Vrijgezellenfeest: gaan of niet?

12-02-2020 12:31 133 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hay dames (en een enkele heer),
Mijn partner heeft al sinds zijn middelbare schooltijd een vaste vriendengroep. Inmiddels hebben deze vrienden ook allemaal vriendinnen en doen wij als vrouwen een paar keer per jaar wat gezelligs met elkaar, zoals sint vieren, etentje of naar een feestje. Ik zie deze "groep" niet echt als mijn vriendinnen maar gewoon wat kennisen om het af en toe gezellig mee te hebben.

Nu gaat er dus een stel trouwen en zijn wij de hele dag uitgenodigd op de bruiloft. Van de week een uitnodiging voor het vrijgezellenfeest van de dame in kwestie. Dit zal van 12.00 - 03.00 uur zijn en €150,- kosten (vind ik best lang en duur). Ik twijfel zo of ik moet gaan.. Ik spreek haar nooit buiten de "groep" en heb ook niet echt veel met haar. Stel dat ik ooit zou gaan trouwen dan zal ik haar ook niet op mijn vrijgezellenfeest willen..

Maarja.. We zijn wel de hele dag uitgenodigd op hun dag.. De genodigden zijn ook alleen die vrouwen uit de "groep", verder heeft zij geen vriendinnen.

Het voelt lullig om niet te gaan maar ook niet fijn om wel te gaan..

Wat zijn jullie gedachten hierover?

Liefs, Drakestina
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
13-02-2020 09:54
Dit vind ik niet handig. Had er dan meteen goed over nagedacht en gezegd dat je niet kon.
Maar als ze dat toen had gezegd, hadden ze op basis daarvan misschien een andere datum gezocht waarop zij wel kon - terwijl ze in feite gewoon niet wil. Dat is net zo goed niet handig. Ik kan me best voorstellen dat je niet als reden op wil geven dat ze niet dichtbij genoeg staat of dat je gewoon geen zin hebt in dat vrijgezellenfeest - en je kan ook moeilijk zeggen dat je op álle data in de datumprikker niet kan.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
LieverLustDanLiefde schreef:
12-02-2020 23:51
Ik zou gewoon eerlijk zeggen dat je een vrijgezellenfeest ziet als iets voor de allerbeste vriendinnen van de aanstaande bruid.
Zelf eens zoiets aan de hand gehad, beetje anders, want de bruid vroeg mij toen zelf of ik graag mee zou willen. Haar man en mijn vriend zijn vrienden en ik vind haar aardig, meer niet. Heb toen eerlijk geantwoord dat ik het vrijgezellenfeest beschouw als iets voor de mensen die het allerdichtste bij je staan. Was prima.
Maar zo ben ik. Ik ga ook nooit naar een babyshower en ook hier geen smoesjes, gewoon dat dit niet mijn ding is. Zeg ook gerust dat ik niet speciaal vrij vraag voor doodgewone verjaardagen van de meeste mensen (werk in het weekend). Heb er nog nooit ruzie om gehad.

Oh je bent dus een botte hork en de reden is 'zo ben je nou eenmaal'. Het geeft echt compleet geen pas om iemand zo hard af te wijzen. Soms is liegen sociaal wél wenselijk.

Ik gok zomaar dat je meer ruzie hebt met mensen dan je denkt en dat dingen minder prima zijn als dat je denkt. Je bent nu eenmaal zo, dus grote kans dat je dat niet doorhebt.
Alle reacties Link kopieren
Als ik 150,- moet aftikken mag het wel een héél goed feestje zijn. :wtf:
We used to be friends...
Susan schreef:
13-02-2020 09:56
Maar als ze dat toen had gezegd, hadden ze op basis daarvan misschien een andere datum gezocht waarop zij wel kon - terwijl ze in feite gewoon niet wil. Dat is net zo goed niet handig. Ik kan me best voorstellen dat je niet als reden op wil geven dat ze niet dichtbij genoeg staat of dat je gewoon geen zin hebt in dat vrijgezellenfeest - en je kan ook moeilijk zeggen dat je op álle data in de datumprikker niet kan.
Dan had ze toen moeten zeggen dat ze ervoor zou passen.
Alle reacties Link kopieren
Kastanjez schreef:
13-02-2020 09:06
Volgens mij is een vrijgezellenparty traditioneel gezien juist voor -inderdaad- de vrouwelijk daggasten op een bruiloft dus ook schoonzussen (en zelfs schoonmoeders). Daar mag je het natuurlijk niet mee eens zijn. Maar om te zeggen 'ik vind het alleen voor de allerbeste vriendinnen van de bruid' vind ik tricky. Wie weet ziet de bruid TO namelijk wel als zo'n vriendin, zo'n discussie wil je volgens mij niet aangaan.

Even los van dat dit heel veel geld is, vraag ik me af waarom zo veel mensen er zo veel moeite mee hebben. Blijkbaar wordt iemand er blij van als je op haar feestje komt (anders was je niet op de gastenlijst gekomen), is het niet leuk om daar aan bij te dragen dan?
Als de bruid in kwestie een ander beeld heeft van de vriendschap, dan de genodigde, dan is dat natuurlijk wel tricky. Ik zou echter wel ontzettend balen als er vervolgens keer op keer weer een uitnodiging komt voor een vrijgezellenfeest van iemand waarmee je weinig hebt.

De kosten en de duur spelen ook een enorme rol in deze kwestie, lijkt me zelf. Als het niet te lastig is om bijvoorbeeld een deel mee te doen voor 50 a 75 euro en je kunt dit missen, zou ik wellicht deze middenweg overwegen.
Nu is dit wat lastig, heb ik begrepen... Ook was er iemand die zei dat dit voor de organiserende partij ook lastig kan zijn.

Overigens heb je een punt met de (vrouwelijke) daggasten: als zus of schoonzus zou ik wel gaan ook al heb ik er eventueel niet zo veel zin in. Ik vind dat daar andere verplichtingen aan verbonden zijn dan aan je kennissen (mits de band redelijk tot goed is).
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een gedeelte van de dag gaan, en dan bij voorkeur het eerste gedeelte, ga mee met de workshop, daarna nog borrelen en dan naar huis

Je kunt ook aansluiten met het eten, maar inderdaad kans dat de sfeer er dan al in zit en je er voor spek en bonen bij gaat hangen

Gewoon met eigen vervoer gaan of een taxi regelen

En wat je dan zegt? ja je kunt eerlijk zijn ( niets persoonlijk naar de bruid), dat je het gezellig vind maar dat een middag voldoende voor je is
Of je verzint iets met een andere afspraak savonds, werk/sport/oid

Ik ben onlangs ook uitgenodigd voor een vrijgezellenfeest, en alleen naar het eten gegaan. Met de mededeling: Ik sluit aan bij het eten. Verder niks. Geen opmerkingen over gekregen
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
13-02-2020 09:58
Oh je bent dus een botte hork en de reden is 'zo ben je nou eenmaal'. Het geeft echt compleet geen pas om iemand zo hard af te wijzen. Soms is liegen sociaal wél wenselijk.

Ik gok zomaar dat je meer ruzie hebt met mensen dan je denkt en dat dingen minder prima zijn als dat je denkt. Je bent nu eenmaal zo, dus grote kans dat je dat niet doorhebt.
De kans bestaat, dat er mensen zijn, die mijn acties niet waarderen en me dus voorliegen en doen alsof alles koek en ei is.
Dat zou jammer zijn, want daar hou ik niet van.
En ja, soms ben ik een botte hork. Ik zie dat zelf ook wel in.
Ik denk/meen te merken dat mijn vriendinnen afwezigheid bij een babyshower oid echt niet boeiend vinden. Leuk als je er bent, prima als je er niet bent.
Gelukkig heb ik vrienden die andere dingen belangrijk vinden in een vriendschap.
Mensen die me dit aanrekenen beschouw ik niet als vrienden.

Ik vind het zelf erg onhandig om smoesjes te verzinnen, kans bestaat dat men zich in bochten gaat wringen zodat je wel mee kunt / het programma wel geschikt is voor je / het iets minder duur is. En dat terwijl je eigenlijk gewoon niet wil...
Alle reacties Link kopieren
pearle schreef:
13-02-2020 11:14
Ik zou een gedeelte van de dag gaan, en dan bij voorkeur het eerste gedeelte, ga mee met de workshop, daarna nog borrelen en dan naar huis

Je kunt ook aansluiten met het eten, maar inderdaad kans dat de sfeer er dan al in zit en je er voor spek en bonen bij gaat hangen

Gewoon met eigen vervoer gaan of een taxi regelen

En wat je dan zegt? ja je kunt eerlijk zijn ( niets persoonlijk naar de bruid), dat je het gezellig vind maar dat een middag voldoende voor je is
Of je verzint iets met een andere afspraak savonds, werk/sport/oid

Ik ben onlangs ook uitgenodigd voor een vrijgezellenfeest, en alleen naar het eten gegaan. Met de mededeling: Ik sluit aan bij het eten. Verder niks. Geen opmerkingen over gekregen
Ja ook een hele goede! Om alleen de middag te gaan, en dan met eigen vervoer daarheen.
Alle reacties Link kopieren
Drakestina schreef:
13-02-2020 11:24
Ja ook een hele goede! Om alleen de middag te gaan, en dan met eigen vervoer daarheen.
Zorg er dan wel voor, dat indien je hiervoor een smoes gaat gebruiken om maar een gedeelte van het feest te gaan, je vriend ook op de hoogte is van je smoes.
Anders is de kans groot dat je via via je smoes al voor de bruiloft op je bordje krijgt en daar wordt het daggast zijn ook niet plezieriger van.
Drakestina schreef:
13-02-2020 11:24
Ja ook een hele goede! Om alleen de middag te gaan, en dan met eigen vervoer daarheen.
Ik denk dat ik dat eerst ook zo zou melden. Zonder met een smoes erbij.
Kijken of ze dat pikken, dan plaatst je je vriend niet in een lastige situatie mocht iemand ooit nodig vinden om tegen hem te gaan zeuren erover.


Dus heel vriendelijk maar duidelijk zeggen dat je alleen aanhaakt voor die en die activiteit maar daarna naar huis gaat.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 13-02-2020 13:18
0.20% gewijzigd
Echt, met smoesjes kan je zo makkelijk de fout in gaan. Dus zeg dan inderdaad dat het jou beter uitkomt om alleen de workshops mee te doen.
Al zou ik zelf voor het eten en uitgaan kiezen.
Maar als je dan toch voor je eigen vervoer moet regelen kom je ook zo over de 100 euroos.
Doe dan maar de hele dag. Hoef je je ook niet schuldig te voelen en kan je over alles meepraten i.p.v. vragen te beantwoorden hoe het feest van je 80jarige oma was.
Alle reacties Link kopieren
Misschien denkt zij wel: met haar heb ik niet zoveel, maar moet ik wel uitnodigen..
Ik zou niet gaan, zonde van de tijd en het geld.
Niq schreef:
13-02-2020 13:18
Echt, met smoesjes kan je zo makkelijk de fout in gaan. Dus zeg dan inderdaad dat het jou beter uitkomt om alleen de workshops mee te doen.
Al zou ik zelf voor het eten en uitgaan kiezen.
Maar als je dan toch voor je eigen vervoer moet regelen kom je ook zo over de 100 euroos.
Doe dan maar de hele dag. Hoef je je ook niet schuldig te voelen en kan je over alles meepraten i.p.v. vragen te beantwoorden hoe het feest van je 80jarige oma was.

Ze hoeft zich sowieso nergens schuldig over te voelen.
Wel gaan, niet gaan of een deel gaan. Allemaal prima.

Wat zij wil. Ik zou alleen goed bedenken hoe je dingen aangeeft en dat ze vriend niet in een lastige positie zet, als iemand er per se wat van moeten vinden en gaat vissen. ;-) Of gewoon ter sprake komt.
Niq schreef:
13-02-2020 13:18
Echt, met smoesjes kan je zo makkelijk de fout in gaan. Dus zeg dan inderdaad dat het jou beter uitkomt om alleen de workshops mee te doen.
Al zou ik zelf voor het eten en uitgaan kiezen.
Maar als je dan toch voor je eigen vervoer moet regelen kom je ook zo over de 100 euroos.
Doe dan maar de hele dag. Hoef je je ook niet schuldig te voelen en kan je over alles meepraten i.p.v. vragen te beantwoorden hoe het feest van je 80jarige oma was.
Ik denk dat die oma geen zin meer heeft in een feestje :P
Ik zou een smoes verzinnen. Maar goed herken t wel. Heb binnenkort ook zo een vreselijke babyshower.
Alle reacties Link kopieren
Uiteraard heb ik dit al met mijn vriend besproken en verzin ik iets waardoor m'n vriend daar niet mee lastig gevallen wordt. Zoals een bruiloftsfeest van mijn collega ofzo..

Babyshowers zijn inderdaad het volgende, haha.
Drakestina schreef:
13-02-2020 14:49
Uiteraard heb ik dit al met mijn vriend besproken en verzin ik iets waardoor m'n vriend daar niet mee lastig gevallen wordt. Zoals een bruiloftsfeest van mijn collega ofzo..

Babyshowers zijn inderdaad het volgende, haha.

Zorg dan wel dat je die dag binnenblijft....
Drakestina schreef:
13-02-2020 14:49
Uiteraard heb ik dit al met mijn vriend besproken en verzin ik iets waardoor m'n vriend daar niet mee lastig gevallen wordt. Zoals een bruiloftsfeest van mijn collega ofzo..

Babyshowers zijn inderdaad het volgende, haha.
Zijn dat wel een beetje leuke collega's? Dat je daar ook contacten mee hebt buiten je werk om?
Alle reacties Link kopieren
icequeen2000 schreef:
12-02-2020 23:36
betalen om naar een feest te gaan, zot is dat!
Ja dat is vrij normaal bij een vrijgezellenfeest. Dat is een feest dat door anderen georganiseerd wordt voor de bruid. Als soort cadeautje dus. Dit hoeft de bruid dan niet te betalen.
Uiteten enzo is nu eenmaal niet gratis.

Hoewel €150 wel giga veel is.
Voor wat ze gaan doen valt het mee, uiteten ben je zo al €40 pp kwijt maar dan nog, ik zou ook geen €150 willen neer tellen. Dan liever wat anders sen bedenken.
-Wit beyond measure is man's greatest treasure.-
Rowena Ravenclaw
Alle reacties Link kopieren
CourtneyTT schreef:
13-02-2020 09:59
Als ik 150,- moet aftikken mag het wel een héél goed feestje zijn. :wtf:
Ja dat vind ik ook. Zit je ook een hele dag voor op een vet festival.
Drakestina schreef:
13-02-2020 03:02
Lieve mensen, bedankt voor al jullie reacties! Ik denk dat ik ga afzeggen. We moesten al een datumplanner invullen een paar weken geleden, daar toen wel mijn beschikbaarheid ingevuld. Ik denk dat ik smoesje ga gebruiken om haar niet te kwetsen. Nu nog bedenken wat..
maar je hoeft toch geen smoes te verzinnen? Je kunt toch aangeven dat je 150 euro teveel geld vindt? (als je dat vindt tenminste) Wat is daar mis mee?
Ik zou het er zelf niet voor uitgeven. Zeker ook omdat het niet echt in overleg gegaan is....
succes met je beslissing!
Alle reacties Link kopieren
Op zich vind ik voor het programma €150,- realistisch. Blijft natuurlijk veel geld..
Workshop: 20,-
Busvervoer heen en terug: 30,-
Borrelen: 15,-
Uit eten: 40,-
Stappen: 35,-
Meebetalen aan bruid: €10

Weet niet of dit de precieze bedragen zijn hoor maar als ik een schatting maak zal het ongeveer op dit uitkomen. En de bruid hoeft niks te betalen dus dat komt er ook nog bij.

Voor m'n (schoon)zus of goede vriendin zou ik dit helemaal prima vinden, maar in deze situatie heb ik daar moeite mee. Niet omdat ik haar geen leuke vrijgezellendag wens maar meer omdat ik het voor mij niet goed voelt om mee te gaan, zou het uit socialiteit/beleefdheid doen.
Dus jullie gaan met een vrouw of 14. Eentje meer of minder maakt dan inderdaad niks uit..
Alle reacties Link kopieren
PoesinBoots schreef:
12-02-2020 12:39
Oh wat herkenbaar. Ik heb dat ook ooit precies zo meegemaakt.
Ik ben gegaan en heb me redelijk vermaakt maar wat vond ik het zonde van het geld en mijn dag/avond.
Ik wilde dat ik het lef had gehad om een smoes te verzinnen toen.

Ik durfde geen nee te zeggen. (Inmiddels ex-)vriend is goede vriend van de bruidegom en die hadden dezelfde dag ook vrijgezellenfeest.

Ik vond de dames best aardig maar zeker geen beste vriendinnen en zou ze zelf ook niet voor mijn vrijgezellenfeest bedacht hebben (als ik ooit al zou trouwen dan, fictief)

Leuk dat iemand gaat trouwen hoor maar in dit geval waren wij samen zo'n €1000 armer aan het hele gedoe

Ruim €300 kosten aan het vrijgezellenfeest.
Nog een fors bedrag aan nieuwe kleding want daggast en sjiek de friemel (wat ik daarna nooit meer heb aangehad)
én een dikke envelop want daggast én overnachting/ontbijt erbij.
Nou ja die kleding koop je toch echt zelf. Dat reken je toch niet mee? Dan moet je iets kopen wat je vaker aan zal doen of niks nieuws kopen, maar een leuke jurk aantrekken die al in je kast hangt. En dikke enveloppe is ook je eigen keus.
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels definitief de knoop doorgehakt. Ik ga ik de middag mee en voor het avondeten haak ik af. Organisatie vond dit gelukkig geen probleem! Bedankt voor al jullie meningen en inzichten!

Liefs Drakestina.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven