Wat doen in Amsterdam met oude collega?

01-06-2026 21:46 107 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Twijfel over de pijler, toch maar reizen gekozen.

Vandaag in mijn spam box een berichtje met als titel 'hello old friend' Ben nog niet helemaal overtuigd, maar na wat heen en weer mailen denk ik toch echt dat een oude collega van mij volgende week een overstap van 18 uur in Amsterdam heeft.
Even de context; We hebben elkaar 21 jaar niet gezien, 20 jaar niet gesproken en waren destijds huisgenoten en collega's, niet perse dikke vriendinnen, wel veel samen opgetrokken in een voor ons beiden vreemd land
Ze is Canadese en reist met kind van 6 en partner. Ze landen al om 7:55, ik kan rond 13:30 in Amsterdam zijn en ze hoeven pas om 20:30 weer op Schiphol zijn.
Nu vind ik het echt wel leuk om haar te ontmoeten en bij te praten, maar geen idee wat te gaan doen. Heb nu als idee paar uurtjes de stad in en dan neem ik ze mee naar ons huis om te eten, douchen en even te slapen, zet ik ze s'avonds weer af op schiphol. Persoonlijk kan ik me er namelijk niks bij voorstellen dat het leuk is om al die uren met een 6 jarige erbij door Amsterdam te slenteren.
Maar goed, het lijkt hun wel leuk.om wat van Amsterdam te zien, wat ik ook wel weer snap. Wie heeft er tips voor zeg een uur of 4 lang vermaak?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou ze aanraden:

In de ochtend:
- ontbijten (ik laat aan de Amsterdammers over om aan te raden waar maar anders kan de HEMA altijd)
- rondvaartboot (je ziet veel van Amsterdam vanuit een chille positie, het kind kan kleuren, lekker bijkomen)
- Als ze nog kaartjes kunnen krijgen: Anne Frank Huis

Dan kom jij en ga je samen lunchen op een terras aan een gracht, lekker Hollands.

Dan neem je ze mee naar huis. Weet niet waar je woont maar evt even stukje rondrijden zodat je nog langs molens komt. En dan kunnen ze vanaf een uur of 15:00 / 16:00 bij jou chillen en eten en douchen en dan hoppakee terug naar Schiphol.
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar die oud collega is gewoon Nederlandse of heeft hier iig lang gewoond. Dan zit je toch niet op al die toeristische ellende te wachten?
Everything is possible for the one who believes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
02-06-2026 11:00
Maar die oud collega is gewoon Nederlandse of heeft hier iig lang gewoond. Dan zit je toch niet op al die toeristische ellende te wachten?

wel veel samen opgetrokken in een voor ons beiden vreemd land
Staat in de OP
Ik dacht eigenlijk dat ze dus beide niet in hun thuisland waren toen ze elkaar hebben ontmoet.

Ik ben als geboren en getogen Hollander de afgelopen jaren naar het Anne Frank huis geweest, 2x This is Holland gedaan en ook nog in een rondvaartboot gezeten. Is dat gek?
En als de dochter straks oud genoeg is gaan we ook nog naar Amsterdam Dungeon.
Artis na de zomervakantie op de planning als het Aquarium af is
Muizenhuis/OBA wel tientallen keren geweest met dochter.
Alle reacties Link kopieren Quote
jojojo schreef:
02-06-2026 11:04

wel veel samen opgetrokken in een voor ons beiden vreemd land
Staat in de OP
Ik dacht eigenlijk dat ze dus beide niet in hun thuisland waren toen ze elkaar hebben ontmoet.

Ik ben als geboren en getogen Hollander de afgelopen jaren naar het Anne Frank huis geweest, 2x This is Holland gedaan en ook nog in een rondvaartboot gezeten. Is dat gek?
En als de dochter straks oud genoeg is gaan we ook nog naar Amsterdam Dungeon.
Artis na de zomervakantie op de planning als het Aquarium af is
Muizenhuis/OBA wel tientallen keren geweest met dochter.
Zeg ik dat ook maar ergens? Nee.

Ik zou niet zitten te wachten op molens, sowieso niet op Amsterdam.
Het lijkt mij dat je lekker relaxed wil bij kletsen, broodje kroket, goed biertje en onderhand het kind ergens lekker speelt en beweegt (strandtent ofzo) voordat het na uren vliegtuig weer opnieuw in een vliegtuig moet.
Everything is possible for the one who believes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
02-06-2026 11:00
Maar die oud collega is gewoon Nederlandse of heeft hier iig lang gewoond. Dan zit je toch niet op al die toeristische ellende te wachten?
Ze is Canadese staat er in de openingspost.

Lijkt me voor kind wel een vermoeiend. 07.55 uur landen, dus 's nachts gevlogen, misschien niet geslapen? En dan nog een hele dag op pad.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tulpje22 schreef:
02-06-2026 11:41
Ze is Canadese staat er in de openingspost.

Lijkt me voor kind wel een vermoeiend. 07.55 uur landen, dus 's nachts gevlogen, misschien niet geslapen? En dan nog een hele dag op pad.
's nachts gevlogen in Nederlandse tijd. Vertrek vanuit Canada is rond 15.00 uur, aankomst in Amsterdam 23.55 uur in Canadese tijd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
02-06-2026 11:13
Zeg ik dat ook maar ergens? Nee.

Ik zou niet zitten te wachten op molens, sowieso niet op Amsterdam.
Het lijkt mij dat je lekker relaxed wil bij kletsen, broodje kroket, goed biertje en onderhand het kind ergens lekker speelt en beweegt (strandtent ofzo) voordat het na uren vliegtuig weer opnieuw in een vliegtuig moet.
Is er geen McDonalds op Schiphol met een ballenbak ofzo?

(ik overdrijf een beetje, maar als dat kind 6 jaar is en niet geslapen heeft, moet je
- niet lang reizen
- maakt niet uit of de speeltuin bij het strand is, midden in Amsterdam of bij schiphol
)
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
02-06-2026 11:13
Zeg ik dat ook maar ergens? Nee.

Ik zou niet zitten te wachten op molens, sowieso niet op Amsterdam.
Het lijkt mij dat je lekker relaxed wil bij kletsen, broodje kroket, goed biertje en onderhand het kind ergens lekker speelt en beweegt (strandtent ofzo) voordat het na uren vliegtuig weer opnieuw in een vliegtuig moet.
Die collega heeft zelf aangegeven dat ze naar Amsterdam wil. Het gaat toch helemaal niet om wat jij wel of niet zou willen, of wat de rest van het viva forum wel of niet wil? Zij wil naar Amsterdam. Lekker doen TO.
Jankerd
Alle reacties Link kopieren Quote
Dan lekker een 6 jarige na een nachtvlucht langs allerlei musea slepen 👍🏻
Everything is possible for the one who believes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
02-06-2026 12:37
Dan lekker een 6 jarige na een nachtvlucht langs allerlei musea slepen 👍🏻
Is in elk geval een stuk gezonder dan al dat bier en frituur. Daar zit ik dan weer totaal niet op te wachten.
Alle reacties Link kopieren Quote
SunShine35 schreef:
01-06-2026 22:56
Beetje vaag verhaal…. Hoezo mailt ze je ineens na zoveel tijd? En waarom wil ze nu afspreken? Ik zou haar ook ff bellen.

Ik vind het ook een beetje vaag. Zelf zou ik eerst eerst dat laatste stukje twijfel uit de weg willen hebben of het werkelijk om die persoon gaat. Eerst (beeld) bellen inderdaad, of het gesprek brengen op iets uit die tijd, wat alleen zij kan weten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zo raar is het toch niet? Als ik ergens op een ander continent een hele dag door moet brengen, zou ik ook een plan maken. En als ik me dan nog iemand zou herinneren uit m’n verleden die daar vlakbij woont, zou ik het heel leuk vinden om die dan even op te zoeken!
Alle reacties Link kopieren Quote
smorre schreef:
02-06-2026 13:44
Zo raar is het toch niet? Als ik ergens op een ander continent een hele dag door moet brengen, zou ik ook een plan maken. En als ik me dan nog iemand zou herinneren uit m’n verleden die daar vlakbij woont, zou ik het heel leuk vinden om die dan even op te zoeken!
Ik vind het ook niet raar. Juist leuk toch. En als het in je agenda past of het kost niet heel veel moeite om het er in te passen is dat toch prima. Ik zou ook nog iemands e-mailadres na al die jaren wel herkennen.
jojojo wijzigde dit bericht op 02-06-2026 15:29
7.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Het eerste wat bij mij opkwam is ergens gaan eten en bijkletsen. Met z’n tweeën.

Wel heel lief van je hoor.

Maar als je iemand al 20 jaar niet hebt gesproken zou ik niet van alles gaan organiseren.
Dit is iemand die je ooit kende, er is geen contact onderhouden, ze hoort bij het verleden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Onkruit schreef:
02-06-2026 13:56
Het eerste wat bij mij opkwam is ergens gaan eten en bijkletsen. Met z’n tweeën.

Wel heel lief van je hoor.

Maar als je iemand al 20 jaar niet hebt gesproken zou ik niet van alles gaan organiseren.
Dit is iemand die je ooit kende, er is geen contact onderhouden, ze hoort bij het verleden.
en de rest van het gezin dan?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
margreetder schreef:
02-06-2026 09:21
Ze landen om 07.55 uur, voor hun gevoel is het 22.55 uur in de avond. Is het hun idee om een hele dag op de hort te zijn zonder te slapen? Zelf zou ik eerder opteren voor een dagkamer in een hotel bij Schiphol en bijvoorbeeld naar Haarlem gaan. Is ook een stuk beter te doen met de auto.
Ja, dat is vrij standaard advies. Juist niet slapen.
Alle reacties Link kopieren Quote
rosanna08 schreef:
02-06-2026 15:05
en de rest van het gezin dan?
Ehh…
Om te beginnen vind ik het gewoon een lief gebaar, echt.
En als TO dat allemaal wil doen, prima.

Maar als ik het bekijk vanuit de Canadese, vind ik dat ze best veel vraagt.
Maar misschien vraagt ze dit niet Idk.
Ze hebben elkaar 20 niet gesproken, geen mailtje, geboortekaartje, interesse, niets.

En dan nu omdat ze 18 uur te overbruggen hebben, een groot deel van de dag samen spenderen?

Aan de andere kant, waarom ook niet? Wellicht blijkt dit heel leuk te zijn. En soms moet je gewoon JA zeggen !
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou ze iig niet op voorhand uitnodigen om bij jou thuis te douchen en te slapen.
Eerst maar kijken of het weer klikt.
Everything is possible for the one who believes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het idee van een activiteit organiseren vind ik op zich niet vreemd, maar ik zou mij persoonlijk niet op mijn gemak voelen als ik niet helemaal zeker wist of het echt om die persoon gaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Google maar eens op long-lost-friend-scam.
Alle reacties Link kopieren Quote
rosanna08 schreef:
02-06-2026 15:05
en de rest van het gezin dan?
Dat mogen ze zelf uitzoeken.
TO hoeft dat toch niet te regelen? Misschien kunnen ze zelf iets bedenken?
Alle reacties Link kopieren Quote
Onkruit schreef:
02-06-2026 13:56
Het eerste wat bij mij opkwam is ergens gaan eten en bijkletsen. Met z’n tweeën.

Wel heel lief van je hoor.

Maar als je iemand al 20 jaar niet hebt gesproken zou ik niet van alles gaan organiseren.
Dit is iemand die je ooit kende, er is geen contact onderhouden, ze hoort bij het verleden.
Grappig. Ik zou eerder denken van 'wat heb je nog te bespreken na 20 jaar?'. En zou dus juist activiteiten gaan doen. Maar ik zou ook vooral vragen wat zij wil.
Alle reacties Link kopieren Quote
Moiren schreef:
02-06-2026 15:24
Ik zou ze iig niet op voorhand uitnodigen om bij jou thuis te douchen en te slapen.
Eerst maar kijken of het weer klikt.
En dan, als het niet klikt, zeg je tabee, zoek het maar uit? Die paar uur kan iedereen toch wel opbrengen voor de medemens?
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank voor de tips! Rondvaartboot en This is Holland lijkt heel leuk!

Via Facebook zijn we wel enigzins op de hoogte gebleven van elkaars leven, dus helemaal 20 jaar radiostilte was het ook niet.

Vraag me nog steeds wel af of ze het echt is, de tone of voice zit me niet helemaal lekker. Aan de andere kant komt er op die dag op dat tijdstip wel een vlucht uit Calgary aan, verwijst ze met een grapje naar ons destijds gezamenlijke appartement en kort ze mijn naam op een manier af die niemand ooit heeft gebruikt, behalve op het werk destijds.

Als het niet echt is, is het een goede scam en kan ik er later hopelijk hard om lachen.
Is het wel echt dan is het superleuk om elkaar weer eens te zien en gastvrijheid te kunnen bieden door ze wat op sleeptouw te nemen en ze bij ons thuis op te laten laden voor het vervolg van de reis.
Alle reacties Link kopieren Quote
Taskmaster schreef:
02-06-2026 10:57
Ik zou ze aanraden:

In de ochtend:
- ontbijten (ik laat aan de Amsterdammers over om aan te raden waar maar anders kan de HEMA altijd)
- rondvaartboot (je ziet veel van Amsterdam vanuit een chille positie, het kind kan kleuren, lekker bijkomen)
- Als ze nog kaartjes kunnen krijgen: Anne Frank Huis
Ontbijt weet ik niet zo goed, cafe Winkel is leuk om appeltaart en koffie te doen. Ik weet niet hoe laat het restaurant in de OBA opengaat maar dat is met hun fantastische uitzicht ook een leuke optie, als ze ontbijt serveren.

Anne Frankhuis lijkt me wat heftig voor een 6-jarige, zou ik persoonlijk niet doen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven