Waar: weekendvrienden zonder partnerbubbels ;)
zondag 9 augustus 2026 om 11:12
Ik ben een piepjonge 60‑er (ja, dat bestaat) en al een paar jaar weduwe. Ik heb een thuiswonend kind, een bejaarde vader die ik help, een baan, gezellige kinderen, sportvriendinnen, wijnvriendinnen en kletsvriendinnen. Kortom: ik kom niks tekort — behalve soms in het weekend.
Want dan merk ik: iedereen duikt in de “partner‑modus”.
En ik? Ik lig diagonaal in bed, bepaal zelf hoelaat ik naar bed ga en vind dat eigenlijk heerlijk. Een relatie hoeft voor mij dus niet per se.
Maar: met een leuk nieuw groepje uit eten, een stedentrip, een vakantie, een activiteit… dát lijkt me fantastisch.
Gewoon nieuwe mensen die niet elke ochtend “goedemorgen lieverds” posten met een glitterbeer erbij. En ook geen types die meteen hun hele levensellende op tafel gooien.
Dus: waar vind ik die vlotte, normale, gezellige weekendmensen? Mag ook online. Tips welkom.
En ik? Ik lig diagonaal in bed, bepaal zelf hoelaat ik naar bed ga en vind dat eigenlijk heerlijk. Een relatie hoeft voor mij dus niet per se.
Maar: met een leuk nieuw groepje uit eten, een stedentrip, een vakantie, een activiteit… dát lijkt me fantastisch.
Gewoon nieuwe mensen die niet elke ochtend “goedemorgen lieverds” posten met een glitterbeer erbij. En ook geen types die meteen hun hele levensellende op tafel gooien.
Dus: waar vind ik die vlotte, normale, gezellige weekendmensen? Mag ook online. Tips welkom.
Als het leven me citroenen geeft… geniet ik ervan. Anderen maken er iets ingewikkelds van.
zondag 9 augustus 2026 om 12:34
zondag 9 augustus 2026 om 12:50
Mevrouw de Bok, ik woon in het midden van het land. Dus afstand geen bezwaar
.
Natuurlijk heb ik mijn vriendinnen ook wel eens gevraagd, maar ik merk toch regelmatig dat er een tijdsknop op zit: "Ik ga zo, want er zit er ook nog eentje thuis". En ik blijf natuurlijk niet vragen. En ik wil ook niet altijd als derde wiel in een weekend aanhangen, ook al vinden zij het geen probleem.
Bedankt voor de tips tot nu toe. Ik ga zeker bij de online websites ook even snuffelen.
Natuurlijk heb ik mijn vriendinnen ook wel eens gevraagd, maar ik merk toch regelmatig dat er een tijdsknop op zit: "Ik ga zo, want er zit er ook nog eentje thuis". En ik blijf natuurlijk niet vragen. En ik wil ook niet altijd als derde wiel in een weekend aanhangen, ook al vinden zij het geen probleem.
Bedankt voor de tips tot nu toe. Ik ga zeker bij de online websites ook even snuffelen.
Als het leven me citroenen geeft… geniet ik ervan. Anderen maken er iets ingewikkelds van.
zondag 9 augustus 2026 om 13:39
Dit formuleer je echt Fantastisch en ik zou je daarom al leuk vindenrommelkont schreef: ↑09-08-2026 11:12Ik ben een piepjonge 60‑er (ja, dat bestaat) en al een paar jaar weduwe. Ik heb een thuiswonend kind, een bejaarde vader die ik help, een baan, gezellige kinderen, sportvriendinnen, wijnvriendinnen en kletsvriendinnen. Kortom: ik kom niks tekort — behalve soms in het weekend.
Hoop dat je snel leuke mensen vindt voor in t weekend!
maandag 10 augustus 2026 om 08:50
Goed dat je je kring verder gaat uitbreiden. Veel vrouwen van 60 hebben hun hele leven gezorgd voor het gezin. Als de kinderen uit huis gaan is er soms moeite dat gat op te vullen. En gaan of moeten ze zich richten op hun partner en komen de lichamelijke klachten. Je merkt toch dat het een andere generatie is. Zeker bij de mannen. Die hebben nog de verwachting van verzorging door hun vrouw.
Als alleenstaande heb jij dat soort zaken niet. Waardoor het opbouwen van een eigen kring met andere alleenstaanden belangrijk is. Vrouwen die hun financiën op orde hebben en daarnaast veel tijd omdat er geen partner (meer) is die continu aandacht of verzorging verwacht. Meet 5, NMLK, sites voor vriendschappen of locale hobby clubs (een leeskring, wandelclub, sporten voor senioren, reismaatje etc). Kijk waar jouw interesse ligt en of je daar een club bij kunt vinden. Er zijn ook vakanties voor alleengaanden (geen dating dus).
Als alleenstaande heb jij dat soort zaken niet. Waardoor het opbouwen van een eigen kring met andere alleenstaanden belangrijk is. Vrouwen die hun financiën op orde hebben en daarnaast veel tijd omdat er geen partner (meer) is die continu aandacht of verzorging verwacht. Meet 5, NMLK, sites voor vriendschappen of locale hobby clubs (een leeskring, wandelclub, sporten voor senioren, reismaatje etc). Kijk waar jouw interesse ligt en of je daar een club bij kunt vinden. Er zijn ook vakanties voor alleengaanden (geen dating dus).
maandag 10 augustus 2026 om 09:03
Huh? Verzorging door hun vrouw?evelien2010 schreef: ↑10-08-2026 08:50Goed dat je je kring verder gaat uitbreiden. Veel vrouwen van 60 hebben hun hele leven gezorgd voor het gezin. Als de kinderen uit huis gaan is er soms moeite dat gat op te vullen. En gaan of moeten ze zich richten op hun partner en komen de lichamelijke klachten. Je merkt toch dat het een andere generatie is. Zeker bij de mannen. Die hebben nog de verwachting van verzorging door hun vrouw.
Leef jij ook in 2026?
maandag 10 augustus 2026 om 09:07
Ik zou dit snappen als het over de hond ging die uitgelaten moet worden of over een kind dat je niet langer dan een paar uur alleen wilt laten, maar over je partner?
maandag 10 augustus 2026 om 09:09
Een andere generatie dan welke?
maandag 10 augustus 2026 om 09:09
Je hebt het tegen een vrouw met een job en een thuiswonend kind he. Ik denk dat je je 15 jaar vergist.evelien2010 schreef: ↑10-08-2026 08:50Goed dat je je kring verder gaat uitbreiden. Veel vrouwen van 60 hebben hun hele leven gezorgd voor het gezin. Als de kinderen uit huis gaan is er soms moeite dat gat op te vullen. En gaan of moeten ze zich richten op hun partner en komen de lichamelijke klachten. Je merkt toch dat het een andere generatie is. Zeker bij de mannen. Die hebben nog de verwachting van verzorging door hun vrouw.
Leest zelfs als een AI tekst
maandag 10 augustus 2026 om 10:59
Dank voor je reactie, Evelien.evelien2010 schreef: ↑10-08-2026 08:50Goed dat je je kring verder gaat uitbreiden. Veel vrouwen van 60 hebben hun hele leven gezorgd voor het gezin. Als de kinderen uit huis gaan is er soms moeite dat gat op te vullen. En gaan of moeten ze zich richten op hun partner en komen de lichamelijke klachten. Je merkt toch dat het een andere generatie is. Zeker bij de mannen. Die hebben nog de verwachting van verzorging door hun vrouw.
Al moet ik zeggen dat ik mezelf niet helemaal herken in het beeld van “vrouwen van 60 die een gat moeten opvullen zodra de kinderen uit huis zijn”.
Ik kom uit de generatie van “Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid” — en dat heb ik nogal serieus genomen.
Ik heb 40 jaar gewerkt, mijn eigen carrière opgebouwd, altijd mijn eigen geld verdiend en ik ben nooit het type geweest dat een man verzorgt alsof hij een tweede kind is. Gedeelde taken waren bij mij geen modern experiment, maar gewoon de standaard.
Mijn kinderen zijn zelfstandige volwassenen (met dank aan diezelfde gedeelde‑taken‑mentaliteit), mijn financiën zijn op orde en ik heb geen partner die aandacht of verzorging verwacht. Niet omdat ik nu ineens zeeën van tijd heb, maar omdat ik altijd al financieel onafhankelijk en zelfstandig ben geweest.
Ik hoef dus geen “gat” te dichten — hooguit een gaatje in het weekend waar ik graag wat leuke nieuwe mensen in schuif. Nieuwe energie erbij.
Gewoon vlotte types met humor, energie en zin om iets te ondernemen. Geen beertjesplaatjes, geen partner‑agenda, geen levensverhalen die beginnen met “pak er even een stoel bij”.
Maar dank voor de tips — ik kijk zeker wat bij me past.
maandag 10 augustus 2026 om 10:59
een partner die continu aandacht of verzorging nodig heeftevelien2010 schreef: ↑10-08-2026 08:50Goed dat je je kring verder gaat uitbreiden. Veel vrouwen van 60 hebben hun hele leven gezorgd voor het gezin. Als de kinderen uit huis gaan is er soms moeite dat gat op te vullen. En gaan of moeten ze zich richten op hun partner en komen de lichamelijke klachten. Je merkt toch dat het een andere generatie is. Zeker bij de mannen. Die hebben nog de verwachting van verzorging door hun vrouw.
Ik vond je reacties in een ander topic al bijzonder, maar je hebt jezelf overtroffen. Leest inderdaad als AI.
maandag 10 augustus 2026 om 11:05
Oh das jammer, ik woon in het hoge noorden.rommelkont schreef: ↑09-08-2026 12:50Mevrouw de Bok, ik woon in het midden van het land. Dus afstand geen bezwaar.
maandag 10 augustus 2026 om 11:44
Hi Rommelkont, dat klinkt akelig herkenbaar! Vriendinnen voor diverse situaties, maar hun beschikbaarheid hangt vaak af van die van de partner. Een activiteit die wat langer duurt (stad, museum, weekendje, workshop), blijft er dan bij.
Ik ben dus wel 'in de markt' voor zulke plannen. Leuk om eens een berichtje te doen voor wat meer info?
Ik ben dus wel 'in de markt' voor zulke plannen. Leuk om eens een berichtje te doen voor wat meer info?
maandag 10 augustus 2026 om 11:54
Tja to schrijft zelf toch ook dat ze voldoende vriendinnen heeft. Maar dat die gericht zijn op hun gezin en/of partner. En zelfs eerder naar huis moeten. Ook in deze tijd is er nog steeds een grote ongelijkheid tussen mannen en vrouwen wat betreft de taakverdeling en op de arbeidsmarkt. Laat staan van de generatie van to. Die heeft misschien wel gewerkt. Maar veel van haar leeftijdsgenoten niet of die zijn gestopt. Hier op viva zitten over het algemeen moderne en opgeleide werkende vrouwen. Maar niet iedereen is zo. En mannen van een oudere generatie hebben nog een inhaalslag te maken hoor. Ik ken ook in deze tijd zelfs nog genoeg mannen waar ouderschapsverlof voor mannen niet heel gangbaar is bijvoorbeeld.
Dus to ik zeg niet dat jij zo bent. Maar in jouw generatie van 60+ is dit niet ongebruikelijk. Daarom goed dat jij gelijkgestemden zoekt.
maandag 10 augustus 2026 om 11:57
En hier kan je om lachen als je zelf niet in zo'n situatie zit. Maar mijn collega's van 60+ ervaren bij het daten dit dus echt als een serieus probleem. Mannen van die leeftijd die dit dus verwachten van hun partner. Dat heb ik zelden gehoord van jonge vrijgezellen. Heeft niets met AI te maken.
maandag 10 augustus 2026 om 12:06
Ik ben van de generatie van TO, je hoeft mij niets wijs te maken uit te leggen, hoor.
maandag 10 augustus 2026 om 12:09
De onzin die jij altijd uit je toetsenbord weet te krijgen, is stuitend hilarisch.evelien2010 schreef: ↑10-08-2026 11:54Tja to schrijft zelf toch ook dat ze voldoende vriendinnen heeft. Maar dat die gericht zijn op hun gezin en/of partner. En zelfs eerder naar huis moeten. Ook in deze tijd is er nog steeds een grote ongelijkheid tussen mannen en vrouwen wat betreft de taakverdeling en op de arbeidsmarkt. Laat staan van de generatie van to. Die heeft misschien wel gewerkt. Maar veel van haar leeftijdsgenoten niet of die zijn gestopt. Hier op viva zitten over het algemeen moderne en opgeleide werkende vrouwen. Maar niet iedereen is zo. En mannen van een oudere generatie hebben nog een inhaalslag te maken hoor. Ik ken ook in deze tijd zelfs nog genoeg mannen waar ouderschapsverlof voor mannen niet heel gangbaar is bijvoorbeeld.
Dus to ik zeg niet dat jij zo bent. Maar in jouw generatie van 60+ is dit niet ongebruikelijk. Daarom goed dat jij gelijkgestemden zoekt.
Delulu
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in