Vriendschap verwateren of weer moeite doen?

14-07-2018 08:42 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen :koffie:

Ik ken mijn vriendin al 22 jaar, waarvan we sinds 6 jaar echt beste vriendinnen zijn. We spraken bijna dagelijks af, en we leken elkaar echt te begrijpen met alles.

Na omstandigheden hebben we een jaar geen contact gehad. Momenteel zit ik in een zware periode en heeft ze een paar weken geleden contact met me opgenomen om er voor me te zijn. We elkaar toen voor het eerst weer gezien en het voelde weer vertrouwd en goed, ook van haar kant. Ze gaf zelfs aan liefdesverdriet te hebben gehad om mij.

Alleen, sinds die keer heb ik haar nog een paar keer geappt om af te spreken, maar ze negeert me en zegt dat ze het druk heeft/andere plannen. Ze heeft niet meer uit zichzelf geappt. We hebben 1x nog afgesproken, maar toen liet ze op het laatste moment niks meer van zich horen.

Ik ben niet iemand die snel bij andere gaat huilen over problemen, voel me vaak tot last, maar ik voel me erg in de steek gelaten, vooral omdat ze weet van de situatie. Ik heb verder geen vriendinnen bij wie ik dit kwijt kan en wil.

Wat kan ik het beste doen? Haar appen en aangeven dat dit niet mijn beeld van vriendschap is En vragen waarom ze me zo laat zitten? of niks doen en het laten verwateren?
Alle reacties Link kopieren
Moeilijk.
Aan de ene kant denk ik dat je het wel moet doen, gewoon om duidelijkheid te krijgen. Maar je kunt het niet afdwingen natuurlijk.
Dus, als je haar vraagt hoe het zit dan zul je ook moeten accepteren dat zij wellicht aangeeft dat de vriendschap niet meer is zoals hij jarenlang wél is geweest.
En dan heb je er dik verdriet van, zeker nu je dus niet zo lekker zit.
Aan de andere kant, dan zet je er wel direct een streep onder en komt het nooit meer goed. En als je het nu zo laat, bestaat er een kans dat jullie wel weer tot elkaar groeien.
Aanmodderen dus.
Alle reacties Link kopieren
Als er iets gebeurt in een vriendschap waardoor je een jaar lang geen contact hebt, dan wordt het vaak nooit meer zoals daarvoor. Het gesprek wat jullie hebben gehad, ging over de vriendschap van daarvoor, niet over de vriendschap van daarna. Haar leven is ook verder gegaan en heeft zich gevuld met andere dingen.

Hoe kwam het zo dat jullie elkaar een jaar niet hebben gezien?
Dus als ik het goed begrijp hadden jullie een jaar geen contact, heeft ze je kort geleden opgezocht omdat jij in een zware periode zit.
Dat wil niet zeggen dat de vriendschap nu hersteld is. Ze heeft vernomen dat je het zwaar hebt en heeft met jou afgesproken en jullie hadden het leuk.
Ik denk niet dat dit wil zeggen dat jullie nu weer de draad opgepikt hebben waar jullie voor dat jaar gebleven waren.
Denk ook dat het belangrijk is waarom jullie een jaar geen contact hadden.
Alle reacties Link kopieren
Mooi loatn goan. Soms in vriendschappen kiezen mensen voor een andere weg dan wat bij jou past. Dit is ook zoiets. Dat doe je gewoon niet. Past iig niet bij jou. Je kunt nog een keer aanvragen of dit is wat ze wil. En als t antwoord niet bij jou hoort of genegeerd wordt. Dan kan je je conclusies trekken.
Een dag niet gescheten is een dag niet geleefd
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
14-07-2018 08:56
Als er iets gebeurt in een vriendschap waardoor je een jaar lang geen contact hebt, dan wordt het vaak nooit meer zoals daarvoor. Het gesprek wat jullie hebben gehad, ging over de vriendschap van daarvoor, niet over de vriendschap van daarna. Haar leven is ook verder gegaan en heeft zich gevuld met andere dingen.

Hoe kwam het zo dat jullie elkaar een jaar niet hebben gezien?
Klopt, dat had ik ook niet verwacht. Maar ze gaf wel aan dat het voelde alsof ik nooit ben weg geweest en dat ze blij was dat de vriendschap weer terug was.

We hebben geen contact gehad omdat dat niet mocht van mijn toenmalige partner (kan hier niet teveel over zeggen). Voor haar veiligheid lang daarna ook geen contact met haar opgenomen. In december wel geprobeerd, maar ook toen liet ze op het laatste moment niks meet van zich horen.

Heb haar ook duidelijk aangegeven dat ik haar niet in de steek wilde laten , sorry gezegd en de reden waarom. Ze gaf aan dat ze dat begreep.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je het echt stuk heb gemaakt. Maar ik zou haar dat wel vragen.
Alle reacties Link kopieren
Frizz schreef:
14-07-2018 09:10
Ik denk dat je het echt stuk heb gemaakt. Maar ik zou haar dat wel vragen.
Daar heb ik ook aan gedacht, en zou haar keuze accepteren mocht het zo zijn. Het is ook niet bewust, was op dat moment niet in staat voor mezelf te kiezen.

Maar waarom geeft ze 2 verschillende signalen, dat vraag ik me echt af. Waarom had ze dan contact met me opgenomen en zei ze dat ze wel nog een vriendschap wil en zegt ze dat ze het begrijpt?

Op een gegeven moment is het voir mij ook klaar, ik blijf geen moeite doen als zij er niet meer achter staat
Tja.
Vind niet dat je haar iets te verwijten hebt.
Als ik het zo lees dan draait de vriendschap altijd om jou en je problemen.
Je laat je vriendin barsten vanwege je relatie. Wat de reden ook is, dat kun je nooit meer goedpraten.
En nu is ze terug in je leven en draait het wéér om jouw problemen.
Ik denk dat je vriendin daar helemaal geen zin meer in heeft.
Geef je ook weleens iets terug in een vriendschap of neem je alleen maar?
sinnombre schreef:
14-07-2018 09:21
Als ik het zo lees dan draait de vriendschap altijd om jou en je problemen.
Je laat je vriendin barsten vanwege je relatie. Wat de reden ook is, dat kun je nooit meer goedpraten.
En nu is ze terug in je leven en draait het wéér om jouw problemen.
Ik denk dat je vriendin daar helemaal geen zin meer in heeft.
Geef je ook weleens iets terug in een vriendschap of neem je alleen maar?
Ik dacht het (maar wou TO sparen) jij zegt het.
Vriendschappen hebben enkel nut als ze op het eind van de rit energie geven, dit vreet energie, zou er ook niet staan om springen.
Alle reacties Link kopieren
sinnombre schreef:
14-07-2018 09:21
Als ik het zo lees dan draait de vriendschap altijd om jou en je problemen.
Je laat je vriendin barsten vanwege je relatie. Wat de reden ook is, dat kun je nooit meer goedpraten.
En nu is ze terug in je leven en draait het wéér om jouw problemen.
Ik denk dat je vriendin daar helemaal geen zin meer in heeft.
Geef je ook weleens iets terug in een vriendschap of neem je alleen maar?
Oh nee. Ik ben vaker in de nacht naar haar toe gegaan toen ze depressief was. Heb boodschappen voor dr gedaan toen ze geen geld had. Ik heb er echt alles aan gedaan om er voir haar te zijn.

Zoals ik al in de op schreef: ik praat niet snel over mijn gevoelens.

En ik begrijp dat ik haar in de steek heb gelaten, al is dat zeker niet mijn keuze geweest. Meer uit haar veiligheid, en ze begreep dat.

Mocht ze geen vriendschap meer willen is dat jammer maar begrijpelijk, ik vraag me alleen af wat ze nu wilt.
Alle reacties Link kopieren
Mensen die twee signalen afgeven worden meestal zelf tussen twee emoties heen en weer getrokken. Ik gok zomaar dat zij heen en weer gaat tussen het gevoel en de vriendschap zoals die was, die ze heeft gemist en waar ze veel verdriet om heeft gehad, en het feit dat je haar hebt laten barsten voor je relatie en ze jou dus niet meer kan vertrouwen zoals ze vroeger deed.

Jij bent niet de enige met gevoelens hierover hè, zij heeft ook klappen gehad. Van jou. Als je beste vriendin je in de steek laat is dat net zo erg als dat je relatie over gaat.
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
14-07-2018 09:42
Mensen die twee signalen afgeven worden meestal zelf tussen twee emoties heen en weer getrokken. Ik gok zomaar dat zij heen en weer gaat tussen het gevoel en de vriendschap zoals die was, die ze heeft gemist en waar ze veel verdriet om heeft gehad, en het feit dat je haar hebt laten barsten voor je relatie en ze jou dus niet meer kan vertrouwen zoals ze vroeger deed.

Jij bent niet de enige met gevoelens hierover hè, zij heeft ook klappen gehad. Van jou. Als je beste vriendin je in de steek laat is dat net zo erg als dat je relatie over gaat.
Tuurlijk dat snap ik heel goed. Ik heb het met haar ook over gehad dat ik haar veel pijn heb gedaan hiermee. Heb haar ook aangegeven dat het me enorm spijt. Ik snap haar twijfel, maar ik weet niet wat ik er mee aan moet. Ik probeer het recht te zetten. Maar ik weet niet zo goed hoe en of ik er nog wel moeite in moet steken.

Ze geeft signalen af dat ze wel en niet wil. Ze zegt dat het weer voelt als toen, dat ze blij is dat ik weer terug ben, dat ze er voor me wilt zijn. Maar aan de andere kant negeert ze het. Ik heb gisteravond aan haar gevraagd of ze met me wil praten, ook dat negeert ze.
Alle reacties Link kopieren
sinnombre schreef:
14-07-2018 09:21
Als ik het zo lees dan draait de vriendschap altijd om jou en je problemen.
Je laat je vriendin barsten vanwege je relatie. Wat de reden ook is, dat kun je nooit meer goedpraten.
En nu is ze terug in je leven en draait het wéér om jouw problemen.
Ik denk dat je vriendin daar helemaal geen zin meer in heeft.
Geef je ook weleens iets terug in een vriendschap of neem je alleen maar?
Helemaal mee eens.
Alle reacties Link kopieren
Waarschijnlijk wil ze wel vriendinnen blijven maar niet meer zo close als toen je haar iedere dag zag. Ze heeft tenslotte de ervaring dat je haar zo maar weer in de steek kan laten.

Dat ze je meer ziet als iemand waarmee je maandelijks of 2 maandelijks eens bijpraat.
Alle reacties Link kopieren
Emoji schreef:
14-07-2018 09:48
Tuurlijk dat snap ik heel goed. Ik heb het met haar ook over gehad dat ik haar veel pijn heb gedaan hiermee. Heb haar ook aangegeven dat het me enorm spijt. Ik snap haar twijfel, maar ik weet niet wat ik er mee aan moet. Ik probeer het recht te zetten. Maar ik weet niet zo goed hoe en of ik er nog wel moeite in moet steken.

Ze geeft signalen af dat ze wel en niet wil. Ze zegt dat het weer voelt als toen, dat ze blij is dat ik weer terug ben, dat ze er voor me wilt zijn. Maar aan de andere kant negeert ze het. Ik heb gisteravond aan haar gevraagd of ze met me wil praten, ook dat negeert ze.
Geef haar in ieder geval de tijd om het voor zichzelf op een rij te krijgen voor je meteen weer afhaakt. Dat kun je na een jaar toch wel opbrengen voor haar?
Misschien is jullie afspraak laatst, een afsluiting voor haar geweest.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven