Was mijn kerst een vreetfestijn?

13-12-2018 14:41 208 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi! Vanwege herkenbaarheid heb ik een aparte nick aangemaakt. Het gaat om het volgende:

Vorig jaar was mijn mooiste kerst tot toe. Ik was vrij vroeg het huis uit en heb geen contact met mijn zus. Daar mijn zus op reis was, heb ik kerst voor het eerst sinds jaren weer bij mijn ouders kunnen vieren. Zus is dit jaar niet op reis. Mijn ouders komen in de week voor kerst hier eten. Niet zo mooi als vorig jaar, maar het beste wat erin zit.

Vanwege bovenstaande ben ik altijd wat gevoelig met kerst. Het is belangrijk voor mij, omdat ik het niet altijd met mijn ouders kon vieren en ook nu weer niet met kerst. Des te leuker dat je dan een schoonfamilie hebt- zou je denken -, zo ook vorig jaar. De andere kerstdag was de schoonfamilie(voor wie aanwezig kon zijn) bij ons. Ik en mijn partner zijn de hele dag druk geweest met de voorbereidingen. Ik had voor 20 personen 2 rechauds met zelfgemaakt eten. Ieder kon pakken wat en hoeveel hij wou. Dit vind ik zelf belangrijk, omdat partner en ik moeilijke eters zijn en mijn partner van 2 meter nu eenmaal meer eet dan ik. Het was volgens hij hartstikke leuk. Ook veel complimenten gehad.

Dat brengt ons naar 2018. Zijn zus had eerder al aangegeven(ze zijn met 8 thuis) dat zij dit jaar kerst wilde organiseren. Zus heeft met twee andere zussen overleg gehad geeft ze eerder aan in de app. Zij wil het hoofgerecht maken en de overige aanwezigen(4 stellen) zullen 2 voor- en 2 nagerechten maken. Ik attendeer haar op het opwarmen. Maar dat zou geen probleem zijn, want ze wil alle borden zélf opmaken. Vanuit het feit dat wij moeilijke eters zijn, partner veel eet(en nog wel meer binnen de fam) opper ik of het geen idee is om zelf op tafel op te kunnen scheppen.

Nu komt het - sorry voor de lange intro - : Kerst is geen vreetpartij. De 2 zussen waar ze dit mee besproken heeft, vallen haar binnen één minuut bij. Dit kwetste me. Alsof ze wilden zeggen dat mijn kerst een vreetfestijn was, maar ze zeiden het niet. Uit ervaring weet ik dat navraag alleen een glasharde ontkenning op zal leveren. Echter is het voor mij al verpest, want mijn kerst was blijkbaar niet goed blijkt dan een jaar later en ik kan ook nog niet zelf opscheppen.

Ik heb me verder niet meer gemengd in de discussie en aangegeven dat ik alleen maar meedacht. Toch blijft het pijn doen en kan ik het niet loslaten. Te meer, omdat kerst zo belangrijk voor mij is en ik met mijn eigen familie al op eieren zal lopen. Er zitten alleen vrouwen in de app en het is allemaal familie(1 iemand aangetrouwd, maar die houdt zich begrijpelijk afzijdig). Partner luistert, maar kan er ook niet zoveel mee.

Vragen:
- lees ik iets tussen de lijntjes over mijn kerst(al dan niet vreetfestijn) of ben ik gewoon overgevoelig?
- Tips voor mij om dit los te laten?
- Hoe kan ik zorgen dat ik toch geen onverwachtse dingen op mijn bord krijg zonder hen voor het hoofd te stoten? (ik plan al wel een boterham te eten van tevoren - hoe triest ook-)


Ik hoop op opbouwende antwoorden. Alvast hartelijk dank! :)

ps. Zoals sommigen al tussen de regels door gelezen hebben, heb ik(en partner) niet echt het gevoel erbij te horen. Wij wonen als 1 vd 2 in een ander dorp, waarvan de ander tbv studie en wij gaan niet naar de kerk in tegestelling tot de rest van de hele familie.
Lange tenen intrekken.

Langs de Mac als je niet vol zit achteraf.
Je reageert inderdaad overgevoelig. Vorig jaar deed jij het zoals jij het leuk vindt, zij willen het dit jaar doen zoals zij het leuk vinden.
Ik neem aan dat ze weten dat jullie moeilijke eters zijn en er vast rekening mee zullen houden? En anders ga je langs de Mac op de terugweg, niet te moeilijk over doen.
Zij vinden het leuker de borden te serveren, jij laat iedereen liever zelf opscheppen. Ieder zijn ding.
Ik denk niet dat ze het bij jou een vreetfestijn vonden, maar meer dat zij het nu op hun eigen manier wilde doen. En doordat jij iets anders voorstelde, ze daarin zich wat gecorrigeerd voelde, en daardoor zo reageerde.
Je zegt dat vorrig jaar jouw mooiste kerst was, dat is toch het belangrijkste
en al was het een vreetfestijn,lekker toch.
Waarom trek je je het zo aan wat je zussen zeggen, hun doen het toch ook op hun manier.
Alle reacties Link kopieren
Prijs jezelf met je leven. Als je je hierin druk moet maken...

Ja, je overdrijft vreselijk. Als je het zelf wil bepalen bestel je lekker zelf een eet je op de bank.
Hoe doe je dat bij een restaurant? En als jij een witte bank hebt, en je zus koopt een bruine, ben je dan ook op je tenen getrapt?
Waar maak je je druk om?
Het zijn zulke dingen die wrevel in families veroorzaken, doordat mensen zich hier druk om gaan maken om kleine dingen die niet eens nodig zijn.

Misschien minder tussen de regels doorlezen en als er je echt dingen dwarszitten gewoon vragen en uitklaren?
waarom kiezen jouw ouders zo duidelijk voor je zus trouwens? Wat verdrietig.
Alle reacties Link kopieren
Je bent echt overgevoelig. Degene die het organiseerd bepaald. Bij jullie was het zelf opscheppen en zo te horen heeft iedereen er van genoten. Jouw zus wil waarschijnlijk een mooi gedekte tafel en dus opgemaakte borden. Zoveel mensen zoveel wensen...

Je hebt het erover dat kerst zo ontzettend belangrijk is voor je, maar waarom zou dat niet voor je zus gelden? Het feit dat zij dingen anders wil doen, is geen persoonlijke aanval, maar gewoon een kwestie van andere voorkeuren. Maak er niet zo’n drama van.
Ik denk dat je iets leuks gewoon iets leuks moet laten blijven.
Je had zo te horen heel veel aandacht aan het eten besteed om iedereen tevreden te maken.
Wellicht voelen de zussen een bepaalde druk hierdoor en verweren zichzelf al bij voorbaat omdat ze wat relaxters willen.
De term is ongelukkig gekozen maar zegt meer over het verschil in moeite die zij willen doen, tenminste zo lees ik het.
Geen stress, neem je afgesproken deel mee, vraag of je in de keuken zelf je bordje mag opmaken en geniet.
Vorig jaar was gezellig toch.
Je reageert overgevoelig.
Dit: "Echter is het voor mij al verpest, want mijn kerst was blijkbaar niet goed blijkt dan een jaar later" is echt jouw interpretatie.
Dat je schoonzus liever de borden zelf wil opmaken wil natuurlijk niet zeggen dat jullie manier van vorig jaar niet goed was. Ieder doet het op zijn eigen manier.

Eerlijk gezegd vind ik dat je je er niet mee moet bemoeien maar de uitnodiging om kerst te komen vieren met accepteren of ervoor bedanken. Ik neem aan dat je wel vaker ergens eet waar je niet zelf kunt opscheppen? Als er iets bij zit wat je niet lekker vindt laat je het liggen of je meldt het vooraf even. En je vriend kan natuurlijk gewoon om een tweede portie vragen of op de terugweg even naar de McD ofzo.

En wat is het voor waarzin dat jij alleen kunt vieren met je ouders kerst vieren als je zus op reis is? Waarom blijft zij zelf niet weg als je niet met haar door één deur kan?
Alle reacties Link kopieren
lees ik iets tussen de lijntjes over mijn kerst(al dan niet vreetfestijn) of ben ik gewoon overgevoelig?
Je reageert overgevoelig. Ik denk dat dit met je PS te maken heeft.

Tips voor mij om dit los te laten?
Gewoon accepteren dat jullie het op jullie manier hebben gedaan en zij nu op hun manier

Hoe kan ik zorgen dat ik toch geen onverwachtse dingen op mijn bord krijg zonder hen voor het hoofd te stoten? (ik plan al wel een boterham te eten van tevoren - hoe triest ook-)
Geen boterham van te voren nemen, maar iets meenemen voor de terugweg. Het maakt toch niet uit als er iets onverwachts op je bord ligt? Je hoeft niet alles op te eten. Persoonlijk vind ik het wel netjes om iets te proeven, tenzij je echt al weet dat je ergens van gaat kokhalzen. Wat je dan niet lust, laat je liggen en eet de rest gewoon op. Overigens vind ik dus wel dat je je als een nette gast kunt gedragen, ook als je een moeilijke eter bent (wat betekent dat überhaupt precies in jouw geval).
Waarom kan je alleen Kerst bij je ouders vieren als je zus op reis is?
Wat een verdrietige situatie.
Alle reacties Link kopieren
Kerst kan gewoon niet elk jaar op jou manier gaan.

Elke jaar moeten er mensen inbinden. Dit jaar gewoon doen hoe zij het willen. Vorig jaar is het al op jou manier gegaan.

Geen enkele manier is goed of fout. Mensen zijn nu eenmaal verschillend. Dus het gaat dit jaar anders als jij en man zouden willen.

Man kan voor de tijd een boterham eten. En voor moeilijke eters, dit is helaas iets waar niet iedereen rekening mee hoeft te houden. Eet alleen wat je lust, zeur niet. Na de tijd lachend naar de macdonalds als er nog trek is.
gele_suikerspin wijzigde dit bericht op 13-12-2018 14:59
0.19% gewijzigd
Je reageert overdreven overgevoelig. Daarbij doe je alsof het leven om jou en je vriend draait. En daarnaast vind ik dat je van jullie probleem andermans probleem maakt. Dat jullie zulke moeilijke eters zijn daar moet je anderen niet mee lastigvallen. Ga je eens gedragen en pas je aan. Ik vind jullie klinken als enorme aanstellers met jullie gedrag. Ik denk dat anderen eerder genoeg van jullie hebben dan andersom. Vermoeiende gasten zijn jullie. Als het je allemaal niet zint, dan ga je met z’n tweeën thuis ingewikkeld doen. Dan gaat de rest wel een fijne Kerst vieren.
Star² schreef:
13-12-2018 14:53
waarom kiezen jouw ouders zo duidelijk voor je zus trouwens? Wat verdrietig.
Ik vond de hele post zo hartbrekend. Zo graag er maar bij willen horen. Zou die ouders wel even een schop willen geven.
Alle reacties Link kopieren
Dankjullie wel voor jullie reacties.

Het pijnpunt zit er voor mij vooral in dat ze zei dat het geen vreetfestijn zal worden.

Ik snap dat ze het anders wil doen, maar het voelt alsof ze mij samen met haar twee zussen afvalt en dat doet zeer. Ik begrijp dat anderen dat anders zien.

Wat betreft het mooi op maken van de borden snap ik haar keuze daarin wel. Vandaar ook het verzoek om tips om daar mee om te gaan en zeker niet om mijn zin door te drijven. Daar ging dit in zijn geheel niet om.

_________________________

Mijn ouders en zus is weer een nader verhaal. Dat is nu eenmaal zo. Jammer maar helaas.
Alle reacties Link kopieren
Stel je niet aan. Vorig jaar deden jullie het zoals jij t wilde, en dit jaar doen zij het zoals zij het willen. En ga wat aan dat moeilijke eten doen, niks zo onaantrekkelijk dan een volwassene die niks lust.
En jullie zullen heus niet omkomen van de honger. Eet je thuis nog maar een boterham.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Relax!!!
Je geeft aan vorig jaar veel complimenten gehad te hebben. Je man en jij vonden het leuk. Het was je fijnste Kerst ooit.
Dan was het toch goed?
Nu willen ze wat anders. Ook goed, jij hebt vorig jaar kunnen genieten op jouw manier. Nu gaan zij genieten op hun manier. Probeer daar in te delen in plaats van te gaan zitten stressen!
Alle reacties Link kopieren
ik plan al wel een boterham te eten van tevoren - hoe triest ook-)

Wat is hier triest aan?

Iets minder zelfmedelijden
Alle reacties Link kopieren
Ja, je bent overgevoelig. Niet erg, wel begrijpelijk.
Probeer voor jezelf wat lucht te creëren, zodat niet alles wat met familie te maken heeft zo beladen wordt. Je doet jezelf er enorm mee tekort. Heb je al eens hulp gezocht?
Monchu69 schreef:
13-12-2018 14:58
Je reageert overdreven overgevoelig. Daarbij doe je alsof het leven om jou en je vriend draait. En daarnaast vind ik dat je van jullie probleem andermans probleem maakt. Dat jullie zulke moeilijke eters zijn daar moet je anderen niet mee lastigvallen. Ga je eens gedragen en pas je aan. Ik vind jullie klinken als enorme aanstellers met jullie gedrag. Ik denk dat anderen eerder genoeg van jullie hebben dan andersom. Vermoeiende gasten zijn jullie. Als het je allemaal niet zint, dan ga je met z’n tweeën thuis ingewikkeld doen. Dan gaat de rest wel een fijne Kerst vieren.
Het klinkt bij mij meer als eeuwige akward mensen die vreselijk hun best doen, en waarvoor verder weinig mensen een beetje hun best doen ze er gezellig bij te betrekken.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen en dat zij gewoon mooi opgemaakte borden leuk vinden.

Maar voor het geval het je geruststelt: mijn kerst draait ook om eten, veel daarvan, en ik (en mijn visite die dus gewoon elk jaar blijft komen) vind dat prima. Hier gaan ontbijt, lunch, snacks, avondeten en meer snacks naadloos in elkaar over. Dus in mijn optiek is er niets mis met vreetfestijn.
- lees ik iets tussen de lijntjes over mijn kerst(al dan niet vreetfestijn) of ben ik gewoon overgevoelig?

Zij organiseren het op hun manier en vinden het kennelijk leuk om zelf de borden op te maken. Voel je niet aangevallen.

- Tips voor mij om dit los te laten?

Ik zou het kerstgevoel, bij elkaar zijn, op de eerste plek zetten. Verder zou ik ook blij zijn dat zij het sowieso wil organiseren en jij niet voor de tweede keer op rij. Laat het over je heen komen.

- Hoe kan ik zorgen dat ik toch geen onverwachtse dingen op mijn bord krijg zonder hen voor het hoofd te stoten? (ik plan al wel een boterham te eten van tevoren - hoe triest ook-)

Wat doe je nou op zo'n dag?! Of moet je 's ochtends heel zwaar fysiek arbeid verrichten dat je stevig moet eten? Er worden ook nog eens twee voor- en nagerechten gemaakt dus je zal niet omkomen van de honger.
Lekker eten is fijn maar dan eet je de andere kerstdag precies wat en hoeveel jij wil.

Je kunt moeilijk van anderen eisen dat zij zich naar jou schikken, of je moet een streng gezondheidsdieet volgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven