Wat kost een samenlevingscontract gemiddeld?

16-09-2010 15:22 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi, even een vraagje, puur ter oriëntatie voor eventuele toekomst plannen.



Als je nou gaat samenwonen en je wil (nog) geen geregistreerd partnerschap maar je wil wel dingen vastleggen, dan heb ik begrepen dat een samenlevingscontract handig is. Maar ik kan nergens vinden op internet wat zoiets ongeveer zou kosten. Weet iemand dat? Heb echt totaal geen idee om wat voor bedragen het gaat.



Alvast bedankt voor je reactie!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk gemiddeld 300 euro. Een samenlevingscontract is niet alleen handig, maar zelfs noodzakelijk als je geen GP of een huwelijk wilt. De wet voorziet nl niet in een regeling voor ongehuwd samenwonenden. De bepaling die voor jullie van het grootste belang zal zijn is het verblijvensbeding dwz alle gemeenschappelijke zaken (bijv samen aangekochte huis) blijft bij de overblijvende partner na overlijden van de ander.
Alle reacties Link kopieren
Ah, kijk dat is een bedrag wat ik gelukkig vind meevallen :P

Dank je wel ook voor de uitleg. Had inderdaad gelezen dat je er 2 jaar moet wonen met elkaar voordat er ook maar iets van rechten zouden ontstaan tov het huurhuis. Maar daarnaast inderdaad helemaal niets voor ongehuwd samenwonenden...
Alle reacties Link kopieren
Hee wat verstandig!!

Ik ga ook samenwonen in oktober en wij hebben er meteen twee testamenten bij, daarvoor is 350 euro in rekening gebracht. Dus zonder testamenten 300 of zelfs minder vermoed ik.

(en inderdaad, neem er een met verblijvingsbeding!)



Dat is het wel waard, je slaapt er straks een stuk beter van (tenminste ik), als je b.v. ruzie hebt of het loopt niet zoals gepland.
Alle reacties Link kopieren
Meer iets voor G&R, dit?
Alle reacties Link kopieren
Hier 500 euro incl testamenten
Alle reacties Link kopieren
Thanks Andj :-) Leuk dat je gaat samenwonen over een paar weekjes. Heel veel plezier en geluk met elkaar.



@marietje85, had gekund, ik koos voor 'relatie' omdat hier meer mensen zitten die wellicht zijn gaan samenwonen in hun leven door hun relatie.



Wow Francisca, dat is duur dan ineens.
Alle reacties Link kopieren
Heel verstandig dat je een samenwoningscontract op gaat stellen . Kan je verder niet helpen, maar was benieuwd hoe het met jou en je vriend ging naar aanleiding van je topics een paar maanden (?) terug!
Alle reacties Link kopieren
Hey missfruztiez, dank je wel voor je interesse. ik heb toevallig mn oude topic gisteren even aangevuld daarover. Maar in een nutshell, het gaat helemaal top. Al een tijd lang geen rariteiten met afdwalende gedachten of rare reacties. Ben super blij dat ik volgehouden heb (wel een tijdje met afwachtende houding). Maar voelt nu sinds 1,5 maand echt helemaal perfect. :-D
Alle reacties Link kopieren
PS. en nog steeds helemaal hoteldebotel.
www.degoedkoopstenotaris.nl



misschien dat het nog scheelt per regio!
Alle reacties Link kopieren
Thanks zero, het blijkt inderdaad bij mij duurder dan bij hem :-)
quote:zero181 schreef op 16 september 2010 @ 16:01:

www.degoedkoopstenotaris.nl



misschien dat het nog scheelt per regio!dat dus, wilde ik je ook aanraden
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je een huis koopt kan je de kosten van een samenlevingscontract in de kosten van de notariskosten van het huis laten opnemen (en dit valt weer in de hypotheek)

Meestal is dat wat goedkoper dan zo los naar een notaris te gaan.



Maar hoeveel dat precies kost weet ik niet, volgens mij ook rond de 300 euro.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben er 10 jaar geleden 700,- gulden voor betaald. Valt dus wel mee met de prijsstijging als ik dat zo lees hier. Maar absoluut doen hoor als je gaat samenwonen!
Wij hebben dit onlangs ook gedaan en het kostte 300 euro, excl testamenten want die hebben we niet.

Alle reacties Link kopieren
Pfoe, ik zou in jouw situatie nog niet eens oriënteren op samenwonen Zonnetje. En als je wel gaat samenwonen zou ik in jullie geval nog een hele tijd (jaaren) mijn eigen woonruimte aanhouden.



Hij heeft meer dan de helft van jullie relatie met zijn hart bij een andere meid gezeten. Kijk eerst eens aan of hij nu wel iets serieus op wil bouwen met je?
Alle reacties Link kopieren
Dank je wel allemaal voor jullie reactie :-) fijn dat er inderdaad toch een beetje een leidraad in zit. Allemaal rond de 300 euro met af en toe een uitschieter naar boven.



@Madhe, dat hoofdstuk is nu al een tijd afgesloten en we zijn nu al een tijd oprecht 100% gelukkig met elkaar. Vergeten en vergeven is mijn motto in veel gevallen, hier deze keer ook. En voor de toekomst maak ik mij echt geen zorgen. blijf een Hollandse nuchtere meid met wel degelijk sensortjes voor rariteiten. Het voelt voor mij (en voor hem) fijn en goed, zoals het hoort. Het is tijd om te vergeven en vergeten en verder te gaan. Ik ben echt gelukkig met hem. Maar bedankt voor je zorgen hoor, lief van je.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven