Wat allemaal bespreken?

04-04-2020 15:36 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ondanks dat ik mijzelf in de nabije toekomst niet zie samenwonen, vraag ik mij wel iets af.
Meer ter voorbereiding op later en om niet een zelfde fout te maken als ik vroeger gedaan heb.
Hoe hebben jullie samenwonen voorbereid?
Wat voor onderwerpen bespraken jullie van te voren en wat lieten jullie op z'n beloop?
In welk stadium van daten/relatie bespreek je deze onderwerpen?
Naast mijn eigen fouten uit het verleden lees ik hier ook regelmatig topics van mensen die samenwonen, soms zelfs al koophuis en kinderen, en dan uit elkaar willen omdat man ineens heel anders blijkt te zijn of gedoe om financien.
Ik wil mijzelf dit in de toekomst besparen.
Er zal geen standaard draaiboek zijn dat begrijp ik ook, maar wellicht hebben jullie goede tips.
Alle reacties Link kopieren
Wij waren al na 1 dag samenwonend dus mijn tip: ga op je gevoel af.
Alle reacties Link kopieren
Zo heb ik dat dus ook gedaan, heb ik wel van geleerd om dat dus vooral niet meer te doen.
Ik hoop voor jou dat jouw gevoel juist zit.
Maar uit eigen ervaring zijn gevoel/praktische levensdingen twee hele andere dingen.
Ik hield van mijn ex maar er was niet mee te leven.
Alle reacties Link kopieren
Voor het samenwonen hadden we her al vaak over de toekomst. Kinderen. Rolverdeling. Geld etc.
Ik heb het net aan mijn man gevraagd, ik kan me namelijk niks herinneren van zo’n voorbereidend gesprek. Hij ook niet, bleek. Het enige wat we besproken hadden is welke wensen we hadden mbt het thuis en dat we de hypotheek op 1 salaris wilden nemen. Vaste lasten naar rato verdelen. Maar niks over het samenwonen an sich, hoe we dat voor ons zagen ofzo mbt taakverdeling/huishouden.

Ik kan me voorstellen dat je bij sommige zaken:
- De een een big spender, de ander een spaarder
- Een van de twee laat de oren altijd erg hangen naar wat oudere willen/vinden
- Je allebei heel anders bent opgevoed
- De een bijv echt in een hotel heeft gewoond en nooit wat hoefde te doen thuis
- De een altijd de hort op, de ander een huismus

Dat je dan wel even serieus gaat zitten van, hoe gaan we daar straks mee om als we samenwonen.

Wij gingen overigens beiden vanuit huis samenwonen. Waren toen 2 jaar bij elkaar.
anoniem_390828 wijzigde dit bericht op 04-04-2020 15:59
4.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gewoon niet meer zo snel gaan samenwonen. Elke relatie leer je van en je leert ook beter herkennen welke 'slechte kanten' van iemand niet bij jou passen.
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
04-04-2020 15:54
Gewoon niet meer zo snel gaan samenwonen. Elke relatie leer je van en je leert ook beter herkennen welke 'slechte kanten' van iemand niet bij jou passen.
Inderdaad. En neem inderdaad de tijd elkaar te leren kennen. Ik verbaas me soms over de haast die sommige mensen lijken te hebben om samen te gaan wonen met iemand die ze nauwelijks kennen. Elkaar ontmoet op een datingsite, een paar keer samen wat gedronken, of gegeten, heel misschien samen een keer een dagje ergens heen, en twee keer het bed gedeeld, maar toch weten ze dan helemaal zeker dat "het goed zit" en dat die ander de ware is. Hoe kan je dat nou weten na een paar maanden, 6 keer wat drinken in de kroeg, 3 keer samen uit eten, een dagje de hort op en 2 n*kbeurten?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
04-04-2020 16:00
Inderdaad. En neem inderdaad de tijd elkaar te leren kennen. Ik verbaas me soms over de haast die sommige mensen lijken te hebben om samen te gaan wonen met iemand die ze nauwelijks kennen. Elkaar ontmoet op een datingsite, een paar keer samen wat gedronken, of gegeten, heel misschien samen een keer een dagje ergens heen, en twee keer het bed gedeeld, maar toch weten ze dan helemaal zeker dat "het goed zit" en dat die ander de ware is. Hoe kan je dat nou weten na een paar maanden, 6 keer wat drinken in de kroeg, 3 keer samen uit eten, een dagje de hort op en 2 n*kbeurten?
Het rare is, dat ik na enkele mr wrongs echt wist, dat dit mr right was. Voelde echt anders.
pejeka schreef:
04-04-2020 16:00
Inderdaad. En neem inderdaad de tijd elkaar te leren kennen. Ik verbaas me soms over de haast die sommige mensen lijken te hebben om samen te gaan wonen met iemand die ze nauwelijks kennen. Elkaar ontmoet op een datingsite, een paar keer samen wat gedronken, of gegeten, heel misschien samen een keer een dagje ergens heen, en twee keer het bed gedeeld, maar toch weten ze dan helemaal zeker dat "het goed zit" en dat die ander de ware is. Hoe kan je dat nou weten na een paar maanden, 6 keer wat drinken in de kroeg, 3 keer samen uit eten, een dagje de hort op en 2 n*kbeurten?

Echt is dit tegenwoordig je standaard reactie? Volgens mij is het letterlijk gekopieerd van een eerdere post.
Alle reacties Link kopieren
Eens met Dropdrop. Als je elkaar eerst goed leert kennen, merk je ook vanzelf waarin je verschilt en waar wat afspraken handig zijn.
Wij kenden elkaar tweeënhalf jaar toen we gingen samenwonen. Het enige echte gesprek ging over de financiën en welke meubels er wel of niet meegingen. Verder heb ik wel eens geroepen: zo doen we dat straks niet meer he, als we samenwonen! Dat ging dan over zijn schone-was-systeem ;-D (lees: één enorme stapel schone kleren op een niet zichtbare tafel)
Eenmaal samenwonend kwamen we erachter dat een gedeelde (Google) agenda handig was.
Voor de rest geen grote verrassingen, obstakels of verschillen van inzicht tegengekomen.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Alle reacties Link kopieren
Merys schreef:
04-04-2020 16:18
Echt is dit tegenwoordig je standaard reactie? Volgens mij is het letterlijk gekopieerd van een eerdere post.
Is niet gekopieerd, maar het zou nogal raar zijn als mijn mening in elk topic anders was, of niet?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Hier niks overlegd. Het was een spontane aktie. Vlak voor mijn eindexamenjaar zou mijn ver weg studerende vriendje in de buurt komen wonen. Ik ging mee met hem en zijn ouders wat appartementjes voor hem bekijken. De leukste bleek zó groot dat hij grapte dat we er net zo goed meteen samen in konden trekken - omdat ik waarschijnlijk toch meestal bij hem zou zitten. Hadden we het nooit over gehad, maar het klonk volkomen logisch. Dus ik kwam die middag thuis met de mededeling dat ik binnen een paar weken de deur uit ging.

Na mijn eindexamen ben ik overigens 6 jaar lang 200km verderop gaan wonen, studeren en werken. Ook zonder overleg. Ging ook prima. Inmiddels wonen we alweer 23 jaar samen en da's nog steeds leuk.

We overleggen überhaupt niet zoveel. Houden gewoon rekening met elkaar en zijn het bijna altijd eens.
yette wijzigde dit bericht op 04-04-2020 16:34
0.42% gewijzigd
Heel goed dat je er over nadenkt. Zeker omdat je zelf ziet dat je niet op je gevoel kan afgaan in sommige gevallen. Vind dat zeer wijs.

Deden dat er maar meer. Vooral van te voren wel dingen als huishoudelijke zaken en geld. En zelfs nog of je ooit kinderen wil en hoe je dat samen wil gaan doen qua zorg.

Fijn dat de meesten dat niet doen, maar er gaan veel relaties wel fout en ik denk mede doordat er (gelukkig ) veel meer keuzes zijn om je leven samen in te richten dan 25-50 jaar geleden maar dat niemand daar helaas echt goed over nadenkt en er samen goed over hebt.

En dan gaat het toch fout later.
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 04-04-2020 16:35
0.33% gewijzigd
pejeka schreef:
04-04-2020 16:00
Inderdaad. En neem inderdaad de tijd elkaar te leren kennen. Ik verbaas me soms over de haast die sommige mensen lijken te hebben om samen te gaan wonen met iemand die ze nauwelijks kennen. Elkaar ontmoet op een datingsite, een paar keer samen wat gedronken, of gegeten, heel misschien samen een keer een dagje ergens heen, en twee keer het bed gedeeld, maar toch weten ze dan helemaal zeker dat "het goed zit" en dat die ander de ware is. Hoe kan je dat nou weten na een paar maanden, 6 keer wat drinken in de kroeg, 3 keer samen uit eten, een dagje de hort op en 2 n*kbeurten?
De meeste mensen neuken echt heel veel meer dan 2x per paar maanden. Zeker in het begin.
Je kunt volgens mij beter kijken dan praten. Iemand kan van alles zéggen maar wat iemand doet is veel veelzeggender. Doet iemand uit zichzelf boodschappen of is dat jouw zaak? Is zijn huis netjes en schoon of een zwijnenstal, worden rekeningen netjes gedeeld, is hij gul of knieperig of juist een onverantwoorde spender. Drinkt hij veel en hoeveel en hoe vaak, en hoe is zijn sociale leven. Hoe is zijn verhouding tot familie. Heeft hij makkelijk ruzie of conflicten met mensen, hoe gaat hij om met betaalverzoeken en rekeningen. Laat hij alles uit z’n handen vallen als iemand wat vraagt of brengt hij hele weekenden in de kroeg of op het voetbalveld door?

Dat zien en weten is allemaal veel belangrijker dan erover praten. Iemand die nu elke avond gamed kan wel zeggen dat hij dat niet meer doet als hij samenwoont maar daar heb je niets aan. Iemand die nu al z’n geld in z’n omgebouwde auto stopt kan wel zeggen dat hij daarmee stopt als hij samenwoont maar dat niet zeker, en iemand die nu 2 avonden en 1 weekenddag in de voetbalkantine hangt en 40 bier per week drinkt gaat dat niet opeens veranderen door samenwonen.


Dus kijk veel, praat minder. Mensen veranderen niet door samenwonen
Oh en ik wist na 15 minuten dat mijn man de ware was. Voor zover dat bestaat. Toen stonden we te tongen. En we zijn 20 jaar later nog samen. Dat samenwonen heeft wel 5 jaar geduurd, want ik was nog maar 16. Maar toen we gingen samenwonen wist ik prima wat voor mens hij was, hoe zijn leven en toekomstbeeld eruit zag en dat het geen onredelijk mens was die mij zou laten opdraaien voor enorme schulden of het complete huishouden en dat ik ook niet bang hoefde te zijn dat ie stiekem aan de drank was of me zou slaan tijdens een ruzie. Dus we zijn meteen maar getrouwd.

Het is geen hogere wiskunde.
Alle reacties Link kopieren
Wij woonden al samen toen we nog huisgenoten waren, dus verder nooit iets besproken :mrgreen:
Honey, you should see me in a crown
Th∅rdis schreef:
04-04-2020 16:43
Oh en ik wist na 15 minuten dat mijn man de ware was. Voor zover dat bestaat. Toen stonden we te tongen. En we zijn 20 jaar later nog samen. Dat samenwonen heeft wel 5 jaar geduurd, want ik was nog maar 16. Maar toen we gingen samenwonen wist ik prima wat voor mens hij was, hoe zijn leven en toekomstbeeld eruit zag en dat het geen onredelijk mens was die mij zou laten opdraaien voor enorme schulden of het complete huishouden en dat ik ook niet bang hoefde te zijn dat ie stiekem aan de drank was of me zou slaan tijdens een ruzie. Dus we zijn meteen maar getrouwd.

Het is geen hogere wiskunde.
Klinkt stom maar ook ik voelde het gelijk, in elke vezel van m’n lijf, dat het goed zat. Los van de hevige verliefdheid. En ik zeg dit ook niet omdat het toevallig, achteraf bezien, ook allemaal goed gegaan is. Ik kan het niet goed beschrijven maar voelde gewoon dat ik nooit ergens aan zou hoeven twijfelen bij hem. We pasten gewoon gelijk ofzo. En dat gevoel heb ik nog altijd.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee hoe je het de eerste keer hebt gedaan, maar had je voordat je ging samenwonen wel al af en toe een paar weken samen onder één dak doorgebracht? Ik kan me voorstellen dat je, als je alleen weekendjes bij elkaar slaapt, toch niet zo'n goed beeld krijgt. Je hebt dan meer een logeersituatie - de vuile was wordt voor zo'n weekend van de slaapkamervloer opgeraapt en is er lekkers in huis gehaald.

Samen kamperen kan trouwens ook een goede test zijn :P
Th∅rdis schreef:
04-04-2020 16:43
Oh en ik wist na 15 minuten dat mijn man de ware was. Voor zover dat bestaat. Toen stonden we te tongen. En we zijn 20 jaar later nog samen. Dat samenwonen heeft wel 5 jaar geduurd, want ik was nog maar 16. Maar toen we gingen samenwonen wist ik prima wat voor mens hij was, hoe zijn leven en toekomstbeeld eruit zag en dat het geen onredelijk mens was die mij zou laten opdraaien voor enorme schulden of het complete huishouden en dat ik ook niet bang hoefde te zijn dat ie stiekem aan de drank was of me zou slaan tijdens een ruzie. Dus we zijn meteen maar getrouwd.

Het is geen hogere wiskunde.
Je was/bent toch gescheiden?
Th∅rdis schreef:
04-04-2020 16:40
Je kunt volgens mij beter kijken dan praten. Iemand kan van alles zéggen maar wat iemand doet is veel veelzeggender. Doet iemand uit zichzelf boodschappen of is dat jouw zaak? Is zijn huis netjes en schoon of een zwijnenstal, worden rekeningen netjes gedeeld, is hij gul of knieperig of juist een onverantwoorde spender. Drinkt hij veel en hoeveel en hoe vaak, en hoe is zijn sociale leven. Hoe is zijn verhouding tot familie. Heeft hij makkelijk ruzie of conflicten met mensen, hoe gaat hij om met betaalverzoeken en rekeningen. Laat hij alles uit z’n handen vallen als iemand wat vraagt of brengt hij hele weekenden in de kroeg of op het voetbalveld door?

Dat zien en weten is allemaal veel belangrijker dan erover praten. Iemand die nu elke avond gamed kan wel zeggen dat hij dat niet meer doet als hij samenwoont maar daar heb je niets aan. Iemand die nu al z’n geld in z’n omgebouwde auto stopt kan wel zeggen dat hij daarmee stopt als hij samenwoont maar dat niet zeker, en iemand die nu 2 avonden en 1 weekenddag in de voetbalkantine hangt en 40 bier per week drinkt gaat dat niet opeens veranderen door samenwonen.


Dus kijk veel, praat minder. Mensen veranderen niet door samenwonen
Je kan gewoon beiden doen, kijken en praten.
Alle reacties Link kopieren
Zie het meer als een zakelijke overeenkomst

1) financien. Hoe wordt geregeld. Alles op 1 hoop, inleggen per rato of vast bedrag, of houdt ieder hetzelfde "zakgeld" over. Welke kosten worden uit deze pot betaald. Spaardoelen
2) huishoudelijke taken, inclusief tuin, onderhoud, boodschappen doen, schoonmaken etc. Wie is waar verantwoordelijk voor, en wat is de norm. Elke dag alles boenen, of 1 x per half jaar?
3) wel geen kinderen
4) omgaan met vrienden/familie. Wel of geen vrienden van het andere geslacht, wel of niet op vakantie zonder partner. Wel of niet mee moeten naar familie/vrienden
5) Wat zijn jullie kernwaarden? Geloof, levenshouding, partijvoorkeur, avontuurlijk, huismus, veel sporten, minimalistisch etc
6) hoe zien jullie je leven over 1, 5, 10 of 25 jaar?
7) hoe gaan we de zaken regelen mochten jullie uit elkaar gaan. We heeft het eerste recht van koop van het huis, of wie mag er blijven wonen?

Wanneer je elkaar nog heel leuk vindt, is het veel makkelijker over deze onderwerpen te spreken dan wanneer het al wringt in de relatie.

Soms ben je het heel snel over bepaalde zaken eens, en dan komt er een onderwerp waar je beide totaal anders in staat. Dit is vooraf niet altijd te voorzien. Ga vooral deze onderwerpen niet uit de weg.

Er zullen vast nog wel meer onderwerpen zijn die voor jullie belangrijk zijn
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Hamerhaai, punt 3 t/m 6 zijn heel zinnig. Maar niet persé voor je gaat samenwonen, toch? Dat lijken mij zaken die je sowieso tegenkomt / bespreekt in de opbouw fase van je relatie. Die ga je niet pas aftikken als je samen onder één dak gaat leven, lijkt me.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Luci_Morgenster schreef:
04-04-2020 16:50
Je was/bent toch gescheiden?
Dat is volledig nieuw voor me
Luci_Morgenster schreef:
04-04-2020 16:52
Je kan gewoon beiden doen, kijken en praten.
Ik denk dat ik weet met wie je haar verwart, de avatar lijkt er heel erg op en die forummer kondigde toen inderdaad aan - ook iets van 20 jaar samen - dat ze ging scheiden. Is een jaar of 4 geleden volgens mij? Geen flauw idee overigens of ze nog op het forum zit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven