Wel of geen excuses voor historisch blauwtje?

02-02-2023 17:40 119 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben een man van middelbare leeftijd. Al vele jaren gelukkig getrouwd. De laatste jaren ben ik ernstig ziek geweest en heftig geconfronteerd met mijn sterfelijkheid. Op dit moment ziet het er goed uit en probeer ik weer een beetje mijn leven op te pakken.
Juist door mijn ziekte ben ik mij nog bewuster geworden van hoe waardevol oprecht en open menselijk contact is en hoe belangrijk het is om in het leven het goede te doen, ook naar mijn medemens.

Een tijdje geleden vond ik bij het opruimen, geheel onverwachts, een lief kaartje dat ik in mijn studententijd van een meisje had gekregen. Zij had de stoute schoenen aangetrokken en duidelijk toenadering gezocht. Ik weet niet meer hoe, maar wel dat ik haar een blauwtje heb laten lopen, waarschijnlijk niet op een correcte manier. Ik merkte dat het kaartje mij nu veel meer raakte dan dat ik zou verwachten.

Nu weet ik dat het in die periode van mijn leven voor mij zeer bedreigend kon zijn als iemand dichtbij kwam door issues uit mijn verleden. Ik kwam dan ook tot de conclusie dat ik haar toenaderingspoging als zeer bedreigend moet hebben ervaren, en ik daarom haar heb afgewezen. Ik heb haar als de mens die ze was, nooit echt kunnen of durven zien.
En dat was wat mij bij het vinden van het kaartje zo emotioneerde. Zij had zich open en kwetsbaar opgesteld, misschien had ze daar wel heel veel moed voor nodig gehad, en ik heb dat nooit gezien, haar nooit gezien en vanuit het (onjuiste) gevoel bedreigd te zijn, heb ik haar afgewezen en waarschijnlijk pijn gedaan.

Ik vind nu dat ik dat naar haar toe niet goed heb gedaan, dat ik niet goed met haar ben omgegaan.

Een paar weken heb ik geprobeerd dit naast mij neer te leggen, maar ik merk dat het mij niet loslaat. De gedachte om, zelfs na zo'n lange tijd, mijn excuses te maken, blijft rust geven. Inmiddels ben ik achter haar adres gekomen. Ze is gehuwd en heeft een gezin.

Ik speel met de gedachte haar een kaartje te sturen met excuses dat ik haar en haar boodschap destijds niet heb gezien en dat het mij spijt als ik haar pijn heb gedaan. Zonder verdere bedoelingen of verwachtingen. Ik ben immers gelukkig getrouwd en zeker niet op zoek naar een relatie.
Aan de andere kant vraag ik mij af of het niet verstandiger zou zijn, dit af te sluiten en haar niet lastig te vallen met mijn excuses voor iets uit een ver verleden. Temeer ik geen enkel idee heb, hoe dit bij haar zou kunnen aankomen. Gevoel versus verstand dus.

Wat zouden jullie doen? Hoe zou het voor jou zijn om na zo'n lange tijd zo'n excuus van iemand te ontvangen?
rosanna08 schreef:
03-02-2023 12:25
in het slechtste geval heeft hij er iets aan en ligt zij weer in de kreukels, omdat er een oud litteken opengescheurd wordt
Laat ik het zo zeggen: mijn huwelijk zou het niet zijn als je niet eens een aardig gebaar naar iemand van vroeger mag maken.
En als zijn vrouw er wel bij betrokken is zijn haar gevoelens vanzelfsprekend wel belangrijk, maar dat blijkt nergens uit. Al die aannames zijn zeer kort door de bocht.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als haar huwelijk hierdoor in de problemen komt dan is die man wel extreem jaloers óf ze heeft na al die jaren nog steeds enorm sterke gevoelens voor TO, maar dat lijkt me stug. Ik denk sowieso niet dat het enorme gevolgen zal hebben voor wie dan ook, ik vind het gewoon een stom plan. Ik kan me ook niet voorstellen dat de vrouw om wie dit gaat nog met TO bezig is en hier dus op zit te wachten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit lijkt naar aandacht hengelen en dikke kans dat de vrouw in kwestie dat ook zo zal interpreteren.
Als we allemaal de ontvangen en uitgedeelde blauwtjes uit het verleden fixen, ontaardt de boel in een waar inferno.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee joh. Raar gedoe. Het leven is geen Hollywoodfilm waarbij een actie op een herinnering tot levensveranderende gebeurtenissen leidt.
snug schreef:
03-02-2023 12:22
Hoezo niet? In het beste geval hebben ze er allebei iets aan, in het slechtste geval heeft hij er iets aan en zal het haar worst wezen. Dat is beter dan niets doen.
In het slechtste geval voelt zij zich bedreigd omdat hij haar gegevens gegoogled en contact heeft gezocht met een mallotig excuus als reden. Soms moet je dingen gewoon laten.
Inmiddels ben ik achter haar adres gekomen.

Hier wordt het al een beetje eng hè.
Alle reacties Link kopieren Quote
snug schreef:
03-02-2023 12:33
Laat ik het zo zeggen: mijn huwelijk zou het niet zijn als je niet eens een aardig gebaar naar iemand van vroeger mag maken.
En als zijn vrouw er wel bij betrokken is zijn haar gevoelens vanzelfsprekend wel belangrijk, maar dat blijkt nergens uit. Al die aannames zijn zeer kort door de bocht.
Het is geen aardig gebaar. To wil zijn straatje schoonvegen zodat hij beter met zichzelf kan leven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ik zoiets zou ontvangen vanuit mn studententijd zou ik echt denken dat iemand grootheidswaanzin heeft en er bang van worden. Wat meet je je allemaal aan joh, die vrouw is het waarschijnlijk allang vergeten.
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Alle reacties Link kopieren Quote
Nee natuurlijk niet doen. Zij zal denken wat een droeftoeter die hengelt nog even naar een avontuurtje. Echt hou de eer aan jezelf.
Alle reacties Link kopieren Quote
ik kreeg ooit een berichtje volledig uit het niets van een jongen waar ik mee op de basisschool zat, die me vertelde vroeger verliefd te zijn geweest op mij
Mijn gedachten waren: wat schattig!
Maar ook: Wat moet ik met die info?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben ook wel eens lullig afgewezen en heb ook wel eens iemand lullig afgewezen en in eerste instantie snap ik wel dat je de impuls hebt van excuses maken. Ik vind het dan ook niet nodig zoals sommigen vol op het gas gaan om je maar zo hard mogelijk af te fakkelen.
Maar het is inderdaad geen slim idee. Omdat je, tenzij je tot die éne 0,01% woordkunstenaars hoort die zich extreem goed en tactvol kan uitdrukken, haar er geen beter gevoel mee geeft. De kans is groot dat het óf creepy overkomt, óf alsof je alsnog seks wil, óf alsof je jezelf veel te belangrijk maakt, óf alsof het nog eens zout in de wonde wrijven is (dan is de subtext "Ja dat was heel zielig voor jou, daarom maak ik nu excuus, weet je nog hoe rot en zielig dat voor jou was? Denk er nog maar eens goed aan").

En als je nog twijfelt dan lijkt het me een goed idee om het idd eens met je vrouw te bespreken. Die kan het je wschl nog wel uitleggen en als je het buiten haar om wil doen dan is er zeker iets niet oke met je intenties.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap overigens al die slechte geheugens niet. De keren dat ik echt liefdesverdriet heb gehad of echt op een nare manier ben afgewezen weet ik heus nog wel hoor. Ik lig er niet meer van wakker, maar no way dat ik me dat niet meer zou herinneren.
rosanna08 schreef:
03-02-2023 12:25
in het slechtste geval heeft hij er iets aan en ligt zij weer in de kreukels, omdat er een oud litteken opengescheurd wordt
Nou nou nou. Oud litteken zal ook wel meevallen hoor... Ik zou (persoonlijk) eerder denken: in het gunstigste geval denkt ze: Ach ja, die Jan toch! En glimlacht ze.
En in het slechtste geval ervaart ze gevoelens van paniek en denkt ze: heb ik nou een stalker achter me aan? Als ik niet reageer, staat ie dan straks ineens voor mijn deur? Aan het eind van de straat om mij "spontaan" hallo te zeggen etc.
Ginevra schreef:
03-02-2023 12:57
Ik snap overigens al die slechte geheugens niet. De keren dat ik echt liefdesverdriet heb gehad of echt op een nare manier ben afgewezen weet ik heus nog wel hoor. Ik lig er niet meer van wakker, maar no way dat ik me dat niet meer zou herinneren.
Maar wie zegt dat die vrouw hier liefdesverdriet om heeft gehad? Ik schat die kans echt niet groot in.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ginevra schreef:
03-02-2023 12:57
Ik snap overigens al die slechte geheugens niet. De keren dat ik echt liefdesverdriet heb gehad of echt op een nare manier ben afgewezen weet ik heus nog wel hoor. Ik lig er niet meer van wakker, maar no way dat ik me dat niet meer zou herinneren.
Ja true maar je bent er niet meer echt mee bezig, dat bedoelde ik met 'allang vergeten'. Ze heeft een man en kinderen, lijkt me sterk dat ze nog met TO's afwijzing van tig jaar geleden in haar maag zit
Forget about what I said; the lights are gone and the party's over
Alle reacties Link kopieren Quote
NIko9409 schreef:
02-02-2023 17:40
Ik ben een man van middelbare leeftijd.
Run, NIko, Run!
You're not wrong, you're an asshole
Alle reacties Link kopieren Quote
snug schreef:
03-02-2023 11:59
Vanwaar die opmerkingen over zijn vrouw. De beste man gaat toch niet vreemd?
Kennelijk vindt hij zelf zijn en haar burgerlijke situatie wel relevant, aangezien hij die expliciet benoemt. Dus ergens denkt hij hierbij wel aan zijn vrouw.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wellicht de vraag eens omdraaien. Stel dat TO ineens out of the een berichtje krijgt met 'sorry, het was niet de bedoeling om je te kwetsen toen het uitging, het had op een andere manier gemoeten etc."

Hoe zou TO (en partner) het vinden om zo'n berichtje te ontvangen? Zit je eerlijk gezegd daarop te wachten?

Ga je straks ook iedereen af die je onbedoeld niet correct hebt behandeld tijdens je werk? Tijdens je sport? Tijdens enige vorm van sociaal leven?

Dat je haar adres hebt achterhaalt, sorry waar ben je mee bezig? Goede grond om een relatie om zeep te kunnen helpen. Is dat wat je wilt?

Schrijf een kaartje, stuur het naar jezelf en zodra je hem ontvangen hebt verbrandt je hem. Simpeler kan niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Herkenbaar,

In de jaren '90 ontmoette ik een jongen bij het uitgaan in een dorp waar ik normaal gesproken nooit kwam. We hadden een hele leuke avond. Ik had wat informatie waardoor ik via zijn werk zijn adres kon achterhalen. Ik stuurde hem een kaartje met mijn adres/ telefoonnummer en hoopte van hem te horen. Dat gebeurde echter niet.

Jaren later, rond 2015 kreeg ik opeens via LinkedIn een bericht. De jongen van toen was mijn kaartje ook weer tegengekomen en ik kreeg een hele verklaring waarom hij geen contact meer met mij had opgenomen destijds. We hebben een aantal berichtjes heen en weer gestuurd. Gewoon leuk! Ik vond het wel leuk om van hem te horen maar verder was er van beide kanten geen bedoelingen ofzo.

Hij was trouwens in de periode voordat hij contact met mij opnam erg ziek geweest. Hij had een melanoom.

We zijn nu vrienden op LinkedIn, elk jaar met mijn verjaardag stuurt hij mij een berichtje :)
Here I am - now what are your other two wishes...
Alle reacties Link kopieren Quote
Grabbelton schreef:
03-02-2023 13:37
Wellicht de vraag eens omdraaien. Stel dat TO ineens out of the een berichtje krijgt met 'sorry, het was niet de bedoeling om je te kwetsen toen het uitging, het had op een andere manier gemoeten etc."

Hoe zou TO (en partner) het vinden om zo'n berichtje te ontvangen? Zit je eerlijk gezegd daarop te wachten?

Ga je straks ook iedereen af die je onbedoeld niet correct hebt behandeld tijdens je werk? Tijdens je sport? Tijdens enige vorm van sociaal leven?

Dat je haar adres hebt achterhaalt, sorry waar ben je mee bezig? Goede grond om een relatie om zeep te kunnen helpen. Is dat wat je wilt?

Schrijf een kaartje, stuur het naar jezelf en zodra je hem ontvangen hebt verbrandt je hem. Simpeler kan niet.
Ik neem aan dat je de relatie van TS zelf bedoelt, omdat zijn vrouw dit ook maar creepy vindt?
Alle reacties Link kopieren Quote
andnowwedance schreef:
03-02-2023 13:37
Kennelijk vindt hij zelf zijn en haar burgerlijke situatie wel relevant, aangezien hij die expliciet benoemt. Dus ergens denkt hij hierbij wel aan zijn vrouw.
Waarschijnlijk dacht hij dat ze nog steeds single was en op hem zat te wachten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat dit aha moment voor jou een belangrijk ding is ala, maar verder gaat het niemand boeien. Al helemaal niet iemand die waarschijnlijk niet eens meer weet wie je bent. Dus, ga verder met je leven en besteed je energie waar die thuishoort: in je huidige relatie.
Lorem Ipsum
NIko9409 schreef:
02-02-2023 17:40

Hoe zou het voor jou zijn om na zo'n lange tijd zo'n excuus van iemand te ontvangen?
Ik zou dit heel raar vinden. Jullie hebben niet eens een relatie gehad, er is alleen een blauwtje gelopen.

Grote kans dat zij niet eens meer weet wie je bent.

Laten gaan dus en geen actie ondernemen. Kan alleen maar tot genante situaties leiden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe ben je achter haar adres gekomen? Dat vind ik verontrustend.
Dat je eens kijkt of iemand een profiel heeft op social media, daar kan inkomen maar een adres zoeken (en dan nog vinden)?
Alle reacties Link kopieren Quote
Niemand die het raar vindt dat to zich speciaal hiervoor bij het Viva forum heeft aangemeld?

Het komt op mij wat “eng” over, dat het blijkbaar zo zwaar weegt.
Er is al eerder gezegd, bespreek het met je vrouw. Op het moment dat je beseft dat je dat liever niet doet, zijn je intenties niet zo zuiver als dat je het nu doet lijken.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven