Vriendinnen jaloers of wat anders?????

19-06-2021 11:56 131 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik merk de laatste tijd aan mijn vriendinnen dat ze raar reageren als ik wat wil vertellen over mijn kleinkinderen. Even een situatieschets . Ik ben 52 jaar heb een dochter van 26 en die heeft een stiefzoon van 8 en een paar jaar geleden heeft ze een late miskraam gehad met 16 weken . Nu heeft ze een dochtertje van 7 maanden en is ze 22 weken zwanger (niet gepland wel heel erg welkom )
Mijn vriendinnen reageerde al raar toen ik vertelde dat mijn dochter zwanger was van haar dochter. De reactie waren in de trant van "is ze alweer zwanger?"
"zou ze niet wat langer wachten ze is nog jong"
Nu ze zwanger is van de tweede zijn de reactie al helemaal niet leuk. En ook als ik wat vertel over mijn kleindochter krijg ik lauwe reacties. Mijn vriendinnen hebben zelf ook kinderen ook in de zelfde leeftijd maar niet in dezelfde situatie ze wonen bijvoorbeeld allemaal nog thuis en mijn dochter is op haar 20e uit huis gegaan.
Lijkt wel of ze jaloers zijn maar ik weet niet zo goed wat ik er mee moet doen merk wel dat het mij kwetst
1 vriendin van mij heb ik jaren geluisterd naar al haar problemen met haar nu ex man en nu ik wel eens wat wil delen, iets leuks voor mij lijkt het wel alsof dat niet mag
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
19-06-2021 13:23
Maar zit je op maandag op een hele analyse te wachten?

Haha, nee, Maar ook dan mag iemand best even vertellen dat het te gek was, mooi weer en dat ze net niet gewonnen hebben vanwege die achterlijke scheidsrechter.
Daarna wil ik graag vertellen over mijn cursus kantklossen en de 95e verjaardag van mijn oma en daar verwacht ik dan ook even aandacht voor ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het niet als jaloezie klinken. Meer als andere interesses en of levensfasen. Maar ik begrijp wel dat het niet leuk is om niet met je vriendinnen dingen te kunnen delen die voor jou belangrijk zijn. Dat moet juist in een vriendschap mogelijk zijn.

Uiteraard kan je wel rekening houden met elkaar. En soms vind je verschillende raak vlakken bij verschillende vriendinnen. Een vriendin zonder partner en (jonge) kinderen en huisdieren, heeft een hele andere interesse als een vriendin met partner en (oudere) kinderen en huisdieren.

Maar to, ik zou toch eens kritisch naar jouw eigen bijdrage kijken in dit geheel en niet teveel invullen. En als het je dwars blijft zitten, kan je het misschien een keer bespreken met ze?
Alle reacties Link kopieren
cavialover schreef:
19-06-2021 13:34
Ik dacht namelijk ook altijd dat als je een hele goede vriendschap heb je alles maar dan ook alles met ze kan bespreken en ik ben misschien te veel ervan uit gegaan dat zij dan ermee zouden komen als ze ermee zaten . Maar het zal van mij komen vanaf nu .

Huh? Maar jij komt er toch zelf ook niet mee dat je nu andersom met iets zit?
Alle reacties Link kopieren
cavialover schreef:
19-06-2021 13:34
Nou dat is eigenlijk waarom ik dit topic heb gestart om eens te kijken wat de meningen van anderen zijn .En op het moment dat ze aan zouden geven dat ze er moeite mee hebben zou ik daar absoluut rekening mee houden . Deze vriendschappen zijn mij heel dierbaar en daarom kwetst het ook dat er iets scheef zit . Ik kwam er alleen zelf niet uit hoe en wat . Maar ga zeker het gesprek aan met ze .

Ik dacht namelijk ook altijd dat als je een hele goede vriendschap heb je alles maar dan ook alles met ze kan bespreken en ik ben misschien te veel ervan uit gegaan dat zij dan ermee zouden komen als ze ermee zaten . Maar het zal van mij komen vanaf nu .
Ik denk dat jullie misschien ook “gewoon” in een andere fase zitten en daarom de raakvlakken minder zijn. Wellicht komt dat over een paar jaar weer terug.
Alle reacties Link kopieren
cavialover schreef:
19-06-2021 12:42
Ik heb het met 1 vriendin er wel een beetje over gehad en dat was naar aanleiding van een kaartje wat ik had gestuurd toen zij een nieuwe kat had gehaald uit het asiel . Ik had toen een kaartje gestuurd van gefeliciteerd met het nieuwe gezinslid. En toen kreeg ik een appje van haar . Bedankt en sorry dat ik geen kaartje heb gestuurd toen je kleindochter was geboren en toen zei ik dat wel jammer vond inderdaad . Maar toen kapte ze het gesprek een beetje af dat ze haast had en ik heb ben er daarna niet op door gegaan had ik misschien wel moeten doen.
Huh, waarom zou je iemand een kaartje moeten sturen als ze een kleinkind krijgt?
Ik denk eigenlijk dat je veel meer over je kleinkinderen praat dan je denkt en het hele relatie/kinderen verhaal ook wat groot maakt ('zelfs nog nooit een vriendje gehad' 'ze zijn vast jaloers omdat zij nog geen oma zijn'). Kinderen zijn niet voor iedereen de heilige graal.
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
Ik snap dat je, bij speciale dingen zoals de eerste keer oppassen, of de eerste keer oma worden, van goede vriendinnen die je al lang kent gewoon ook positieve reacties verwacht. Dat heeft wat mij betreft namelijk helemaal niets te maken met je eigen belevingswereld maar met inlevingsvermogen.
Als mijn vriendin zwanger is ben ik super blij voor haar, omdat ik weet dat zij het graag wilde. Als een ander een puppy adopteert, ben ik daar net zo blij voor. Ongeacht of ik baby’s of honden leuk vind, mijn vriendinnen vinden het leuk dus daar toon je interesse in. En ja, ook als je er zelf helemaal niets aan vind, vind ik dat je best eens mag vragen; hoe is het nu met Jantje/Annie? En zeggen ach wat een leuke foto als die onder je neus wordt geschoven. Het is toch niet moeilijk om blij te zijn voor je vrienden ook al vind jij de keus die gemaakt is niet “de juiste” keuze. Ben echt wel verbaasd hoeveel mensen dit normaal lijken te vinden. Als ik heel enthousiast app dat ik een vakantie geboekt heb naar Spanje, verwacht ik daar een leuke reactie op. Ook al heeft die ander een hekel aan vakanties naar een warm land.
Ik vind kamperen bijvoorbeeld echt afzien, zou ik echt nooit aan beginnen. Maar nu kocht vriendin een tent en ging ze vorige week voor het eerst ermee naar de camping. Dus ik: oh wat leuk, is dat een beetje te doen, zo’n tent opzetten? En: bij alle blunders van het opzetten van de tent verwacht ik beeldmateriaal :-D .

Lang verhaal kort: jaloezie of desinteresse, ik vind het weinig getuigen van een fijne vriendschap als het teveel moeite is om interesse te tonen in iets waarvan je weet dat het de ander bezig houdt/enthousiast maakt.
(Oh en categorie collega’s vind ik ook echt anders, daar heb ik geen verwachtingen van want daar werk ik mee samen, maar hoef ik geen vrienden mee te zijn. Desondanks wordt er bij ons op het werk gelukkig wel interesse getoond over en weer)
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
19-06-2021 12:58
Het is toch ook mega snel? En ze is toch ook hartstikke jong? Zeker bij haar eerste miskraam.
Het is toch niet aan de vriendinnen van to om daar to (of haar dochter) op aan te spreken? Het is een precaire kwestie, en het is hier de toon die de muziek maakt. Het kan heel snel bemoeizuchtig, betweterig, afkeurend en/of aanvallend overkomen.
Ik vraag me ook af wat mensen daarmee willen bereiken. Ze is immers al zwanger, het is niet zo dat ze de mening van de vriendin van haar moeder zal horen en denken: ach, ze hebben ook wel gelijk. Ik aborteer deze wel en kijk over een paar jaar nog maar eens.

Zo ontzettend belangrijk om te weten wanneer je beter je mening voor je kan houden.

Zij is zwanger. En het doet er verder geen reet toe wie het allemaal te snel of te jong vinden.
Alle reacties Link kopieren
cavialover schreef:
19-06-2021 12:12
Ojah ze mogen zeker zeggen dat het snel is want dat vinden mijn man en ik ook . En zelfs mijn dochter was enorm geschrokken dat ze ondanks voorbehoedsmiddelen weer zwanger was , maar vanwege het feit dat ze een late miskraam had gehad wilde ze het niet zelf eindigen de zwangerschap.

Maar een keer leuk reageren als ik bijvoorbeeld zeg dat mijn man en ik gaan oppassen is toch niet te veel moeite lijkt mij. Ik heb acht jaren lang alle ellende van een vriendin aan gehoord over haar man . En dan zei ik ook niet van ga bij hem weg en klaar nee dan luister je en troost je en geeft je mening maar ben er voor die vriendin . En dan is het leuk als je iets wat jij leuk vind ook kan delen ,het feit dat 1 vriendin zich elk weekend laveloos zuipt en dan allerlei mannen ontmoet vind ik ook niet intteresant maar als zij het leuk vind .
Het is niet zo dat ik alleen maar over de kleinkinderen praat hoor .
Ja ik snap je.
Ik vraag zelfs aan collega's hoe het gaat met de kleinkinderen, het is gewoon leuk ze te zien glunderen. Opa's en oma's worden er vaak heel blij van om erover te praten, je ziet nog eens een baby foto (of 100..) altijd leuk.
Ik weet niet of het jaloers is, het klinkt eerder alsof het desinteresse is.
Ze niet zo goed weet erop aan te haken.
Alle reacties Link kopieren
Baileyslife schreef:
19-06-2021 13:59
Ik snap dat je, bij speciale dingen zoals de eerste keer oppassen, of de eerste keer oma worden, van goede vriendinnen die je al lang kent gewoon ook positieve reacties verwacht. Dat heeft wat mij betreft namelijk helemaal niets te maken met je eigen belevingswereld maar met inlevingsvermogen.
Als mijn vriendin zwanger is ben ik super blij voor haar, omdat ik weet dat zij het graag wilde. Als een ander een puppy adopteert, ben ik daar net zo blij voor. Ongeacht of ik baby’s of honden leuk vind, mijn vriendinnen vinden het leuk dus daar toon je interesse in. En ja, ook als je er zelf helemaal niets aan vind, vind ik dat je best eens mag vragen; hoe is het nu met Jantje/Annie? En zeggen ach wat een leuke foto als die onder je neus wordt geschoven. Het is toch niet moeilijk om blij te zijn voor je vrienden ook al vind jij de keus die gemaakt is niet “de juiste” keuze. Ben echt wel verbaasd hoeveel mensen dit normaal lijken te vinden. Als ik heel enthousiast app dat ik een vakantie geboekt heb naar Spanje, verwacht ik daar een leuke reactie op. Ook al heeft die ander een hekel aan vakanties naar een warm land.
Ik vind kamperen bijvoorbeeld echt afzien, zou ik echt nooit aan beginnen. Maar nu kocht vriendin een tent en ging ze vorige week voor het eerst ermee naar de camping. Dus ik: oh wat leuk, is dat een beetje te doen, zo’n tent opzetten? En: bij alle blunders van het opzetten van de tent verwacht ik beeldmateriaal :-D .

Lang verhaal kort: jaloezie of desinteresse, ik vind het weinig getuigen van een fijne vriendschap als het teveel moeite is om interesse te tonen in iets waarvan je weet dat het de ander bezig houdt/enthousiast maakt.
(Oh en categorie collega’s vind ik ook echt anders, daar heb ik geen verwachtingen van want daar werk ik mee samen, maar hoef ik geen vrienden mee te zijn. Desondanks wordt er bij ons op het werk gelukkig wel interesse getoond over en weer)
dank je wel
dit is precies hoe ik het bedoel
Alle reacties Link kopieren
Jufjoke schreef:
19-06-2021 14:04
Het is toch niet aan de vriendinnen van to om daar to (of haar dochter) op aan te spreken? Het is een precaire kwestie, en het is hier de toon die de muziek maakt. Het kan heel snel bemoeizuchtig, betweterig, afkeurend en/of aanvallend overkomen.
Ik vraag me ook af wat mensen daarmee willen bereiken. Ze is immers al zwanger, het is niet zo dat ze de mening van de vriendin van haar moeder zal horen en denken: ach, ze hebben ook wel gelijk. Ik aborteer deze wel en kijk over een paar jaar nog maar eens.

Zo ontzettend belangrijk om te weten wanneer je beter je mening voor je kan houden.

Zij is zwanger. En het doet er verder geen reet toe wie het allemaal te snel of te jong vinden.
:hug: dank je wel
Jufjoke schreef:
19-06-2021 14:04
Het is toch niet aan de vriendinnen van to om daar to (of haar dochter) op aan te spreken? Het is een precaire kwestie, en het is hier de toon die de muziek maakt. Het kan heel snel bemoeizuchtig, betweterig, afkeurend en/of aanvallend overkomen.
Ik vraag me ook af wat mensen daarmee willen bereiken. Ze is immers al zwanger, het is niet zo dat ze de mening van de vriendin van haar moeder zal horen en denken: ach, ze hebben ook wel gelijk. Ik aborteer deze wel en kijk over een paar jaar nog maar eens.

Zo ontzettend belangrijk om te weten wanneer je beter je mening voor je kan houden.

Zij is zwanger. En het doet er verder geen reet toe wie het allemaal te snel of te jong vinden.
Als ik het verhaal zo lees doen die vriendinnen dat al, ze reageren immers maar lauw op verhalen over het kleinkind.
Alle reacties Link kopieren
Surebaby schreef:
19-06-2021 14:09
Ja ik snap je.
Ik vraag zelfs aan collega's hoe het gaat met de kleinkinderen, het is gewoon leuk ze te zien glunderen. Opa's en oma's worden er vaak heel blij van om erover te praten, je ziet nog eens een baby foto (of 100..) altijd leuk.
Ik weet niet of het jaloers is, het klinkt eerder alsof het desinteresse is.
Ze niet zo goed weet erop aan te haken.
dank je wel :-)
Alle reacties Link kopieren
Dragonslayer schreef:
19-06-2021 14:12
Als ik het verhaal zo lees doen die vriendinnen dat al, ze reageren immers maar lauw op verhalen over het kleinkind.
Ja, dat denk ik ook. En dat is heel jammer voor To. Ik begrijp heel goed dat je graag met je vriendinnen wil praten over grote dingen in je leven, die belangrijk voor je zijn. Niet leuk als daar allerlei oordelen over komen, al dan niet verkapt.
Alle reacties Link kopieren
Baileyslife schreef:
19-06-2021 13:59
Ik snap dat je, bij speciale dingen zoals de eerste keer oppassen, of de eerste keer oma worden, van goede vriendinnen die je al lang kent gewoon ook positieve reacties verwacht. Dat heeft wat mij betreft namelijk helemaal niets te maken met je eigen belevingswereld maar met inlevingsvermogen.
Als mijn vriendin zwanger is ben ik super blij voor haar, omdat ik weet dat zij het graag wilde. Als een ander een puppy adopteert, ben ik daar net zo blij voor. Ongeacht of ik baby’s of honden leuk vind, mijn vriendinnen vinden het leuk dus daar toon je interesse in. En ja, ook als je er zelf helemaal niets aan vind, vind ik dat je best eens mag vragen; hoe is het nu met Jantje/Annie? En zeggen ach wat een leuke foto als die onder je neus wordt geschoven. Het is toch niet moeilijk om blij te zijn voor je vrienden ook al vind jij de keus die gemaakt is niet “de juiste” keuze. Ben echt wel verbaasd hoeveel mensen dit normaal lijken te vinden. Als ik heel enthousiast app dat ik een vakantie geboekt heb naar Spanje, verwacht ik daar een leuke reactie op. Ook al heeft die ander een hekel aan vakanties naar een warm land.
Ik vind kamperen bijvoorbeeld echt afzien, zou ik echt nooit aan beginnen. Maar nu kocht vriendin een tent en ging ze vorige week voor het eerst ermee naar de camping. Dus ik: oh wat leuk, is dat een beetje te doen, zo’n tent opzetten? En: bij alle blunders van het opzetten van de tent verwacht ik beeldmateriaal :-D .

Lang verhaal kort: jaloezie of desinteresse, ik vind het weinig getuigen van een fijne vriendschap als het teveel moeite is om interesse te tonen in iets waarvan je weet dat het de ander bezig houdt/enthousiast maakt.
(Oh en categorie collega’s vind ik ook echt anders, daar heb ik geen verwachtingen van want daar werk ik mee samen, maar hoef ik geen vrienden mee te zijn. Desondanks wordt er bij ons op het werk gelukkig wel interesse getoond over en weer)
Precies dit.
Het is ook gewoon leuk en leerzaam om dit soort dingen te horen. Mijn leeftijdsgenoot die een schoonzoon op haar dak kreeg omdat ze te vaak langskwam bij kleinkind en zich teveel bemoeide, bijvoorbeeld.
Ik vind dat interessant, dat je zo van rol kunt wisselen in je leven.
Vriendin en ik leven nog steeds in het idee dat we leuke spontane mensen zijn met goede ideeën voor een ieder, maar in feite zijn we natuurlijk te hard pratende bemoeials voor zo'n jongen.
Ken je plek enzo.
Fijn dat ik dat al een beetje meekrijg ipv zelf uit te moeten vissen.
Ik vind het soms wat droevig, al die mensen die alleen maar hun eigen interesses centraal stellen.
Heel mono dan, waarmee je gevoed wordt aan info.
Alle reacties Link kopieren
Ach, to zoekt alleen reacties die in haar straatje passen. Je wilt dus helemaal niet uitzoeken wat er achter het gedrag van je vriendinnen zit. Je wilt bevestiging dat je teleurgestelde gevoel terecht is.

Ik heb niet het idee dat je in staat bent om kritisch naar je eigen aandeel in deze vriendschap te kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat sommigen hier echt hele lage eisen aan vriendinnen stellen. Ik bedoel, TO vraagt niet of ze een speech willen houden of een foto van haar kleinkind aan aan de muur willen hangen he. Ze vraagt gewoon een felicitatie en een klein beetje enthousaisme. Dat is toch gewoon normaal fatsoen. Dit zou ik zelfs op weten te brengen als degene die toevallig naast me op de bus wacht me vertelt dat ze oma wordt - laat staan bij een goede vriendin. En ik ben eind 20 en heb helemaal niets met kinderen, dus heeft niet echt te maken met dat dit wel mijn belevingswereld zou zijn.
Jufjoke schreef:
19-06-2021 14:17
Ja, dat denk ik ook. En dat is heel jammer voor To. Ik begrijp heel goed dat je graag met je vriendinnen wil praten over grote dingen in je leven, die belangrijk voor je zijn. Niet leuk als daar allerlei oordelen over komen, al dan niet verkapt.
Maar zelf heeft ze ook allerlei verkapte oordelen wbt de kinderen van de damesclub.
Alle reacties Link kopieren
Neemt niet weg dat TO natuurlijk ook rekening moet houden met de gevoeligheden van anderen hoor, misschien laat ze daar wel steken vallen. Maar dan nog lijkt een felicitatie me echt niet te veel gevraagd. Desnoods, als je het echt helemaal vervelend vindt hoe vaak iemand het over haar kleinkinderen heeft, draai je het gesprek na 2 minuten op een ander onderwerp.
Alle reacties Link kopieren
Airesopure schreef:
19-06-2021 14:21
Ach, to zoekt alleen reacties die in haar straatje passen. Je wilt dus helemaal niet uitzoeken wat er achter het gedrag van je vriendinnen zit. Je wilt bevestiging dat je teleurgestelde gevoel terecht is.

Ik heb niet het idee dat je in staat bent om kritisch naar je eigen aandeel in deze vriendschap te kijken.
Als die vriendinnen wat hebben zijn het volwassen vrouwen die zelf met hun issues kunnen komen.
To heeft een issue en ik vind dat dat ook een issue is. Dit is niet echt leuk gedrag voor vriendinnen.
Zoals al is gezegd, een beetje fatsoen, ik luister al beleefder naar de kantinejuffrouw haar anekdotes over haar honden (ik hou niet van honden en ook niet zo van honden en ben ook niet dol op de kantinejuffrouw) dan wat deze dames kunnen opbrengen.
Alle reacties Link kopieren
Je verhaal doet me een beetje denken aan mijn schoonouders. Vroeger waren zij een beetje allergisch voor mensen in hun vrienden- en kennissenkring die over hun kleinkinderen praatten. Ze klaagden daar soms over. "Opa en oma worden is toch geen verdienste", "ze kunnen het nergens anders meer over hebben." Ik hoor het ze nog zeggen. Inmiddels hebben ze zelf kleinkinderen en hebben ze nog net geen opa & oma tattoos op hun voorhoofd laten zetten. Het zijn levende uithangborden voor de liefde voor hun kleinkinderen geworden. En nu zorgen zij weer voor ergernis bij hun kleinkindvrije vrienden...

Ik denk niet dat het de intentie van jouw vriendinnen is om jou een onprettig gevoel te geven. Maar als het goede vriendschappen zijn, dan moet je dit kunnen uitspreken (zonder verwijten te maken).
Alle reacties Link kopieren
Airesopure schreef:
19-06-2021 14:21
Ach, to zoekt alleen reacties die in haar straatje passen. Je wilt dus helemaal niet uitzoeken wat er achter het gedrag van je vriendinnen zit. Je wilt bevestiging dat je teleurgestelde gevoel terecht is.

Ik heb niet het idee dat je in staat bent om kritisch naar je eigen aandeel in deze vriendschap te kijken.
Ik heb eerder aangegeven dat ik wijzer ben door dit topic en dat ik met mijn vriendinnen ga praten en dat ik door de vele meningen hier ook inzie dat hun er misschien moeite mee hebben en dat ook ik dit eerder had kunnen aankaarten .
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alles gelezen maar waarom zou iemand leuk reageren als jij gaat oppassen? Zie niet wat daar leuk aan is?
Zie echt ook niets om jaloers op te zijn, kleinkinderverhalen interesseren me heel weinig, even iets tussendoor vertellen moet kunnen maar wat mij betreft moeten ze niet te vele ter sprake komen, ver van mijn bed.
Ik denk niet dat jouw vriendinnen jaloers zijn, het is hun leefwereld (nog) niet.
Alle reacties Link kopieren
Attraverso schreef:
19-06-2021 15:01
Ik heb niet alles gelezen maar waarom zou iemand leuk reageren als jij gaat oppassen? Zie niet wat daar leuk aan is?
Zie echt ook niets om jaloers op te zijn, kleinkinderverhalen interesseren me heel weinig, even iets tussendoor vertellen moet kunnen maar wat mij betreft moeten ze niet te vele ter sprake komen, ver van mijn bed.
Ik denk niet dat jouw vriendinnen jaloers zijn, het is hun leefwereld (nog) niet.

Waarom zou dat niet leuk zijn.

Waarom zou je daar niet leuk op kunnen reageren?

Waar is je fatsoen en beleefdheid?

Waarom heb je dan vriendinnen?

Wat mag je dan nog wel delen?

Wat deel jij zelf met vriendinnen?
Alle reacties Link kopieren
viva-life22 schreef:
19-06-2021 15:52

Waarom zou dat niet leuk zijn.

Waarom zou je daar niet leuk op kunnen reageren?

Waar is je fatsoen en beleefdheid?

Waarom heb je dan vriendinnen?

Wat mag je dan nog wel delen?

Wat deel jij zelf met vriendinnen?
Om heel eerlijk te zijn vind ik het belangrijker dat mijn vrienden gewoon zichzelf kunnen zijn en zich niet gedwongen voelen om een bepaalde manier te reageren op mijn interesses of verhalen.

Ik kan juist heel slecht tegen mensen die enkel interesse tonen uit beleefdheid.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij zijn de vriendinnen best beleefd maar verwacht TO gewoon teveel.

Ik ben 53 maar mijn jongste is net van de basisschool, ik kan me ook moeilijk verplaatsen in kleinkinderen.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven