Vriendinnen jaloers of wat anders?????

19-06-2021 11:56 131 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik merk de laatste tijd aan mijn vriendinnen dat ze raar reageren als ik wat wil vertellen over mijn kleinkinderen. Even een situatieschets . Ik ben 52 jaar heb een dochter van 26 en die heeft een stiefzoon van 8 en een paar jaar geleden heeft ze een late miskraam gehad met 16 weken . Nu heeft ze een dochtertje van 7 maanden en is ze 22 weken zwanger (niet gepland wel heel erg welkom )
Mijn vriendinnen reageerde al raar toen ik vertelde dat mijn dochter zwanger was van haar dochter. De reactie waren in de trant van "is ze alweer zwanger?"
"zou ze niet wat langer wachten ze is nog jong"
Nu ze zwanger is van de tweede zijn de reactie al helemaal niet leuk. En ook als ik wat vertel over mijn kleindochter krijg ik lauwe reacties. Mijn vriendinnen hebben zelf ook kinderen ook in de zelfde leeftijd maar niet in dezelfde situatie ze wonen bijvoorbeeld allemaal nog thuis en mijn dochter is op haar 20e uit huis gegaan.
Lijkt wel of ze jaloers zijn maar ik weet niet zo goed wat ik er mee moet doen merk wel dat het mij kwetst
1 vriendin van mij heb ik jaren geluisterd naar al haar problemen met haar nu ex man en nu ik wel eens wat wil delen, iets leuks voor mij lijkt het wel alsof dat niet mag
Alle reacties Link kopieren
Het is toch ook mega snel? En ze is toch ook hartstikke jong? Zeker bij haar eerste miskraam.
Wij hebben de wens om ook snel alweer zwanger te raken, maar ik weet zelf ook heus wel dat dat niet optimaal is voor je lijf en dat niet veel mensen daarvoor kiezen. Ik snap eventuele reacties die ik zal krijgen dan ook wel.
-
Alle reacties Link kopieren
cavialover schreef:
19-06-2021 12:56
Dat verandert niks aan de mededeling. Andermans kinderen zijn gewoon niet zo interessant. En zeker kleinkinderen niet.

Je vraagt of het jaloezie is of wat anders. Vrijwel iedereen zegt dat het geen jaloezie is, maar je lijkt dit op een of andere manier toch wel bevestigd te willen zien? Ben je zelf misschien jaloers op hun leven? Geen zorgen om (klein)kinderen, werkend misschien zelfs nog?
Alle reacties Link kopieren
cavialover schreef:
19-06-2021 12:17
Omdat er op alles waar ik over praat met hun wel leuk gereageerd wordt en dat alles wat ik zeg over de kleinkinderen genegeerd word. Dus ze hebben er een probleem mee en ik denk dan dat het jaloers is omdat hun kinderen nog thuis wonen (iets waar ze zelf ook moeite mee hebben)
en het er niet naar uitziet dat hun zelf gauw of zelf ooit oma worden. (dochters hebben zelfs nog nooit een vriendje gehad )
Je vult wel heel veel in voor anderen. Voor de meeste mensen is (klein)kinderpraat nou eenmaal gewoon totaal niet boeiend. Ik hoor oprecht niks wat op jaloezie moet duiden, wel dat ik snap dat je het leuk zou vinden als ze n keertje enthousiast zouden reageren.
-
Alle reacties Link kopieren
cavialover schreef:
19-06-2021 12:56
Je hebt het over collega`s en ik heb het over vriendschappen van meer dan 30 jaar .
Dat verplicht je niet om enthousiast te reageren als je gaat oppassen. Dat doe je toch wel vaker dan af en toe?
Net zo goed dat ik het raar zou vinden als iemand enthousiast gaat reageren op de mededeling dat ik vanavond ga zwemmen. Want dat doe ik al jaren...
Ik bedoel als ik een reactie krijg als; oh ja, veel plezier. Dan is het heel uitgebreid.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Airesopure schreef:
19-06-2021 12:57
Jij ziet "goh, zo snel al?" ook al als aanvallend, terwijl het gewoon verbazing is. Dus waarom vind je jouw reactie over die 25 jarige opeens heel genuanceerd? Waar bemoei je je mee? Hoe zou je het vinden als je vriendinnen over jouw dochter zouden zeggen dat zo jong moeder worden zonde is van haar twintiger jaren omdat ze daar juist zoveel meer in kan ontdekken dan alleen maar met kinderen bezig zijn?
Als dat in een gesprek zou zijn zoals wij dat vaker doen . Dus gewoon twee vriendinnen die het hebben over elkaars kinderen . De reactie zijn vanaf zwangerschap 1 als ze er al waren nooit leuk. Bij de eerste zwangerschap geen felicitaties en toen ze de miskraam kreeg , kreeg ik heel vaak te horen ach ze is nog zo jong ze heeft nog tijd genoeg .

En over dat de dochter van een vriendin lui is en niet werkt. Het is gewoon lastig om alle gesprekken helemaal weer te geven maar mijn opmerking dat ik zeg dat het goed zou zijn als ze zou gaan werken komt dan als reactie op mijn vriendin die vindt dat haar dochter te veel thuis op haar kamer zit en dan zeg ik zou het niet goed zijn als ze gaat werken dan krijgt ze ook wat sociale contacten dus niet onaardig bedoelt hoor
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
19-06-2021 12:58
Het is toch ook mega snel? En ze is toch ook hartstikke jong? Zeker bij haar eerste miskraam.
Wij hebben de wens om ook snel alweer zwanger te raken, maar ik weet zelf ook heus wel dat dat niet optimaal is voor je lijf en dat niet veel mensen daarvoor kiezen. Ik snap eventuele reacties die ik zal krijgen dan ook wel.
Ja het is snel nu maar tussen de eerste zwangerschap en de miskraam zat 2 jaar en daar ging het over .
En het gaat over mijn dochter niet over mijzelf . Ik heb geen invloed over het leven van mijn dochter meer . Dat stopte toen ze het huis uitging. En het zijn mijn vriendinnen
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
19-06-2021 13:01
Dat verplicht je niet om enthousiast te reageren als je gaat oppassen. Dat doe je toch wel vaker dan af en toe?
Net zo goed dat ik het raar zou vinden als iemand enthousiast gaat reageren op de mededeling dat ik vanavond ga zwemmen. Want dat doe ik al jaren...
Ik bedoel als ik een reactie krijg als; oh ja, veel plezier. Dan is het heel uitgebreid.
Nee niks is verplicht ik heb het alleen over mijn gevoel
En nee het was de eerste oppassen wegens corona bij mijn oudste kleinzoon dus was wel speciaal
Alle reacties Link kopieren
Airesopure schreef:
19-06-2021 13:00
Dat verandert niks aan de mededeling. Andermans kinderen zijn gewoon niet zo interessant. En zeker kleinkinderen niet.

Je vraagt of het jaloezie is of wat anders. Vrijwel iedereen zegt dat het geen jaloezie is, maar je lijkt dit op een of andere manier toch wel bevestigd te willen zien? Ben je zelf misschien jaloers op hun leven? Geen zorgen om (klein)kinderen, werkend misschien zelfs nog?
Nee hoor ik hoef niks bevestigd te krijgen .Wist niet zo goed hoe ik het anders moest benoemen.
Ik heb vooral uit dit topic mee gekregen dat ik met mijn vriendinnen eens een gesprek aan moet gaan om de lucht te klaren .
Alle reacties Link kopieren
cavialover schreef:
19-06-2021 13:10
Nee niks is verplicht ik heb het alleen over mijn gevoel
En nee het was de eerste oppassen wegens corona bij mijn oudste kleinzoon dus was wel speciaal
Voor jou is dat speciaal, maar begrijp je nou echt niet dat dat voor niemand anders speciaal of interessant is? Het zou niet in me opkomen om daar ook maar enthousiast op te reageren. Zelfs al zou je me daarna op aanspreken zou ik nog denken: euh oke, sorry en hopelijk was het leuk? Ofzo?
Alle reacties Link kopieren
cavialover schreef:
19-06-2021 13:10
Nee niks is verplicht ik heb het alleen over mijn gevoel
En nee het was de eerste oppassen wegens corona bij mijn oudste kleinzoon dus was wel speciaal.
Ja voor jou was het speciaal. Voor mij was het ook speciaal toen ik na de lockdown eindelijk weer mijn lievelingssport kon uitvoeren. Maar voor een ander is het gewoon niet interessant.

Kijk, blijkbaar hebben ze verder wel gewoon interesse in je. Jammer dat ze jou (klein)kind niet zo interessant vinden, maar de andere dingen dus wel.

Maar even de lucht klaren, is geen gek idee.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
cavialover schreef:
19-06-2021 12:42
Ik heb het met 1 vriendin er wel een beetje over gehad en dat was naar aanleiding van een kaartje wat ik had gestuurd toen zij een nieuwe kat had gehaald uit het asiel . Ik had toen een kaartje gestuurd van gefeliciteerd met het nieuwe gezinslid. En toen kreeg ik een appje van haar . Bedankt en sorry dat ik geen kaartje heb gestuurd toen je kleindochter was geboren en toen zei ik dat wel jammer vond inderdaad . Maar toen kapte ze het gesprek een beetje af dat ze haast had en ik heb ben er daarna niet op door gegaan had ik misschien wel moeten doen.

Heel lief van je, zo'n kaartje, maar als ik het goed lees, heb jij dus heel veel tijd om dat soort dingen te doen, waar anderen dat niet/minder hebben. Zijn je verwachtingen dan ook niet gewoon veels te hoog?

Dat bedoel ik in het algemeen trouwens. Het kan daarnaast best zo zijn dat je vriendinnen af en toe te weinig enthousiast of positief tegen je reageren. Maar dat heb je dan toch allang gezegd? He Gerda, voor mij is dit leuk en belangrijk, ik zou het fijn vinden als je daar af en toe wat meer interesse voor had.
Alle reacties Link kopieren
DerryGirl schreef:
19-06-2021 12:48
Nee eigenlijk niet. Dat snap ik niet. Ik had persoonlijk echt een hekel aan collega's die dat soort reacties verwachtten op een simpele mededeling als 'we gaan oppassen'. Erg vermoeiend vond ik die verwachtingen altijd als kindloos/kleinkindloos persoon.
Nou ja, ik heb een schurfthekel aan voetbal, maar als ik weet dat iemand dat zijn lust en leven is en we hebben het over weekendplannen, zal ik toch zeggen 'o lekker, veel plezier', wanneer iemand die zaterdag een toernooi heeft. Dat is toch best normaal?
Alle reacties Link kopieren
Voor anderen zijn jouw (klein)kinderen nou eenmaal niet zo interessant TO. Dat is normaal. Wel jammer dat ze bijvoorbeeld geen kaartjes sturen of je feliciteren. Dat lijkt me gewoon fatsoenlijk om te doen. Wel zie ik je erg veel over je kleinkinderen schrijven. Zou het misschien kunnen dat je hier te veel mee bezig bent?
Misschien vinden je vriendinnen het pijnlijk dat hun kinderen nog niet zo ver zijn. Ook dat is normaal. Houd jij daar rekening mee?
Alle reacties Link kopieren
Maduixa schreef:
19-06-2021 13:19
Nou ja, ik heb een schurfthekel aan voetbal, maar als ik weet dat iemand dat zijn lust en leven is en we hebben het over weekendplannen, zal ik toch zeggen 'o lekker, veel plezier', wanneer iemand die zaterdag een toernooi heeft. Dat is toch best normaal?
Maar zit je op maandag op een hele analyse te wachten?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Maduixa schreef:
19-06-2021 13:19
Nou ja, ik heb een schurfthekel aan voetbal, maar als ik weet dat iemand dat zijn lust en leven is en we hebben het over weekendplannen, zal ik toch zeggen 'o lekker, veel plezier', wanneer iemand die zaterdag een toernooi heeft. Dat is toch best normaal?
Ja hiermee eens. Het is een stukje interesse tonen voor een ander.

Nu vul ik een beetje in TO: jij laat (hier) ook je mening doorsijpelen over wat je eigenlijk van hun dochters vindt (wonen nog thuis, vervelend, hebben zelfs nog nooit een vriendje gehad, nu zijn je vriendinnen jaloers op jouw situatie omdat jouw dochter het beter voor elkaar heeft?). Als je dit ook uitstraalt naar je vriendinnen toe, snap ik dat er misschien iets meer/langere tijd niet zo lekker loopt tussen jullie en zou ik daar aandacht aan besteden.
tortie wijzigde dit bericht op 19-06-2021 13:27
2.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
cavialover schreef:
19-06-2021 12:17
Dus ze hebben er een probleem mee en ik denk dan dat het jaloers is omdat hun kinderen nog thuis wonen (iets waar ze zelf ook moeite mee hebben) en het er niet naar uitziet dat hun zelf gauw of zelf ooit oma worden. (dochters hebben zelfs nog nooit een vriendje gehad )

Je zei toch dat hun kinderen van dezelfde leeftijd zijn? Dus halverwege de twintig? Wat een bijzondere conclusie dat ze dan misschien nooit oma worden. In mijn omgeving was niemand op die leeftijd bezig met kinderen krijgen. Lijkt me rijkelijk vroeg voor jaloezie. Wat ik eigenlijk niet geloof; eerder desinteresse omdat ze in een andere fase zitten en niet hetzelfde gevoel erbij hebben.
Je moet niet alles geloven wat je denkt
Wat boeit het
Alle reacties Link kopieren
TO, je doet me heel erg aan iemand denken. Aan een hele lieve vrouw die haar leven mooi op orde heeft. Deze vrouw heeft een bepaalde visie, wensen, normen en waarden die niet geheel aansluiten op die van de dierbaren om haar heen. Hierdoor ontstaat een disbalans.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je geen oma kunnen worden als je dochter op haar 25e nog nooit een vriendje heeft gehad? Sorry maar die link leg ik niet goed. Ik vind dat vrij hooghartig en onaardig klinken TO. Wellicht voelen je vriendinnen dat aan.
Alle reacties Link kopieren
Tortie schreef:
19-06-2021 13:25
Ja hiermee eens. Het is een stukje interesse tonen voor een ander.

Nu vul ik een beetje in TO: jij laat (hier) ook je mening doorsijpelen over wat je eigenlijk van hun dochters vindt (wonen nog thuis, vervelend, hebben zelfs nog nooit een vriendje gehad, nu zijn je vriendinnen jaloers op jouw situatie omdat jouw dochter het beter voor elkaar heeft?). Als je dit ook uitstraalt naar je vriendinnen toe, snap ik dat er misschien iets meer/langere tijd niet zo lekker loopt tussen jullie en zou ik daar aandacht aan besteden.
Nou dat is eigenlijk waarom ik dit topic heb gestart om eens te kijken wat de meningen van anderen zijn .En op het moment dat ze aan zouden geven dat ze er moeite mee hebben zou ik daar absoluut rekening mee houden . Deze vriendschappen zijn mij heel dierbaar en daarom kwetst het ook dat er iets scheef zit . Ik kwam er alleen zelf niet uit hoe en wat . Maar ga zeker het gesprek aan met ze .

Ik dacht namelijk ook altijd dat als je een hele goede vriendschap heb je alles maar dan ook alles met ze kan bespreken en ik ben misschien te veel ervan uit gegaan dat zij dan ermee zouden komen als ze ermee zaten . Maar het zal van mij komen vanaf nu .
Alle reacties Link kopieren
botanietje schreef:
19-06-2021 13:27
Je zei toch dat hun kinderen van dezelfde leeftijd zijn? Dus halverwege de twintig? Wat een bijzondere conclusie dat ze dan misschien nooit oma worden. In mijn omgeving was niemand op die leeftijd bezig met kinderen krijgen. Lijkt me rijkelijk vroeg voor jaloezie. Wat ik eigenlijk niet geloof; eerder desinteresse omdat ze in een andere fase zitten en niet hetzelfde gevoel erbij hebben.
Ik ken hun kinderen al vanaf baby dus vandaar mijn conclusies
en midden twintig is toch een normale leeftijd om moeder te worden ??????? was ik zelf ook .

En een heleboel mensen hier nemen aan dat ik denk dat mijn vriendinnen jaloers zijn maar ik heb het niet voor niets met vraagtekens neergezet . Ik was er zelf niet uit wat het is en ben nu veel wijzer door sommige reacties hier
cavialover schreef:
19-06-2021 13:37
Ik ken hun kinderen al vanaf baby dus vandaar mijn conclusies
en midden twintig is toch een normale leeftijd om moeder te worden ??????? was ik zelf ook .

En een heleboel mensen hier nemen aan dat ik denk dat mijn vriendinnen jaloers zijn maar ik heb het niet voor niets met vraagtekens neergezet . Ik was er zelf niet uit wat het is en ben nu veel wijzer door sommige reacties hier
De gemiddelde leeftijd is 30 en bij hogeropgeleiden vaak nog wel ouder, dus waarom jij denkt dat ze nooit oma zullen worden is me een raadsel.
cavialover schreef:
19-06-2021 13:37
Ik ken hun kinderen al vanaf baby dus vandaar mijn conclusies
en midden twintig is toch een normale leeftijd om moeder te worden ??????? was ik zelf ook .

En een heleboel mensen hier nemen aan dat ik denk dat mijn vriendinnen jaloers zijn maar ik heb het niet voor niets met vraagtekens neergezet . Ik was er zelf niet uit wat het is en ben nu veel wijzer door sommige reacties hier
Begin 30 lijkt mij beter. Ik denk eerlijk gezegd dat die vriendinnen blij zijn dat het niet hun dochter is die op jonge leeftijd al een stiefkind heeft en straks 2 kleine kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Maduixa schreef:
19-06-2021 13:19
Nou ja, ik heb een schurfthekel aan voetbal, maar als ik weet dat iemand dat zijn lust en leven is en we hebben het over weekendplannen, zal ik toch zeggen 'o lekker, veel plezier', wanneer iemand die zaterdag een toernooi heeft. Dat is toch best normaal?
Ja dat is best normaal idd. Maar iedere keer als je gaat oppassen interesse van de ander verwachten vind ik vermoeiend en irreëel. Zo bijzonder is het niet.
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB
Alle reacties Link kopieren
cavialover schreef:
19-06-2021 13:10
Nee niks is verplicht ik heb het alleen over mijn gevoel
En nee het was de eerste oppassen wegens corona bij mijn oudste kleinzoon dus was wel speciaal
Voor jou. Voor je vriendinnen niet. Verwacht je niet teveel van ze?
Hoe kan het dat zoveel mensen ontevreden zijn over hun lijf en zo weinig mensen tevreden zijn over hun verstand? - EB

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven