Vriendinnen met sores

17-10-2020 22:31 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi! Ik heb een paar groepen vriendinnen (begin 30) en er begint een patroon te ontstaan waar ik even geen raad mee weet... En wat ik moeilijk in de groep kan gooien.

Vandaag bijgekletst met groepje met 4 meiden. Gezellig, leuk, fijn om sociale contacten te hebben naast druk gezinsleven maar zij hebben eigenlijk al zo lang als ik ze ken serieuze en niet overdreven sores die het gesprek domineren. Denk aan vruchtbaarheidsproblemen, ongeneeslijk zieke familieleden, grensoverschrijdend gedrag op het werk, geen lullige dingen waar ze zelf invloed op hebben.

Begrijp me goed, ik leef enorm met ze mee en ze kunnen altijd bij me terecht maar het domineert alle gesprekken en ik kom eigenlijk niet aan bod terwijl ik het ook wel eens wil hebben over mijn relatief kleine issues (waar wil ik heen met m'n werk, moet ik voor dat mooie huis gaan) en het voelt niet goed in dit bespreekbaar te maken omdat ik hun problemen niet wil bagatelliseren en ze zie denken "pfffff wil je ruilen?". Ik merk dat het me al jaren veel energie kost en ik er eigenlijk niks van terugkrijg. Tegelijk voelt het niet goed om het contact te minderen omdat ik er gewoon voor ze wil zijn in deze moeilijke tijden. Maar het zijn eigenlijk al sinds ik ze ken moeilijke tijden voor hen...

Het gesprek van vandaag was een eye opener voor mij omdat ik dit in mindere mate ook bij de andere vriendengroepen zie gebeuren. Het lijkt wel alsof iedereen in de shit zit (ook serieuze dingen waar ze weinig invloed op hebben!). Mijn man vroeg vandaag ook of ik hier nog energie van krijg en ik moest eerlijk zeggen van niet. Maar dat ga ik mijn vriendin met ongeneeslijk zieke zus toch niet zeggen!!!

Is dit herkenbaar? Kan ik hier wat mee? Wie wil even reflecteren? Hopelijk kom ik niet over als egoïstische vriendin want dat is dus het laatste wat ik wil...

Bedankt!
Wel makkelijk praten met je ‘ik ben nou eenmaal een blij ei’ als je zelf niet te maken hebt met vruchtbaarheidsproblemen of ongeneeslijke zieke familieleden.

Daarmee wil ik niet zeggen dat ik je probleem niet begrijp, maar ik vind de manier hoe je hier spreekt lver je vriendschappen (die vermoedelijk al lang bestaan?) nogal lullig.

In mijn omgeving zijn er ook wat vrienden met veel pech in het leven (understatement). Ja, met hen heb ik best vaak een moeilijk gesprek en wordt er soms getroost of gehuild. Vaker dan met die vriendin waar nooit iets tegen zit. Maar je moet er inderdaad voor waken dat die ellende hele vriendschap overneemt. Vrienden kunnen immers ook afleiding bieden, wat positiviteit of humor brengen. In mijn vriendschappen is het dus heel erg in balans. Maar hoe je die balans terug zou kunnen krijgen, daar heb ik zo 123 geen raad voor.
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
17-10-2020 23:08
ik zou het denk ik wel prettig vinden als ik even niet over mijn zieke zus, dementerende moeder, of wat dan ook hoefde te praten
Ja het lijkt alsof we daar in blijven hangen. En ik vrees dat ik weet welke vriendin dat veroorzaakt :-| zij gaat niet veranderen
Lonkaa schreef:
17-10-2020 23:11
Ja het lijkt alsof we daar in blijven hangen. En ik vrees dat ik weet welke vriendin dat veroorzaakt :-| zij gaat niet veranderen
helaas blijf je in sommige zaken ook hangen
Lonkaa schreef:
17-10-2020 23:05
Ja dat werkt zeker! Ik coronatijd wat lastig en we wonen kris kras door het land, maar ga ik voorstellen voor de volgende keer.
Juist nu heb je ook heel veel leuke spelletjes die je kan spelen over Skype / Zoom. Je hebt bijvoorbeeld de Houseparty app. Drawful is ook erg leuk (een soort pictionary). Een quiz kan ook heel goed.
Alle reacties Link kopieren
.
lonkaa wijzigde dit bericht op 17-10-2020 23:17
Reden: Foutje
99.77% gewijzigd
plek schreef:
17-10-2020 23:10
Wel makkelijk praten met je ‘ik ben nou eenmaal een blij ei’ als je zelf niet te maken hebt met vruchtbaarheidsproblemen of ongeneeslijke zieke familieleden.

Daarmee wil ik niet zeggen dat ik je probleem niet begrijp, maar ik vind de manier hoe je hier spreekt lver je vriendschappen (die vermoedelijk al lang bestaan?) nogal lullig.

In mijn omgeving zijn er ook wat vrienden met veel pech in het leven (understatement). Ja, met hen heb ik best vaak een moeilijk gesprek en wordt er soms getroost of gehuild. Vaker dan met die vriendin waar nooit iets tegen zit. Maar je moet er inderdaad voor waken dat die ellende hele vriendschap overneemt. Vrienden kunnen immers ook afleiding bieden, wat positiviteit of humor brengen. In mijn vriendschappen is het dus heel erg in balans. Maar hoe je die balans terug zou kunnen krijgen, daar heb ik zo 123 geen raad voor.

Je kan nog steeds een blij ei zijn, óók als je ellende hebt. En je kan óók klagen als je weinig te klagen hebt.

Het klinkt alsof er bij to bijna een competitie is ontstaan wie het meest over zijn ellende mag praten.

En ik denk dat je best kritisch mag zijn zodra je merkt dat je eigen vrienden je niet eens energie geven. Als je van je vrienden geen energie krijgt, van wie dan wel?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook wel een lange periode van serieuze ellende gehad, maar ik heb het daar dan niet eindeloos over, lijkt me dodelijk vermoeiend. Daar kun je toch ook geen avonden mee vullen? Ik wilde juist ook afleiding daarvan en leuke dingen doen.
Ik denk dat als je met dit soort mensen gewoon gaat zitten zonder wat omhanden te hebben het altijd uitloopt in zwelg en sores. De kans is groter op gezelligheid als je wat gaat doen samen. (Spelletje spelen, dagje uit, pretpark, schildercursus, zuipavond) maar dan moeten jullie wel het type groep zijn waar dit bij past. Misschien volgende keer afspraak plannen bij jou thuis en dan zorg jij ervoor dat er wat leuks te doen is? Als het niet werkt zou ik andere contacten gaan opdoen waar je wel lol mee kan maken (en dat betekent niet gelijk dat je het eerste groepje laat vallen).
Alle reacties Link kopieren
Doggo schreef:
17-10-2020 23:24
Ik denk dat als je met dit soort mensen gewoon gaat zitten zonder wat omhanden te hebben het altijd uitloopt in zwelg en sores. De kans is groter op gezelligheid als je wat gaat doen samen. (Spelletje spelen, dagje uit, pretpark, schildercursus, zuipavond) maar dan moeten jullie wel het type groep zijn waar dit bij past. Misschien volgende keer afspraak plannen bij jou thuis en dan zorg jij ervoor dat er wat leuks te doen is? Als het niet werkt zou ik andere contacten gaan opdoen waar je wel lol mee kan maken (en dat betekent niet gelijk dat je het eerste groepje laat vallen).
Ja, dit. Besteed wat meer tijd aan andere (leuke collega, iemand die je een tijdje niet hebt gesproken etc). Dan voelt het ook minder aan alsof je voldoening moet trekken betreffende je kleinere issues uit deze vriendinnen.

Ga dan inderdaad eens wat leuks doen met 1 of meerdere van deze vriendinnen.
Alle reacties Link kopieren
plek schreef:
17-10-2020 23:10
Wel makkelijk praten met je ‘ik ben nou eenmaal een blij ei’ als je zelf niet te maken hebt met vruchtbaarheidsproblemen of ongeneeslijke zieke familieleden.

Daarmee wil ik niet zeggen dat ik je probleem niet begrijp, maar ik vind de manier hoe je hier spreekt lver je vriendschappen (die vermoedelijk al lang bestaan?) nogal lullig.

In mijn omgeving zijn er ook wat vrienden met veel pech in het leven (understatement). Ja, met hen heb ik best vaak een moeilijk gesprek en wordt er soms getroost of gehuild. Vaker dan met die vriendin waar nooit iets tegen zit. Maar je moet er inderdaad voor waken dat die ellende hele vriendschap overneemt. Vrienden kunnen immers ook afleiding bieden, wat positiviteit of humor brengen. In mijn vriendschappen is het dus heel erg in balans. Maar hoe je die balans terug zou kunnen krijgen, daar heb ik zo 123 geen raad voor.
Ik ben een blij ei, heb vruchtbaarheidsproblemen gehad en had op dat moment door de onvruchtbaarheid een huwelijk dat op knappen stond. Tussendoor ook nog een overlijden meegemaakt.

En toch heb ik niet gezwolgen in zelfmedelijden. Ik heb gerelativeerd, grappen gemaakt en ben doorgegaan met leven.

Heb eigenlijk onbewust mijn gedoe nooit de boventoon laten voeren. Ten eerste omdat ik niet de enige ter wereld ben die het meegemaakt heeft en ik dus ook geen bijzonder geval ben en ten tweede, als dat het enige is waar je nog over kan praten is je leven gewoon heel erg kut. Vooral als na een paar jaar blijkt dat je echt geen kind gaat krijgen en je dus je leven on hold hebt gezet door daarin te verdwalen.

De balans vind je terug door te relativeren. Een van mijn vriendinnen zei eens tegen mij toen ik wel veel aan het zeuren was, zo en nu is het klaar, maakte een grove grap over wat er gedaan moest worden om zwanger te worden en we gingen verder.

Overigens vind ik het ook best wel egoïstisch dat ze niet meer naar de ander vragen. Dat ze dus geen interesse meer hebben in wat jou bezighoudt. Ik vond het altijd fijn om het over de ander te hebben. Hoefde ik mijn eigen sores niet te horen
Alle reacties Link kopieren
Je geeft zelf aan dat je vriendinnen allemaal een druk gezinsleven hebben. Ik snap wel dat ze dan even hun ei bij elkaar kwijt willen. Dat is waarschijnlijk het moment om even te ventileren en steun te krijgen. Want waar moeten ze dat anders vandaan halen? Hoe erg is het nou eigenlijk om er op zo’n moment voor elkaar te zijn en wat diepgang te hebben? Ik zou het wat positiever zien; je bent zo’n goede vriendin dat ze het met je willen delen. Het zijn allemaal erg persoonlijke dingen die je niet aan de grote klok hangt.

Verder geef je aan dat jij ook graag jouw “sores” met hun wil delen. Maar dat niet doet, omdat je hun problemen niet wil bagataliseren. Maar wie zegt dat je dat doet? Dat ben je toch echt zelf, want wie weet willen jouw vriendinnen heel graag horen als je met kleine dingen zit. Dat maakt het ook weer even wat luchtiger.
Je vult nu iets in voor hun, terwijl dat misschien wel onterecht is. En waardoor jij misschien ook onterecht het gevoel krijgt alsof jij er minder toe doet?
Alle reacties Link kopieren
als je vriendinnen jou in vertrouwen durven nemen kun je dat andersom ook doen. Geef aan waar jij tegen aanloopt in je dagelijkse dingen en geef "overkoepelend" aan dat je het lastig vind om dat met hen te bespreken, doorbreek het.
vlinder2001 wijzigde dit bericht op 18-10-2020 00:01
49.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Verder geef je aan dat jij ook graag jouw “sores” met hun wil delen. Maar dat niet doet, omdat je hun problemen niet wil bagataliseren. Maar wie zegt dat je dat doet? Dat ben je toch echt zelf, want wie weet willen jouw vriendinnen heel graag horen als je met kleine dingen zit. Dat maakt het ook weer even wat luchtiger.
Je vult nu iets in voor hun, terwijl dat misschien wel onterecht is. En waardoor jij misschien ook onterecht het gevoel krijgt alsof jij er minder toe doet?
[/quote]

Dit dus
Trouwens, ik ben zelf zo’n persoon met veel “echte” sores, (al ben ik niet het type die zin heeft om daar uitgebreid over te praten).
Maar als een vriendin van mij komt met haar “kleine” sores ga ik daar niet op neerkijken of het met mezelf vergelijken. Ik vind het juist fijn dat ze iets met me wil delen en ben ook geïnteresseerd in haar leven. Ook als haar leven helemaal geweldig en top is, en die van mij zwaar kut. Ik betrek het totaal niet op mezelf. Ik zou het raar vinden als jouw vriendinnen dat wél deden. Dat is best egoïstisch namelijk. Je hebt toch gewoon interesse in elkaar lijkt me. En het lijkt me ook normaal dat je blij bent voor diegene als het goed gaat.
Mijn boodschap is eigenlijk dat je je niet bezwaard zou moeten voelen als je over je goede leven wil vertellen. En als je toch merkt dat ze daar raar op reageren ligt dat bij hun. Misschien heeft het wel een positief effect als jij lekker jezelf blijft en een blij ei gaat uithangen. (Zo niet dus gewoon een paar nieuwe contacten opdoen waar je wel lol mee hebt)
Ik vind het ook altijd lastig om het lang te hebben over problemen die buiten iemands macht liggen. Ik merk ook dat ik bepaalde dingen zelf vaak luchtiger ervaar dan anderen om me heen denken dat het moet zijn. Had eens zwaar jaar achter de rug met lang ziekbed ouder die ook overleed, twee overlijden in directe omgeving, ongeluk gehad, baan verloren, etc., maar dat betekent voor mij niet dat ik daar steeds over wil praten, en al helemaal niet in groepsverband. Maar anderen zouden daar misschien juist wel behoefte aan hebben. Ik ben meer van het type, dingen gebeuren gewoon.
Alle reacties Link kopieren
Als je er niks voor terugkrijgt en het je zoveel energie kost is het je goed af te vragen of dit wel vriendinnen zijn.
Iedereen maakt ellende mee in het leven; de één wat meer dan de ander. Jij zou je sores dus ook gewoon bij hen kwijt moeten kunnen. Ook al is dat voor hen minder 'erg', het is wel iets wat in jouw leven speelt en dus zou daar ook interesse in moeten zijn.

Ik ken ook iemand die mij alleen bericht als ze wat heeft. Nooit eens vragen hoe het nou met mij is, maar altijd hele lappen tekst over wat er nu weer is. Dat zuigt op een gegeven moment de energie uit je, dus ik snap je wel.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
18-10-2020 00:04
Als je er niks voor terugkrijgt en het je zoveel energie kost is het je goed af te vragen of dit wel vriendinnen zijn.
Iedereen maakt ellende mee in het leven; de één wat meer dan de ander. Jij zou je sores dus ook gewoon bij hen kwijt moeten kunnen. Ook al is dat voor hen minder 'erg', het is wel iets wat in jouw leven speelt en dus zou daar ook interesse in moeten zijn.

Ik ken ook iemand die mij alleen bericht als ze wat heeft. Nooit eens vragen hoe het nou met mij is, maar altijd hele lappen tekst over wat er nu weer is. Dat zuigt op een gegeven moment de energie uit je, dus ik snap je wel.
Maar wie zegt dat TO haar sores daar niet bij kwijt kan? En dat haar vriendinnen niks terug willen geven?
Alle reacties Link kopieren
vlinder2001 schreef:
18-10-2020 00:09
Maar wie zegt dat TO haar sores daar niet bij kwijt kan? En dat haar vriendinnen niks terug willen geven?
Misschien lees ik het niet goed, maar ik lees dat TO schrijft dat ze het ook weleens over zichzelf wil hebben en dat zij eigenlijk nooit aan bod komt en zij denkt dat die vriendinnen denken 'heb je haar met haar non-problemen'. En ze schrijft dat het jaar al jaren energie kost en ze er niks voor terugkrijgt.

Sommige mensen praten heel graag over hun eigen problemen en zijn niet zo geïnteresseerd in anderen. Dat lees ik hier. Maar goed, misschien wel ten onrechte.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
18-10-2020 00:11
Misschien lees ik het niet goed, maar ik lees dat TO schrijft dat ze het ook weleens over zichzelf wil hebben en dat zij eigenlijk nooit aan bod komt en zij denkt dat die vriendinnen denken 'heb je haar met haar non-problemen'. En ze schrijft dat het jaar al jaren energie kost en ze er niks voor terugkrijgt.

Sommige mensen praten heel graag over hun eigen problemen en zijn niet zo geïnteresseerd in anderen. Dat lees ik hier. Maar goed, misschien wel ten onrechte.

Ik lees hetzelfde hoor, maar misschien goed om dan bij de vriendinnen te peilen of dat daadwerkelijk zo is of dat het in het hoofd van TO zo is. En natuurlijk zou het goed zijn als de vriendinnen uit eigen beweging eens informeren maar een bepaalde dynamiek maak je soms samen.
Alle reacties Link kopieren
vlinder2001 schreef:
18-10-2020 00:17
Ik lees hetzelfde hoor, maar misschien goed om dan bij de vriendinnen te peilen of dat daadwerkelijk zo is of dat het in het hoofd van TO zo is. En natuurlijk zou het goed zijn als de vriendinnen uit eigen beweging eens informeren maar een bepaalde dynamiek maak je soms samen.
Daar heb je gelijk in. Sommige mensen hebben het wellicht ook niet zo door dat ze alleen over zichzelf praten.
Maar ik snap TO wel dat het haar energie kost.
Wat een vervelende situatie!
anoniem_63ed43220298c wijzigde dit bericht op 24-10-2020 23:33
88.46% gewijzigd
Zwelgje heeft zich bedacht
anoniem_636223836b970 wijzigde dit bericht op 18-10-2020 02:15
Reden: Te veel info
95.60% gewijzigd
Het ei is echt een Leitmotif geworden he
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik vind dat het gewoon gelijkwaardig hoort te zijn. Zelf heb ik ook wel grotere issues, maar ik zeg wel altijd van “dat ik dit en dit heb, betekent niet dat ik jouw vriendin ineens niet meer ben.” Ik herken dat mensen zich opgelaten voelen, doordat ze leed met leef willen vergelijken, maar jij hebt ook gewoon net zo goed recht om te praten over waar jij mee zit of wat je bezig houdt.

Wat ook veel invloed heeft is hoe mensen met bepaalde dingen omgaan en als dit nogal zwaar op de hand is, dan moet je jezelf afvragen of het het allemaal nog waard is.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar. Heel lang een beste vriendin gehad waar ook altijd alles negatief was. Zij roddelde veel en er was altijd wel iets negatiefs waar zij over klaagde, het ging achteraf gezien ook altijd alleen om haar en haar leven.

Ik merkte dat ik er erg moe van werd en het niet gezellig meer vond, toen ik daar iets van durfde te zeggen liet zij mij via WhatsApp vallen. Twintig jaar kende wij elkaar dus ik had op zijn minst een gesprek verwacht waarin zij het lef zou hebben persoonlijk te zeggen dat het klaar was.

Nu drie jaar later wil zij ineens weer contact en doet alsof er niks is gebeurd maar ik heb er totaal geen behoefte meer aan want zij past niet meer in mijn leven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven