Waarop zijn jullie relaties gestrand?

27-10-2018 16:51 349 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat maakt nou dat er zo ontzettend veel huwelijken maar ook relaties stranden? Wie houdt het nog vol met elkaar.

Ik merk aan mezelf dat ik het best wel spannend vind om me over te geven aan iemand die ik echt heel leuk vind, omdat ik bang ben dat we toch op enig moment uit elkaar gaan. En ik weet wel dat je dat nooit kan zeggen, maar toch.

Wat is het dan? Gaan mensen te snel een relatie aan, waardoor ze er later achter komen dat het niks wordt? Veranderen mensen zelf, waardoor ze uit elkaar groeien?

Ik zou het niet weten. Dus, daarom de vraag: Waarom zijn jij en je ex uit elkaar gegaan?
Alle reacties Link kopieren
Nr 1. Gewoon niet leuk genoeg.
Nr 2. Ging vreemd
Nr 3. Werd ineens extremistisch
Nr. 4 bleek nog getrouwd toen ik al ver in mn zwangerschap zat.
Nr. 5 is geweldig, die wil ik houden ❤️
feniks02 schreef:
27-10-2018 21:35
nr 1. : ik was te dominant, had onrealistische verwachtingen van hem en het huwelijk. ik was vaak en luid kritisch over dingen die hij niet deed , wel deed of niet deed op de manier waarop het ik het wilde. Ik had onvoldoende zicht op mijn eigen tekortkomingen , sterker nog die projecteerde ik vervolgens op hem, ik had veel te weinig oog voor wat hij deed en wie hij was.

nr 2: ook hier speelde mijn dominantie een rol, ik weet wat ik wil en ik ga net zo lang door tot ik het krijg zoals ik het hebben wil, ik geef de ander daar te weinig ruimte in. Daar bedankte hij na een aantal jaar vriendelijk voor.
Wel knap dat je dit van jezelf inziet.
Lucifer2018 schreef:
27-10-2018 21:41
Ik ken eigenlijk ook alleen maar stellen die gewoon diep ongelukkig al jaren aanmodderen of waar een van de 2 zich gewoon ernstig misdragen heeft. En daardoor uit eindelijk scheiden of uit elkaar gaan.
Vaak weten ze dan al jaren dat het niet werkt.

Mannen en vrouwen trouwens. Die daarna het licht niet in de ogen van de ander gunnen.

Vind ook maar een raar beeld dat Het groepje schetst.


Ik ken echt verschillende stellen waarbij de vrouw ineens heel ongelukkig is, allerlei dingen doet (andere baan. Ander uiterlijk. Sporten. Nieuwe vriendinnen. Spiritualiteit. Kinderen etiketjes. Etc) .
En dan is alles veranderd, nog niet gelukkig en komt man in het vizier.
Je hebt dit ook bij mannen en dan noemen we het midlifecrisis.
Ik verbaas me dan vooral over de afwikkeling, zo naar en koud en alleen op diegene zelf gericht.
En totaal niet praktisch of op lange termijn.
Mensen kunnen toch zelf ook wel verzinnen dat je als je eerst op twee salarissen leeft je datzelfde leven niet op 1 salaris kan leven. Heel verrassend en de schuld van de ander, vinden ze dan.
Ik heb echt een goede vriendin zo verloren die zo buiten alle realiteit was dat er geen contact meer mogelijk was. En diverse anderen, zelfde verhaal
De mannelijke versie ken ik dan niet.
Trien30 schreef:
27-10-2018 21:51
Nr 1. Gewoon niet leuk genoeg.
Nr 2. Ging vreemd
Nr 3. Werd ineens extremistisch
Nr. 4 bleek nog getrouwd toen ik al ver in mn zwangerschap zat.
Nr. 5 is geweldig, die wil ik houden ❤️
Dat meen je. What the fuck...
Het-groepje schreef:
27-10-2018 21:18
Sommige mensen denken, lijkt wel, helemaal niet meer logisch na.
Stappen uit hun huwelijk om een in mijn ogen vage reden, en daarna verbaasd dat ze van de regen in de drup komen.
Sturen ijskoud zo'n man naar een caravan in de winter, niet omdat hij iets misdaan heeft maar gewoon, omdat zij dan 'ruimte nodig heeft'.
Daarna hevig in de war omdat man ook een beetje normaal wil wonen en dus geen pinautomaat meer kan zijn.
En dan verzuring en verharding.
Ik sta er vaak met open mond naar te kijken.
Eerst amper oorzaak, dan een heel drama en daarna eindigt iedereen nog tien keer meer miserabel dan daarvoor.
.
Ik denk dat mensen zichzelf gewoon heel erg op de eerste én enige plek zetten. En dan is een ander al snel niet goed genoeg meer. Of niet belangrijk genoeg om je in te houden, jezelf een rem op te leggen, ergens moeite voor te doen, iets aan te gaan wat vervelend voelt.

Als je geen kinderen hebt heb je alleen jezelf en de ander ermee. Maar wees op z'n minst eerlijk, naar jezelf toe over je gedrag én naar je partner toe. Als je kinderen hebt dan vind ik dat je toch meer moeite moet doen.
Alle reacties Link kopieren
Jong en voor de leuk, toen het serieus begon te worden na een jaar zag ik er geen toekomst in.

Bij de langste relatie heb ik er veel te lang wat van proberen te maken. Had de helft korter mogen duren maar ik vond dat mensen tegenwoordig zo snel opgeven en dat het veel erger kon. Tot ik er fysiek ziek van werd, van de stress bleek achteraf. Van lichamelijk niets meer kunnen naar alles kunnen binnen een paar weken. Beste beslissing ooit.

Daarna rebound, hadden elkaar even nodig en daarna paste het gewoon niet.
Alle reacties Link kopieren
1. Eerste vriendje, ik vond een leuke exemplaar;
2. Ontgroeide ik toen ik aan een hbo-opleiding in een andere stad begon;
3. Vond mijn niet leuk genoeg om daadwerkelijk een relatie mee te hebben;
4. Bleek ik ook ontgroeid te zijn nadat ik mijn studie af had gemaakt en aan het ‘grote mensen’-leven begonnen

Meneer nummer 5 wil ik houden, die is wel heel leuk (en vind mij ook leuk)
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Ik ben inmiddels al meer dan tien jaar samen en de helft daarvan getrouwd met mijn huidige partner. Die houdt me veel meer in balans; hij is geen deurmat en heeft geen ambities in die richting ;-)

We hebben beide wel eens geanalyseerd wat het was dat deze relatie goed maakt en de vorige relaties van ons deed stranden. Het komt deels neer op dat je dingen leert over jezelf en over anderen in relaties (hij weet inmiddels dat het geen zin heeft om proberen je partner te veel te veranderen bvb) en voor ons beide geldt dat we een sterke persoonlijkheid naast ons nodig hebben om het in balans te houden.
Ikigai schreef:
27-10-2018 21:32
Dat laatste vooral. Ik ken eigenlijk geen mensen die er beter uit zijn gekomen.

Meestal herhalen problemen zich in een volgende relatie, omdat je ze in de eerdere relatie niet hebt opgelost. Je neemt immers altijd jezelf weer mee.
.
Ik wel hoor. Ik vind het een illusie om te denken dat je elke relatie kan laten werken als je maar wil en dat er niks beters is.

En ik ben echt voor ervoor gaan en investeren, getuige mijn eigen relatie. Ik vind ook echt dat mensen met kinderen tegenwoordig te makkelijk de handdoek in de ring gooien over het algemeen, zie mijn laatste post. Maar ik geloof echt niet dat mensen er alleen maar slechter uitkomen, dat is ook niet wat ik om mij heen zie, het is niet zo eenzijdig. Het is alleen ook echt geen sprookje als je gaat scheiden. Mensen zijn altijd geneigd om de situatie waar zij zelf voor gekozen hebben als 'de beste keuze' of 'de juiste keuze' te zien als het goed heeft uitgepakt. Maar omdat je bij elkaar bent gebleven en dat is goed uitgepakt betekent niet dat uit elkaar gaan niet goed uit was gepakt. En als je uit elkaar bent gegaan en dat is goed uitgepakt betekent niet dat je het niet had kunnen redden als je ervoor had gekozen in de relatie te investeren. Dat de ene keuze goed bleek betekent niet dat de andere keuze fout was.
anoniem_365339 wijzigde dit bericht op 27-10-2018 22:15
0.25% gewijzigd
Billy_Mean schreef:
27-10-2018 21:35
Wat een pech zeg heb jij gehad. Heb je in je huidige relatie wel weer het vertrouwen kunnen vinden na zoveel buiten de post pisserij?
.
Pech? Ik lees dat de schrijver zelf 4x vreemd is gegaan of verliefd op een ander en haar partners 3x.

Of doelde je ook op het vreemdgaan van beide kanten?
tu1nhek schreef:
27-10-2018 22:05
.
Ik denk dat mensen zichzelf gewoon heel erg op de eerste én enige plek zetten. En dan is een ander al snel niet goed genoeg meer. Of niet belangrijk genoeg om je in te houden, jezelf een rem op te leggen, ergens moeite voor te doen, iets aan te gaan wat vervelend voelt.

Als je geen kinderen hebt heb je alleen jezelf en de ander ermee. Maar wees op z'n minst eerlijk, naar jezelf toe over je gedrag én naar je partner toe. Als je kinderen hebt dan vind ik dat je toch meer moeite moet doen.
Ik herken daar weinig van in mijn omgeving. Ja er scheiden er helaas zat. Maar altijd zit er wel een heel verhaal achter van verdriet of bedrog. En moet zeggen dat de generatie van mijn leeftijd na het verdriet vaak best redelijk met elkaar omgaan na het ergste verdriet van de scheiding.

Co-ouderschappen waar de ander gewoon op verjaardagen van de kinderen kan komen. Niet altijd maar veel vaker wel dan niet dat het na verloop van tijd best goed loopt.
tu1nhek schreef:
27-10-2018 22:11
.
Pech? Ik lees dat de schrijver zelf 4x vreemd is gegaan of verliefd op een ander en haar partners 3x.

Of doelde je ook op het vreemdgaan van beide kanten?
Haha, dat dacht ik ook toen ik die reactie las ja... Pech?
1. Jeugdliefde, 1 jaar mee samen geweest. We waren te jong om serieus door te gaan.
2. Bleek een drugsgebruiker en ik werd mishandeld (3 jaar mee samen geweest, veel te lang)
3. 17 jaar oudere man (4 jaar mee samengewoond) het leeftijdsverschil werd toch een probleem.
4. Mijn huidige man. Past perfect bij mij en neemt mij zoals ik ben . Blijf voor altijd bij hem. 8.5 jaar samen, waarvan 6,5 jaar getrouwd en 2 kinderen van 6 en 2,5 :heart:
Lucifer2018 schreef:
27-10-2018 22:12
Ik herken daar weinig van in mijn omgeving. Ja er scheiden er helaas zat. Maar altijd zit er wel een heel verhaal achter van verdriet of bedrog. En moet zeggen dat de generatie van mijn leeftijd na het verdriet vaak best redelijk met elkaar omgaan na het ergste verdriet van de scheiding.

Co-ouderschappen waar de ander gewoon op verjaardagen van de kinderen kan komen. Niet altijd maar veel vaker wel dan niet dat het na verloop van tijd best goed loopt.
.
Maar dat verdriet en bedrog begon met iemand die zichzelf alleen op de eerste plaats zette. Die zichzelf geen rem oplegde toen hij/zij de partner ging bedriegen. Die de moeite niet nam om, bij de eerste signalen bij zichzelf zich een rem op te leggen en serieus naar zichzelf en de relatie te kijken. En misschien was er wel aanleiding voor dat bedrog, dat kan natuurlijk, ook al praat dat het niet goed, maar bij die aanleiding hoort waarschijnlijk ook iemand die zichzelf alleen op de eerste plaats zette.

Ik ken ook mensen die goed met elkaar omgaan na de scheiding.
En door mijn werk heb ik veel meer mensen gezien die dat totaal niet doen. En, geloof me, dat is echt niet alleen 'de onderlaag' van de samenleving.

Zoals ik al schreef, ik geloof niet dat je elke relatie kan laten werken als je maar wil, als je maar hard genoeg je best doet. Maar ik vind óók dat mensen vaak (dus niet altijd) te snel de handdoek in de ring gooien tegenwoordig. En vooral omdat ze zichzelf op de eerste én enige plaats zetten. Ze willen een oplossing, maar het harde werk liever niet. Dan maar uit elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Jeugdvriendje 1: ik ging op kamers hij niet
Jeugdvriendje 2: maakte t uit.
Expartner (14jr): heeft mn zelfbeeld omlaaggepraat, praatte me aan dat ik een slechte moeder was/mentaal onstabiel en vond me lichamelijk niet meer aantrekkelijk (zijn woorden 9mnd na de bevalling en ik onder het gewicht van voor de zwangerschap) en leeft vooral uit angst en achterdocht. Vriendinnen maken online was onzin e er tijd in steken om af te spreken in utrecht 1,5hr reizen) not done en geldverspilling. Bij mn ouders logeren (2hr reizen) kon niet want t is daar vies en dan kreeg hij last van zn allergie. En wel roken. En erger al zo lang hij rookt dit verbergen voor zijn familie en ook mijn ouders mogen dit niet weten.
O en ik was minder want nooit een vast contract. Er moest altijd gespaard worden en meer geld dan een budgetvakantie naar griekenland of kamperen was ook geen optie.
Al met al moest ik vooral alles goedmaken wat niet goed zat en hij werk fulltime en zorgde voor me als ik ziek was (fysiek dan, depressie en pms is onzin bij mij)
Sorry triade, zit nog wat oud zeer.

Voorlopig ff zonder relatie. Hoogstens een vent voor de fun. :hihi:
apatura wijzigde dit bericht op 27-10-2018 22:35
7.63% gewijzigd
Been there, done that, got the T-shirt.
tu1nhek schreef:
27-10-2018 22:21
.
Maar dat verdriet en bedrog begon met iemand die zichzelf alleen op de eerste plaats zette. Die zichzelf geen rem oplegde toen hij/zij de partner ging bedriegen. Die de moeite niet nam om, bij de eerste signalen bij zichzelf zich een rem op te leggen en serieus naar zichzelf en de relatie te kijken. En misschien was er wel aanleiding voor dat bedrog, dat kan natuurlijk, ook al praat dat het niet goed, maar bij die aanleiding hoort waarschijnlijk ook iemand die zichzelf alleen op de eerste plaats zette.

Ik ken ook mensen die goed met elkaar omgaan na de scheiding.
En door mijn werk heb ik veel meer mensen gezien die dat totaal niet doen. En, geloof me, dat is echt niet alleen 'de onderlaag' van de samenleving.

Zoals ik al schreef, ik geloof niet dat je elke relatie kan laten werken als je maar wil, als je maar hard genoeg je best doet. Maar ik vind óók dat mensen vaak (dus niet altijd) te snel de handdoek in de ring gooien tegenwoordig. En vooral omdat ze zichzelf op de eerste én enige plaats zetten. Ze willen een oplossing, maar het harde werk liever niet. Dan maar uit elkaar.
Ik reageerde op de post van Het Groepje he?
Dat ging over dat een partij ( volgens haar vaak vrouwen) ineens zomaar ruimte wilde en dat er dan zo'n zielige man in een caravan moet gaan wonen en dat niemand beter word van scheiden.

En dat herken ik dus helemaal niet/amper. En daar ging mijn post over.

Waarom je begint over de onderlaag snap ik al helemaal niet. Wie zegt dat mijn omgeving de bovenlaag is?
Alle reacties Link kopieren
Ex 1 :
Een vriend van mijn broer, kalverliefde, alleen mee gezoend en wat gefriemeld, paar weken naar de zomervakantie kwam ik thuis van school was mijn broer thuis met wat vrienden waaronder hem met een meisje, ik deed alsof er niks aan de hand was en heb mij voorgesteld, naarmate de dag heb ik met hem gesproken en hij heeft gezegd dat hij voor haar koos,
(Dit is een kalverliefde en niet echt een ex misschien maar hij was wel belangrijk voor mij + eerste echte liefdesverdriet


Ex 2 :
Kwam hem tegen in de schoolvakantie, ik samen met 2 vriendinnen en hij met zijn broers, mijn eerste keer wou ik met hem doen, gebeurde niet, want heb het uitgemaakt omdat mijn beste vriendin toen die tijd fikse ruzie had met zijn broertje, ik koos voor haar, paar weken later was ons vriendschap van 7 jaar bekoeld,
(Hij is nu getrouwd begreep ik)

Ex 3:
Liever noem ik hem geen ex,
Met hem was de eerste keer, ik was wel verliefd op hem en erg verdrietig toen die mij naar 3 weken ging negeren
(heeft 4 kinderen bij 3 vrouwen)

Ex 4:
Was fout voor mij, sloeg mij en ging vreemd, naar ruim 22 maanden ging het over nadat hij mij via zijn moeder wegstuurde, uitgemaakt via een telefoon cel nog
(Hij heeft een relatie en ik hoop dat die haar beter behanxeld dan mij, ik denk het wel want de ex na mij is niet mishandeld)

Daarna kwam ik ex 2 tegen met wie ik een wilde nacht had, ik voelde wel wat voor hem maar we besloten als vrienden door te gaan, achteraf bleek dat we nog wel veel aan elkaar dachten hij schreef mij zelf nog een keer een brief, ik besloot toen niet voor hem te gaan maar voor mijn huidige partner

Ex 5:
Het begon al apart, hij vond eigenlijk mij meer leuk dan ik hem, ik dacht dat ik ook verliefd was op hem maar ik denk meer de aandacht, opzich waren we een leuk team samen, maar het meer vriendschap dan echt geliefden van elkaar, ben zelfs 2* verliefd geweest op een ander (Inc ex 2) waar ik nooit wat mee heb gedaan, maar daaruit haalde ik wel dat we waarschijnlijk ons tijd aan elkaar verpesten, ik heb het naar 2j en 7m uitgemaakt


Daarna ontmoette ik mijn huidige vriend, toen ex 2 vernam dat het uit was met ex 5 een maand of 2 later heeft hij mij liefdesbrief gestuurd, ik was geraakt maar ik koos voor de nieuwe, de onbekende, de aan de kant van Nederland wonende avontuur

Inmiddels 12 jaar samen en 2 kinderen
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
Alle reacties Link kopieren
Nr 1 jeugdvriendje, veel te jong.
2 ook jong, 13 jr samen, kreeg een mental breakdown rond geboorte kind. Dit uitte zich in 2 x vreemdgaan, waarbij ik de eerste x heb vergeven. De 2e niet. Daarna goed contact, tot 10 jr later de volgende instorting.
3 rebound, alcoholprobleem. Exit.
4 dacht dat hij de rustige man was waarbij ik tot rust kon komen. Ben nu aan het bijkomen van het manipuleren en alle enge dingen die ik heb meegemaakt. Moet bijv achter een vervalste handtekening aan en ben voor minimaal 40 k getild. Maar ben vrij!
Rare jeugd gehad, kan kennelijk geen leuke mannen uitzoeken.
Lucifer2018 schreef:
27-10-2018 22:34
Ik reageerde op de post van Het Groepje he?
Dat ging over dat een partij ( volgens haar vaak vrouwen) ineens ruimte wilde en dat er dan zo'n zielige man in een caravan moet gaan wonen en dat niemand beter word van scheiden.

En dat herken ik dus niet/amper. En daar ging mijn post over.

Waarom je begint over de onderlaag snap ik al helemaal niet. Wie zegt dat mijn omgeving de bovenlaag is?
.
Maar je quotte mij, ik ging er vanuit dat je reageerde op het bericht dat je quotte en dus op mijn bericht. Had dan het bericht van Het Groepje over die caravan gequote.

Ik zeg niet dat jouw laag de bovenlaag is. Dat hang jij er zelf aan. Ik zeg dat mensen die in een slechte scheiding raken niet alleen mensen zijn die aan de 'onderlaag' van de maatschappij zitten. Dit heeft helemaal geen betrekking op jouw omgeving.
anoniem_365339 wijzigde dit bericht op 27-10-2018 22:42
9.43% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
27-10-2018 19:33
Ja dat zie ik. Waarom refereren er een aantal mensen wel aan die belofte en het woord icm tot de dood hen scheidt?
Omdat dat de kreet uit romcoms en uit de kerk is
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Roodhaarr schreef:
27-10-2018 19:42
Die wettelijke plichten gaan veel verder dan de meesten doorhebben. De effecten van trouwen zie je meestal pas als het goed fout gaat. Als je partner automatisch gezag heeft over je kinderen (terwijl je zonder huwelijk daarvoor eerst het gezag had moeten regelen). Dat je na een huwelijke verplicht alimentatie mag gaan betalen. Als het huwelijk langer dan 5 jaar geduurd heeft, zelfs 12 jaar. Pensioenrechten.

Ik beschouw een huwelijk als een zakelijk contract. Je regelt bezittingen, erfrecht en kinderzaken met 1 contract. Zaken die ook meteen internationaal geregeld zijn.

Die liefde is bijzaak. De denkfout is dat veel mensen de liefde als hoofdzaak van trouwen zien.
Zoals ik dus zei, materiële zorgplicht
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
tu1nhek schreef:
27-10-2018 22:11
.
Pech? Ik lees dat de schrijver zelf 4x vreemd is gegaan of verliefd op een ander en haar partners 3x.

Of doelde je ook op het vreemdgaan van beide kanten?
Ik doelde op beide kanten. Ik kan me voorstellen dat je dan in een nieuwe relatie best wantrouwig kunt zijn omdat je en weet hoe het is om bedrogen te worden en weet hoe het is om zelf vreemd te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Stephje123 schreef:
27-10-2018 19:59
Nee, snap wel goed dat mensen niet bij hun eerste jeugdliefde blijven hoor. Want dan verander je idd nog heel erg.
Dat KAN ook een voordeel zijn. Mijn vrouw en ik zijn samen volwassen geworden, veranderd, naar elkaar toe gegroeid. Als dat goed gaat legt het ook een heel stevig fundament voor als de storm opsteekt
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
COtweepuntnul schreef:
27-10-2018 22:13
Haha, dat dacht ik ook toen ik die reactie las ja... Pech?
Ja, ik vind het inderdaad pech als je in je eerste vier relaties wordt bedrogen door hetzelfde( vreemdgaan)
Of kut of klote of weet ik veel wat.
Billy_Mean schreef:
27-10-2018 22:46
Ik doelde op beide kanten. Ik kan me voorstellen dat je dan in een nieuwe relatie best wantrouwig kunt zijn omdat je en weet hoe het is om bedrogen te worden en weet hoe het is om zelf vreemd te gaan.
.
Nouja, het lijkt me niet erg aan pech te wijten als je zelf 4x bent vreemd gegaan of verliefd op een ander geworden. Maar ik kan me wel voorstellen dat je vertrouwen niet geweldig is als je zelf vreemdgaat én ook partners hebt gehad die dat ook doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven