Wat gaat dat geven binnen een jaar of 15?

22-08-2019 22:00 92 berichten
Ik heb een partner die net een half jaar heeft thuisgezeten.
Werkloos.

Zich enerzijds suf solliciterend.
Anderzijds ... met momenten zo op mijn zenuwen werkend.


Sinds deze week werkt ie eindelijk terug.
En mijn God ... wat was ik gelukkig dat ie weer gewoon 40 uur of wat per week buitenshuis is.
Iets zinnig te doen heeft.
Mij niet heel de tijd voor de voeten loopt als ik zelf thuis ben (ik werk 3 dagen).


Want ja, hij zat 7 op 7 thuis, dan ga ik buiten werk om niet eindeloos veel plannen maken voor mezelf.
Kan nu dus zonder schuldgevoel ("ik laat hem weer alleen thuis achter") ook terug een keer afspreken met een vriendin.


Maar ... Over 15 jaar gaat die man normaal gezien wel met pensioen.
Wat dan?
Dan is ie definitief hele dagen thuis.

Nog mensen die hier tegenaan lopen en hun partner soms letterlijk buiten kijken?


(Vrienden heeft ie nauwelijks. Behalve af en toe 2 uur gaan fietsen in zijn ééntje op de dijken alleen maar hobby's binnenshuis thuis.
Kinderen hebben we niet.)


En ja, hij is lief en vaak een schat.
Maar continu op elkaars lip ... werkt dan ook weer niet voor mij.


Ik zal wel een onmogelijke echtgenote zijn :-) ?
retrostar schreef:
23-08-2019 09:09
Er zijn stellen die samen een bedrijf hebben dus voor sommigen kan dat werken.
Man en ik hebben dat. Gaat al 20 jaar goed, maar toen ik minder in het bedrijf wilde werken om een studie te gaan volgen hebben we ontzettend veel ruzie gemaakt. Ik heb toen wel gedacht: ik verkoop mijn aandeel en ga alleen wonen. Gelukkig zijn we eruit gekomen.
Mijn man is slim, ik heb geroepen dat ik in die fase wil latten dus hij heeft een hele etage in het huis zodanig opgezet dat tzt je er een hele dag ongestoord kunt verblijven.
Je moet er dus over praten. Ik ben na een tijdje gewoon overprikkeld en heb naast dat ik uithuizerig ben ook veel tijd alleen nodig.
Man kan zich minder goed zelf vermaken, is van huis uit: zijn ouders zijn zo ongeveer aan elkaar vastgegroeid.
Hij aapt me zelfs na met wat ik graag doe, kinderen moeten erom lachen.
Ik lees een boek, hij leest een boek.
Al zeurend waarom hij altijd 'vrouwenboeken' moet lezen want hij leest dus mijn leftovers.
Moppert over activiteiten van mij die hij minder leuk vindt, en krijgt dan als standaard antwoord: dan ga je niet mee/ga je er niet bij zitten.
Ik zou dus me er niet rot om voelen, je bent wie je bent en gewoon afspraken maken.
'peter, leuk en aardig dit, maar maandag ben je van 9 tot 17 u wieberen'.
Mijn man weet beter dan bepaalde dagen voor 16 u thuis te komen. Gaat hij heel soms heel zielig door de stad lopen, interesseert me niks.
Zelfs appen met gezeur erover of verzoeken eerder thuis te komen wil ik niet en worden niet gelezen.
Echt, als je hele avonden kan doorwerken kun je ook twee uur wat op je werk verzinnen. Ik koop al zijn kleding, hij werkt middenin de stad, zet je fiets neer en koop zelf eens wat sokken of een blouse, of zelf een boek of ga naar een museum of naar de film.
Maar niet op mijn lip komen zitten.
Mag hij de rest van de week en dan ben ik heel erg gezellig en leuk.
Alle reacties Link kopieren
Enn schreef:
23-08-2019 09:38
Maar wat betekent ‘het zat’ zijn dan? Wij kunnen een dag samen zijn in een huis en echt ons eigen ding doen. Dan is hij er wel maar ik ben echt bezig met mijn eigen zaken.
Ik merk, dat ik na vakantie met gezin, extra veel zin in 'rust' heb. Liefst alleen eten, alleen in bed een uur voor hij komt etc.
En laat me nou ff alleen Netflixen, Nee, niet samen een film kijken

Over het algemeen zijn wij nl niet veel samen, werken beiden fulltime, Avonden zijn vaak gevuld met sport, bestuur, stappen etc.
Op vakantie ben je toch vooral elkaars gezelschap
Ik ben 13j jonger dan mijn man. Man is nu al 2 jaar met pensioen en ik werk 5 dagen/ week.
Ik vind het heerlijk!
Man doet overdag het huishouden ( vindt hij leuk) en wanneer ik thuiskom uit mijn werk staat de tafel gedekt en moet ik alleen maar aanschuiven!
De was, de strijk, het poetswerk is gedaan en 's avonds hebben wij alle tijd om samen lekker op de bank te zitten. Onze 3 kinderen zijn allang het huis uit en nu kunnen man en ik echt genieten van elkaar.
En in't weekend genieten we van de kinderen en de kleinkinderen.
Ik vind het echt ideaal nu; toen man nog lange dagen moest werken en onze kinderen klein waren was het hier altijd druk-druk-druk.
Nu kunnen we eindelijk genieten.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het probleem niet.
Over 15 jaar kun je ook nog apart gaan wonen, als het met z'n tweeën in een huis niet werkt.

Verder klinkt hij wel een beetje saai, alsof hij geen leven heeft buiten zijn werk. (Zoals veel mensen, overigens.) Doen jullie verder wel leuke dingen samen, of is hij meer een soort 'behang'?
Murrmurr schreef:
23-08-2019 09:29
Als ie jou voor de voeten loopt ben je dus zelf ook thuis. Het huis is van jullie allebei. Zelf meer gaan werken?
Moest het kunnen ... Direct 3.5 à 4 dagen.
Helaas teveel medische troubles.

Zit ik in no time terug 100 % thuis.
Been there, done that, not again.
Want ik werd gek van dat thuis zitten.

3 dagen (50 %) kan mijn lijf aan, laat me het daar maar op houden.
Alle reacties Link kopieren
.
tessaa wijzigde dit bericht op 04-01-2020 17:53
Reden: privacy
99.22% gewijzigd
Tessaa schreef:
23-08-2019 18:01

En het bestaat trouwens: https://en.wikipedia.org/wiki/Retired_husband_syndrome


Interessant stukje. Bijv.

"..... that the man should be the breadwinner and work to support his family, and the woman was to be not only a homemaker but also to show a level of adoration for her salaryman husband ....."

Sommige vrouwen minachten dus onbewust mannen die niet meer werken en zien ze gevoelsmatig als nutteloze sta-in-de-wegs.. :-D
Alle reacties Link kopieren
Moemoe64 schreef:
23-08-2019 16:00
Ik ben 13j jonger dan mijn man. Man is nu al 2 jaar met pensioen en ik werk 5 dagen/ week.
Ik vind het heerlijk!
Man doet overdag het huishouden ( vindt hij leuk) en wanneer ik thuiskom uit mijn werk staat de tafel gedekt en moet ik alleen maar aanschuiven!
De was, de strijk, het poetswerk is gedaan en 's avonds hebben wij alle tijd om samen lekker op de bank te zitten. Onze 3 kinderen zijn allang het huis uit en nu kunnen man en ik echt genieten van elkaar.
En in't weekend genieten we van de kinderen en de kleinkinderen.
Ik vind het echt ideaal nu; toen man nog lange dagen moest werken en onze kinderen klein waren was het hier altijd druk-druk-druk.
Nu kunnen we eindelijk genieten.
Tegen de tijd dat jij met pensioen kan, is je man dus al tegen de 80. Samen genieten en reizen wordt dan al moeilijk. Vind je dat niet moeilijk?
ik geef mn bek ook maar een douw
Wij zijn midden 50 en zijn 2 jaar aan het rentenieren in het buitenland.
Allebei hebben we behoefte aan me time en zijn niet echt groepsmensen. We hebben daar veel over gesproken en geven het ook aan wanneer we even helemaal niks van de ander willen weten. Even je eigen ding doen wat dat dan ook mag zijn. Samen is fijn maar ook zelfstandig iets doen is fijn.
Voor ons is dit voldoende, zou dat niet voldoende zijn dan hoop ik dat man zich vrij voelt aan de bel te trekken net zoals ik dat zou doen.

Het scheelt wel toen man nog werkte thuis werkte dus ik was wel gewend om dingen alleen te doen maar kon ook alles doen wat ik wilde ook al was hij thuis.
Dat schuldgevoel ken ik niet en dat zal vast schelen.
Het belangrijkste is de communicatie en wat je de ander gunt.
Ik vind het juist heerlijk om samen te zijn, maar goed, wij zijn ook zo'n stel die zitten te facetimen als mijn man pauze heeft op z'n werk en z'n lunch zit te eten.
Dan kletsen we bij, verteld hij hoe zijn dag daar verloopt en vertel ik wat ik allemaal aan het doen ben ect. Gewoon elkaar even zien, al is het maar videochatten.

Zijn wij dan daarin een uitzondering? Doen we bijna iedere dag, tenzij ik weg ben.
LAgirl82 schreef:
23-08-2019 20:57
Ik vind het juist heerlijk om samen te zijn, maar goed, wij zijn ook zo'n stel die zitten te facetimen als mijn man pauze heeft op z'n werk en z'n lunch zit te eten.
Dan kletsen we bij, verteld hij hoe zijn dag daar verloopt en vertel ik wat ik allemaal aan het doen ben ect. Gewoon elkaar even zien, al is het maar videochatten.

Zijn wij dan daarin een uitzondering? Doen we bijna iedere dag, tenzij ik weg ben.
Ja, jullie zijn heel bijzonder.
TO kiest zelf ervoor om thuis te gaan zitten omdat hij een huismus is en gaat dat hem daarna ( of nu al op voorhand) aanrekenen.

Gewoon daarmee stoppen. Je creert zelf een probleem die er niet is.
lilalinda schreef:
23-08-2019 15:34
Ik merk, dat ik na vakantie met gezin, extra veel zin in 'rust' heb. Liefst alleen eten, alleen in bed een uur voor hij komt etc.
En laat me nou ff alleen Netflixen, Nee, niet samen een film kijken

Over het algemeen zijn wij nl niet veel samen, werken beiden fulltime, Avonden zijn vaak gevuld met sport, bestuur, stappen etc.
Op vakantie ben je toch vooral elkaars gezelschap

Je eet graag alleen?! Daar is toch niks aan? Ik vind het vreselijk om alleen te eten.
Ik zou er ook niet tegen kunnen om mijn man zo weinig te zien. Gaan jullie nooit samen stappen dan?
Lucifer2018 schreef:
23-08-2019 20:58
Ja, jullie zijn heel bijzonder.

Nooit bij stilgestaan eigenlijk. Dat videochatten in zijn pauze is gewoon zo gegroeid.
Ik zou eerst en vooral bij mezelf te rade gaan. Nergens lees ik dat jouw man er problemen mee heeft als jij de hort op gaat, ik lees alleen maar dat jij er zelf problemen mee hebt. Probeer van dat misplaatste schuldgevoel af te komen, je hebt er niks aan.
LAgirl82 schreef:
23-08-2019 21:00
Je eet graag alleen?! Daar is toch niks aan? Ik vind het vreselijk om alleen te eten.
Ik zou er ook niet tegen kunnen om mijn man zo weinig te zien. Gaan jullie nooit samen stappen dan?
Dat doen wij ook. Ik eet geen ontbijt en lunch soms samen maar meestal alleen. Het enige wat we samen doen is koffie op bed en bij het nieuws in de avond en samen dineren.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
23-08-2019 20:57
Ik vind het juist heerlijk om samen te zijn, maar goed, wij zijn ook zo'n stel die zitten te facetimen als mijn man pauze heeft op z'n werk en z'n lunch zit te eten.
Dan kletsen we bij, verteld hij hoe zijn dag daar verloopt en vertel ik wat ik allemaal aan het doen ben ect. Gewoon elkaar even zien, al is het maar videochatten.

Zijn wij dan daarin een uitzondering? Doen we bijna iedere dag, tenzij ik weg ben.
phoe, moet er niet aan denken, ik hou heel veel van mijn man maar dit vind ik wel erg klef. wat bespreken jullie ‘s avonds thuis dan nog?
Don't cry, buy a bag and move on.
daenerys79 schreef:
24-08-2019 10:44
phoe, moet er niet aan denken, ik hou heel veel van mijn man maar dit vind ik wel erg klef. wat bespreken jullie ‘s avonds thuis dan nog?

Wij hebben altijd wel iets te bespreken. En we zijn gewoon heel graag bij elkaar.
Als de kinderen op school zijn vind ik het soms ook wel eens fijn om s'middags even naar het ziekenhuis te rijden (daar werkt hij) en om daar dan even samen iets te eten in het restaurant als hij pauze heeft.

Werkt misschien niet voor iedereen, maar voor ons wel.
LAgirl82 schreef:
24-08-2019 10:53
Wij hebben altijd wel iets te bespreken. En we zijn gewoon heel graag bij elkaar.
Als de kinderen op school zijn vind ik het soms ook wel eens fijn om s'middags even naar het ziekenhuis te rijden (daar werkt hij) en om daar dan even samen iets te eten in het restaurant als hij pauze heeft.

Werkt misschien niet voor iedereen, maar voor ons wel.
Ja, voor andere mensen werken andere dingen maar ja, dat vind jij dan weer heel raar altijd. :popcorn:
Nee, iedereen moet dan wat bij hun past en wat voor hun werkt.
En wat is raar? Genoeg mensen vinden ons raar. Daar kan ik prima mee leven. ;)
Alle reacties Link kopieren
Antoon69 schreef:
23-08-2019 18:09
Interessant stukje. Bijv.

"..... that the man should be the breadwinner and work to support his family, and the woman was to be not only a homemaker but also to show a level of adoration for her salaryman husband ....."

Sommige vrouwen minachten dus onbewust mannen die niet meer werken en zien ze gevoelsmatig als nutteloze sta-in-de-wegs.. :-D
Dat is in Japan. Waar de man echt extreem lange dagen maakt voor zijn ‘carrière’ en stellen van elkaar vervreemden. De vrouw werkt niet en heeft een verzorgende taak. Wat er gebeurt bij het pensioen zie ik toch anders dan jij: ze is nog inmer financieel afhankelijk (hij is nog steeds de ‘salarymaker’) omdat in Japan geen recht bestaat op een deel van het pensioen bij echtscheiding. Hij krijgt het ineens veel minder druk... maar háár zorglast wordt ineens veel groter omdat dit in de traditionele, Japanse vrouwenrol van haar wordt verwacht. Hele scheve verhouding. Niet zozeer omdat ze hem minacht omdat hij ‘nutteloos’ is (is hij financieel niet) maar wel vanwege haar zorgtaken.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
23-08-2019 21:00
Je eet graag alleen?! Daar is toch niks aan? Ik vind het vreselijk om alleen te eten.
Ik zou er ook niet tegen kunnen om mijn man zo weinig te zien. Gaan jullie nooit samen stappen dan?
En nu? Moet ik over de knie, omdat ik graag alleen eet?
Zit nu met een vers broodje brandnetelkaas en een kopje thee te forummen. Huis is helemaal stil. Heerlijk!

Man en ik gaan geregeld samen de kroeg in, of een weekend weg. Maar misschien kun je begrijoen, dat niet iedereen hetzelfde is?
Ik vind jullie relatie echt vreselijk. (Nee hoo, ben niet stiekum jaloers, want dat krijg ik dan te horen).
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
23-08-2019 21:03
Ik zou eerst en vooral bij mezelf te rade gaan. Nergens lees ik dat jouw man er problemen mee heeft als jij de hort op gaat, ik lees alleen maar dat jij er zelf problemen mee hebt. Probeer van dat misplaatste schuldgevoel af te komen, je hebt er niks aan.
Dat was voor mij een eye-opener, na gesprkken met man. Ik voelde me opgesloten, maar hij sloot me niet op. Deed ik zelf.
Hij vindt het prima, als ik mijn eigen plan trek

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven