Wanneer ben je een alcoholist? Man drinkt iedere dag..
woensdag 11 mei 2022 om 22:23
Mijn man was vroeger een gezelligheidsdrinker. Hij kon best wat alcohol hebben en dronk tijdens feesten tot hij aangeschoten was. Echt dronken heb ik hem maar 2/3 keer gezien. in zijn eentje drinken deed hij zelden, soms wanneer hij een stressvolle dag had gehad dronk hij weleens twee glazen whisky of een aantal glazen wijn.
De afgelopen maanden valt mij op dat hij steeds meer drinkt. Vroeger was hij dus een gezelligheidsdrinker maar de laatste tijd drinkt hij steeds vaker thuis in zijn eentje. Het is niet dat hij een hele fles achterover slaat maar ik kan wel zeggen dat hij dagelijks minsten 3 glazen alcohol drinkt.
Ik vind het niet normaal dat iemand iedere dag drinkt en vind het op een verslaving lijken. Volgens hem overdrijf ik. Wanneer ik doordram zegt hij dat hij best zonder kan maar nog geen twee dagen later begint hij weer met dagelijks drinken ‘omdat het gewoon lekker is’. Hij kan of wil blijkbaar dus niet zonder.
Heeft iemand die dagelijks 3 glaasjes drinkt een probleem of overdrijf ik en moet ik hem met rust laten??
De afgelopen maanden valt mij op dat hij steeds meer drinkt. Vroeger was hij dus een gezelligheidsdrinker maar de laatste tijd drinkt hij steeds vaker thuis in zijn eentje. Het is niet dat hij een hele fles achterover slaat maar ik kan wel zeggen dat hij dagelijks minsten 3 glazen alcohol drinkt.
Ik vind het niet normaal dat iemand iedere dag drinkt en vind het op een verslaving lijken. Volgens hem overdrijf ik. Wanneer ik doordram zegt hij dat hij best zonder kan maar nog geen twee dagen later begint hij weer met dagelijks drinken ‘omdat het gewoon lekker is’. Hij kan of wil blijkbaar dus niet zonder.
Heeft iemand die dagelijks 3 glaasjes drinkt een probleem of overdrijf ik en moet ik hem met rust laten??
donderdag 12 mei 2022 om 09:40
Naar mijn mening is 3 alcoholconsumpties per dag (dus 21! per week) veel schadelijker dan 1 of 2x per week patat eten of 3 glazen frisdrank of een reep chocola per dag.xynix schreef: ↑12-05-2022 07:58Persoonlijk zou ik drie glazen per dag wel op het randje vinden, maar ik zou er geen ruzie over maken.
Ongeveer net zo als elke dag veel suiker eten (koek en frisdrank), of elke week patat eten: je weet dat het ongezond is, het is fijner als je geliefden het niet doen, maar het blijft hun eigen keuze.
Ik ken een paar alcoholisten en die drinken echt meer en het heeft ook meer invloed op hun dagelijks leven.
Ik denk dat de schadelijkheid van langdurig matig alcoholgebruik erg wordt onderschat.
donderdag 12 mei 2022 om 09:43
En het beïnvloed je karakter ook, en niet perse negatief. Zonder alcohol (verslaving) kan iemand minder leuk blijken. Gek om te zeggen.. maar ik heb dat opgemerkt.
donderdag 12 mei 2022 om 09:45
Dus je noemt me naïef?
Geloof me, ik heb genoeg ervaring met verslaafden om me heen en ik heb van dichtbij de gevolgen gezien. (zelfmoorden / relaties kapot / banen verloren).
Mijn vader is volgens de norm alcoholist, maar niet voor mij en zijn omgeving.
Nederland word met de dag meer bekrompen, dat zie je wel aan de reacties hier. Sommige zeggen zelfs dat ze "moet rennen". Doe even normaal joh.
Als je het zo bekijkt is dan bekant een complete beroepsgroep alcoholist (horeca).
donderdag 12 mei 2022 om 09:47
Zelf ben ik jaren lang een zware drinker geweest, of zoals ze nu zouden zeggen, een goed functionerend alcoholist. Ik ben niet gestopt vanwege partner en gedram zou het tegenover gestelde effect gehad hebben. Natuurlijk deelde hij zijn zorgen, maar pas toen ik er zelf klaar mee was lukte het zonder.
Dus zolang je geen ‘last’ hebt van zijn drinken (kwade dronk, dronken gedrag, weekend in zijn nest liggen vanwege kater) is het zijn leven(r) en zijn keuze. Is het gezond? Nee, uiteraard niet. Maar hoeveel mensen op dit forum hebben een te hoog BMI? Dat is ook niet gezond. En volgens dit forum moet je dat ook accepteren.
Je zou hem misschien subtiel op de sober app kunnen wijzen. Aan deze app zit een soort forum gekoppeld waarop mensen hun ervaring delen. Voor mij was het schokkend om te lezen hoeveel mensen met hetzelfde tobben en hoe verslavend en schadelijk alcohol eigenlijk is. Deze app heeft me echt geholpen om te stoppen.
Dus zolang je geen ‘last’ hebt van zijn drinken (kwade dronk, dronken gedrag, weekend in zijn nest liggen vanwege kater) is het zijn leven(r) en zijn keuze. Is het gezond? Nee, uiteraard niet. Maar hoeveel mensen op dit forum hebben een te hoog BMI? Dat is ook niet gezond. En volgens dit forum moet je dat ook accepteren.
Je zou hem misschien subtiel op de sober app kunnen wijzen. Aan deze app zit een soort forum gekoppeld waarop mensen hun ervaring delen. Voor mij was het schokkend om te lezen hoeveel mensen met hetzelfde tobben en hoe verslavend en schadelijk alcohol eigenlijk is. Deze app heeft me echt geholpen om te stoppen.
donderdag 12 mei 2022 om 09:50
Ik snap wel wat je zegt hoor!Adam_020 schreef: ↑12-05-2022 09:29Nou dat valt dus reuze mee. Toevallig heeft hij laatst een behoorlijke periode in het ziekenhuis gelegen (had niks met zijn alcoholconsumptie te maken) en toen heb ik hem dit ook gevraagd, want wij verwachtte dat inderdaad ook.
Maar hij gaf aan dat dit echt reuze mee viel. Tuurlijk, het liefst had hij zijn drankje gehad voor het slapen gaan, maar ontwenningsverschijnselen waren zeker niet aan de orde.
Ik wil benadrukken dat ik overmatig alcoholgebruik zeker niet goedkeur / promoot, maar we zijn tegenwoordig wel heel bekrompen met dit soort zaken.
Er zijn echt zat mensen die prima weten waar hun limiet ligt en wat voor hunzelf acceptabel is. Dat maakt iemand echt niet direct een verslaafde.
Volgens mij was er begin van dit jaar ook een reeks afleveringen op net5 over overmatig drankgebruik. Gingen een aantal bekende Nederlanders met de billen bloot aangaande hun drankgebruik en hoe ze hun leven gingen beteren.
Was er o.a een Isa Hoes te zien die het maar zwaar afkicken vond zonder die 4 wijntjes per week. En weer een andere bekende Jet vond het ook maar heftig om tijdens een doordeweekse diner als enige rood, spa rood te bestellen. Want ja dat ene glas was wel killing hoor! Poeh, ze had het er zowaar héél zwaar mee.
Ik heb geen verdere afleveringen meer gekeken. De bekrompenheid idd.
donderdag 12 mei 2022 om 09:51
Ja, dat is helaas wel eens zo. Ik ken iemand die eens gezegd heeft: "ik vond mijn moeder véél leuker toen ze nog dronk!"
donderdag 12 mei 2022 om 09:54
Ik vind dit naïef, ja.
Moeilijk voor te stellen dat je vader zijn hele leven lang drinkt omdat hij het gewoon wel lekker vindt, geen moeite heeft ermee te stoppen en fysiek geen verslaving zou hebben.
En dat meerdere drankjes, elke avond.
donderdag 12 mei 2022 om 09:57
Ja, miepen over de kleine hoeveelheden in dat programma is bekrompen.Pindakaasjes schreef: ↑12-05-2022 09:50Ik snap wel wat je zegt hoor!
Volgens mij was er begin van dit jaar ook een reeks afleveringen op net5 over overmatig drankgebruik. Gingen een aantal bekende Nederlanders met de billen bloot aangaande hun drankgebruik en hoe ze hun leven gingen beteren.
Was er o.a een Isa Hoes te zien die het maar zwaar afkicken vond zonder die 4 wijntjes per week. En weer een andere bekende Jet vond het ook maar heftig om tijdens een doordeweekse diner als enige rood, spa rood te bestellen. Want ja dat ene glas was wel killing hoor! Poeh, ze had het er zowaar héél zwaar mee.
Ik heb geen verdere afleveringen meer gekeken. De bekrompenheid idd.
Maar in dit topic gaat het over heel wat meer.
3 glazen per dag levert echt meer gevaar op voor schade niet alleen aan de lever, maar ook aan slokdarm, hersenfuncties, nieren, aderen (vooral in combinatie met bloedverdunners).
Ik schrik er oprecht erg van dat matig dagelijks alcoholgebruik in dit topic normaal gevonden wordt.
donderdag 12 mei 2022 om 10:02
Volgens de norm is mijn vrouw ook zwangerAdam_020 schreef: ↑12-05-2022 09:45Dus je noemt me naïef?
Geloof me, ik heb genoeg ervaring met verslaafden om me heen en ik heb van dichtbij de gevolgen gezien. (zelfmoorden / relaties kapot / banen verloren).
Nederland word met de dag meer bekrompen, dat zie je wel aan de reacties hier. Sommige zeggen zelfs dat ze "moet rennen". Doe even normaal joh.
Als je het zo bekijkt is dan bekant een complete beroepsgroep alcoholist (horeca).
Maar volgens mij niet
donderdag 12 mei 2022 om 10:04
Elke hoeveelheid alcohol is slecht. Anders zouden we het makkelijker verteren. Maar het is ingeburgerd.....amarna schreef: ↑12-05-2022 09:57Ja, miepen over de kleine hoeveelheden in dat programma is bekrompen.
3 glazen per dag levert echt meer gevaar op voor schade niet alleen aan de lever, maar ook aan slokdarm, hersenfuncties, nieren, aderen (vooral in combinatie met bloedverdunners).
Ik schrik er oprecht erg van dat matig dagelijks alcoholgebruik in dit topic normaal gevonden wordt.
donderdag 12 mei 2022 om 10:06
Een te hoog BMI vergelijken met alcoholgebruik is appels met peren vergelijken.zonnetjeinhuis79 schreef: ↑12-05-2022 09:47Zelf ben ik jaren lang een zware drinker geweest, of zoals ze nu zouden zeggen, een goed functionerend alcoholist. Ik ben niet gestopt vanwege partner en gedram zou het tegenover gestelde effect gehad hebben. Natuurlijk deelde hij zijn zorgen, maar pas toen ik er zelf klaar mee was lukte het zonder.
donderdag 12 mei 2022 om 10:07
Alcoholisme is misschien wel de meest voorkomende ziekte in Nederland. Dus ja, er zijn hele groepen alcoholist. Niet omdat we bekrompen zijn, maar juist omdat we het zo normaal vinden om bij iedere gelegenheid "gezellig" alcohol te drinken.Adam_020 schreef: ↑12-05-2022 09:45Dus je noemt me naïef?
donderdag 12 mei 2022 om 10:14
Vergelijkingen maken is ook zinloos. Het is over en weer wijzen en niemand heeft er wat aan. Al snap ik het soms wel.
Ik ken bijvoorbeeld iemand die gerust 5 petit fours in 10 minuten tijd als 'tussendoortje' wegwerkt. Ze is minstens 30 kilo te zwaar en haar enkels en knieën beginnen het al te begeven. Ik hoef door zo iemand niet gewezen te worden op de gevaren van alcohol. Sorry, maar laat een ieder dan zichzelf bekritiseren. Niet een ander.
Al doe ik het zelf nu ook. Dat bedoel ik met over en weer wijzen.
donderdag 12 mei 2022 om 10:21
Adam_020 schreef: ↑12-05-2022 09:45Dus je noemt me naïef?
Eens. Mijn vader was zoals de jouwe en niemand zag hem als alcoholist.
donderdag 12 mei 2022 om 10:25
Ook is het matig gebruik van man van TO alarmerend omdat het zo snel is gegaan. Hoe staat hij er over een paar maanden weer voor?amarna schreef: ↑12-05-2022 09:57Ja, miepen over de kleine hoeveelheden in dat programma is bekrompen.
Daarnaast geloof ik die ‘maar 3 glaasjes’ nooit zo goed. Het blijken dan vaak toch 3 flesjes, vollere glazen te zijn. Of dat ‘wijntje bij de lunch’ wordt niet meegeteld. Dat man van TO ‘alcohol goed kan verdragen en niet dronken wordt’ is natuurlijk ook al een teken dat er voorheen misschien niet dagelijks, maar wel overmatig gedronken werd.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser
donderdag 12 mei 2022 om 10:27
Want? Het lijstje gezondheidsrisico’s bij zwaar overgewicht is ook lang. Net als bij dagelijks alcoholgebruik.
Het lastige is om als maatschappij niet te veel te vertrutten, maar wel proberen de schade door ongezond leven te minimaliseren.
Wanneer is het een bewuste keuze en wanneer niet.. suiker, nicotine en alcohol zijn zwaar verslavend en alledrie niet al te best voor een mens. Wanneer zeg je als partner tot hier en niet verder.,
Zou mijn partner echt overgewicht krijgen door ongezond leven, tja dan zou ik hem echt niet meer aantrekkelijk vinden. Zit hij stinkend van de cigaretten naast me, dan hoef ik ook niet meer. Heb ik concreet last van zijn drankgebruik, tja dikke doei..
Maar ik zou hem niet kunnen dwingen te veranderen en hij mij ook niet.
donderdag 12 mei 2022 om 10:29
Hebben mijn kinderen ook wel eens gezegd; mama neem eens een wijntje, dan ben je zo grappigPindakaasjes schreef: ↑12-05-2022 09:51Ja, dat is helaas wel eens zo. Ik ken iemand die eens gezegd heeft: "ik vond mijn moeder véél leuker toen ze nog dronk!"

Gelukkig hebben we ook lol wanneer ik nuchter ben hoor
donderdag 12 mei 2022 om 10:48
Ik ken geen enkele volwassen man die dronken wordt van drie glazen bier. En voor zover ik weet drinkt geen van hen overmatig.Chienandalou schreef: ↑12-05-2022 10:25Dat man van TO ‘alcohol goed kan verdragen en niet dronken wordt’ is natuurlijk ook al een teken dat er voorheen misschien niet dagelijks, maar wel overmatig gedronken werd.
Verder: drie glazen per dag gewoon is echt niet gezond. Maar man is volwassen en zelf verantwoordelijk voor zijn eigen gezondheid. Iemand die drie glazen per dag drinkt functioneert waarschijnlijk nog prima en is geen gevaar voor zijn omgeving.
Mijn angst in dit geval zou zijn dat het meer zou worden. Drie glazen per dag zit voor mij eigenlijk al op/over de grens, maar daar lijkt mij als partner nog wel mee te leven. Maar als gewenning optreedt, krijgt man waarschijnlijk behoefte aan meer. En dan zou hij voor mij echt over de grens gaan.
Je kunt hem niets verbieden, maar wel je zorgen met hem bespreken. Dat zou ik zeker doen.
O, en zoals je hier leest, wordt de term alcoholist nogal subjectief gebruikt. Dus de vraag of man alcoholist is, is niet te beantwoorden en ook niet zo relevant. Waar het om gaat is, of jij kunt leven met zijn gedrag.
donderdag 12 mei 2022 om 10:55
Dit topic is een mooi voorbeeld hoezeer alcohol sociaal geaccepteerd is in onze maatschappij.
Als je drie eenheden per dag drinkt ben je wel een alcoholist ja. Als je elke dag drinkt/gebruikt ben je gewoon verslaafd hoor.
Je zou maar drie 'pretsigaretten' per dag roken
vergelijk de reacties hier eens met de reacties op dat topic.
Als je drie eenheden per dag drinkt ben je wel een alcoholist ja. Als je elke dag drinkt/gebruikt ben je gewoon verslaafd hoor.
Je zou maar drie 'pretsigaretten' per dag roken

donderdag 12 mei 2022 om 11:03
Dat stuk wat je quote ging dan ook niet over de 3 drankjes, maar over wat TO in de OP zelf schrijft over het drinken op feestjes.MollyMalone schreef: ↑12-05-2022 10:48Ik ken geen enkele volwassen man die dronken wordt van drie glazen bier. En voor zover ik weet drinkt geen van hen overmatig.
Verder: drie glazen per dag gewoon is echt niet gezond. Maar man is volwassen en zelf verantwoordelijk voor zijn eigen gezondheid. Iemand die drie glazen per dag drinkt functioneert waarschijnlijk nog prima en is geen gevaar voor zijn omgeving.
Mijn angst in dit geval zou zijn dat het meer zou worden. Drie glazen per dag zit voor mij eigenlijk al op/over de grens, maar daar lijkt mij als partner nog wel mee te leven. Maar als gewenning optreedt, krijgt man waarschijnlijk behoefte aan meer. En dan zou hij voor mij echt over de grens gaan.
Je kunt hem niets verbieden, maar wel je zorgen met hem bespreken. Dat zou ik zeker doen.
O, en zoals je hier leest, wordt de term alcoholist nogal subjectief gebruikt. Dus de vraag of man alcoholist is, is niet te beantwoorden en ook niet zo relevant. Waar het om gaat is, of jij kunt leven met zijn gedrag.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Be a debaser
donderdag 12 mei 2022 om 11:03
Vreselijk bekrompen ja

To heeft er wel problemen mee lijkt me dat een partner daar wel rekening mee mag houden en een paar dagen per week alcoholvrij gaat .

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in