Waarom doet het zo'n pijn?

07-07-2020 23:09 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn ex en ik zijn sinds februari uit elkaar, na een relatie van zestien jaar. Ik heb mogelijk een nieuw huis gevonden, maar voor ik daar in kan, slaap ik afwisselend bij vrienden, familie, en soms nog 'thuis'. Nu vermoed ik dat mijn ex een nieuwe vriendin heeft, of in elk geval innig contact met een nieuwe vrouw. Hij zegt van niet, maar ik geloof hem niet helemaal, mijn gevoel zegt iets anders. En het doet zo.fucking.veel.pijn. Misschien is het niet eens zo, maar de gedachte aan hem met een andere vrouw vreet me op van binnen. Het doet me verdriet. Dan nu mijn vraag. Waarom? We zijn niet voor niets uit elkaar. Waarom doet het zo'n pijn, het idee van hem met iemand anders? En zijn hier mensen die dit herkennen?
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat heel veel mensen dat herkennen. Is een ego dingetje. Je wil dat jij bijzonder was voor hem en dat hij nooit zo 'snel' verder zou gaan en om jou moet rouwen. En je wilde wellicht ook dat jij eerder een nieuw iemand had. 16 jaar is niet niks, het is heel normaal dat je er tijd voor nodig hebt om 'jouw' man niet meer als dat te zien.

Het heeft tijd nodig, en het komt echt goed. Maar nu is het gewoon heel kut, dat is helaas niet anders. Accepteer dat. Probeer zoveel mogelijk leuke dingen te doen met andere mensen en weer uit te zoeken wat 100% jouw ding is. Veel sterkte!
Dat is je ego.
Alle reacties Link kopieren
Thx Ladida, jouw woorden helpen me. Ik moet denken aan een vriendin van mij, haar man had na hun relatie van 20 jaar na 4 weken een andere vrouw. En, al had zij de relatie verbroken, zij was daar helemaal kapot van. Ik geloof dat mannen daar makkelijker in zijn. Ik ben nog zo aan het rouwen dat ik niet moet denken aan een andere man.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
07-07-2020 23:39
Dat is je ego.
Dat vind ik best confronterend, al heeft het begrip ego misschien ook een te negatieve bijklank. Je ego is belangrijk, zonder ego overleef je niet. Ik vind het ook wel relativerend. Dus dank voor deze beknopte reactie! ;)
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren
Ik was voor mijn ex alleen maar heel blij dat hij iemands nieuws had leren kennen. Dus herken dit gevoel helemaal niet. We wisten allebei dat we gelukkiger zouden zijn en meer zouden houden van iemand anders. Ik kan me voorstellen als je de relatie niet zelf verbroken hebt, dit meer pijn doet, maar is dat ook het geval?
Ja heel herkenbaar. Vooral het liegen erover heeft me echt gesloopt, achteraf gezien. Ik bleef daardoor hoop houden en hij bleef die hoop maar voeden met zijn leugens. Neem afstand van hem en laat het los, echt. Dat is de enige manier om hier 'heelhuids' uit te komen. Maar kut blijft het :hug:
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk doet het pijn. Hij zit in een andere fase van de break-up dan jij. Jij komt er ook wel uit. Vraag je niet af ‘waarom’, richt je op het zo comfortabel mogelijk maken van jezelf.
Alle reacties Link kopieren
De "waarom" vraag is niet de vraag waar je je nu aan moet vastklampen, hoe moeilijk dat ook is. De "hoe kom ik hier zo sterk mogelijk uit" vraag, is de vraag om je nu mee bezig te houden.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar. Ondanks dat ik wist dat het tussen ons nooit (meer) zou werken en we elkaar niet gelukkig zouden maken, en ik haar ook echt niet meer terug wilde, deed het me ontzettend verdriet toen ze binnen een maand een nieuwe vriendin had. Het maakte mij vooral erg onzeker over onze relatie en de betekenis voor haar. Hoe kapot kun je zijn van onze break up en hoeveel heb ik voor je betekend als je je zo snel kunt openstellen voor een nieuwe liefde en verliefd wordt op een ander? Die gevoelens spelen nog steeds wel eens op, al zijn ze inmiddels al een jaar samen. Het blijft een lastig feit voor mij om te verkroppen, hoe vaak ik ook hoor dat het los staat van haar gevoelens voor mij, etc. Blijf dat lastig vinden, want ik heb zelfs nu het idee dat ik nog niet klaar ben voor een nieuwe relatie. Zij wonen al bijna samen en spelen happy little family met onze dreumes. Bah.

Geen tips, sorry. Ik herken het helemaal en het rationele relativeren helpt mij niet :lol:
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Sci-fi_lullaby schreef:
08-07-2020 00:38
Ja heel herkenbaar. Vooral het liegen erover heeft me echt gesloopt, achteraf gezien. Ik bleef daardoor hoop houden en hij bleef die hoop maar voeden met zijn leugens. Neem afstand van hem en laat het los, echt. Dat is de enige manier om hier 'heelhuids' uit te komen. Maar kut blijft het :hug:
Je ex hoeft helemaal geen vragen over een nieuwe vlam te beantwoorden. Je kan dat beter niet vragen.

To je ego herstelt zich wel weer, loslaten. Sterkte, het is een proces en op enig moment merk je dat het beter gaat. Huil lekker uit en verwerk het op je eigen manier. Hoe lang hij rouwt zegt niets over hoe veel hij van je hield. Sommige mensen vijzelen hun ego op met een ander (rebound).
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel voor jullie reacties, ik zit er nu zelfs een beetje om te huilen. Ik dacht dat ik het grootste verdriet al gehad had, in het begin, maar de pijn vlamt weer op, ik voel het zelfs fysiek, in mijn borst.
De waarom-vraag maakt het wat draaglijker, dan zorg ik voor wat afstand.
't Is al met al een heel gedoe
Lieve TO,
Wát een kutsituatie. Na zo lang uit elkaar gaan is sowieso heel moeilijk, tenzij je in je hoofd al jaren afstand hebt genomen misschien. Maar dat heb jij niet en dan is dit zo verdomde pijnlijk. Probeer je te richten op jezelf, op jouw leven, op wat jij nu wil. Je ex man heeft misschien al jaren geleden afstand genomen in de relatie. Of misschien vlucht hij nu snel naar een andere vrouw omdat het zoveel pijn doet om alleen te zijn. Of ... Weet je: het maakt niet uit. Het maakt niet uit welke keuzes hij nu waarom maakt. Jullie lange huwelijk is voorbij en dat op zichzelf is al moeilijk genoeg. Probeer als een feniks te herrijzen uit de as op jouw manier. Loslaten en rouwen om het maatje dat je bent verloren is heel erg belangrijk, maar probeer jezelf niet te kwellen met gedachtes over wat zijn acties betekenen. Kies jouw eigen pad.
:hug:
Heel normaal hoor. En daar mag je best heel verdrietig over zijn!
Ik en ex zijn ook al een tijdje uit elkaar. En nee, ik wil echt niet weer terug naar ex-partner. Maar het idee van hem met een ander, maakt mij niet heel blij.
Alle reacties Link kopieren
Hier is heel veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Het heeft iets te maken met stofjes in je lichaam. Je zit nu in een soort afkickproces.

Hier is een stukje waarin het duidelijk uitgelegd wordt:

https://www.heysigmund.com/your-body-during-a-breakup/
Sci-fi_lullaby schreef:
08-07-2020 00:38
Ja heel herkenbaar. Vooral het liegen erover heeft me echt gesloopt, achteraf gezien. Ik bleef daardoor hoop houden en hij bleef die hoop maar voeden met zijn leugens.
Waarom heb je ernaar gevraagd? Het ging jou helemaal niet aan en dan vraag je er ook om dat iemand die het niet wil vertellen daarover liegt.
Alle reacties Link kopieren
Weet je wat mij hielp tegen liefdesverdriet?
Even ‘boos’ op hem worden en aan een toekomst gaan denken zonder hem.
Echt, ik geloof dat liefdesverdriet voor een groot deel bestaat uit het verdriet dat je hebt om het toekomstbeeld dat je niet meer met hem gaat hebben. Helemaal nu hij waarschijnlijk iemand heeft en jij nog bezig bent met het helemaal afsluiten van je verleden (nieuw huis waar je nog niet woont etc).
Sterkte.
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
Alle reacties Link kopieren
Begrijpelijke situatie hoor. Ik geloof ook dat het je ego is, het gevoel dat hij zo snel doorgaat. Maar je weet niet wat zijn motief is, misschien heeft hij wel een nieuwe vriendin om het verdriet te dempen. Mannen kunnen wat moeilijker alleen zijn dan vrouwen heb ik altijd het idee.

Dat het vreemd voelt, dat snap ik ook. Recent zag ik een ex met zijn vrouw. Is misschien al 15 jaar geleden, en ik wil hem ook zeker niet terug, never nooit niet. Maar ik was toen in die tijd zo stapelgek op hem. Ergens denk je toch, wat als ik het was geweest?

En dat heb ik al, terwijl ik echt geen relatie met hem wil. Maar misschien is het ook omdat ik hem 15 jaar niet had gezien.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat vind ik heel gewoon. Sommigen hebben géén last van het verbreken van (de resten van) een intieme band en hebben totaal geen jaloezie als ze de partner liefdevol met een ander zien knuffelen (waarom deed hij dat toen niet met mij?), maar ze zijn heel erg in de minderheid.

Afleiding is de key term. Blokkeer hem, vertel vrienden hem niet te noemen en mocht je hem tegenkomen, wees daar dan op voorbereid en kijk meteen de andere kant op.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
DS1971 schreef:
08-07-2020 08:44
Waarom heb je ernaar gevraagd? Het ging jou helemaal niet aan en dan vraag je er ook om dat iemand die het niet wil vertellen daarover liegt.
Tja, na 20 jaar samen te zijn geweest had ik die openheid hierover erg kunnen waarderen, sue me. Ook wist hij dat ik het heel erg moeilijk had en in een gesprek had hij aangegeven nog niet te gaan daten en te kijken of er nog een mogelijkheid was voor ons om weer samen te komen. Ten tijde van dit gesprek zat hij dus al in een relatie en wilde hij mij nog aan het lijntje houden, bleek achteraf. Maar goed, ik heb mijn les geleerd. Afstand, afstand, afstand... en focus je op jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Dat is normaal. Het is een rouwproces wat tijd nodig heeft om te slijten. Je moet altijd maar denken dat achter de wolken de zon schijnt. Komen vanzelf weer betere tijden aan.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar. :hug:
Ik snap ook nooit dat mensen na een lange relatie zomaar van de een op een ander over kunnen stappen. Maar heeeeel veel mensen kunnen niet alleen zijn.
Naar dat hij erover liegt trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Sci-fi_lullaby schreef:
08-07-2020 09:35
Tja, na 20 jaar samen te zijn geweest had ik die openheid hierover erg kunnen waarderen, sue me. Ook wist hij dat ik het heel erg moeilijk had en in een gesprek had hij aangegeven nog niet te gaan daten en te kijken of er nog een mogelijkheid was voor ons om weer samen te komen. Ten tijde van dit gesprek zat hij dus al in een relatie en wilde hij mij nog aan het lijntje houden, bleek achteraf. Maar goed, ik heb mijn les geleerd. Afstand, afstand, afstand... en focus je op jezelf.
Waarschijnlijk wilde hij jou niet kwetsen en was hij daarom niet eerlijk. Jou ex hoeft je helemaal niets te vertellen, ook niet na 20 jaar. Hij had wel kunnen zeggen dat je geen hoop hoefde te hebben omdat het niet meer goed zou komen. Dan was je sneller verder gegaan misschien. Echter details over een nieuwe partner hoeven daar niet bij, dat is vaak ook niet de reden dat het niet meer goed komt. De reden dat iets niet goed komt, is vaak omdat de een niet meer van de ander houdt (op liefdesvlak), ongelukkig is ect. Dat staat los van een nieuwe vlam. Het feit dat er snel een nieuwe vlam is (en serieus) zegt vaak dat persoon opluchting gevoelt heeft dat de relatie met ex verbroken is. Alleen maar meer reden om afstand te doen (voor de gekwetste partij) en mensen verplichten de waarheid te zeggen is eigenlijk buiten je rol gaan. Dat mag je niet meer eisen/verwachten. Dat wil niet zeggen dat het geen pijn doet, maar vragen naar de bekende weg, doet alleen maar meer pijn. En dat wens ik niemand dus vandaar deze tip
Verschillendesokken schreef:
08-07-2020 11:02
Waarschijnlijk wilde hij jou niet kwetsen en was hij daarom niet eerlijk. Jou ex hoeft je helemaal niets te vertellen, ook niet na 20 jaar. Hij had wel kunnen zeggen dat je geen hoop hoefde te hebben omdat het niet meer goed zou komen. Dan was je sneller verder gegaan misschien. Echter details over een nieuwe partner hoeven daar niet bij, dat is vaak ook niet de reden dat het niet meer goed komt. De reden dat iets niet goed komt, is vaak omdat de een niet meer van de ander houdt (op liefdesvlak), ongelukkig is ect. Dat staat los van een nieuwe vlam. Het feit dat er snel een nieuwe vlam is (en serieus) zegt vaak dat persoon opluchting gevoelt heeft dat de relatie met ex verbroken is. Alleen maar meer reden om afstand te doen (voor de gekwetste partij) en mensen verplichten de waarheid te zeggen is eigenlijk buiten je rol gaan. Dat mag je niet meer eisen/verwachten. Dat wil niet zeggen dat het geen pijn doet, maar vragen naar de bekende weg, doet alleen maar meer pijn. En dat wens ik niemand dus vandaar deze tip
Nee, hij heeft me voorgelogen puur om me achter de hand te houden, voor het geval hij toch weer verder met mij zou willen. Hij wist dat ik de deur definitief zou dichtgooien in geval van een ander. Puur egocentrisch geredeneerd van hem. Maar ik heb hem daarvoor de ruimte gegeven.
Alle reacties Link kopieren
Metallover schreef:
08-07-2020 09:59
Herkenbaar. :hug:
Ik snap ook nooit dat mensen na een lange relatie zomaar van de een op een ander over kunnen stappen. Maar heeeeel veel mensen kunnen niet alleen zijn.
Naar dat hij erover liegt trouwens.

Dat is waar. Maar in heel veel van deze gevallen gaat dat nooit lang duren. Je moet eerst het ene verwerken....
Ik denk dat hij jou niet wil kwetsen.
Waarom het jou pijn doet?
Je hebt 16 jaar aan deze vent gespendeerd. Lief en leed gedeeld en nu moet jij een beetje rondleuren waar je zou mogen slapen.
Geen idee of jullue het anders hadden kunnen regelen, maar jij loopt met je hebben en houden onder je arm en meneer gaat vrolijk verder daten. Ik denk dat daar de schoen wringt.
de wereld wacht om ontdekt te worden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven