Vriendinnen met sores

17-10-2020 22:31 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi! Ik heb een paar groepen vriendinnen (begin 30) en er begint een patroon te ontstaan waar ik even geen raad mee weet... En wat ik moeilijk in de groep kan gooien.

Vandaag bijgekletst met groepje met 4 meiden. Gezellig, leuk, fijn om sociale contacten te hebben naast druk gezinsleven maar zij hebben eigenlijk al zo lang als ik ze ken serieuze en niet overdreven sores die het gesprek domineren. Denk aan vruchtbaarheidsproblemen, ongeneeslijk zieke familieleden, grensoverschrijdend gedrag op het werk, geen lullige dingen waar ze zelf invloed op hebben.

Begrijp me goed, ik leef enorm met ze mee en ze kunnen altijd bij me terecht maar het domineert alle gesprekken en ik kom eigenlijk niet aan bod terwijl ik het ook wel eens wil hebben over mijn relatief kleine issues (waar wil ik heen met m'n werk, moet ik voor dat mooie huis gaan) en het voelt niet goed in dit bespreekbaar te maken omdat ik hun problemen niet wil bagatelliseren en ze zie denken "pfffff wil je ruilen?". Ik merk dat het me al jaren veel energie kost en ik er eigenlijk niks van terugkrijg. Tegelijk voelt het niet goed om het contact te minderen omdat ik er gewoon voor ze wil zijn in deze moeilijke tijden. Maar het zijn eigenlijk al sinds ik ze ken moeilijke tijden voor hen...

Het gesprek van vandaag was een eye opener voor mij omdat ik dit in mindere mate ook bij de andere vriendengroepen zie gebeuren. Het lijkt wel alsof iedereen in de shit zit (ook serieuze dingen waar ze weinig invloed op hebben!). Mijn man vroeg vandaag ook of ik hier nog energie van krijg en ik moest eerlijk zeggen van niet. Maar dat ga ik mijn vriendin met ongeneeslijk zieke zus toch niet zeggen!!!

Is dit herkenbaar? Kan ik hier wat mee? Wie wil even reflecteren? Hopelijk kom ik niet over als egoïstische vriendin want dat is dus het laatste wat ik wil...

Bedankt!
Ik ben iemand met veel sores (traumatisch verleden en verder in de tt ook een maandagochtend model met een hoop pech :O )
Maar naast dit alles heb ik een stabiele en grote vriendengroep en van hen krijg ik altijd terug dat ik oog heb voor hen, kunnen ze kleine en grote dingen bij me kwijt en hebben we een hoop lol, naast de sores.
Ik vraag hier actief naar want ik zou het verschrikkelijk vinden als er iemand tussen zat die zou zeggen dat hij/zij eigen sores niet kwijt zou kunnen, of dat we geen lol kunnen maken of dat ze geen energie krijgen van de afspraak met mij.
En de sores van vrienden betekenen voor hen soms net zoveel als de sores van mij. Het is anders maar niet minder van belang. Wat ik lees is vooral een gebrek aan interesse voor jou van je vriendinnen.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
18-10-2020 00:11
Misschien lees ik het niet goed, maar ik lees dat TO schrijft dat ze het ook weleens over zichzelf wil hebben en dat zij eigenlijk nooit aan bod komt en zij denkt dat die vriendinnen denken 'heb je haar met haar non-problemen'. En ze schrijft dat het jaar al jaren energie kost en ze er niks voor terugkrijgt.

Sommige mensen praten heel graag over hun eigen problemen en zijn niet zo geïnteresseerd in anderen. Dat lees ik hier. Maar goed, misschien wel ten onrechte.

Nou deze vriendin had ik 27 jaar en nu eindelijk voor mij zelf.gekozen ik heb echt jaren veel tijd in haar gestopt en ja ik heb ptss dus niets gaat mij voor de wind maar toch keek ik voorruit en ging gewoon verder en luisterde altijd naar haar zelf had ze af en toe wat maar verder ging het goed, maar interesse en tijd als ik even wat kwijt wou was er amper tot niet en ik kreeg ook vaak genoeg te horen gelukkig heb ik jou leven niet na een uitbarsting naar mijn lief die ze deed en daarna ook naar mij was ik er klaar.mee, ik kreeg al jaren geen energie van haar ze zeurde veel klaagde veel over alles en iedereen wat ik ook deed en probeerde het gezellig te maken was altijd nee. To denk wel dat je het een keer kan aangeven misschien zien ze het niet en als je rot opmerking blijft krijgen en geen tijd voor jouw blijft neem dan de beslissing
Alle reacties Link kopieren
Ik heb veel meegemaakt, waaronder een zwaar gehandicapt kind gekregen. Natuurlijk heb ik hele moeilijke tijden gehad waarin ik minder open stond voor vriendinnen en hun (in mijn ogen kleine) problemen. Op een verjaardag zitten en praten over ditjes en datjes heb ik heel lang niet kunnen opbrengen.

Maar als ik dan afsprak met iemand had ik het echt absoluut niet de hele tijd over mijn eigen zorgen! Liever niet juist, heel fijn om eens iets anders te horen en te denken. Ik was juist vooral belangstellend in mijn vriendinnen. En wanneer ik dat niet kon opbrengen sprak ik niet af.

Het ligt dus echt niet aan sores van jouw vriendinnen, maar aan henzelf. Ik snap heel goed dat je hier geen energie van krijgt. De enige oplossing is dit eerlijk zeggen en communiceren waar jij behoefte aan hebt. Afhankelijk van hun reactie zal blijken of dit een blijvende vriendengroep is of niet.

Je klinkt als een hele lieve en betrouwbare vriendin. Ze moeten daar zuinig mee zijn, want zo makkelijk vind je die niet! Ik hoop dat ze dat inzien.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een uitzondering maken voor je ongeneeslijk zieke vriendin, hoewel ik me afvraag of iemand die doodgaat niet liever naar de geluiden van de levenden luistert.

Het is wel zo dat als je het gevoel krijgt dat iemand niet goed naar je luistert maar in zijn hoofd bezig is met zijn eigen verhaal, je steeds sterkere verhalen gaat brengen om de aandacht te krijgen. Dus misschien doen jouw vriendinnen dat.

Bij de anderen zou ik mijn plekje in de conversatie opeisen: "zeg ik ben er ontzettend aan toe om het te hebben over iets wat mij is overkomen; wie wil er even naar me luisteren zonder me in de rede te vallen?"

Valt iemand je in de rede dan zeg je: "en je had me nog zó beloofd even naar me te luisteren!"

Uiteraard hoef je het zo niet te doen maar gebruik je de taal van je groep om iets dergelijks te zeggen. Moet kunnen als je assertief bent. Succes. :)
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Retrostar, dan gaat het dus echt de hele avond alleen over allerlei zorgen? Als TO ook nog tijd gaat vragen voor haar eigen problemen. Denk je dat ze wel energie krijgt van zo'n avond als ze haar eigen ei ook kwijt kan?
herfst100 schreef:
18-10-2020 08:39

Maar als ik dan afsprak met iemand had ik het echt absoluut niet de hele tijd over mijn eigen zorgen! Liever niet juist, heel fijn om eens iets anders te horen en te denken. Ik was juist vooral belangstellend in mijn vriendinnen. En wanneer ik dat niet kon opbrengen sprak ik niet af.

Het ligt dus echt niet aan sores van jouw vriendinnen, maar aan henzelf. Ik snap heel goed dat je hier geen energie van krijgt.


Dit zou ik dus ook denken, dat voor iedereen een avond met vriendinnen ontspanning en energie zou moeten geven. En dat krijgen ook de mensen met sores niet van een hele avond over problemen praten. Natuurlijk heb je het even over hoe het gaat, maar op een gegeven moment overgaan op luchtigere verhalen geeft iedereen energie, ook de vriendinnen met zware kost. Juist eens een avondje lachen en niet denken aan je terminale zus is toch heerlijk en maakt dat je de volgende dag weer meer energie hebt om iets voor je zus te doen?
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
18-10-2020 08:58
Retrostar, dan gaat het dus echt de hele avond alleen over allerlei zorgen? Als TO ook nog tijd gaat vragen voor haar eigen problemen. Denk je dat ze wel energie krijgt van zo'n avond als ze haar eigen ei ook kwijt kan?
Ze heeft wel een zorgengroepje om zich heen verzameld; misschien omdat ze zich niet prettig voelt bij de krachtiger types? Iedereen zoekt toch vrienden uit die op jezelf lijken.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Hecamel schreef:
17-10-2020 23:42
Ik ben een blij ei, heb vruchtbaarheidsproblemen gehad en had op dat moment door de onvruchtbaarheid een huwelijk dat op knappen stond. Tussendoor ook nog een overlijden meegemaakt.

En toch heb ik niet gezwolgen in zelfmedelijden. Ik heb gerelativeerd, grappen gemaakt en ben doorgegaan met leven.

Heb eigenlijk onbewust mijn gedoe nooit de boventoon laten voeren. Ten eerste omdat ik niet de enige ter wereld ben die het meegemaakt heeft en ik dus ook geen bijzonder geval ben en ten tweede, als dat het enige is waar je nog over kan praten is je leven gewoon heel erg kut. Vooral als na een paar jaar blijkt dat je echt geen kind gaat krijgen en je dus je leven on hold hebt gezet door daarin te verdwalen.

De balans vind je terug door te relativeren. Een van mijn vriendinnen zei eens tegen mij toen ik wel veel aan het zeuren was, zo en nu is het klaar, maakte een grove grap over wat er gedaan moest worden om zwanger te worden en we gingen verder.

Overigens vind ik het ook best wel egoïstisch dat ze niet meer naar de ander vragen. Dat ze dus geen interesse meer hebben in wat jou bezighoudt. Ik vond het altijd fijn om het over de ander te hebben. Hoefde ik mijn eigen sores niet te horen
Heel knap van jou hoor. Maar er zijn ook mensen die anders met problemen en rouw omgaan, en dat mag er ook zijn. Mijn ervaring is dat ik na een overlijden echt een half jaar nodig heb om bij te komen. Dat half jaar ga ik echt het liefst zoveel mogelijk mensen uit de weg, ik zwelg in zelfmedelijden, ik ben boos, verdrietig in ontkenning. En na een half jaar klaart de lucht langzaam maar zeker weer op. En dan zit je nog steeds vast aan levenslange rouw, maar dat komt er in ieder geval weer ruimte voor andere dingen.

En toen bij mij zwangerschap na zwangerschap mis ging, was ik ook verre van een blij ei. En als één van mijn vriendinnen zo'n opmerking had gemaakt toentertijd zoals jou vriendin dat deed, dan was het einde vriendschap geweest.

Als mijn zus ongeneeslijk ziek zou zijn, en ik vergeet aan andere mensen een paar keer te vragen hoe het gaat. Dan hoop ik dat de echte vriendinnen daar begrip voor hebben. En echte vriendschappen zijn er in goede en in slechte tijden, als je daar even minder energie van krijgt dan neem je dat voor lief. Dan haal je tijdelijk energie uit andere dingen. Ik begrijp best dat het vervelend is voor TO hoor, maar dat is niet te vergelijken met het verdriet waar haar vriendin nu in zit.

Ik ben ook wel heel benieuwd hoe vaak ze die vriendinnen ziet, misschien heb ik dat gemist hoor. Want als ze ze wekelijks ziet en het gaat alleen maar over negatieve dingen vind ik het een ander verhaal, dan dat ze elkaar 1 keer per maand zien en dan veel bij te praten hebben. Dan vind ik het logisch dat het sneller over grote dingen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Jullie waren met z'n 5-en? Lekker verantwoord ivm corona... :nooo:
Alle reacties Link kopieren
Pingewingel schreef:
18-10-2020 09:53
Jullie waren met z'n 5-en? Lekker verantwoord ivm corona... :nooo:
Met mondkapjes natuurlijk, veel ventilatie en zoveel mogelijk afstand. En vergeet niet te vragen of ze tot een week geleden dichtbij een populair type, een mogelijke superspreader dus, zijn geweest.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Pingewingel schreef:
18-10-2020 09:53
Jullie waren met z'n 5-en? Lekker verantwoord ivm corona... :nooo:
Goed dat jij er bent om een kritische noot te plaatsen. Chapeau.
Damned if I don’t
Of ze deden dat bijkletsen via Zoom of zo, er staat nergens dat ze elkaar fysiek gezien hebben
Alle reacties Link kopieren
En bij de volgende onderlinge afspraak worden de drama's rondom Corona besproken zeker?

@Viezehond: kritisch? Je bedoelt realistisch denk ik. Als er iemand kritisch is, dan ben jij het nu wel. Wacht maar tot je zelf meerdere mensen aan corona hebt verloren. Maar nee, dit is het Viva forum. Daar mag je alleen met de meute meelullen want zodra je een andere invalshoek hebt, wordt je met scherpe woorden op de plek gezet.. Kom maar weer door met een zure reply!

@ TS: zoek andere vriendinnen die geen sores hebben, doe daar (online) leuke dingen mee, spreek live met 1 of 2 af en ben er voor je sores vriendinnen op de momenten dat ze je hard nodig hebben. Neem zelf leiderschap.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
18-10-2020 10:17
Of ze deden dat bijkletsen via Zoom of zo, er staat nergens dat ze elkaar fysiek gezien hebben
Ik las iets over op de heenweg bedenken welke sores ze zelf kan inbrengen. Vandaar mijn reactie.
Pingewingel schreef:
18-10-2020 10:25
Ik las iets over op de heenweg bedenken welke sores ze zelf kan inbrengen. Vandaar mijn reactie.


Dat schreef TO zelf niet. Zij heeft wel gezegd dat ze kriskras in het land wonen, dus ik acht de kans groot dat het online bijkletsen was, maar dat is invulling van mijn kant, waarvoor ik net zo weinig bewijs heb als jouw invulling dat het een fysieke ontmoeting was.
Alle reacties Link kopieren
Dan heb ik het verkeerd gezien. In dat geval heb ik niets gezegd (behalve als mijn niet bedoelde aanname wel klopt).
Alle reacties Link kopieren
Mumper schreef:
17-10-2020 22:35
Het begon heel herkenbaar, ik dacht 'ja, je wil ook lol kunnen maken met mensen.' Maar jij wil je eigen kleine leed kwijt. Heel eerlijk: ik heb naarmate ik ouder word steeds minder met vriendschappen die voornamelijk bestaan uit sores delen, groot en klein. Liever ga ik iets doen met mensen, of praten over dingen op de wereld of zo. Ik zoek mensen eerder op als ik energie van het contact krijg. Dan kan er best even gebitcht worden tussendoor, liefst met humor.
Hier heb ik weinig aan toe te voegen.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
18-10-2020 08:53
Ik zou een uitzondering maken voor je ongeneeslijk zieke vriendin, hoewel ik me afvraag of iemand die doodgaat niet liever naar de geluiden van de levenden luistert.

Het is wel zo dat als je het gevoel krijgt dat iemand niet goed naar je luistert maar in zijn hoofd bezig is met zijn eigen verhaal, je steeds sterkere verhalen gaat brengen om de aandacht te krijgen. Dus misschien doen jouw vriendinnen dat.

Bij de anderen zou ik mijn plekje in de conversatie opeisen: "zeg ik ben er ontzettend aan toe om het te hebben over iets wat mij is overkomen; wie wil er even naar me luisteren zonder me in de rede te vallen?"

Valt iemand je in de rede dan zeg je: "en je had me nog zó beloofd even naar me te luisteren!"

Uiteraard hoef je het zo niet te doen maar gebruik je de taal van je groep om iets dergelijks te zeggen. Moet kunnen als je assertief bent. Succes. :)
Het ging volgens mij om de ongeneeslijk zieke zus van een vriendin.
Alle reacties Link kopieren
Pingewingel schreef:
18-10-2020 10:21
En bij de volgende onderlinge afspraak worden de drama's rondom Corona besproken zeker?

@Viezehond: kritisch? Je bedoelt realistisch denk ik. Als er iemand kritisch is, dan ben jij het nu wel. Wacht maar tot je zelf meerdere mensen aan corona hebt verloren. Maar nee, dit is het Viva forum. Daar mag je alleen met de meute meelullen want zodra je een andere invalshoek hebt, wordt je met scherpe woorden op de plek gezet.. Kom maar weer door met een zure reply!

@ TS: zoek andere vriendinnen die geen sores hebben, doe daar (online) leuke dingen mee, spreek live met 1 of 2 af en ben er voor je sores vriendinnen op de momenten dat ze je hard nodig hebben. Neem zelf leiderschap.
Ik bedoelde exact wat ik zei.
Je weet niet hoe de afspraak van TO heeft plaatsgevonden en of ik iemand heb verloren aan corona.
Je komt met je afkeuring voordat je informatie hebt. Aannames dus.
Damned if I don’t

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven