Vriendschap loslaten na jaren – wie herkent dit? Geen OP

donderdag 10 april 2025 om 11:17
Ik denk dat het juist het loslaten is,,, loslaten wat zij er van vindt dat jij haar verwijdert. Want dat doet er niet meer toe. Haar gevoelens zijn haar probleem.

donderdag 10 april 2025 om 11:32
donderdag 10 april 2025 om 11:40
Dat is waarschijnlijk ook de reden dat je in zo’n vriendschap terecht bent gekomen. Omdat je jezelf makkelijk aan de kant schuift voor de behoeftes van een ander. Dat is voor iemand die heel veel aandacht wil natuurlijk fantastisch.
Probeer het te oefenen, eerst voelen wat JIJ nodig hebt voor je meegaat in de behoeftes van een ander. Jij bent niet verantwoordelijk voor iemand anders. Heel lastig als je dit nooit hebt gedaan!
donderdag 10 april 2025 om 12:27
Ik zou dit zeker ter harte nemen, want hierdoor blijf je een risico vormen om teveel van jezelf op te offeren ten gunste van een ander.
Begrijp me niet verkeerd, soms moet je dan dingen doen die TEGEN je gevoel ingaan. Het is niet zo dat mensen die dit doen, dit altijd makkelijk kunnen of daar niks bij voelen. Ik denk dat het een utopie is om te denken dat je dit zonder moeite kunt doen. Echter kan het wel vele malen makkelijker worden, als je ermee oefent. En soms doe je dingen gewoonweg omdat je WEET dat het beter is, ook al VOELT dat niet zo. En uiteindelijk komt je gevoel vaak wel mee, maar dat kan even duren.
Zie het als het verbreken van een verkeerde relatie. Dat kan ook moeilijk zijn, schuldgevoel opleveren, interne strijd en conflict, maar met je verstand weet je dat het beter is. Men zegt dan ook dat het tijd kost om alles een plekje te geven en dat je op een gegeven moment op het punt komt dat het rotgevoel is gesleten.
Dus doe wat goed is voor je en laat los dat het (meteen) goed moet voelen. Dat zijn 2 verschillende dingen. Zolang je met je hoofd maar prima weet dat je je voormalige vriendin niks schuldig bent. Dat is al heel wat en dat moet je dan ook maar vaak tegen jezelf zeggen als het gaat knagen. Hopelijk bereik je op een dag een onverschillig gevoel.
donderdag 10 april 2025 om 12:31
Je weet helemaal niet wat een ander voelt. Misschien valt het allemaal reuze mee en projecteer je vooral wat je zelf denkt dat jij zou voelen.
Ik kwam eens jaren later een oude schoolvriendin tegen, die maakte excuses dat ze het contact had laten verwateren en dat ze dat anders aan had moeten pakken. Ik had dat helemaal niet zo ervaren en wist eerst niet eens waar ze het over had. Voor mij hadden we de vriendschap gewoon op zijn beloop gelaten en was het ongemerkt overgegaan.
Je moet geen dingen voor anderen invullen.
Ik kwam eens jaren later een oude schoolvriendin tegen, die maakte excuses dat ze het contact had laten verwateren en dat ze dat anders aan had moeten pakken. Ik had dat helemaal niet zo ervaren en wist eerst niet eens waar ze het over had. Voor mij hadden we de vriendschap gewoon op zijn beloop gelaten en was het ongemerkt overgegaan.
Je moet geen dingen voor anderen invullen.
donderdag 10 april 2025 om 12:39
Eens. Ontvolgen/ontvrienden is een zachtere manier. Blokkeren zou ik pas doen als iemand nooit meer contact op mag nemen. Bijv na een ruzie of lastigvallen.
Als je iemand ontvriendt, krijgt die dezelfde status als alle andere mensen van de planeet (gewoon niet online mee bevriend dus).
donderdag 10 april 2025 om 12:51
Ik sluit me hierbij aan. Blokkeren zou ik zelf niet doen, tenzij je echt ruzie hebt met iemand of iemand is agressief of opdringerig. Iemand ontvolgen zou ik wel doen als je niet meer met haar geconfronteerd wilt worden.toulouse_74 schreef: ↑10-04-2025 12:39Eens. Ontvolgen/ontvrienden is een zachtere manier. Blokkeren zou ik pas doen als iemand nooit meer contact op mag nemen. Bijv na een ruzie of lastigvallen.
Als je iemand ontvriendt, krijgt die dezelfde status als alle andere mensen van de planeet (gewoon niet online mee bevriend dus).
Toch mis ik gevoelsmatig een fase in je verhaal.
We hadden:
- vriendschap
- inzicht dat het toch niet zo leuk was
- assertiever worden
- zij werd stiller
Nu overweeg je blokkeren en dan zeggen mensen "dan geef je haar haar zin". Ik snap niet waar dat op slaat. Waarin geef je haar dan haar zin? Sowieso, ze neemt toch juist geen/minder contact op? Op welke manier zou je haar dan 'haar zin geven', je weet dan toch inmiddels niet eens echt meer wat überhaupt haar zin is?
Als je alleen naar jezelf luistert. Dus niet naar wat Jan en Alleman ervan vindt en zegt. Wil je deze vriendschap dan (weer) hebben, of wil je er graag mee stoppen en juist minder mee geconfronteerd worden?
Ik heb zelf een aantal contacten waar ik het heel erg leuk mee had die ik nu niet meer spreek/zie. Ik heb nog steeds een soort platonisch liefdesverdriet/gemis als ik terug denk aan hoe goed het was op de momenten dat het goed was. Maar ik vraag ze niet meer terug in mijn leven. Ik denk dat het naast elkaar kan bestaan, gemis van iemand vanuit het verleden en toch niet verder willen met diegene in het heden.
vrijdag 11 april 2025 om 07:27
Inderdaad. En je kan gewoon instellen dat je iemands content niet meer ziet zonder te blokkeren of zo.
Mensen komen en gaan in je leven, dat is gewoon normaal.
vrijdag 11 april 2025 om 09:23
Heel herkenbaar. Ik heb een aantal jaren geleden ook een langdurige vriendschap verbroken en wat voelde dat als een opluchting. Maar ik denk er nog regelmatig aan, dat ik het zo lang heb laten bestaan, dat ik niet eerder naar mijn familie heb geluisterd en de vriendschap het beëindigd.A-ha schreef: ↑10-04-2025 09:01Overigens, bedenk ik me nu. Ik heb het er soms nog steeds lastig mee. (Het is nu vier jaar geleden) Ik mis haar absoluut niet, ben heel blij dat de negatieve zwaarte weg is. Maar ik ben soms nog 'boos' op mezelf over het feit dat ik het zo lang heb laten duren. Waarom zei ik niets? Waar was ik bang voor? En vooral, hoe voorkom ik dat ik weer zo over mijn grenzen laat gaan?

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in