat het 5% van het gesprek over de kinderen, maar dan vaak ook over de dingen die ik echt interessant vind. Ontwikkelingen op school of een leuke anekdote/uitspraak. Sommige moeders hebben het alleen maar over details die mij niet boeien (dat kind zich helemaal vies heeft gemaakt ed), dat vind ik echt heel saai om aan te horen. En het ergste is dat met dat soort moeders gaat 95% van het gesprek over dit soort zaken. Dan haak ik gewoon af.
Ik heb zelf geen kinderen, maar het is niet dat ik jaloers ben, ik vind dat soort dingen gewoon niet interessant.

Ik kan mij voorstellen dat door je chronische ziekte en dat je man er vaak niet is, dat jouw wereld vrij klein is en je heel erg meeleeft/geniet van je dochter/kleinkinderen. Misschien heb je het daardoor wel heel veel over ze.

Jouw vriendinnen zitten blijkbaar in een andere levensfase en vinden het gewoon niet zo interessant. Daar kan jaloezie in zitten, maar dat lijkt mij niet.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
DerryGirl schreef:
19-06-2021 12:48
Nee eigenlijk niet. Dat snap ik niet. Ik had persoonlijk echt een hekel aan collega's die dat soort reacties verwachtten op een simpele mededeling als 'we gaan oppassen'. Erg vermoeiend vond ik die verwachtingen altijd als kindloos/kleinkindloos persoon

Je hebt het over collega`s en ik heb het over vriendschappen van meer dan 30 jaar .
Alle reacties Link kopieren
cavialover schreef:
19-06-2021 12:48
En overigens begrijp ik echt wel wat de meeste mensen hier zeggen . Tuurlijk vinden zijn het niet zo leuk als ik en dat verwacht ik ook niet . Maar voel mij vaak ook aangevallen over de keuzes van mijn dochter en zou meer open gesprekken willen daarover .
Iedereen heeft een mening over anderen ook ik . Ik vind dat de dochter van mijn ene vriendin lui is die heeft nog nooit een dag in haar leven gewerkt (is 25 ) maar ik zeg dat niet aanvallend tegen mijn vriendin . Meer in een gesprek dat ik zeg dat het misschien wel goed zou zijn als ze zou gaan werken niet alleen om het geld (daarom werkt ze niet papa en mama betalen alles) maar om sociale contacten te krijgen enzo.
Jij ziet "goh, zo snel al?" ook al als aanvallend, terwijl het gewoon verbazing is. Dus waarom vind je jouw reactie over die 25 jarige opeens heel genuanceerd? Waar bemoei je je mee? Hoe zou je het vinden als je vriendinnen over jouw dochter zouden zeggen dat zo jong moeder worden zonde is van haar twintiger jaren omdat ze daar juist zoveel meer in kan ontdekken dan alleen maar met kinderen bezig zijn?
Alle reacties Link kopieren
Deleintje schreef:
19-06-2021 12:50
Ik vind het wel raar wat je schrijft eigenlijk. Zijn dat de enige reacties op de zwangerschap, zit er helemaal geen 'gefeliciteerd, spannend om weer oma te worden' bij? Opmerken dat het snel is, is opzicht niet zo gek - maar wel als het het enige is en er geen enkele vorm van vrolijkheid/enthousiasme bij zit. Vaak zit het bij dit soort dingen ook nog meer in toon/voorkomen dan in de precieze woorden of het een 'leuke' reactie is of niet.

Of het jaloezie is of niet, daar kom je lastig achter. Soms kunnen dingen bij mensen wel gewoon gevoelig liggen of steken. Ik weet eigenlijk niet of dat hetzelfde is als jaloezie. Hou je rekening met wat zij moeilijk vinden? Ik heb bijvoorbeeld gisteren te horen gekregen dat ons bod op een huis is geaccepteerd, terwijl een paar uur later een single vriendin langskwam waarvan ik weet dat ze het lastig kan vinden dat zij geen vriend heeft en geen huis kan kopen. Ze reageerde super lief, maar ik hou er dan wel rekening mee dat we het er niet te uitgebreid over hebben. En ik app het van tevoren, zodat ik haar de kans geef haar eerste reactie te hebben zonder dat ik er ben en zich - indien nodig - even over zichzelf heen te zetten. Een ander vriendenstel heeft recent een veel goedkoper huis gekocht en zou graag meer hebben om te besteden. Hen zal ik nooit uit mezelf het verhaal van het bieden vertellen, alleen als ze ernaar vragen en dan de kortere versie. Allen gunnen het ons van harte, maar als je echt de eerste rauwe reactie ziet, dan kan het zijn dat je ook ziet dat het steekt. Het is een beetje rekening houden met elkaar. Misschien doe je dit wel hoor, dat kan ik op basis van je verhaal niet beoordelen. Maar misschien is hier ook nog iets te winnen.
Nee helaas verder geen reacties . het onderwerp wordt genegeerd daarom weet ik het ook niet zo goed .
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
19-06-2021 12:35
Dat vind ik echt heel raar. Dat je überhaupt zoiets vindt over de gezinsplanning van iemand anders. Ik vind dat niemand daar iets mee te maken heeft, en al vindt je er iets van; mooie situatie om je mond over te houden.

Waarom vind je het trouwens überhaupt zorgelijk dat iemand twee kinderen kort na elkaar krijgt?
Lichamelijk gezien. Lijkt me behoorlijk zwaar, er zat +/- 10 weken tussen bevalling en nieuwe zwangerschap. Verder geen oordeel over.

*dus als iemand mij dit zou vertellen, zou ik in eerste instantie “schrikken” en als iets zorgelijks zien ipv dat mijn eerste reactie heel vrolijk is voor die ander; omdat je lichaam nog herstellende is van zwangerschap daarvoor.
tortie wijzigde dit bericht op 19-06-2021 13:03
18.26% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven