Vriendschap met het andere geslacht in een relatie

05-06-2023 09:30 168 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen!

Ik blijf tegen iets aanlopen in mijn relatie... Sinds ongeveer 2 jaar ben ik bevriend met een man. Puur vriendschappelijk, we spreken weleens thuis af, gaan uit eten, feestjes, festivals... noem maar op.
Ik heb sinds kort een relatie en vanaf het begin is hij duidelijk over hoe hij over man/vrouw vriendschappen denkt. Hij zegt dat je nooit weet wat er in het hoofd van de ander gebeurt en dat maakt dat je nooit met zekerheid kan zeggen dat een vriendschap met iemand van het andere geslacht puur vriendschappelijk is.
Het is niet dat hij mij dingen verbiedt, en hij vertrouwt me maar we hebben er toch regelmatig discussies over. Hij vindt dat als je in een relatie zit, je bepaalde dingen in een vriendschap niet meer kan doen, zoals thuis afspreken.

Wat is jullie mening hierover?

Vriendschap met iemand van het andere geslacht terwijl je in een relatie zit

Totaal aantal stemmen: 216

Dat kan prima (75%)
Dat kan, mits je deze vriendschap aanpast aan je relatie (17%)
Dat kan niet (6%)
Anders (2%)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ga eens met zijn drieën lunchen ergens. Of op ode koffie. Laat ze kennis maken met elkaar. Ik vind het gek dat je opeens mensen niet meer zou mogen zien als je een partner hebt.

Het probleem ligt overigens bij je partner, niet bij jou. Als hij je écht zou vertrouwen, zou er niets aan de hand zijn en zou hij je veel plezier wensen en erop vertrouwen dat áls de vriend een move zou maken, jij een grens zou stellen en het op zou lossen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Hij vindt dat als je in een relatie zit, je bepaalde dingen in een vriendschap niet meer kan doen, zoals thuis afspreken.
Hij vindt maar een eind heen. Mafkees.
Ik zou het toch erg lastig vinden mijn vriendschappen op te zeggen voor mijn nieuwe vriend. Ik ben met best veel mannen bevriend.
Alle reacties Link kopieren Quote
"Het is niet dat hij mij dingen verbiedt, en hij vertrouwt me maar we hebben er toch regelmatig discussies over.¨

Dan sla ik toch even aan op die maar.

Aan jou of je daarmee verder wilt gaan.
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren Quote
nitflex schreef:
05-06-2023 09:37
Ik zou het toch erg lastig vinden mijn vriendschappen op te zeggen voor mijn nieuwe vriend. Ik ben met best veel mannen bevriend.

Erg lastig? Echt no way!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren Quote
Als er iets was tussen die vriend en jou was het toch allang gebeurd?

Dat is mijn standaard antwoord als een nieuwe relatie er iets over zegt.

Nooit vriendschappen opzeggen voor een relatie! Nooit.

En inderdaad, stel ze aan elkaar voor.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat vindt je vriend van bevriend zijn met een vrouw? Daar kunnen ook zomaar ineens gevoelens ontstaan.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren Quote
Eidde schreef:
05-06-2023 09:46
Wat vindt je vriend van bevriend zijn met een vrouw? Daar kunnen ook zomaar ineens gevoelens ontstaan.
Hij bekijkt zijn vriendschappen met vrouwen anders en gaat niet meer gezellig chillen met zo'n vriendin, wat hij voorheen dus wel zou doen. Hij spreekt ze dus op een andere manier.
Alle reacties Link kopieren Quote
“….Ik heb sinds kort een relatie en vanaf het begin is hij duidelijk over hoe hij over man/vrouw vriendschappen denkt. Hij zegt dat je nooit weet wat er in het hoofd van de ander gebeurt en dat maakt dat je nooit met zekerheid kan zeggen dat een vriendschap met iemand van het andere geslacht puur vriendschappelijk is.
Het is niet dat hij mij dingen verbiedt, en hij vertrouwt me maar we hebben er toch regelmatig discussies over. Hij vindt dat als je in een relatie zit, je bepaalde dingen in een vriendschap niet meer kan doen, zoals thuis afspreken. “

Hij vind nogal wat van wat jij doet, hij verbiedt je niks (moest er nog een bijkomen 😒) maar jullie hebben wel discussies hierover.

Buiten om het feit dat ik het zelf niet eens ben met zijn denkwijze, wat vind jij er zelf van. Heb je ooit nagedacht over dat je niet in het hoofd van je vrienden kan kijken of ze je leuk-leuk vinden oid?
Denk dat je nieuwe vriend of onzeker of heel ouderwets is.
Past dat bij je? En als je deed vriendschap op een laag pitje zet is het dan wel goed volgens hem of vind hij dat weer iets anders?

Red flag :shout:
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien je vriend zijn mening op dit vlak bevechten. Hij stop met zijn gezeur erover of hij kan beter een andere dame zoeken en die vertellen wat wel en niet mag mbt vriendschappen in een relatie.
Jaja.
Wat ik mij altijd afvraag bij dit soort stellingen, zou iemand die bi is dan bij zo denkenden helemaal geen vriendschappen meer mogen hebben als hij/zij eenmaal een vaste relatie heeft?

Zelf heb ik niets tegen op vriendschappen met het andere geslacht. Alleen fijn als partner vriendschappen heeft en als er oneervolle wensen zijn dan kan dat ook zonder dat ik hun als vrienden van elkaar ken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat vriend weet dat veel mannen geen nee zouden zeggen als de vrouwelijke vriend ergens het initiatief toe zou nemen. En dat in zijn achterhoofd heeft. Dus niet eens dat er directe bijbedoelingen zijn of gevoelens maar als er aanleiding toe zou zijn ze er wel in mee zouden gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mirabel schreef:
05-06-2023 09:57
Ik denk dat vriend weet dat veel mannen geen nee zouden zeggen als de vrouwelijke vriend ergens het initiatief toe zou nemen. En dat in zijn achterhoofd heeft. Dus niet eens dat er directe bijbedoelingen zijn of gevoelens maar als er aanleiding toe zou zijn ze er wel in mee zouden gaan.
Ja dit klopt!
Alle reacties Link kopieren Quote
RN123 schreef:
05-06-2023 09:49
Hij bekijkt zijn vriendschappen met vrouwen anders en gaat niet meer gezellig chillen met zo'n vriendin, wat hij voorheen dus wel zou doen. Hij spreekt ze dus op een andere manier.
Jaaaa jaaaaa

Want die vrouwen zijn ánders.......

Ik zou hem laten stoppen met het meten met 2 maten.
En als hij dat niet kan, dan zou ik de relatie heroverwegen. Iemand die mij iets wat niet schadelijk is wil ontnemen, is bij mij aan het verkeerde adres. En zou dat bij jou ook moeten zijn.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
RN123 schreef:
05-06-2023 10:00
Ja dit klopt!
Dat maakt het daarmee nog helemaal niet oke hoor!

Kan hij je vertrouwen? Ja of nee.
Daarmee is de kous af.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Haha, wat een dom ouderwets geleuter en inderdaad dubbele standaard mbt man en vrouwen. Blijkbaar heb je als vrouw ook geen zeggenschap in wat jij wil van een vriend, als die vriend wat wil met jou, dan gaat er wat gebeuren natuurlijk...

Is dat geen afknapper voor jou?
Jaja.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor mij is dicht echt een non issue. Ik heb zowel mannen als vrouwen en alles wat daar tussen zit als vriend en dat geldt voor mijn vriend ook.

Je bent er zelf bij. Wat een ander denkt heb ik geen controle over. Of dat dit nu een collega is, een vriend of de bakker. Je bent er zelf bij.

Mag jij als vrouw wel met een vriendin, die op vrouwen valt, afspreken? Maar niet met een man die op mannen valt?

Wanneer iemand buiten de deur wil neuken, dan zijn er mogelijkheden genoeg. En omdat het op een presenteerblaadje wordt aangeboden ga je er toch niet altijd op in?
Alle reacties Link kopieren Quote
RN123 schreef:
05-06-2023 09:49
Hij bekijkt zijn vriendschappen met vrouwen anders en gaat niet meer gezellig chillen met zo'n vriendin, wat hij voorheen dus wel zou doen. Hij spreekt ze dus op een andere manier.

Ik bedoel dat jij een vriendschap hebt met een vrouw. Daar kunnen ook gevoelens ontstaan.
I wanna live my life with the volume full!
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee, je weet nooit wat er in iemands hoofd gebeurt. Gelukkig maar, je gedachten zijn vrij. Er is ook een groot verschil tussen gedachten en acties. Als je vriend dit niet voldoende ziet dan zegt dit meer over hém dan over jou en je platonische vriend. Ik heb vooral vriendschappen met mannen, dat past het beste bij mij en met hen heb ik sneller een klik dan met vrouwen. Van 1 of 2 van hen weet ik dat ze mij niet onaantrekkelijk vinden, maar dat is geen enkele belemmering voor onze vriendschap. Ze zullen hier nooit naar handelen en hebben veel respect voor mijn huwelijk (kennen mijn man ook).
Dat gezegd hebbende: relaties veranderen, dat gaat vanzelf. Met mijn mannelijke vrienden spreek ik tegenwoordig weinig 1 op 1 meer af. Niet omdat dat niet kan of mag, maar omdat ik een gezin heb, en zij vrijwel allemaal ook een relatie. We spreken daardoor sneller óf in combinatie af (met partners/gezinnen erbij), of we gaan samen wat drinken de kroeg, naar de film oid. Samen op de bank wijn drinken en kletsen over het leven komt minder voor. Dat is zo geëvolueerd, maar zeker niet in een paar maanden, of zelfs een paar jaar. Los hiervan beperken we elkaar absoluut niet, ik ga met een vriend volgende maand naar een concert in het buitenland en dan overnachten we daar. Mijn man heeft ook meerdere keren tripjes gemaakt met zijn beste vriendin. Zij is mij er heel dankbaar voor dat hun vriendschap gewoon kan bestaan.

Kortom: heb nog 1 keer een gesprek met je vriend. Hij zal je moeten vertrouwen, kennis maken met je mannelijke vriend kan hierbij ook helpen. Blijft hij hier moeilijk over doen dan heb je toch echt te maken met een rode vlag. Ik zou me nooit laten vertellen met wie ik wel of niet bevriend mag zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Star⁴ schreef:
05-06-2023 09:37
Hij vindt maar een eind heen. Mafkees.
Ik vind het heel erg afhangen van het type mens. Bij sommige mensen denk ik idd wel eens dat die geen "vriendschappen" aankunnen, omdat dit alleen vriendschap heet omdat ze 'm er niet in kunnen hangen en met geduld hopen op de bekroning uit te komen. Dus nee, genoeg mannen (vaak mannen) die zeggen alleen maar vrienden te willen zijn en ondertussen hopen dat er ooit een move gemaakt kan worden.

Maar ik geloof ook dat het wél kan, getuige de mensen in mijn omgeving. Maar dan moet je wel uit het juiste hout gesneden zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
RN123 schreef:
05-06-2023 10:00
Ja dit klopt!
Ik geloof ook wel dat dat zo is hoor, dat veel mannen geen nee zouden zeggen. Tegelijkertijd ga ik er ook vanuit dat ik bevriend ben met volwassenen die niet alleen maar hun pik achterna lopen zonder na te denken over de gevolgen.

En ik ken mezelf en weet dat ik geen grens over ga. Dat zou genoeg moeten zijn voor partner.
Alle reacties Link kopieren Quote
En omdat je vriend dit zegt/vindt, vraag ik me dus af of hij zo'n soort man is die daar niet mee om kan gaan. Die zelf denkt en hoopt zo'n vriendin van binnen en buiten te leren kennen. Vaak valt de opmerking 'zoals de waard is' niet zomaar uit de lucht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voor mij persoonlijk zit er wel een verschil in een lange, bestaande vriendschap of dat mijn (mannelijke) partner nieuwe vriendinnen gaat maken.

Dat laatste zou ik mij minder prettig bij voelen en dat ook uitspreken.

Vanuit een reeds bestaande vriendschap ga ik er wel vanuit dat er kennis gemaakt wordt. Mijn vriend en beste vriendin hebben ook regelmatig contact met elkaar, werken in hetzelfde veld, en we spreken vaak met zijn drieën af omdat we het goed kunnen vinden met elkaar en een hoop lol hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
PlayingTheAngel schreef:
05-06-2023 10:15

Kortom: heb nog 1 keer een gesprek met je vriend. Hij zal je moeten vertrouwen, kennis maken met je mannelijke vriend kan hierbij ook helpen. Blijft hij hier moeilijk over doen dan heb je toch echt te maken met een rode vlag. Ik zou me nooit laten vertellen met wie ik wel of niet bevriend mag zijn.
En dit.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven