Wat doen in Amsterdam met oude collega?
maandag 1 juni 2026 om 21:46
Twijfel over de pijler, toch maar reizen gekozen.
Vandaag in mijn spam box een berichtje met als titel 'hello old friend' Ben nog niet helemaal overtuigd, maar na wat heen en weer mailen denk ik toch echt dat een oude collega van mij volgende week een overstap van 18 uur in Amsterdam heeft.
Even de context; We hebben elkaar 21 jaar niet gezien, 20 jaar niet gesproken en waren destijds huisgenoten en collega's, niet perse dikke vriendinnen, wel veel samen opgetrokken in een voor ons beiden vreemd land
Ze is Canadese en reist met kind van 6 en partner. Ze landen al om 7:55, ik kan rond 13:30 in Amsterdam zijn en ze hoeven pas om 20:30 weer op Schiphol zijn.
Nu vind ik het echt wel leuk om haar te ontmoeten en bij te praten, maar geen idee wat te gaan doen. Heb nu als idee paar uurtjes de stad in en dan neem ik ze mee naar ons huis om te eten, douchen en even te slapen, zet ik ze s'avonds weer af op schiphol. Persoonlijk kan ik me er namelijk niks bij voorstellen dat het leuk is om al die uren met een 6 jarige erbij door Amsterdam te slenteren.
Maar goed, het lijkt hun wel leuk.om wat van Amsterdam te zien, wat ik ook wel weer snap. Wie heeft er tips voor zeg een uur of 4 lang vermaak?
Vandaag in mijn spam box een berichtje met als titel 'hello old friend' Ben nog niet helemaal overtuigd, maar na wat heen en weer mailen denk ik toch echt dat een oude collega van mij volgende week een overstap van 18 uur in Amsterdam heeft.
Even de context; We hebben elkaar 21 jaar niet gezien, 20 jaar niet gesproken en waren destijds huisgenoten en collega's, niet perse dikke vriendinnen, wel veel samen opgetrokken in een voor ons beiden vreemd land
Ze is Canadese en reist met kind van 6 en partner. Ze landen al om 7:55, ik kan rond 13:30 in Amsterdam zijn en ze hoeven pas om 20:30 weer op Schiphol zijn.
Nu vind ik het echt wel leuk om haar te ontmoeten en bij te praten, maar geen idee wat te gaan doen. Heb nu als idee paar uurtjes de stad in en dan neem ik ze mee naar ons huis om te eten, douchen en even te slapen, zet ik ze s'avonds weer af op schiphol. Persoonlijk kan ik me er namelijk niks bij voorstellen dat het leuk is om al die uren met een 6 jarige erbij door Amsterdam te slenteren.
Maar goed, het lijkt hun wel leuk.om wat van Amsterdam te zien, wat ik ook wel weer snap. Wie heeft er tips voor zeg een uur of 4 lang vermaak?
dinsdag 2 juni 2026 om 16:18
De informatie over wat de Canadese wil ontbreekt in dit topic inderdaad. Wil ze alleen, willen ze samen, willen ze nog ergens slapen tussendoor en wanneer dan.
Mij lijkt het het meest logische dat zij meteen in de ochtend een dayroom boeken in centrum van Amsterdam. Dan kan de 6 jarige in elk geval even slapen en dan daarna even kijkt wat handig is. Of ze met zijn 3 komen of zij alleen, omdat kind nog in coma ligt.
In het kader van de long-lost-friend-scam is het niet handig dat TO geld gaat overmaken en met persoonlijke gegevens gaat strooien. Maar ik geloof dat ze dat toch niet van plan was.
Mij lijkt het het meest logische dat zij meteen in de ochtend een dayroom boeken in centrum van Amsterdam. Dan kan de 6 jarige in elk geval even slapen en dan daarna even kijkt wat handig is. Of ze met zijn 3 komen of zij alleen, omdat kind nog in coma ligt.
In het kader van de long-lost-friend-scam is het niet handig dat TO geld gaat overmaken en met persoonlijke gegevens gaat strooien. Maar ik geloof dat ze dat toch niet van plan was.
dinsdag 2 juni 2026 om 16:21
Ik zou dan even een kort bericht via de Facebook chat sturen naar haar. Weet je na haar antwoord gelijk dat het wel goed zit (of toch niet).simsalabimbam schreef: ↑02-06-2026 16:16Dank voor de tips! Rondvaartboot en This is Holland lijkt heel leuk!
Via Facebook zijn we wel enigzins op de hoogte gebleven van elkaars leven, dus helemaal 20 jaar radiostilte was het ook niet.
Vraag me nog steeds wel af of ze het echt is, de tone of voice zit me niet helemaal lekker. Aan de andere kant komt er op die dag op dat tijdstip wel een vlucht uit Calgary aan, verwijst ze met een grapje naar ons destijds gezamenlijke appartement en kort ze mijn naam op een manier af die niemand ooit heeft gebruikt, behalve op het werk destijds.
Als het niet echt is, is het een goede scam en kan ik er later hopelijk hard om lachen.
Is het wel echt dan is het superleuk om elkaar weer eens te zien en gastvrijheid te kunnen bieden door ze wat op sleeptouw te nemen en ze bij ons thuis op te laten laden voor het vervolg van de reis.
dinsdag 2 juni 2026 om 16:35
In mijn bed en mijn douche? Mooi niet.Taskmaster schreef: ↑02-06-2026 16:05En dan, als het niet klikt, zeg je tabee, zoek het maar uit? Die paar uur kan iedereen toch wel opbrengen voor de medemens?
Everything is possible for the one who believes.
dinsdag 2 juni 2026 om 16:58
Bij mooi weer zou ik lekker naar Artis gaan. Picknick kleedje mee, beetje in het gras chillen / kijken / kletsen. Evt even de ogen dicht. En/of als ze iets meer levendigheid willen even met de tram naar de Albert Cuyp.
Bij slecht weer rondvaartboot of desnoods Tuschinki. Mochten ze puf hebben Nemo.
Verder lief dat ze bij jou kunnen opfrissen. Evt samen hapje eten. En klaar weer..
Bij slecht weer rondvaartboot of desnoods Tuschinki. Mochten ze puf hebben Nemo.
Verder lief dat ze bij jou kunnen opfrissen. Evt samen hapje eten. En klaar weer..
dinsdag 2 juni 2026 om 17:25
Maar je bent toch bevriend op Facebook, dus waarom zou ze het dan niet zijn?simsalabimbam schreef: ↑02-06-2026 16:16Dank voor de tips! Rondvaartboot en This is Holland lijkt heel leuk!
Via Facebook zijn we wel enigzins op de hoogte gebleven van elkaars leven, dus helemaal 20 jaar radiostilte was het ook niet.
Vraag me nog steeds wel af of ze het echt is, de tone of voice zit me niet helemaal lekker. Aan de andere kant komt er op die dag op dat tijdstip wel een vlucht uit Calgary aan, verwijst ze met een grapje naar ons destijds gezamenlijke appartement en kort ze mijn naam op een manier af die niemand ooit heeft gebruikt, behalve op het werk destijds.
Als het niet echt is, is het een goede scam en kan ik er later hopelijk hard om lachen.
Is het wel echt dan is het superleuk om elkaar weer eens te zien en gastvrijheid te kunnen bieden door ze wat op sleeptouw te nemen en ze bij ons thuis op te laten laden voor het vervolg van de reis.
dinsdag 2 juni 2026 om 17:28
Moet het bijzonder zijn? Prima paar uur vertoeven met een zes-jarige die wrs moe is.
dinsdag 2 juni 2026 om 17:35
Ze 'gaan' niet naar Amsterdam he, ze moeten er wat tijd doodslaan in gezelschap van een oude collega van moeders. En het voordeel van dierentuinen is dat je mensen van alle leeftijden er vaak een plezier mee doet.
Graftak!
dinsdag 2 juni 2026 om 18:32
Artis heeft een rijke geschiedenis, het was de allereerste dierentuin in Nederland. Het zit in hartje centrum in een historische rijke, mooie en niet door toeristen overlopen buurt. Tijdens de tweede wereldoorlog boden ze plaats voor onderduikers en verzetsleden, terwijl de Duitsers langskwamen om vh park te genieten.
Het is relatief klein en ademt de sfeer van een stadspark / botanische tuin. Ik ben alweer een tijdje niet geweest, maar de zomeravonden vond ik altijd fantastisch. Er komen trouwens ook veel Amsterdammers met kleine kinderen, ipv alleen toeristen..
https://www.artis.nl/nl/over-artis/gesc ... -van-artis
dinsdag 2 juni 2026 om 18:35
Het maakt toch helemaal niet uit wat je gaat doen. Het is al lief dat ze bij jou kunnen chillen. De rest zou ik aan hen zelf laten! Goed om wat opties paraat te hebben, om er verder geen stress over te hebben.
Ik denk dat ik zelf een molen en een terrasje met bitterballen het leukst zou vinden. Zo'n digitale attractie doet mij dan weer helemaal niks.
Ik denk dat ik zelf een molen en een terrasje met bitterballen het leukst zou vinden. Zo'n digitale attractie doet mij dan weer helemaal niks.
dinsdag 2 juni 2026 om 19:04
Interessant, dat wist ik niet. Ja die buurt vind ik ook mooi en fijn. En niet zo druk als het centrum of de 9 straatjes._horizon_ schreef: ↑02-06-2026 18:32Artis heeft een rijke geschiedenis, het was de allereerste dierentuin in Nederland. Het zit in hartje centrum in een historische rijke, mooie en niet door toeristen overlopen buurt. Tijdens de tweede wereldoorlog boden ze plaats voor onderduikers en verzetsleden, terwijl de Duitsers langskwamen om vh park te genieten.
Het is relatief klein en ademt de sfeer van een stadspark / botanische tuin. Ik ben alweer een tijdje niet geweest, maar de zomeravonden vond ik altijd fantastisch. Er komen trouwens ook veel Amsterdammers met kleine kinderen, ipv alleen toeristen..
https://www.artis.nl/nl/over-artis/gesc ... -van-artis
dinsdag 2 juni 2026 om 20:14
dinsdag 2 juni 2026 om 21:07
Oef het lijkt mij niet echt heel leuk om doodop met een jetlag en een chagrijnige zesjarige met jetlag te socializen met iemand die ik 20 jaar niet gezien heb.
Artis is misschien het meest kansrijk als het kind een klein beetje puf heeft. Maar een bed lijkt mij ook niet zo verkeerd. Wat een moordend schema hebben ze zeg. Dan ben je al kapot en als het dan eindelijk ook lokaal eens avond wordt dan moet je wéér verder vliegen.
Artis is misschien het meest kansrijk als het kind een klein beetje puf heeft. Maar een bed lijkt mij ook niet zo verkeerd. Wat een moordend schema hebben ze zeg. Dan ben je al kapot en als het dan eindelijk ook lokaal eens avond wordt dan moet je wéér verder vliegen.
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
dinsdag 2 juni 2026 om 21:18
woensdag 3 juni 2026 om 06:58
Maar wie zou het anders moeten zijn? Wat voor scam zou dit dan kunnen zijn?
Ik vind het verwarrend dat je haar een 'oude' collega noemt i.p.v. oud-collega, ik dacht dat je met iemand van 65+ op stap moest.
Verder heb ik niet echt tips, ik zou iets rustigs gaan doen
Maarja geen idee wat die mensen leuk vinden.
Ik vind het verwarrend dat je haar een 'oude' collega noemt i.p.v. oud-collega, ik dacht dat je met iemand van 65+ op stap moest.
Verder heb ik niet echt tips, ik zou iets rustigs gaan doen
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
woensdag 3 juni 2026 om 07:35
Ik zou even bij je oud-collega peilen of ze veel reizen en hoe ze dat normaal gesproken doen. Ik snap mensen wel die geen trek zouden hebben in een zesjarige met jetlag door Amsterdam te slepen, maar tegelijkertijd zijn er genoeg mensen die dit dingen doen en daar plezier in hebben. Misschien kan kind wel altijd overal slapen en komt ze helemaal fris en fruitig het vliegtuig uit, bij wijze van spreken.
Vind het ook wel iets typisch Noord-Amerikaans om 'even' Amsterdam mee te pakken tussendoor. En het is ergens ook wel een buitenkans om te doen, als je toch onderweg bent. Voor de meesten van ons is het 'maar' Amsterdam, maar het is wel een heel bijzondere stad als je hem nog niet kent.
Maar het kan natuurlijk ook gewoon zo zijn dat het allemaal niet heel doordacht is en ze dingen wil die leuk lijken maar in de praktijk heel erg tegenvallen.
Vind het ook wel iets typisch Noord-Amerikaans om 'even' Amsterdam mee te pakken tussendoor. En het is ergens ook wel een buitenkans om te doen, als je toch onderweg bent. Voor de meesten van ons is het 'maar' Amsterdam, maar het is wel een heel bijzondere stad als je hem nog niet kent.
Maar het kan natuurlijk ook gewoon zo zijn dat het allemaal niet heel doordacht is en ze dingen wil die leuk lijken maar in de praktijk heel erg tegenvallen.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
woensdag 3 juni 2026 om 08:15
Als iemand echt in een paar uur Amsterdam wil zien, raad ik aan:
- de schuilkerk www.opsolder.nl
of
- rembrandthuis.
Maar met een kind van 6 jaar, dat met een jetlag aankomt, wordt het natuurlijk anders.
- de schuilkerk www.opsolder.nl
of
- rembrandthuis.
Maar met een kind van 6 jaar, dat met een jetlag aankomt, wordt het natuurlijk anders.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
woensdag 3 juni 2026 om 08:21
dreuvel schreef: ↑03-06-2026 08:15Als iemand echt in een paar uur Amsterdam wil zien, raad ik aan:
- de schuilkerk www.opsolder.nl
of
- rembrandthuis.
Maar met een kind van 6 jaar, dat met een jetlag aankomt, wordt het natuurlijk anders.
Dat zijn toch geen dingen voor mensen die nog nooit in Amsterdam geweest zijn? Die willen tulpen, molens, van Goghs en geveltjes zien. En terecht.
woensdag 3 juni 2026 om 09:22
Beide liggen toch midden in het centrum. Je hoeft niet met je hoofd naar beneden te lopen als je onderweg bent. Ondertussen zie je dan toch de Wallen, Oude Kerk en de Nieuw Markt. Heb je gelijk genoeg geveltjes gezien en een mooi stuk centrum meegepikt.Taskmaster schreef: ↑03-06-2026 08:21Dat zijn toch geen dingen voor mensen die nog nooit in Amsterdam geweest zijn? Die willen tulpen, molens, van Goghs en geveltjes zien. En terecht.
woensdag 3 juni 2026 om 09:50
Ooit tijdens een vakantie in Parijs contact gehad met een Canadees. We hebben elkaar daarna eigenlijk niet meer gesproken, we hadden elkaar wel op facebook. Een jaar of 8 geleden kreeg ik van hem een berichtje dat hij en zijn gezin naar Nederland kwamen en of ik misschien in Den Haag wilde afspreken om bij te kletsen. Ik heb toen aangegeven dat het mij niet uit zou komen.simsalabimbam schreef: ↑02-06-2026 16:16Dank voor de tips! Rondvaartboot en This is Holland lijkt heel leuk!
Via Facebook zijn we wel enigzins op de hoogte gebleven van elkaars leven, dus helemaal 20 jaar radiostilte was het ook niet.
Vraag me nog steeds wel af of ze het echt is, de tone of voice zit me niet helemaal lekker. Aan de andere kant komt er op die dag op dat tijdstip wel een vlucht uit Calgary aan, verwijst ze met een grapje naar ons destijds gezamenlijke appartement en kort ze mijn naam op een manier af die niemand ooit heeft gebruikt, behalve op het werk destijds.
Als het niet echt is, is het een goede scam en kan ik er later hopelijk hard om lachen.
Is het wel echt dan is het superleuk om elkaar weer eens te zien en gastvrijheid te kunnen bieden door ze wat op sleeptouw te nemen en ze bij ons thuis op te laten laden voor het vervolg van de reis.
Ik vond het eigenlijk raar dat hij/ze af wilde spreken met iemand die je nauwelijks kent. Heel onaardig gedacht misschien, maar ik dacht dat ze misschien gewoon op zoek waren naar een gids.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 3 juni 2026 om 17:56
Hier ben ik het zo niet mee eens.Taskmaster schreef: ↑03-06-2026 08:21Dat zijn toch geen dingen voor mensen die nog nooit in Amsterdam geweest zijn? Die willen tulpen, molens, van Goghs en geveltjes zien. En terecht.
Ik word zo ongelukkig van al die toeristenfuiken.
Hoezo wil je tulpen zien. Er is zoveel leukers en boeiender.
En als je deze kant opkomt kan je er toch ook zelf wel wat n verdiepen wat je wil zien.
woensdag 3 juni 2026 om 21:38
Als ik in het buitenland bij een lokale persoon op stap ga, hoef ik niet de toeristenfuiken te bezoeken. Die kan ik zelf wel vinden.
Ik vind het dan juist leuk om dingen te zien die ik niet zo snel zelf zou vinden.
In Amsterdam denk ik dan aan het pianola-museum (mechanische piano's).
Of de gevelstenen op diverse plekken.
Of het beeldje van een man die de tak afzaagt waarop hij staat...
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
woensdag 3 juni 2026 om 22:16
Het kind is 6 hè, geen 69.dreuvel schreef: ↑03-06-2026 21:38Als ik in het buitenland bij een lokale persoon op stap ga, hoef ik niet de toeristenfuiken te bezoeken. Die kan ik zelf wel vinden.
Ik vind het dan juist leuk om dingen te zien die ik niet zo snel zelf zou vinden.
In Amsterdam denk ik dan aan het pianola-museum (mechanische piano's).
Of de gevelstenen op diverse plekken.
Of het beeldje van een man die de tak afzaagt waarop hij staat...
Everything is possible for the one who believes.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in