Vriendinnen jaloers of wat anders?????

19-06-2021 11:56 131 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik merk de laatste tijd aan mijn vriendinnen dat ze raar reageren als ik wat wil vertellen over mijn kleinkinderen. Even een situatieschets . Ik ben 52 jaar heb een dochter van 26 en die heeft een stiefzoon van 8 en een paar jaar geleden heeft ze een late miskraam gehad met 16 weken . Nu heeft ze een dochtertje van 7 maanden en is ze 22 weken zwanger (niet gepland wel heel erg welkom )
Mijn vriendinnen reageerde al raar toen ik vertelde dat mijn dochter zwanger was van haar dochter. De reactie waren in de trant van "is ze alweer zwanger?"
"zou ze niet wat langer wachten ze is nog jong"
Nu ze zwanger is van de tweede zijn de reactie al helemaal niet leuk. En ook als ik wat vertel over mijn kleindochter krijg ik lauwe reacties. Mijn vriendinnen hebben zelf ook kinderen ook in de zelfde leeftijd maar niet in dezelfde situatie ze wonen bijvoorbeeld allemaal nog thuis en mijn dochter is op haar 20e uit huis gegaan.
Lijkt wel of ze jaloers zijn maar ik weet niet zo goed wat ik er mee moet doen merk wel dat het mij kwetst
1 vriendin van mij heb ik jaren geluisterd naar al haar problemen met haar nu ex man en nu ik wel eens wat wil delen, iets leuks voor mij lijkt het wel alsof dat niet mag
cavialover schreef:
19-06-2021 13:37
Ik ken hun kinderen al vanaf baby dus vandaar mijn conclusies
en midden twintig is toch een normale leeftijd om moeder te worden ??????? was ik zelf ook .

En een heleboel mensen hier nemen aan dat ik denk dat mijn vriendinnen jaloers zijn maar ik heb het niet voor niets met vraagtekens neergezet . Ik was er zelf niet uit wat het is en ben nu veel wijzer door sommige reacties hier
Rare reactie. Ik ben 27, 10 jaar een relatie, samenwonend met vriend + hond en moet nu écht nog niet aan kinderen denken. Daar denk ik wel over na als ik 30+ ben maar nu lijkt me dat nog helemaal niets. Ben nu gewoon nog liever bezig met mezelf dan met een eventueel kind. Daar tegenover heb ik een goede vriendin die is 25, zoontje van 1, getrouwd. Dát is voor haar leuk, maar het zou mijn leven (op dit moment) niet zijn. Kinderen krijgen hoeft niet je enige doel te zijn als twintiger. Net als de dochter van jouw vriendin, die met 25 thuis zit. Dat ze nog geen huis heeft en geen kind(eren) heeft, betekent niet dat jouw dochter het beter voor elkaar heeft dan zij. Misschien heeft ze wel een groot talent waar ze nu mee bezig is, of is ze een boek aan het schrijven dat volgend jaar een bestseller is. En komt ze over 2 jaar een leuke vent tegen met wie ze een jaar later een dikke keet kan kopen omdat ze ineens toch succesvol is. Misschien wil ze niet eens kinderen en maakt ze de rest van haar leven fantastische reizen. Heeft jouw dochter het dan nog steeds beter voor elkaar? Leven kan raar lopen. Dus oordeel niet zo.
Alle reacties Link kopieren
Muurbloempje115 schreef:
19-06-2021 16:53
Rare reactie. Ik ben 27, 10 jaar een relatie, samenwonend met vriend + hond en moet nu écht nog niet aan kinderen denken. Daar denk ik wel over na als ik 30+ ben maar nu lijkt me dat nog helemaal niets. Ben nu gewoon nog liever bezig met mezelf dan met een eventueel kind. Daar tegenover heb ik een goede vriendin die is 25, zoontje van 1, getrouwd. Dát is voor haar leuk, maar het zou mijn leven (op dit moment) niet zijn. Kinderen krijgen hoeft niet je enige doel te zijn als twintiger. Net als de dochter van jouw vriendin, die met 25 thuis zit. Dat ze nog geen huis heeft en geen kind(eren) heeft, betekent niet dat jouw dochter het beter voor elkaar heeft dan zij. Misschien heeft ze wel een groot talent waar ze nu mee bezig is, of is ze een boek aan het schrijven dat volgend jaar een bestseller is. En komt ze over 2 jaar een leuke vent tegen met wie ze een jaar later een dikke keet kan kopen omdat ze ineens toch succesvol is. Misschien wil ze niet eens kinderen en maakt ze de rest van haar leven fantastische reizen. Heeft jouw dochter het dan nog steeds beter voor elkaar? Leven kan raar lopen. Dus oordeel niet zo.

Helaas is geen van bovenstaande het geval bij deze dochter van vriendin . Volgens vriendin zelf doet dochter helemaal niets de hele dag alleen maar op sociale media en met haar kat spelen . Ze heeft ook geen diploma`s wel meerdere opleidingen begonnen maar niets afgemaakt . Zoals ik al zei ik ken haar vanaf baby en weet hoe ze denkt over uit huis gaan en werken . En een man of kinderen never nooit zijn haar woorden . Volgens mij oordeel je zelf ook .
Maar goed ik zeg ook absoluut niet dat mijn dochter het beter doet dan anderen iedereen vult zijn leven in zoals hij of zij wil.


In de tussentijd heb ik mijn vriendin gebeld en ga ik vanavond naar haar toe om het eens ter sprake te brengen. Mijn man brengt mij en hij gaat naar een vriend . De hond gaat naar een buurvrouw dus ik heb de hele avond en mijn vriendin ook.
Bedankt iedereen voor zijn of haar input
Je vriendinnen hebben gelijk, ze mogen hun mening toch zeggen. Denk niet dat het uit jaloezie is hoor
cavialover schreef:
19-06-2021 17:12
Helaas is geen van bovenstaande het geval bij deze dochter van vriendin . Volgens vriendin zelf doet dochter helemaal niets de hele dag alleen maar op sociale media en met haar kat spelen . Ze heeft ook geen diploma`s wel meerdere opleidingen begonnen maar niets afgemaakt . Zoals ik al zei ik ken haar vanaf baby en weet hoe ze denkt over uit huis gaan en werken . En een man of kinderen never nooit zijn haar woorden . Volgens mij oordeel je zelf ook .
Maar goed ik zeg ook absoluut niet dat mijn dochter het beter doet dan anderen iedereen vult zijn leven in zoals hij of zij wil.
Ten eerste: Nou en. Dan doet ze toch lekker niets? Zou jou een worst wezen, toch? Je klinkt eerder alsof je wil dat ze jaloers worden op jou. Omdat jij vind dat je het beter voor elkaar hebt. Ten tweede, jij weet natuurlijk niet alles van jouw vriendins dochter. En dat hoef je ook allemaal niet te weten.
Alle reacties Link kopieren
Goed dat je zo doorpakt, TO. Ik ben benieuwd wat de reden is.

En ben je met eens dat interesse tonen wel het minste is.

Zelf heb ik geen kinderen en ik heb er weinig mee. Leeftijdsgenoten worden inmiddels oma en kunnen daar verheerlijkt over praten. Mooi voor hen, maar kaartjes sturen als iemand oma wordt doe ik ook niet, ik wist niet dat dat de norm is.

Een vriendin van mij, een nogal overenthousiast type wil niets liever dan oma worden, ze begint helemaal te stralen. En vervolgens kan ze daar heel blij over praten. Ik denk dan in werkelijkheid: o mijn God, als ze ze echt heeft, raak ik volgens mij een vriendin kwijt, want ik ga dat niet trekken, voortdurend lyrisch over 1 onderwerp praten. Mooi dat iemand zo enthousiast is, maar bespreek het dan met mensen die zelf er ook zo over denken, maar aub niet steeds met mij.

Ik zeg niet dat jij zo bent, hoor, maar sommigen zijn best wel erg.
Alle reacties Link kopieren
Creatieveling schreef:
19-06-2021 17:29
Goed dat je zo doorpakt, TO. Ik ben benieuwd wat de reden is.

En ben je met eens dat interesse tonen wel het minste is.

Zelf heb ik geen kinderen en ik heb er weinig mee. Leeftijdsgenoten worden inmiddels oma en kunnen daar verheerlijkt over praten. Mooi voor hen, maar kaartjes sturen als iemand oma wordt doe ik ook niet, ik wist niet dat dat de norm is.

Een vriendin van mij, een nogal overenthousiast type wil niets liever dan oma worden, ze begint helemaal te stralen. En vervolgens kan ze daar heel blij over praten. Ik denk dan in werkelijkheid: o mijn God, als ze ze echt heeft, raak ik volgens mij een vriendin kwijt, want ik ga dat niet trekken, voortdurend lyrisch over 1 onderwerp praten. Mooi dat iemand zo enthousiast is, maar bespreek het dan met mensen die zelf er ook zo over denken, maar aub niet steeds met mij.

Ik zeg niet dat jij zo bent, hoor, maar sommigen zijn best wel erg.
Ik ben ook blij maar wel een beetje nerveus
Alle reacties Link kopieren
Muurbloempje115 schreef:
19-06-2021 17:21
Ten eerste: Nou en. Dan doet ze toch lekker niets? Zou jou een worst wezen, toch? Je klinkt eerder alsof je wil dat ze jaloers worden op jou. Omdat jij vind dat je het beter voor elkaar hebt. Ten tweede, jij weet natuurlijk niet alles van jouw vriendins dochter. En dat hoef je ook allemaal niet te weten.
Vraag mij af waar je dat hebt gelezen ??????
Iedereen is vrij te leven zoals ze willen , en geloof mij ik weet meer van de dochter van mijn vriendin dan mij lief is.
Martinimeisje schreef:
19-06-2021 13:59
Huh, waarom zou je iemand een kaartje moeten sturen als ze een kleinkind krijgt?
Ik denk eigenlijk dat je veel meer over je kleinkinderen praat dan je denkt en het hele relatie/kinderen verhaal ook wat groot maakt ('zelfs nog nooit een vriendje gehad' 'ze zijn vast jaloers omdat zij nog geen oma zijn'). Kinderen zijn niet voor iedereen de heilige graal.
Dit is wat ik ook denk, scheelt typen.
Alle reacties Link kopieren
Creatieveling schreef:
19-06-2021 17:29
Goed dat je zo doorpakt, TO. Ik ben benieuwd wat de reden is.

En ben je met eens dat interesse tonen wel het minste is.

Zelf heb ik geen kinderen en ik heb er weinig mee. Leeftijdsgenoten worden inmiddels oma en kunnen daar verheerlijkt over praten. Mooi voor hen, maar kaartjes sturen als iemand oma wordt doe ik ook niet, ik wist niet dat dat de norm is.

Een vriendin van mij, een nogal overenthousiast type wil niets liever dan oma worden, ze begint helemaal te stralen. En vervolgens kan ze daar heel blij over praten. Ik denk dan in werkelijkheid: o mijn God, als ze ze echt heeft, raak ik volgens mij een vriendin kwijt, want ik ga dat niet trekken, voortdurend lyrisch over 1 onderwerp praten. Mooi dat iemand zo enthousiast is, maar bespreek het dan met mensen die zelf er ook zo over denken, maar aub niet steeds met mij.

Ik zeg niet dat jij zo bent, hoor, maar sommigen zijn best wel erg.
Helemaal eens, men zegt hier dat je met goede vrienden alles moet kunnen bespreken maar ben het daarover niet eens. Ik heb vriendinnen/kennissen waarmee ik over daten kan praten en met anderen helemaal niet. Ik hou daar rekening mee. Kleinkinderen boeien me hoegenaamd niet, iemand die het merendeels daarover heeft daar neem ik even afstand van. Mijn vrije tijd is me te dierbaar.
Alle reacties Link kopieren
cavialover schreef:
19-06-2021 12:12
Ojah ze mogen zeker zeggen dat het snel is want dat vinden mijn man en ik ook . En zelfs mijn dochter was enorm geschrokken dat ze ondanks voorbehoedsmiddelen weer zwanger was , maar vanwege het feit dat ze een late miskraam had gehad wilde ze het niet zelf eindigen de zwangerschap.

Maar een keer leuk reageren als ik bijvoorbeeld zeg dat mijn man en ik gaan oppassen is toch niet te veel moeite lijkt mij. Ik heb acht jaren lang alle ellende van een vriendin aan gehoord over haar man . En dan zei ik ook niet van ga bij hem weg en klaar nee dan luister je en troost je en geeft je mening maar ben er voor die vriendin . En dan is het leuk als je iets wat jij leuk vind ook kan delen ,het feit dat 1 vriendin zich elk weekend laveloos zuipt en dan allerlei mannen ontmoet vind ik ook niet intteresant maar als zij het leuk vind .
Het is niet zo dat ik alleen maar over de kleinkinderen praat hoor .
Ik vind deze hele denkwijze best kinderachtig.
Ten eerste, meld dit aan die vriendinnen ipv hier. Wanneer je het nooit zegt zullen zij ook niet weten hoe jij je voelt.
Ten tweede vraag ik me af waarom alles moet worden afgewogen? Dat heeft toch niets met vriendschap te maken? Als jij perse dezelfde interesse terug wilt ontvangen van je vriendinnen die jij hebt gegeven dan was het een dienst en geen vriendschap.
Ten derde vind ik je hier ook niet heel leuk over je vriendinnen praten. Ik lees al een hoop oordelen.
Dragonslayer schreef:
19-06-2021 14:23
Maar zelf heeft ze ook allerlei verkapte oordelen wbt de kinderen van de damesclub.
Dit. Ik gok dat er meer aan de hand is dat haar vriendinnen nu zo lauw reageren.
Alle reacties Link kopieren
Florientjes schreef:
19-06-2021 13:31
Waarom zou je geen oma kunnen worden als je dochter op haar 25e nog nooit een vriendje heeft gehad? Sorry maar die link leg ik niet goed. Ik vind dat vrij hooghartig en onaardig klinken TO. Wellicht voelen je vriendinnen dat aan.
En ze geeft ook aan dat kind van vriendin moet gaan werken voor de sociale contacten. Als die jongedame niets doet (zoals ergens wordt geschreven), dan hebben haar ouders denk ik ook al bedacht dat het fijn zou zijn als ze dan in ieder geval gaat werken. Maar iemand van 25 kun je niet dwingen.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
cavialover schreef:
19-06-2021 17:46
Ik ben ook blij maar wel een beetje nerveus

Snap ik, en hopelijk wordt duidelijk wat er achter zit en gaat de kou uit de lucht. Succes straks, en laat je weten hoe het ging?
Alle reacties Link kopieren
Je houdt er nogal een dubbele moraal op na. Als het over jouw eigen dochter gaat heb je de mores 'ik heb geen invloed op het leven van mijn dochter', maar als het over de kinderen van je vriendinnen gaat ga je ineens uitleggen dat zo'n dochter beter zou kunnen gaan werken (en zit je vol oordelen)...

Ik snap heel goed dat een vriendin daar niets mee kan. Ook met al je aannames en oordelen. Het is heel vervelend dat jij niet kunt werken en je man achterlijk veel van huis is maar het is onredelijk om te verwachten dat een vriendin dat gat op gaat vullen.
Alle reacties Link kopieren
cavialover schreef:
19-06-2021 17:48
Vraag mij af waar je dat hebt gelezen ??????
Iedereen is vrij te leven zoals ze willen , en geloof mij ik weet meer van de dochter van mijn vriendin dan mij lief is.
Iedereen moet doen wat ze willen, maar je moet toch even sneren naar die dochter. Ouder zijn is geen verdienste, grootouder zijn ook niet. Ik zou eens kijken of je je wereld wat groter kunt maken. Dan ga je vanzelf zien dat je niet afhankelijk hoeft te zijn van het wel en wee van jouw kinderen en die van een ander om gelukkig te hoeven zijn. En maak je ook minder druk om reacties van anderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gisteren een hele emotionele avond gehad maar wat een fijne avond was het. Er is ook een andere vriendin van mij en die is ook bevriend met de vriendin waar ik was. Nou het is helemaal duidelijk nu wat er aan de hand was . De ene vriendin met dochter die was inderdaad jaloers zij wil heel erg graag dat haar dochter het huis uitgaat omdat ze heel veel conflicten heeft met haar. Maar haar man is het daar helemaal niet mee eens en daardoor heeft ze ook met hem conflicten . En ze vond het moeilijk leuk te reageren op mij over de kleinkinderen want dat zou ze ook graag willen . Die andere vriendin daar zat het anders mee,zij is jonger als ons en zij zou zelf graag nog een kindje willen en daar blijkt ze al heel lang mee bezig te zijn maar het lukt niet, heeft hier nog nooit met ons over gepraat omdat ze dacht dat wij het raar zouden vinden .
Dus we hebben het goed uitgepraat en we hebben weer heerlijk ouderwets kunnen lachen met elkaar maar we hebben ook afgesproken dat als een van ons ergens last van heeft bij de ander dat we daar eerder over aan de bel trekken.

Dus al met al een geslaagde avond. Mede namens een aantal van jullie hier die mij de ogen hebben geopend dus nogmaals bedankt
cavialover schreef:
20-06-2021 10:50
Ik heb gisteren een hele emotionele avond gehad maar wat een fijne avond was het. Er is ook een andere vriendin van mij en die is ook bevriend met de vriendin waar ik was. Nou het is helemaal duidelijk nu wat er aan de hand was . De ene vriendin met dochter die was inderdaad jaloers zij wil heel erg graag dat haar dochter het huis uitgaat omdat ze heel veel conflicten heeft met haar. Maar haar man is het daar helemaal niet mee eens en daardoor heeft ze ook met hem conflicten . En ze vond het moeilijk leuk te reageren op mij over de kleinkinderen want dat zou ze ook graag willen . Die andere vriendin daar zat het anders mee,zij is jonger als ons en zij zou zelf graag nog een kindje willen en daar blijkt ze al heel lang mee bezig te zijn maar het lukt niet, heeft hier nog nooit met ons over gepraat omdat ze dacht dat wij het raar zouden vinden .
Dus we hebben het goed uitgepraat en we hebben weer heerlijk ouderwets kunnen lachen met elkaar maar we hebben ook afgesproken dat als een van ons ergens last van heeft bij de ander dat we daar eerder over aan de bel trekken.

Dus al met al een geslaagde avond. Mede namens een aantal van jullie hier die mij de ogen hebben geopend dus nogmaals bedankt
Wat fijn dat jullie er zo goed over hebben kunnen praten!
En goed dat je doorgezet hebt om dit gesprek aan te gaan, snap dat het vast niet makkelijk is geweest maar denk
dat dit voor jullie alledrie een positieve uitkomst is :)
Alle reacties Link kopieren
Wat een geneuzel over die kinderen zeg. Heeft niemand in dat damesclubje een eigen leven?
cavialover schreef:
19-06-2021 12:42
Ik heb het met 1 vriendin er wel een beetje over gehad en dat was naar aanleiding van een kaartje wat ik had gestuurd toen zij een nieuwe kat had gehaald uit het asiel . Ik had toen een kaartje gestuurd van gefeliciteerd met het nieuwe gezinslid. En toen kreeg ik een appje van haar . Bedankt en sorry dat ik geen kaartje heb gestuurd toen je kleindochter was geboren en toen zei ik dat wel jammer vond inderdaad . Maar toen kapte ze het gesprek een beetje af dat ze haast had en ik heb ben er daarna niet op door gegaan had ik misschien wel moeten doen.

Vetgedrukte zin pik ik er even uit, want het valt mij in veel van jouw berichten op dat je jouw verwachtingspatroon afgestemd hebt aan je eigen acties/interesses. Jij stuurt kaartjes en verwacht dat ook terug, waarom niet accepteren dat niet iedereen zo is?

Ik stuur bijv ook vaak zomaar een kaart naar een goeie vriendin/vriend, gewoon omdat ik dat leuk vind en het mijn manier is wat waardering uitspreken en blij ben met hen in mijn leven. Eén van mijn vriendinnen heeft ook weleens de opmerking gemaakt dat ze een soortemet van schaamtegevoel kreeg dat zij niet zo attent was, want ze vond het wél heel leuk deze spontane kaartjes. Ik heb haar toen écht op het hart gedrukt dat ik dit absoluut niet terug verwacht en ze zich daar echt niet rot om hoeft te voelen. In een goeie vriendschap is het gewoon niet nodig alles tegen elkaar af te hoeven strepen, dus ik zou, als ik jou was, je verwachtingen aanpassen/loslaten.
Alle reacties Link kopieren
S7rin schreef:
19-06-2021 16:16
Om heel eerlijk te zijn vind ik het belangrijker dat mijn vrienden gewoon zichzelf kunnen zijn en zich niet gedwongen voelen om een bepaalde manier te reageren op mijn interesses of verhalen.

Ik kan juist heel slecht tegen mensen die enkel interesse tonen uit beleefdheid.


Je kan toch prima zeggen, "wat leuk voor je dat je mag oppassen, veel plezier".

Wat is dat nou voor kleine moeite.
Alle reacties Link kopieren
ik zou dus geen goede vriendin voor je zijn. Kaartje wegens een kat? Zou ik niet aan denken.
En ik was een paar jaar geleden heel verbaasd dat bij een vriendin kaarten stonden: gefeliciteerd met kleinzoon. Wist niet dat dat in de mode was
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Wat een getrut.

Heb je geen baan of andere interesses waardoor je denkt dat kinderen of het hebben van een vriend je levensdoel is?
Alle reacties Link kopieren
viva-life22 schreef:
20-06-2021 12:44
Je kan toch prima zeggen, "wat leuk voor je dat je mag oppassen, veel plezier".

Wat is dat nou voor kleine moeite.
Ja, dat kan/mag. Maar het heeft pas waarde als het gemeend is.

Als iemand denkt "Jij liever dan ik, daar zou ik helemaal geen trek in hebben", mogen ze dat van mij ook best zeggen. Liever dat dan een "Goh, wat leuk!" dat niet oprecht is. Het is ook een kleine moeite om mensen de vrijheid en keuze te geven om te reageren zoals ze willen.
s7rin wijzigde dit bericht op 20-06-2021 21:57
41.08% gewijzigd
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk dat het zo'n zinvolle avond was en jullie goed gepraat hebben. Zo zie je maar; het kost moed, maar als je het gedaan hebt ben je blij dat je het gesprek aangegaan bent. En jullie band is verbeterd en de kou is uit de lucht!
Alle reacties Link kopieren
cavialover schreef:
19-06-2021 12:17
Omdat er op alles waar ik over praat met hun wel leuk gereageerd wordt en dat alles wat ik zeg over de kleinkinderen genegeerd word. Dus ze hebben er een probleem mee en ik denk dan dat het jaloers is omdat hun kinderen nog thuis wonen (iets waar ze zelf ook moeite mee hebben)
en het er niet naar uitziet dat hun zelf gauw of zelf ooit oma worden. (dochters hebben zelfs nog nooit een vriendje gehad )
Andere levensfase dus geen aansluiting.
Dit is een blok tekst dat toegevoegd kan worden aan de berichten die je maakt. Er is limiet van 255 tekens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven