Wel of geen excuses voor historisch blauwtje?

02-02-2023 17:40 119 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben een man van middelbare leeftijd. Al vele jaren gelukkig getrouwd. De laatste jaren ben ik ernstig ziek geweest en heftig geconfronteerd met mijn sterfelijkheid. Op dit moment ziet het er goed uit en probeer ik weer een beetje mijn leven op te pakken.
Juist door mijn ziekte ben ik mij nog bewuster geworden van hoe waardevol oprecht en open menselijk contact is en hoe belangrijk het is om in het leven het goede te doen, ook naar mijn medemens.

Een tijdje geleden vond ik bij het opruimen, geheel onverwachts, een lief kaartje dat ik in mijn studententijd van een meisje had gekregen. Zij had de stoute schoenen aangetrokken en duidelijk toenadering gezocht. Ik weet niet meer hoe, maar wel dat ik haar een blauwtje heb laten lopen, waarschijnlijk niet op een correcte manier. Ik merkte dat het kaartje mij nu veel meer raakte dan dat ik zou verwachten.

Nu weet ik dat het in die periode van mijn leven voor mij zeer bedreigend kon zijn als iemand dichtbij kwam door issues uit mijn verleden. Ik kwam dan ook tot de conclusie dat ik haar toenaderingspoging als zeer bedreigend moet hebben ervaren, en ik daarom haar heb afgewezen. Ik heb haar als de mens die ze was, nooit echt kunnen of durven zien.
En dat was wat mij bij het vinden van het kaartje zo emotioneerde. Zij had zich open en kwetsbaar opgesteld, misschien had ze daar wel heel veel moed voor nodig gehad, en ik heb dat nooit gezien, haar nooit gezien en vanuit het (onjuiste) gevoel bedreigd te zijn, heb ik haar afgewezen en waarschijnlijk pijn gedaan.

Ik vind nu dat ik dat naar haar toe niet goed heb gedaan, dat ik niet goed met haar ben omgegaan.

Een paar weken heb ik geprobeerd dit naast mij neer te leggen, maar ik merk dat het mij niet loslaat. De gedachte om, zelfs na zo'n lange tijd, mijn excuses te maken, blijft rust geven. Inmiddels ben ik achter haar adres gekomen. Ze is gehuwd en heeft een gezin.

Ik speel met de gedachte haar een kaartje te sturen met excuses dat ik haar en haar boodschap destijds niet heb gezien en dat het mij spijt als ik haar pijn heb gedaan. Zonder verdere bedoelingen of verwachtingen. Ik ben immers gelukkig getrouwd en zeker niet op zoek naar een relatie.
Aan de andere kant vraag ik mij af of het niet verstandiger zou zijn, dit af te sluiten en haar niet lastig te vallen met mijn excuses voor iets uit een ver verleden. Temeer ik geen enkel idee heb, hoe dit bij haar zou kunnen aankomen. Gevoel versus verstand dus.

Wat zouden jullie doen? Hoe zou het voor jou zijn om na zo'n lange tijd zo'n excuus van iemand te ontvangen?
Alle reacties Link kopieren Quote
snug schreef:
03-02-2023 12:33
Laat ik het zo zeggen: mijn huwelijk zou het niet zijn als je niet eens een aardig gebaar naar iemand van vroeger mag maken.
En als zijn vrouw er wel bij betrokken is zijn haar gevoelens vanzelfsprekend wel belangrijk, maar dat blijkt nergens uit. Al die aannames zijn zeer kort door de bocht.
Maar waar maak jij uit op dat dit een aardig gebaar is? Het komt op mij meer over als sentiment vanuit TS zelf waar hij wat mee wil doen en waarbij hij rigoureuze middelen niet schuwt. Ik denk dat weinig mensen het een aardig gebaar vinden als iemand je adres loopt te sherlocken.
Alle reacties Link kopieren Quote
TO heeft spijt van een niet geleefd leven. Het gaat niet om die vrouw, maar hij herinnert zich iets van zichzelf en hoe hoe lastig het toen was.

Toen had hij issues met het verleden. En eigenlijk is er niets veranderd. TO leeft nog steeds in het verleden.
Wat fout is hindert het hart, maar de waarheid brengt vreugdevolle kalmte -- Rumi
Alle reacties Link kopieren Quote
To heeft zijn portie aandacht gehad, die is alweer weg.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Alle reacties Link kopieren Quote
Hexopbezemsteel schreef:
04-02-2023 12:32
To heeft zijn portie aandacht gehad, die is alweer weg.
Precies wat ik dacht. Niko opent zijn eerste topic en na de openingspost niet meer gereageerd…
Alle reacties Link kopieren Quote
snug schreef:
03-02-2023 12:33
Laat ik het zo zeggen: mijn huwelijk zou het niet zijn als je niet eens een aardig gebaar naar iemand van vroeger mag maken.
En als zijn vrouw er wel bij betrokken is zijn haar gevoelens vanzelfsprekend wel belangrijk, maar dat blijkt nergens uit. Al die aannames zijn zeer kort door de bocht.
Maar wat is er zo aardig? Hij weet niet eens meer wat hij zelf gezegd of gedaan heeft. Wat wil je dan precies? Sorry dat ik niet aardig was? Man, het is 25 jaar geleden. We hebben geen enkel contact meer, wat wil je rechtzetten? Wat wil je überhaupt van mij?

Persoonlijk zit ik echt niet te wachten op excuses van vriendjes uit mijn studententijd. En nog minder op excuses van mannen die mij ooit in een ver verleden hebben afgewezen en waarmee ik niet eens een relatie heb gehad.

Iets aardigs is het als iemand mijn poëzie album terugstuurt na jaren. Iets aardigs was toen mijn ex vriendje (eerste lange relatie) net nadat ik genadeloos was gedumpt even on line de tijd nam om me op te vrolijken en aan het lachen te maken. Zonder bijbedoelingen.

Maar iemand die na 25 jaar zegt: sorry dat ik je zo bot afgewezen heb? Niet belangrijk.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Alle reacties Link kopieren Quote
Gryla schreef:
04-02-2023 12:39
Precies wat ik dacht. Niko opent zijn eerste topic en na de openingspost niet meer gereageerd…
Hij zit in Noorwegen denk ik. Maar toch een leuk onderwerp voor een discussie.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Alle reacties Link kopieren Quote
Grabbelton schreef:
03-02-2023 13:37
Wellicht de vraag eens omdraaien. Stel dat TO ineens out of the een berichtje krijgt met 'sorry, het was niet de bedoeling om je te kwetsen toen het uitging, het had op een andere manier gemoeten etc."

Hoe zou TO (en partner) het vinden om zo'n berichtje te ontvangen? Zit je eerlijk gezegd daarop te wachten?

Ga je straks ook iedereen af die je onbedoeld niet correct hebt behandeld tijdens je werk? Tijdens je sport? Tijdens enige vorm van sociaal leven?

Dat je haar adres hebt achterhaalt, sorry waar ben je mee bezig? Goede grond om een relatie om zeep te kunnen helpen. Is dat wat je wilt?

Schrijf een kaartje, stuur het naar jezelf en zodra je hem ontvangen hebt verbrandt je hem. Simpeler kan niet.
Het was niet eens aan.
Alle reacties Link kopieren Quote
andnowwedance schreef:
03-02-2023 17:21
Ik neem aan dat je de relatie van TS zelf bedoelt, omdat zijn vrouw dit ook maar creepy vindt?
Inderdaad
Alle reacties Link kopieren Quote
Gryla schreef:
04-02-2023 12:39
Precies wat ik dacht. Niko opent zijn eerste topic en na de openingspost niet meer gereageerd…
Wat voor een reactie had je verwacht?
Alle reacties Link kopieren Quote
Inzicht Niko, in dat je zou begrijpen dat dit dus unaniem gezien wordt als een slecht idee. Wat vind je daarvan?
Alle reacties Link kopieren Quote
NIko9409 schreef:
04-02-2023 23:25
Wat voor een reactie had je verwacht?
Flauwe vraag.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Alle reacties Link kopieren Quote
snug schreef:
03-02-2023 12:33
Laat ik het zo zeggen: mijn huwelijk zou het niet zijn als je niet eens een aardig gebaar naar iemand van vroeger mag maken.
Hij stuurt geen bloemen naar zijn tante die vroeger op hem paste.
Denk eerder dat hij vooral verrukt is van het idee dat iemand hem toen romantisch benaderde en nog even van dit gevoel wil proeven (of meer).
Lekkerding schreef:
04-02-2023 09:59
Ik zou dit heel raar vinden. Jullie hebben niet eens een relatie gehad, er is alleen een blauwtje gelopen.

Grote kans dat zij niet eens meer weet wie je bent.

Laten gaan dus en geen actie ondernemen. Kan alleen maar tot genante situaties leiden.
En zelfs dát niet eens. En zelfs al zou het drie maanden aan zijn geweest en maakt iemand het dan "uit" per sms, dan nog is dat geen blauwtje. Niet dat iemand dan per se dagenlang in bed ligt te huilen van "wat heb je aangedaan" en "waaaaaren wij nog maar samen...."
Alle reacties Link kopieren Quote
Harmonikaatje schreef:
05-02-2023 00:58
Hij stuurt geen bloemen naar zijn tante die vroeger op hem paste.
Denk eerder dat hij vooral verrukt is van het idee dat iemand hem toen romantisch benaderde en nog even van dit gevoel wil proeven (of meer).
Exact dit.
't Is al met al een heel gedoe
Alle reacties Link kopieren Quote
NIko9409 schreef:
04-02-2023 23:25
Wat voor een reactie had je verwacht?
Wat had jíj́ voor reacties verwacht dan?
Life is a bitch (and I'm helping her).
Alle reacties Link kopieren Quote
NIko9409 schreef:
04-02-2023 23:25
Wat voor een reactie had je verwacht?
Als je echt diepgaande gespreksstof wil, kansen genoeg hier.
Er worden vragen gesteld bij jouw motieven om dit te doen.
- kan je iets goedmaken als je niet eens meer weet wat je precies gedaan hebt?
- is dit echt alleen iets om een actie uit het verleden recht te zetten? Ga eens bij jezelf na. Waarom is het relevant dat zij getrouwd is? Heb je dit überhaupt besproken met je eigen vrouw. Zo ja: wat zei ze? Zo nee: waarom eigenlijk niet.
- Gaat dit om die dame van vroeger? Of gaat het over jou en over gemiste kansen in je leven?

Zo worden er wel meer vragen gesteld. Jouw enige reactie staat hierboven.

Het lijkt me logisch dat je in gesprek gaat over wat hier gezegd wordt, JIJ stelt immers een vraag hier. JIJ bepaalt welke informatie je geeft.

Maar goed, je bent tot niets verplicht en gezien de reactie en het feit dat dit je eerste post is vraag ik mij af hoe serieus je bent.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik geloof wel dat het serieus is. Ernstig ziek geweest zijn klinkt heftig. Ik denk dat je emoties teveel aan de haal gaan met je. Inderdaad niet doen dus.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik was zo’n meisje dat ooit eens een kaartje bij een leuke student door de bus heb gedaan. Nooit meer wat van gehoord. Nooit last van gehad.

Het is nu vast veel belangrijker voor jou dan het destijds (en zeker nu) voor haar was.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou me wild schrikken als ik die vrouw was en me een soort van gestalkt voelen. Vooral ook omdat er niet genoeg gebeurd is om daar na zoveel jaar achteraan te gaan. Je klinkt zelfs nogal vaag, alsof je zelf niet meer precies weet wat er gebeurd is.

Daarbij... Ik ken ontzettend veel mensen die hele stukken van hun verleden kwijt zijn. En als ik kijk naar mensen die ik zelf al heel lang ken, merk ik dat we dingen totaal verschillend herinneren.

Er is een kans dat ze zich jou helemaal niet meer kan herinneren. Of dat ze een andere gang van zaken herinnert dan jij.

En als ik in de schoenen van je vrouw zou staan... Je bent ernstig ziek geweest, zeg je. Ik neem aan dat zij aan je zijde stond en dat zij ook een zware tijd achter de rug heeft. En als mijn man dan als dank contact gaat zoeken met een vrouw die vroeger een crush op hem had... Ik zou daar niet blij mee zijn, dat kan ik je verzekeren. En ik zou ook aan je oprechtheid twijfelen, want er is echt geen enkele reden waarom je nu nog contact zou moeten zoeken.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven