Wanneer je partner besluit voogd te worden...

16-01-2021 16:56 129 berichten
Alle reacties Link kopieren
...maar dan niet van jouw kind, of samen met jou van een kind waar jullie beide een goede band mee hebben. Stel dat het gaat om een alleenstaande ernstig zieke vriendin en haar puberdochter die jij zelf nauwelijks kent. Zonder jouw weten wordt het proces in gang gezet. Later, als de vriendin inmiddels genezen is, komt het bij jou en je partner ergens tussendoor toevallig ter sprake dat hij de voogd geworden is van een pubermeisje.

Op de vraag waarom hij dat niet met jou heeft overlegd, is zijn antwoord dat hij toch wel haar voogd was geworden, of jij het daar nou mee eens was of niet. Als goede vriend was het zijn plicht te helpen. Overleggen met jou was volgens hem dus niet nodig.

Op dit moment heb ik niets zinnigs te doen, denk ik te veel na, en door al die beperkte sociale contacten lijk ik steeds minder verstand te hebben van normale menselijke reacties. En het sneeuwt.

Dus ik ben benieuwd: wat zou jouw reactie hierop zijn? Zou jij het ook zien als een mooie daad van je partner, omdat hij er alles aan doet om een vriendin in nood te helpen? Of als een respectloze rotstreek, omdat hij een keuze maakt die erg grote gevolgen kan/had kunnen hebben voor jullie toekomst samen, maar die keuze wel volledig buiten jou om maakt?

To begint: ja, ik heb inderdaad zelf in deze situatie gezeten, en voor mij gold het tweede. Ik vond het te idioot voor woorden, voelde me totaal niet gerespecteerd als serieuze partner en het was niet lang daarna voor mij ook over tussen ons (niet alleen vanwege deze reden trouwens, achteraf gezien had ik veel eerder en harder moeten rennen dan Forrest Gump). Maar tegelijk waren/zijn er behoorlijk wat mensen die het eerste vonden. Pure liefdadigheid van een mooi persoon, ik moest niet kwaad zijn maar juist dankbaar zijn dat mijn partner zo lief en belangeloos was.

(Liever niet quoten trouwens, dan kan ik later misschien nog een paar woorden veranderen als ik bang word voor herkenbaarheid :) )

Eikel of engel?

Totaal aantal stemmen: 188

Eikel (53%)
Engel (19%)
Eikelige engel/engelachtige eikel/anders (29%)
Ya no puede caminar
Een voogd wordt niet automatisch de verzorger van een kind als diens ouders zijn overleden. Hij of zij zorgt er louter voor dat alles goed wordt afgewikkeld. De rechter beslist waar het kind gaat wonen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me niet voorstellen dat in een fijne relatie je dit soort dingen niet bespreekt
Zelfs als je vastberaden bent, dan nog leg je het even voor.
Alle reacties Link kopieren
hangt er vanaf of je samen woont of LAT. Al vind ik wel dat je zoiets altijd bespreekt.
Een eikel natuurlijk, want voogd worden doe je in overleg als je in een samenwonende relatie zit. Je zadelt je partner er dan tenslotte ook ongewenst mee op. Als je lat dan is het tot daar aan toe, dan kan het zijn dat de relatie erop knapt, maar dan verandert er verder niets omdat je gewoon je eigen huis hebt.

Misschien is dat ook 'n puntje van aandacht waar mensen het eigenlijk vóór het officieel samen gaan wonen al over moeten hebben met hun partner, of ze zich hebben aangemeld als voogd voor kinderen van hun siblings.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat het inderdaad volledig zijn keuze is, maar als je in een serieuze relatie zit vind ik wel dat je dit soort dingen bespreekt met je vriendin.
Als hij de keuze heeft gemaakt om voogd te worden is dat helemaal prima, ik vind niet dat dat in overleg hoeft met zijn vriendin (wel als vriendin ook voogd zou worden of zorg op zich zou moeten nemen uiteraard, wat al snel het geval is als je samenwoont lijkt me), maar het compleet verzwijgen vind ik een no go, dit soort belangrijke dingen moeten besproken worden, zodat vriendin er in ieder geval vanaf weet.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
16-01-2021 16:57
Een voogd wordt niet automatisch de verzorger van een kind als diens ouders zijn overleden. Hij of zij zorgt er louter voor dat alles goed wordt afgewikkeld. De rechter beslist waar het kind gaat wonen.
Dit dus. Ik zou er geen probleem mee hebben als mijn partner iemand op deze manier helpt in een situatie waarin een kind anders niemand heeft. Het niet besproken hebben zou ik wat bijzonder vinden, maar geen reden voor een breuk. Het is namelijk niet zo dat kind bij jullie komt wonen ofzo. Een voogd zorgt dat die afwikkeling goed gaat en het kind niet bij jeugdzorg of iets in die richting terecht komt. Dus hoe groot is die impact op jullie samenzijn dan?
Alle reacties Link kopieren
Overigens heb ik het idee dat veel mensen denken dat een kind automatisch bij de voogd terecht komt/gaat wonen en dat je de zorg op je moet nemen als voogd. Dat is dus niet zo.
Op zich een mooi gebaar, maar hij had dit kunnen voorleggen en had het zeker niet moeten verzwijgen. Het gaat jou immers ook aan.
Als samenwonende partner lijkt het me niet meer dan normaal dat je dit soort zaken met elkaar bespreekt.
Zou je ook boos zijn als vriend aanbiedt executeur testamentair te worden voor de bejaarde buurvrouw? Komt in feite op hetzelfde neer: zaken regelen na overlijden.
Alle reacties Link kopieren
Woonden jullie samen?
Alle reacties Link kopieren
Een voogd is iets heel anders dan een adoptieouder.

Een beoogd voogd hoeft de voogdij ook niet te accepteren.

De beoogde voogd is niet definitief, op het moment dat het benoemen van een voogd onverhoopt nodig is, bekijkt de rechter of alle partijen dit wel willen of dat iemand anders beter aangewezen kan worden.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Ik zou hier zeker een probleem mee hebben, omdat ik me niet kan voorstellen dat je zoiets verzwijgt wanneer je een serieuze relatie hebt.
Alle reacties Link kopieren
Tiana_76 schreef:
16-01-2021 17:10
Zou je ook boos zijn als vriend aanbiedt executeur testamentair te worden voor de bejaarde buurvrouw? Komt in feite op hetzelfde neer: zaken regelen na overlijden.
Mwoah voor de buurvrouw zal er geen verwachting zijn dat TO gaat verzorgen/opnemen in huis, voor de dochter van 16 is dit een serieuze beslissing die gemaakt moet gaan worden. En ik vermoed dat er een andere voogd aangesteld zou zijn als er ook maar enigszins verwacht wordt dat deze andere persoon voor de 16-jarige zou gaan zorgen/opnemen jn huis
oke, stel dat je moet kiezen: de badkamer poetsen of sporten, welke serie zou je dan kijken?
Alle reacties Link kopieren
Panda1987 schreef:
16-01-2021 17:03
Ik vind dat het inderdaad volledig zijn keuze is, maar als je in een serieuze relatie zit vind ik wel dat je dit soort dingen bespreekt met je vriendin.
Als hij de keuze heeft gemaakt om voogd te worden is dat helemaal prima, ik vind niet dat dat in overleg hoeft met zijn vriendin (wel als vriendin ook voogd zou worden of zorg op zich zou moeten nemen uiteraard, wat al snel het geval is als je samenwoont lijkt me), maar het compleet verzwijgen vind ik een no go, dit soort belangrijke dingen moeten besproken worden, zodat vriendin er in ieder geval vanaf weet.
Exact dit. Vind het mooi dat hij dit doet maar verzwijgen voor zijn vriendin vind ik erg vreemd.
Alle reacties Link kopieren
Je wordt pas voogd als de ouder is overleden. Dus je snapt sowieso niet hoe het werkt. Het lijkt me wel iets dat je overlegd met je partner, zeker als er sprake is van ernstige ziekte bij de ouder, dus de kans dat je inderdaad als voogd moet gaan optreden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook niet blij zijn. Welke reden is er om niet te delen dat je voogd wordt. Los van dit ik vind dat dit inderdaad wél enkelvoudig besloten kan worden. Ik krijg er kriebels van dat dit niet gedeeld wordt maar later uit komt. Het gaat niet over een pak suiker he. Dan heb ik toch wel een bepaalde verwachting hiervan tov partner
oke, stel dat je moet kiezen: de badkamer poetsen of sporten, welke serie zou je dan kijken?
Alle reacties Link kopieren
Misschien staat die man allang niet meer geregistreerd als beoogd voogd omdat de moeder inmiddels iemand anders heeft aangewezen.

Je kunt dit gratis en voor niets regelen bij de rechtbank, zo vaak je wilt.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Tiana_76 schreef:
16-01-2021 17:10
Zou je ook boos zijn als vriend aanbiedt executeur testamentair te worden voor de bejaarde buurvrouw? Komt in feite op hetzelfde neer: zaken regelen na overlijden.
Als je als voogd benoemd wordt voor een 16-jarige neem ik aan dat je ook degene bent die de puber onderdak moet bieden.
Als het alleen gaat om het behartigen van de belangen maakt het verder niet uit. Zou wel duidelijk willen krijgen wat vriend ermee van plan is, of hij hem/haar in huis zou willen halen.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
16-01-2021 16:59
Ik kan me niet voorstellen dat in een fijne relatie je dit soort dingen niet bespreekt
Zelfs als je vastberaden bent, dan nog leg je het even voor.
Met de mededeling erbij dat partner er verder niks over te zeggen heeft? Garantie op langdurig gezeik lijkt me.
redbulletje schreef:
16-01-2021 17:19
Als je als voogd benoemd wordt voor een 16-jarige neem ik aan dat je ook degene bent die de puber onderdak moet bieden.
Dat neem je dan foutief aan, want dat is niet zo. Je bent alleen eerste aanspreekpunt, regelt de financiën en andere zaken. De rechter zoekt samen met iemand van Jeugdzorg naar een passende pleegouder. Dat is bij voorkeur iemand uit de naaste kring, maar dat hoeft niet natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
16-01-2021 17:19
Als je als voogd benoemd wordt voor een 16-jarige neem ik aan dat je ook degene bent die de puber onderdak moet bieden.
Als het alleen gaat om het behartigen van de belangen maakt het verder niet uit. Zou wel duidelijk willen krijgen wat vriend ermee van plan is, of hij hem/haar in huis zou willen halen.
niet per se, een voogd kijkt wat de beste oplossing is voor het kind, maar dat hoeft niet in zijn of haar huis te zijn
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
Namensgebruikersnaam schreef:
16-01-2021 17:16
Mwoah voor de buurvrouw zal er geen verwachting zijn dat TO gaat verzorgen/opnemen in huis, voor de dochter van 16 is dit een serieuze beslissing die gemaakt moet gaan worden. En ik vermoed dat er een andere voogd aangesteld zou zijn als er ook maar enigszins verwacht wordt dat deze andere persoon voor de 16-jarige zou gaan zorgen/opnemen jn huis
Hier is zwager voogd van onze dochter. Maar ik verwacht niet automatisch dat hij (en zijn vrouw inmiddels) de zorg op zich gaan nemen hoor. Ik verwacht dat hij zorgt dat ze op de juiste plek terecht komt (en alles goed wordt afgehandeld). Dat kan ook nog prima mijn broer, schoonouders of schoonzus zijn. Of zelfs mijn beste vriendin. De reden dat we voor hem hebben gekozen, is omdat hij jong is en dus hoogstwaarschijnlijk niet al overleden is voor ons. Bij schoonouders is dat een ander verhaal, omdat die al op leeftijd zijn en best eens overleden kunnen zijn voor dochter oud genoeg is om geen voogd meer nodig te hebben. En hij woont vlakbij, dus voor de eerste opvang gewoon praktisch. Dat was ons criterium, niet of ze dochter in huis nemen.
irregular_choice wijzigde dit bericht op 16-01-2021 17:28
1.45% gewijzigd
Tiana_76 schreef:
16-01-2021 17:22
Dat neem je dan foutief aan, want dat is niet zo. Je bent alleen eerste aanspreekpunt, regelt de financiën en andere zaken. De rechter zoekt samen met iemand van Jeugdzorg naar een passende pleegouder. Dat is bij voorkeur iemand uit de naaste kring, maar dat hoeft niet natuurlijk.
Maar er ligt wel emotionele druk op zo iemand als ie als eerste belangenbehartiger voor iemands kind aangesteld is.
Alle reacties Link kopieren
Namensgebruikersnaam schreef:
16-01-2021 17:18
Ik zou ook niet blij zijn. Welke reden is er om niet te delen dat je voogd wordt. Los van dit ik vind dat dit inderdaad wél enkelvoudig besloten kan worden. Ik krijg er kriebels van dat dit niet gedeeld wordt maar later uit komt. Het gaat niet over een pak suiker he. Dan heb ik toch wel een bepaalde verwachting hiervan tov partner
Je hebt zelfs geen toestemming van de beoogd voogd zelf nodig. Je kunt wie je wilt opnemen in je testament. (Al is het natuurlijk altijd beter om het van te voren te overleggen). Ik ben ook beoogd voogd voor iemand, samen met iemand anders die in een heel ander deel van het land woont. De ouders vertrouwen erop dat indien nodig wij samen een goede keuze maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven