Wanneer ben je een alcoholist? Man drinkt iedere dag..

11-05-2022 22:23 327 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn man was vroeger een gezelligheidsdrinker. Hij kon best wat alcohol hebben en dronk tijdens feesten tot hij aangeschoten was. Echt dronken heb ik hem maar 2/3 keer gezien. in zijn eentje drinken deed hij zelden, soms wanneer hij een stressvolle dag had gehad dronk hij weleens twee glazen whisky of een aantal glazen wijn.

De afgelopen maanden valt mij op dat hij steeds meer drinkt. Vroeger was hij dus een gezelligheidsdrinker maar de laatste tijd drinkt hij steeds vaker thuis in zijn eentje. Het is niet dat hij een hele fles achterover slaat maar ik kan wel zeggen dat hij dagelijks minsten 3 glazen alcohol drinkt.

Ik vind het niet normaal dat iemand iedere dag drinkt en vind het op een verslaving lijken. Volgens hem overdrijf ik. Wanneer ik doordram zegt hij dat hij best zonder kan maar nog geen twee dagen later begint hij weer met dagelijks drinken ‘omdat het gewoon lekker is’. Hij kan of wil blijkbaar dus niet zonder.

Heeft iemand die dagelijks 3 glaasjes drinkt een probleem of overdrijf ik en moet ik hem met rust laten??
Alle reacties Link kopieren
Ik zie tegenwoordig steeds vaker dat mensen een of meerdere maanden even helemaal stoppen met alcohol drinken en daarna iig een andere kijk hebben op hun alcoholconsumptie voor die tijd. Die hadden voor die tijd bijv. een periode zoals de partner van TO: meer drinken was erin geslopen.

En dat komt mi doordat het gesprek over alcohol en de nadelen ervan normaler is geworden al ver voor het stadium dat er duidelijke problemen ontstaan gelinkt aan iemands gebruik. Uit de berichten van OP haal ik nog niet echt een open gesprek (want gedram schaar ik daar niet onder) met partner over alcoholgebruik.

Uiteindelijk kan ze niks afdwingen, maar zo'n gesprek zo vroeg mogelijk aangaan kan wel degelijk nut hebben. Het zal steeds moeizamer gaan naarmate iemands afhankelijkheid van alcohol is toegenomen.
Alle reacties Link kopieren
Onkruit schreef:
12-05-2022 08:44
En toen? Is hij op eigen kracht gestopt?
de pieken zijn er af, geen dronkenschap meer
niet meer doordeweeks drinken. Beperkt tot paar glazen in de week
Maar hij geeft aan, dat het gevoel niet anders is, de drang blijft
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
12-05-2022 08:42
een vriend van mij, vond zelf dat hij te veel dronk (en zijn omgeving was het daar mee eens), ging naar de huisarts. Maar die kon niks voor hem doen. Geen doorverwijzing, geen Stop-therapie of wat dan ook

Alcoholisme is een serieus probleem in onze samenleving, maar oplossingen zijn er niet
Wat een slechte huisarts.
Maar ook wel een beetje makkelijk om dan ook maar te stoppen met zoeken nr hulp. En ik snap het wel, dat is onderdeel van de verslaving. Maar dat er geen hulp of oplossingen zijn klopt niet helemaal. Men moet alleen wel zelf willen.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dagelijks drinken, al is het maar één glas per dag, al te veel..
Dus heel goed TO dat je het signaleert en er een punt van maakt, dat is een teken van liefde en dat je om hem geeft
Alleen nu is de vraag hóe je hem het beste kan laten inzien dat het te veel is en hoe je hem kan helpen minder dagen te drinken
Alle reacties Link kopieren
Nee ik ken ook diverse mensen die al jarenlang proberen te stoppen met drinken, daar is weinig voor.

Sowieso zijn de normen iets verschoven. In mijn studietijd en daarna dronk iedereen dagelijks een halve fles wijn of meerdere biertjes, bij het koken, bij het eten, bij de tv. Ik vond het ook 15 jaar lang heel normaal, totdat ik besloot minder te drinken en merkte hoe ingeburgerd dit is.

Pas de laatste jaren leven veel mensen meer puriteins qua snacks en alcohol, hoewel je er soms dan ineens achterkomt dat ze aan andere middelen zitten zoals pijnstillers, kalmeringsmiddelen, slaapmiddelen, antidepressiva, antipsychotica, ritalin, soms softdrugs etc. Dat is juist veel meer geaccepteerd lijkt het. Terwijl die middelen ook erg schadelijk zijn voor je gezondheid en verslavend kunnen zijn.

Maar als je zegt dat iemand afhankelijk lijkt van een bepaald middel word je weggehoond, het is medicatie dus waar heb je het over.

Ik ken letterlijk niemand die zonder enig gebruik van psychoactieve middelen door het leven gaat.
Alle reacties Link kopieren
Chienandalou schreef:
12-05-2022 08:54
Wat een slechte huisarts.
Maar ook wel een beetje makkelijk om dan ook maar te stoppen met zoeken nr hulp. En ik snap het wel, dat is onderdeel van de verslaving. Maar dat er geen hulp of oplossingen zijn klopt niet helemaal. Men moet alleen wel zelf willen.
wat had jij gedaan dan, als huisarts?
Hij heeft wel websites genoemd, maar tja, googelen had vriend al gedaan
Alle reacties Link kopieren
Hij kan hier bijvoorbeeld terecht hoor: https://www.jellinek.nl/meld-je-aan-voor-een-intake/
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
12-05-2022 08:59
wat had jij gedaan dan, als huisarts?
Hij heeft wel websites genoemd, maar tja, googelen had vriend al gedaan
De huisarts kan doorverwijzen naar bijvoorbeeld de Brijder, of een andere instelling voor verslavingszorg. Daar worden allerlei trajecten aangeboden. Van (ambulant) afkicken onder toezicht van een verslavingsarts tot gesprekken met een psycholoog tot groepsbijeenkomsten met medeverslaafden.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
12-05-2022 08:42
een vriend van mij, vond zelf dat hij te veel dronk (en zijn omgeving was het daar mee eens), ging naar de huisarts. Maar die kon niks voor hem doen. Geen doorverwijzing, geen Stop-therapie of wat dan ook

Alcoholisme is een serieus probleem in onze samenleving, maar oplossingen zijn er niet
Mijn ouders gingen na lange tijd naar de huisarts, moeder verslaafd. Huisarts lachte het weg: "In Frankrijk is dit heel normaal". Na veel vijven en zessen kreeg mijn moeder een doorverwijzing. Tijd later bleek huisarts zelf alcoholverslaafd. :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Avage schreef:
12-05-2022 08:58


Ik ken letterlijk niemand die zonder enig gebruik van psychoactieve middelen door het leven gaat.
Hier schrik ik erg van!
Blijkbaar zijn drank, verslavende middelen veel meer ingeburgerd dan ik verwacht had.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap eigenlijk, Lilalinda, niet waarom de huisarts niets kon doen, er zijn genoeg dingen die een huisarts kan doen. Diverse trajecten, ambulant en klinisch.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
12-05-2022 08:59
wat had jij gedaan dan, als huisarts?
Hij heeft wel websites genoemd, maar tja, googelen had vriend al gedaan
Wel die verwijzing geven en/of vinger aann de pols houden.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren
Je kan als partner lullen als Brugman, dreigen en ultimatums stellen. Drinkers gonna drink.
Mijn man dronk elke dag heel veel.
Na alarmerende leverwaarden is hij enkele jaren geleden in een traject gekomen bij verslavingszorg. Helaas hield hij het stoppen niet vol. Totdat hij met een protesterende lever in het ziekenhuis belandde.
Toen was stoppen opeens wel heel makkelijk.
Mijn verbijstering daarover (waarom lukt het nu wel?) deelde hij niet. Hij had nooit gedacht dat hij zulke ernstige lichamelijke problemen zou krijgen door het gebruik. Hij dacht dat hij er wel mee weg zou komen, gebaseerd op het feit dat hij erg goed functioneerde ondanks het dagelijkse gebruik. Waanzin natuurlijk.
lilalinda schreef:
12-05-2022 08:59
wat had jij gedaan dan, als huisarts?
Hij heeft wel websites genoemd, maar tja, googelen had vriend al gedaan
Nou, iets meer begeleiding en een doorverwijzing naar hulp had wel gekund. Dat doet de huisarts bij andere vormen van therapie toch ook?

Niet iedereen is ook handig met websites en instanties.
anoniem_64099e414652c wijzigde dit bericht op 12-05-2022 09:18
8.13% gewijzigd
lilalinda schreef:
11-05-2022 23:16
Dat is de Jellinek-test
Aah ok! Ik vind het echt een goede test. Geeft veel meer inzicht en duidelijkheid dan alleen maar: als u een vrouw bent en u drinkt meer dan 14 eenheden per week bent u een alcoholist.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader drinkt ook elke dag 3 glazen alcohol. Ik vind hem geen alcoholist, ondanks dat hij dat volgens "de norm" wel is.

Al sinds ik me kan herinneren doet hij dit, en in het verleden vertelde mijn moeder al eens dat hij dit doet sinds ze hem kent (begin 20, nu 60+).

Hij is zeer structureel hierin, pas na 10 uur en nooit meer dan 3.

Het is zelfs zo dat hij op verjaardagen etc niet eens drinkt, terwijl de rest dat dan wel doet. Maar komt hij daarna thuis en is het na 10en, dan drinkt hij zijn drankjes.

Zolang hij het bij 3 drankjes blijft en hij verder geen gekke dingen doet, zie ik het probleem niet zo.

Tuurlijk, goed voor de lever is het niet, maar tegenwoordig is over bijna alle consumptie wel wat te zeggen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf niet vies van een wijntje of een cocktail maar beperk dat echt tot de weekenden wanneer ik samen met mijn man wat kan drinken. Heel af en toe doen wij wel eens doordeweeks een wijntje als we bijvoorbeeld een drukke dag hebben gehad en even stoom afblazen ofzo, maar dat is een uitzondering.
Ik vind standaard 3 dagen alcohol ook geen prettige gedachte als mijn man dat zou gaan drinken. Volgens mij is ook 'het criterium' dat wanneer je standaard elke dag 3 glazen alcohol zou drinken dat je van een alcohol verslaving kunt spreken.
Het feit dat iemand ontkent een probleem te hebben maar niet voor jou wil minderen of stoppen vind ik ook zorgwekkend.
Alle reacties Link kopieren
Avage schreef:
12-05-2022 08:58

Ik ken letterlijk niemand die zonder enig gebruik van psychoactieve middelen door het leven gaat.
Maf. En niet echt herkenbaar eigenlijk.
Sjulia schreef:
12-05-2022 09:19
Maf. En niet echt herkenbaar eigenlijk.
Voor mij ook totaal niet herkenbaar.
Alle reacties Link kopieren
Adam_020 schreef:
12-05-2022 09:17
Mijn vader drinkt ook elke dag 3 glazen alcohol. Ik vind hem geen alcoholist, ondanks dat hij dat volgens "de norm" wel is.

Al sinds ik me kan herinneren doet hij dit, en in het verleden vertelde mijn moeder al eens dat hij dit doet sinds ze hem kent (begin 20, nu 60+).

Hij is zeer structureel hierin, pas na 10 uur en nooit meer dan 3.

Het is zelfs zo dat hij op verjaardagen etc niet eens drinkt, terwijl de rest dat dan wel doet. Maar komt hij daarna thuis en is het na 10en, dan drinkt hij zijn drankjes.

Zolang hij het bij 3 drankjes blijft en hij verder geen gekke dingen doet, zie ik het probleem niet zo.

Tuurlijk, goed voor de lever is het niet, maar tegenwoordig is over bijna alle consumptie wel wat te zeggen.
Maar als hij zou stoppen hiermee krijgt hij ontwenningsverschijnselen en houdt hij dat niet makkelijk vol.
Dan is het niet onschuldig.
Adam_020 schreef:
12-05-2022 09:17
Mijn vader drinkt ook elke dag 3 glazen alcohol. Ik vind hem geen alcoholist, ondanks dat hij dat volgens "de norm" wel is.

Al sinds ik me kan herinneren doet hij dit, en in het verleden vertelde mijn moeder al eens dat hij dit doet sinds ze hem kent (begin 20, nu 60+).

Hij is zeer structureel hierin, pas na 10 uur en nooit meer dan 3.

Het is zelfs zo dat hij op verjaardagen etc niet eens drinkt, terwijl de rest dat dan wel doet. Maar komt hij daarna thuis en is het na 10en, dan drinkt hij zijn drankjes.

Zolang hij het bij 3 drankjes blijft en hij verder geen gekke dingen doet, zie ik het probleem niet zo.

Tuurlijk, goed voor de lever is het niet, maar tegenwoordig is over bijna alle consumptie wel wat te zeggen.
Ik vind juist dat persé na tienen drinken, ook niet als je in gezelschap in een setting bent waar gedronken wordt nogal dwangmatig. Maar inderdaad, veel mensen doen dit zo.
Alle reacties Link kopieren
Heb je kinderen TO? Zo nee, dan zou ik er met deze man niet aan beginnen. Zo ja, dan ben je mooi in de aap gelogeerd. Want jouw man drinkt elk avond te veel om nog te mogen rijden en is dus niet in staat meer adequaat te reageren als er ineens iets is met kind en er naar het ziekenhuis moet worden gegaan. En wat iemand anders al schreeft, die drie glazen zitten vast voller dan de standaard maat, dus het is wel wat meer dan drie glazen die hij drinkt.

Natuurlijk is je man alcoholist. Hij raakt geirriteerd als je er over begint, ziet totaal niet in hoe slecht het is. Echt standaard reactie van een alcoholist. Ik heb zelf ook een tijd elke avond wijn gedronken. Dat duurde een maand of twee en toen besefte ik ineens wat ik aan het doen was en ben ik daar onmiddelijk mee gestopt. Nog steeds drink ik enkel af en toe. En nooit heel veel. Ik heb immers de verantwoordelijkheid over een paar kinderen die boven liggen te slapen, dus te veel drinken terwijl ik verantwoordelijk voor ze ben, is gewoon niet ok. Ik houd het dus bij max 2 glazen en dat niet eens elke week.

Ik zou het gesprek blijven aangaan en het zou voor mij uiteindelijk een reden zijn om te vertrekken, als de ontkenning blijft. Ik zou er dan ook echt veel moeite mee hebben mijn kinderen alleen bij hem achter te laten. Want nu zijn het drie glazen, straks zijn het er vier en vijf en...
dannas wijzigde dit bericht op 12-05-2022 09:31
0.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
12-05-2022 09:20
Maar als hij zou stoppen hiermee krijgt hij ontwenningsverschijnselen en houdt hij dat niet makkelijk vol.
Dan is het niet onschuldig.
Nou dat valt dus reuze mee. Toevallig heeft hij laatst een behoorlijke periode in het ziekenhuis gelegen (had niks met zijn alcoholconsumptie te maken ;) ) en toen heb ik hem dit ook gevraagd, want wij verwachtte dat inderdaad ook.

Maar hij gaf aan dat dit echt reuze mee viel. Tuurlijk, het liefst had hij zijn drankje gehad voor het slapen gaan, maar ontwenningsverschijnselen waren zeker niet aan de orde.

Ik wil benadrukken dat ik overmatig alcoholgebruik zeker niet goedkeur / promoot, maar we zijn tegenwoordig wel heel bekrompen met dit soort zaken.

Er zijn echt zat mensen die prima weten waar hun limiet ligt en wat voor hunzelf acceptabel is. Dat maakt iemand echt niet direct een verslaafde.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
12-05-2022 09:06
Hier schrik ik erg van!
Blijkbaar zijn drank, verslavende middelen veel meer ingeburgerd dan ik verwacht had.

Wat naïef van je (sorry).
Is het je nog nóóit opgevallen in supermarkten dat de drank afdeling, bijna 3x groter is dan die van groente&fruit??
Alle reacties Link kopieren
Adam_020 schreef:
12-05-2022 09:29
Nou dat valt dus reuze mee. Toevallig heeft hij laatst een behoorlijke periode in het ziekenhuis gelegen (had niks met zijn alcoholconsumptie te maken ;) ) en toen heb ik hem dit ook gevraagd, want wij verwachtte dat inderdaad ook.

Maar hij gaf aan dat dit echt reuze mee viel. Tuurlijk, het liefst had hij zijn drankje gehad voor het slapen gaan, maar ontwenningsverschijnselen waren zeker niet aan de orde.

Ik wil benadrukken dat ik overmatig alcoholgebruik zeker niet goedkeur / promoot, maar we zijn tegenwoordig wel heel bekrompen met dit soort zaken.

Er zijn echt zat mensen die prima weten waar hun limiet ligt en wat voor hunzelf acceptabel is. Dat maakt iemand echt niet direct een verslaafde.
Ik geloof het niet helemaal. Maar ik herken mezelf wel in jou, en ik realiseer me dat het denigrerend klinkt. Ik vond mijn moeder ook geen alcoholist.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven