Wanneer ergernissen accepteren en wanneer uitspreken?

13-04-2021 13:07 114 berichten
Hoi, ik woon samen en er zijn af en toe wat ergernissen. Ze zijn klein, maar als ik ze uitspreek wordt het vaak een heel ding.
Hierdoor probeer ik steeds meer dingen te accepteren, maar ik merk dat ik me aan die dingen blijf ergeren dan. Hij doet het niet met opzet, maar is gewoon een beetje vergeetachtig. Het gaat om dingen zoals het huis niet goed afsluiten, verwarming aan laten staan, of ramen open en verwarming aan wat ik een beetje zonde vind.
Maar het valt altijd zo slecht als ik iets van die dingen zeg, waardoor ik daar terughoudender in ben geworden. Ik dacht eerst; ik let er wel extra op, maar het komt wel vaak voor dat ik al weg ben en hij gaat als laatste weg en dan staat de verwarming de hele dag aan en is er nog een raam open of de deur niet op slot. Ik ben een beetje bang voor inbraak en een hoge energierekening.
Ook als ik probeer te vragen naar oplossingen wordt dit een heel ding. Ik snap dit wel, is ook niet leuk om kritiek te ontvangen, wat zou hiervoor een oplossing kunnen zijn? Moet ik dit gewoon accepteren? Of hoe kan ik die dingen brengen zonder dat het een heel ding wordt? Want ik merk dat als ik het niet zeg en probeer af te laten glijden dat het voor mij dan een groter ding wordt.
wat zou hiervoor een oplossing kunnen zijn? Moet ik dit gewoon accepteren? Of hoe kan ik die dingen brengen zonder dat het een heel ding wordt? Want ik merk dat als ik het niet zeg en probeer af te laten glijden dat het voor mij dan een groter ding wordt.


Een betere partner zoeken?
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 13-04-2021 13:12
1.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik zou me focussen op de dingen die erg zijn (deur niet afgesloten) maar de dingen die ‘jammer’ zijn (verwarming brandt voor niks) die zou ik laten gaan. Hooguit bij een jaarafrekening een keer verzuchten dat de gasrekening zo ontzettend hoog is. Hoe zou dat toch komen....
Je wilt tenslotte je relatie ook leuk houden, en hoe erg is het nou helemaal dat de verwarming een keer teveel brandt? Jij zou hem ook alvast uit kunnen zetten.


(En pak stiekem de checklist ADD er eens bij, ik herken dit gedrag heel erg....😅)
Ik ben zo iemand die het huis niet goed afsluit en ik kan uit mijn persoonlijke ervaring vertellen: Leg je erbij neer.
Verwarming kun je simpel oplossen door een thermostaat die je met een app kan bedienen en programmeren. Afsluiten woning ook.

Het lijkt erop alsof hij het gewoon vergeet. Sommige mensen hebben dat, dus daar steeds een punt van maken werkt dan niet.

Je kan dan beter samen zoeken naar oplossingen, zoals hierboven genoemd, of een routine waarmee het hem wel lukt.
Het lijkt me niet gezond om in een relatie telkens maar je mond te houden of heel erg op je woorden te letten omdat het anders "een heel ding" wordt. Het gedrag van jouw partner en jouw reactie leiden ertoe dat jullie relatie alleen maar ongelijkwaardiger wordt. Dat moet je niet willen.
Dus toch het gesprek aangaan en als hij op zoiets eenvoudigs als het verzoek de verwarming uit te zettenheel heftig reageert, dan dat gedrag ook bespreken.
Wat bedoel je met "het valt slecht"? Hoe reageert hij dan?
Alle reacties Link kopieren
Dus de keuze is óf het is voor hem een ding, óf het is voor jou een ding.

Maar dit zijn zaken die je op kunt lossen door een veiligheidsslot te nemen, die hoef je niet dicht te draaien.
En je kunt de meeste moderne thermostaten gewoon programmeren, dan kun je dus de temperatuur afhankelijk van de weekplanning instellen.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Dwaler schreef:
13-04-2021 13:15
Het lijkt me niet gezond om in een relatie telkens maar je mond te houden of heel erg op je woorden te letten omdat het anders "een heel ding" wordt. Het gedrag van jouw partner en jouw reactie leiden ertoe dat jullie relatie alleen maar ongelijkwaardiger wordt. Dat moet je niet willen.
Dus toch het gesprek aangaan en als hij op zoiets eenvoudigs als het verzoek de verwarming uit te zettenheel heftig reageert, dan dat gedrag ook bespreken.
Precies....


Maar blijkbaar lezen veel mensen hier daar gewoon overheen.

Natuurlijk moet je dat niet accepteren.
Alle reacties Link kopieren
Dwaler schreef:
13-04-2021 13:15
Het lijkt me niet gezond om in een relatie telkens maar je mond te houden of heel erg op je woorden te letten omdat het anders "een heel ding" wordt. Het gedrag van jouw partner en jouw reactie leiden ertoe dat jullie relatie alleen maar ongelijkwaardiger wordt. Dat moet je niet willen.
Dus toch het gesprek aangaan en als hij op zoiets eenvoudigs als het verzoek de verwarming uit te zettenheel heftig reageert, dan dat gedrag ook bespreken.
Het lijkt me ook niet gezond om als een soort moeder je partner de hele tijd te wijzen op kleine verbeterpunten.

TO, wijst je partner jou wel op dit soort kleine dingen?
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Kroonprinses schreef:
13-04-2021 13:16
Wat bedoel je met "het valt slecht"? Hoe reageert hij dan?
Ik kwets hem er erg mee. Hij voelt zich dan niet goed genoeg. Soms wil het dan zelfs uitmaken en een ander huis zoeken. Meestal hebben we er dan een gesprek over en komt het dan wel weer goed.

Ik vind het wel een lastig ding hoor, want voor mij is het belangrijk om dingen die me dwars zitten uit te spreken. Maar ik vraag ik me ook af of ik niet veel te kritisch ben af en toe. Er moet natuurlijk ook een beetje lekker geleefd kunnen worden en hij doet het niet met opzet. Ik denk ook dat het misschien de corona is, en het vele thuiszitten dat dit soort dingen nu meer naar boven komt omdat je zo op elkaars lip zit.
anoniem_6476fd5666238 wijzigde dit bericht op 13-04-2021 13:25
0.46% gewijzigd
Luci_Mster2 schreef:
13-04-2021 13:20
Precies....


Maar blijkbaar lezen veel mensen hier daar gewoon overheen.

Natuurlijk moet je dat niet accepteren.

Eens.
We hebben pas een heel topic gehad waaruit ook duidelijk bleek dat ongelijke taakverdelingen binnen relaties er wel vaak in kunnen sluipen, vaak met de vrouw die aan het kortste eind trekt.
De verwarming uitzetten en het huis afsluiten zijn normale dingen en als daar al niet normaal over te praten valt vind ik dat een rode vlag.
Voor deze 2 concrete voorbeelden zou ik oplossingen zoeken. Zeker wat betreft de verwarming zijn die oplossingen er genoeg.
De deur niet afsluiten lijkt mij wel vervelender.

Hoe vaak zeg je er iets van en op welke toon? Als je het eerst drie keer slikt en wanneer je er dan iets van zegt behoorlijk uitvalt kun je beter die eerste 3 keer niet slikken en het op een rustige toon aangeven.

En verder is het handig om hem zelf de consequenties te laten dragen. Vergeet hij een tandartsafspraak dan mag hij zelf die kosten betalen en zelf bellen om een nieuwe afspraak te maken. Vergeet hij om iets mee te nemen uit de winkel dan mag hij er zelf weer naar toe. Vergeet hij om zijn ondergoed in de wasmand te gooien dan moet hij iets regelen op het moment dat er geen schone onderbroeken meer zijn.
Sproetje86 schreef:
13-04-2021 13:24
Ik kwets hem er erg mee. Hij voelt zich dan niet goed genoeg. Soms wil het dan zelfs uitmaken en een ander huis zoeken. Meestal hebben we er dan een gesprek over en komt het dan wel weer goed.

Ik vind het wel een lastig ding hoor, want voor mij is het belangrijk om dingen die me dwars zitten uit te spreken. Maar ik vraag ik me ook af of ik niet veel te kritisch ben af en toe. Er moet natuurlijk ook een beetje geleefd kunnen worden en hij doet het niet met opzet. Ik denk ook dat het misschien de corona is, en het vele thuiszitten dat dit soort dingen nu meer naar boven komt omdat je zo op elkaars lip zit.


Oeh dat vind ik wel een heel heftige reactie op de mededeling dat het raam nog open stond en de verwarming aan.
Al doet hij het niet express, dan nog mag je er gewoon wat van zeggen. Mijn man vond dat ook heel lastig maar ik vind het wel bij volwassen zijn horen. Hij mag mij ook altijd gewoon aanspreken. Ik vergeet vaak de schuur. Ik sta dan met boodschappen te klooien en daarna alles snel in de koelkast. Dat is irritant want er staan wel dure spullen in. Nu heb ik mijzelf met zijn hulp aangeleerd in elk geval de poort dicht te draaien voor ik tassen uitpak en hij checkt bij het naar bed gaan gewoon nu altijd de schuur. Juist doordat hij dit zag kon hij ook makkelijker tegen “kritiek”. Gewoon erover praten en niet ingaan op lange tenen reacties maar constructief een plan bedenken.
Marana schreef:
13-04-2021 13:24
Voor deze 2 concrete voorbeelden zou ik oplossingen zoeken. Zeker wat betreft de verwarming zijn die oplossingen er genoeg.
De deur niet afsluiten lijkt mij wel vervelender.

Hoe vaak zeg je er iets van en op welke toon? Als je het eerst drie keer slikt en wanneer je er dan iets van zegt behoorlijk uitvalt kun je beter die eerste 3 keer niet slikken en het op een rustige toon aangeven.

En verder is het handig om hem zelf de consequenties te laten dragen. Vergeet hij een tandartsafspraak dan mag hij zelf die kosten betalen en zelf bellen om een nieuwe afspraak te maken. Vergeet hij om iets mee te nemen uit de winkel dan mag hij er zelf weer naar toe. Vergeet hij om zijn ondergoed in de wasmand te gooien dan moet hij iets regelen op het moment dat er geen schone onderbroeken meer zijn.
Ik weet niet hoe vaak ik kritiek uit, maar probeer het echt zo min mogelijk te doen. Ik denk dat het eens in de paar maanden/ half jaar is is dat ik iets kritisch zeg. En als ik het doe probeer ik het zo zachtaardig en lief mogelijk te doen. Ik heb ook wel eens letterlijk aan hem gevraagd; hoe kan ik dingen zeggen die me dwars zitten zonder jou ermee te kwetsen? Maar daar heeft hij dan geen antwoord op.
Ga weer lekker op jezelf wonen dan ga je zelf over je energie rekening en of de ramen en deuren goed dicht zitten.
Het werkt 2 kanten op bij ons. Ik accepteer de kritiek als ik het huis niet goed heb afgesloten. Mijn vriend accepteert dat hij eens in de zoveel tijd ontdekt dat het huis niet goed is afgesloten.
DontYouHatePants schreef:
13-04-2021 13:24
Eens.
We hebben pas een heel topic gehad waaruit ook duidelijk bleek dat ongelijke taakverdelingen binnen relaties er wel vaak in kunnen sluipen, vaak met de vrouw die aan het kortste eind trekt.
De verwarming uitzetten en het huis afsluiten zijn normale dingen en als daar al niet normaal over te praten valt vind ik dat een rode vlag.
Een ander huis zoeken ... wat een drama queen.
Alle reacties Link kopieren
Leuk zo'n vent die gelijk gaat dreigen met uitmaken. Zoek samen oplossingen. Zoals bijv. Een slimme thermostaat en een briefje aan de binnenkant van de voordeur.
En verder moet je gewoon over alles samen kunnen praten.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik zou er ook niet blij van worden als je steeds weer begint over de verwarming of het raam. Ik ben chaotisch, ik doe mijn best maar sommige dingen lukken gewoon niet. Leer er met leven er zijn belangrijkere dingen
lolapaloeza schreef:
13-04-2021 13:22
Het lijkt me ook niet gezond om als een soort moeder je partner de hele tijd te wijzen op kleine verbeterpunten.

TO, wijst je partner jou wel op dit soort kleine dingen?
Nee, hij wijst me uit zichzelf nooit op dingen. Hij vindt dat heel moeilijk om te doen. Ik weet ook wel waar het vandaan komt, hij is zo kritisch opgevoed dat dit soort dingen voor hem heel lastig zijn. Hij zegt enkel waar hij mee zit als we een gesprek hebben dat ik iets heb gezegd en het dus een beetje een ding wordt. Dan komt een hele waslijst van dingen. Elke keer vraag ik aan hem, joh zeg dat gewoon dan kan ik er wat mee, anders heb ik het niet door. Langzaam leert hij het wel, maar dit zit gewoon een beetje in zijn karakter, en ik vind dat best lastig om mee om te gaan soms. Verder is hij geweldig, dus uitmaken gaan we niet doen. Ik zoek naar oplossingen.
lisbeth schreef:
13-04-2021 13:36
Ik zou er ook niet blij van worden als je steeds weer begint over de verwarming of het raam. Ik ben chaotisch, ik doe mijn best maar sommige dingen lukken gewoon niet. Leer er met leven er zijn belangrijkere dingen
Ik vind een afgesloten huis wel heel belangrijk.
Alle reacties Link kopieren
Sproetje86 schreef:
13-04-2021 13:24
Ik kwets hem er erg mee. Hij voelt zich dan niet goed genoeg. Soms wil het dan zelfs uitmaken en een ander huis zoeken. Meestal hebben we er dan een gesprek over en komt het dan wel weer goed.

Ik vind het wel een lastig ding hoor, want voor mij is het belangrijk om dingen die me dwars zitten uit te spreken. Maar ik vraag ik me ook af of ik niet veel te kritisch ben af en toe. Er moet natuurlijk ook een beetje lekker geleefd kunnen worden en hij doet het niet met opzet. Ik denk ook dat het misschien de corona is, en het vele thuiszitten dat dit soort dingen nu meer naar boven komt omdat je zo op elkaars lip zit.
Serieus? Hij is van een opmerking over zoiets normaals als de deur afsluiten of de verwarming uit doen als je er niet bent, al van de leg???
Ten eerste TO, dit zijn basishandelingen die hij gewoon moet kunnen doen. Zelfs een kleuter kan dit. En zit het niet in je systeem dan zijn er genoeg manier VOOR HEM om of dit wel in je systeem te krijgen of op de vangen middels een anders slot/thermostaat ed.

Ten tweede, gekwetst zijn over zo'n simpele opmerking, is ook best bijzonder. Hij doet net of het niet doen van de handeling een onderdeel is van wie hij is. En doordat jij hem er op aanspreekt, doe je net of er iets mis is met zijn karakter/vaardigheden/fysieke gesteldheid. Terwijl het niet persoonlijk is, zoiets zeg je ook tegen een collega of buren.

Ten derde, hij dreigt met het uitmaken van de relatie. Hij manipuleert je. Hij wil dat jij heb volledig zijn gang laat gaan en vooral niet van hem vraagt om dingen te doen, ook al zijn ze nog zo redelijk. Op deze manier zorgt hij ervoor dat hij zijn goddelijke gang kan gaan en jij zit in de stress en loopt continue op jouw tenen, waarbij je jouw eigen mening en wensen maar aan de kant schuift.

Echt, heb jij zin in een toekomst waarbij je nog 20-30 jaar niets mag uitspreken over hoe jij iets wilt omdat iemand zijn ego anders gekwetst is? Waarbij je altijd op je tenen moet lopen omdat hij anders dreigt weg te gaan? Dus ergo: waar jij en jouw wensen/meningen/verlangen er niet toe doen?

To, ik heb ook een partner gehad, die pas aan ging geven dat dingen niet oké waren als het eens een keer ter sprake kwam. Want ik moest het maar aanvoelen dat er iets was en er naar vragen of gelijk dingen goed doen. Want zelf zeggen paste niet bij zijn karakter, want hij was niet zo direct. Maar dingen die wel gelijk gezegd worden, waren de onbelangrijke dingen. Kruimels op het aanrecht waren natuurlijk veel belangrijker dan of ik bepaalde zaken anders wilde communiceren. Oftewel irritant, maar dat soort onderhuidse gevoelen zorgen wel voor gedoe. Dat is één van de redenen waarom het dus uit is. Ik werd daar erg geirriteerd door.
dianaf wijzigde dit bericht op 13-04-2021 13:44
13.01% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Luci_Mster2 schreef:
13-04-2021 13:37
Ik vind een afgesloten huis wel heel belangrijk.
Ja, ik ook wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven