Wie is er schuldig bij vreemdgaan?

dinsdag 9 maart 2021 om 23:19
N.a.v een ander topic, wie vinden jullie schuldig aan vreemdgaan? Alleen de man of vrouw die thuis al iemand heeft zitten of ook de persoon met wie hij of zij vreemdgaat? En waarom dan?
Ik vind de andere persoon niet schuldig als die persoon vrij is, degene die thuis iemand heeft zitten is in mijn ogen de hoofdschuldige.
Wat vinden jullie?
Ik vind de andere persoon niet schuldig als die persoon vrij is, degene die thuis iemand heeft zitten is in mijn ogen de hoofdschuldige.
Wat vinden jullie?

dinsdag 9 maart 2021 om 23:43
Ikzelf denk dat mensen die om praktische redenen een verstandshuwelijk/relatie er op nahouden wellicht wat sneller afspraken maken rondom dit onderwerp. Als de één al jarenlang ernstig ziek is bijvoorbeeld. Of elkaar niet meer aantrekkelijk vinden maar wel goed met elkaar overweg kunnen en nog kleine kinderen.In_Tenebris schreef: ↑09-03-2021 23:39Denk dat je deze vraag ook niet zo kan stellen omdat er heel veel verschillende mogelijkheden zijn voor de reden. Ik sta daar niet zwart/ wit in. Vind het wel moeilijk voor te stellen dat mensen samen blijven om allerlei praktische redenen, lijkt me lastig.
dinsdag 9 maart 2021 om 23:46

dinsdag 9 maart 2021 om 23:48
Je brengt het als een feit, niet als een mening.
Ik vind wel wat van mensen die iemand versieren waarvan ze weten dat die al in een relatie zit of zelfs een gezin heeft. Dan zit er iets niet goed met je normen en waarden.

dinsdag 9 maart 2021 om 23:50
lemoos2 schreef: ↑09-03-2021 23:43Ikzelf denk dat mensen die om praktische redenen een verstandshuwelijk/relatie er op nahouden wellicht wat sneller afspraken maken rondom dit onderwerp. Als de één al jarenlang ernstig ziek is bijvoorbeeld. Of elkaar niet meer aantrekkelijk vinden maar wel goed met elkaar overweg kunnen en nog kleine kinderen.
Wat je nu noemt vind ik ook legitieme redenen en ik kan me voorstellen dat je dat in goed overleg kunt doen. Denk dat ik daar wel mee zou kunnen leven. Echt een ander besodemieteren en schade berokkenen vind ik wel iets dat je niet zou moeten willen. Ik vind daarin de vreemdganger en partner in crime even verkeerd bezig.

woensdag 10 maart 2021 om 00:24
Wat stel jij dan voor, een tribunaal? Morele categorieen bestaan toch echt in je hoofd.In_Tenebris schreef: ↑09-03-2021 23:33Met jezelf als degene die dat beoordeelt, zegt dat natuurlijk weinig.

woensdag 10 maart 2021 om 00:27
Wat is versieren. Je kunt ook iemand leren kennen en een band ontwikkelen. Ik heb dat wel vaker meegemaakt, ook wel eens dat we beiden in een relatie zaten. Dan nog is het eerst netjes uitmaken het enige juiste om te doen, maar ik wil maar zeggen, 'versieren' doet het lijken alsof degene zonder relatie een soort predator is.

woensdag 10 maart 2021 om 00:28
Ja. En wat nou als iemand in een relatie zit met iemand waar hij of zij helemaal niet goed bij past, en je zelf een veel betere match bent.In_Tenebris schreef: ↑10-03-2021 00:04Ik vraag me af of iedereen die zegt rekening te houden met het feit of iemand wel of niet een partner heeft die norm weten te handhaven als ze bijvoorbeeld met Brad Pitt te maken krijgen als hij een relatie heeft. Soms zal je gevoel ook wel winnen van je verstand.

woensdag 10 maart 2021 om 00:35
Dit vind ik eigenlijk eng klinken. Dus jij bepaalt dat iemand dus kennelijk al een tijdje de verkeerde keus maakt of kom je er dan samen achter dat dat het geval is? In beide gevallen vind ik dat iets naars hebben eigenlijk.

woensdag 10 maart 2021 om 00:39

woensdag 10 maart 2021 om 00:59
Metallover schreef: ↑10-03-2021 00:48Beide zijn schuldig uiteraard.
Ik zou het niet meteen man kunnen doen die in een relatie zit.
Ik zou alleen maar aan zijn vrouw denken.
Ik zou het gewoon niet kunnen en willen met iemand die zo is. Lekker wachten zeker tot het bij jou gebeurt? Oh nee, jij bent echt uniek! Voor nu dan tenminste.

woensdag 10 maart 2021 om 01:01
Nou mooi toch als je dat voor jezelf helder hebt.In_Tenebris schreef: ↑10-03-2021 00:59Ik zou het gewoon niet kunnen en willen met iemand die zo is. Lekker wachten zeker tot het bij jou gebeurt? Oh nee, jij bent echt uniek! Voor nu dan tenminste.
Ik geloof overigens niet per se dat iemand die een keer vreemdgaat dat structureel doet.
woensdag 10 maart 2021 om 02:22
Vaak hoor je dat vrijgezelle mensen een bezette scharrel hebben die aan diegene vertellen dat ze een ongelofelijk slechte relatie hebben die op springen staat. Maar dan jaren later zitten ze nog steeds in die relatie met diezelfde 3e persoon er nog bij.
Ik vind dat laag om jezelf zo te laten gebruiken als iemand voor erbij. En dan gebeurd ook nog vaak dat degene waar mee vreemd gegaan wordt allemaal verhalen rond vertelt over wat een vreselijk persoon de partner van het neukertje is. Terwijl diegene dus die partner niet eens kent, maar alleen af gaat op verhalen die zijn gebruikt om iemand t bed in te lullen.
Ze zijn dus allebei slecht bezig, de ene omdat die liegt en bedriegt en de andere omdat die egoïstisch is en niet genoeg eigenwaarde heeft om zich iemand te gunnen die eerlijk is.
Schuldig aan het verdriet van de partner zijn ze allebei als het uit komt.
Het hoeft trouwens niet zo te zijn dat een relatie slecht is voordat iemand vreemd gaat.
Sommige mensen willen gewoon verliefd zijn of met meerdere mensen sex hebben. Of ze willen hun ego opkrikken dat ze nog in de markt liggen. Of ze willen de spanning van betrapt kunnen worden.
Maar genoeg mensen die betrapt worden en dan jankend en met hangende pootjes terug komen bij hun eigen partner.
En dan heeft die 3e persoon t nakijken. Maarja eigen schuld dan hè, moet je maar niet zo egoïstisch zijn om het met mensen in een relatie te doen.
Ik vind dat laag om jezelf zo te laten gebruiken als iemand voor erbij. En dan gebeurd ook nog vaak dat degene waar mee vreemd gegaan wordt allemaal verhalen rond vertelt over wat een vreselijk persoon de partner van het neukertje is. Terwijl diegene dus die partner niet eens kent, maar alleen af gaat op verhalen die zijn gebruikt om iemand t bed in te lullen.
Ze zijn dus allebei slecht bezig, de ene omdat die liegt en bedriegt en de andere omdat die egoïstisch is en niet genoeg eigenwaarde heeft om zich iemand te gunnen die eerlijk is.
Schuldig aan het verdriet van de partner zijn ze allebei als het uit komt.
Het hoeft trouwens niet zo te zijn dat een relatie slecht is voordat iemand vreemd gaat.
Sommige mensen willen gewoon verliefd zijn of met meerdere mensen sex hebben. Of ze willen hun ego opkrikken dat ze nog in de markt liggen. Of ze willen de spanning van betrapt kunnen worden.
Maar genoeg mensen die betrapt worden en dan jankend en met hangende pootjes terug komen bij hun eigen partner.
En dan heeft die 3e persoon t nakijken. Maarja eigen schuld dan hè, moet je maar niet zo egoïstisch zijn om het met mensen in een relatie te doen.

woensdag 10 maart 2021 om 02:24
Iets structureel doen ie iets anders, dat geeft aan dat iemand dat altijd doet. Ik denk wel dat het aangeeft dat iemand in staat is om zijn partner te bedriegen. Wanneer een volgende keer is weet je niet, dat zal van een hoop dingen afhangen.
Dat ik dat voor mezelf duidelijk heb wil ook niet zeggen dat het niet kan gebeuren, maar ik zal het wel proberen te vermijden omdat ik er toch een naar gevoel bij zou krijgen denk ik. Nog even afgezien van alle gezeur die het op kan leveren. Mijn laatste vriendin ging vreemd en ik zou een ander niet graag hetzelfde laten voelen door mijn toedoen.

woensdag 10 maart 2021 om 02:47
Nee het is ook gewoon kut, dat ben ik met je eens. Ik heb het vanuit alle posities wel es meegemaakt: dader, mededader, slachtoffer. Overigens allemaal relatief jong en zonder kinderen of huwelijken of koophuizen, maar toch. It sucks. Alleen het is wel een veel voorkomend iets, heel erg een Mening hebben en een universele Schuldige aanwijzen helpt daar niets aan. Dus vind ik het interessanter wat er kan gebeuren in menselijke relaties dat het zover komt. Misschien herken je het dan beter (vanuit welke positie dan ook) en kun je erover praten of zo, en bijsturen of op tijd uit elkaar gaan.
Ik denk in ieder geval dat de mensen die echt moedwillig iemand pijn doen en er schijt aan hebben een heel kleine minderheid zijn, achter elke situatie zit een verhaal.
Ik denk in ieder geval dat de mensen die echt moedwillig iemand pijn doen en er schijt aan hebben een heel kleine minderheid zijn, achter elke situatie zit een verhaal.

woensdag 10 maart 2021 om 05:50
Dat vinden vreemdgangers vaak wel een fijn narratief, want dan zijn zij het slachtoffer. En sommige bedrogenen vind het ook een fijn narratief want als de bedrieger een slachtoffer is dan kan je makkelijker in de relatie blijven dan wanneer je met een lul op pootjes samen bent.
Ik ken in mijn omgeving een stel waarbij de therapeut het in de relatietherapie zelfs die kant op stuurde. Niet helemaal letterlijk zo, maar die probeerde weer een band te smeden doordat ze samen de vrouw met wie hij vreemdging als bedreiging en als dader zagen. Zij zat dat ooit heel trots op een verjaardag te vertellen. Best wel triest eigenlijk, als je er over nadenkt is er dus blijkbaar niks anders wat je bindt.
woensdag 10 maart 2021 om 06:07

woensdag 10 maart 2021 om 06:17

Is ‘schuldig’ wel de juiste term? Is vreemdgaan strafbaar?
Voordat ik zelf ervaringsdeskundige werd, had ik ook heel duidelijk mijn zegje klaar over vreemdgaan. Maar vreemdgaan is vaak niet het probleem (tenzij je met een seksverslaafde maniak in een relatie zit), maar een symptoom. Je relatie is vaak al ziek, en daar heb je vaak beiden een aandeel in gehad. Dat sukkelt dan maar door (mede door slechte communicatie van beide kanten), totdat een van de twee een bepaalde aandacht en warmte bij iemand anders vindt. Dus dan kwaad met de vinger wijzen, jezelf tot slachtoffer bestempelen en de ander tot dader, is een hele natuurlijke reactie maar in het grote geheel der dingen niet effectief (wat niet wil zeggen dat ik het niet geprobeerd heb hoor, toen ik eenmaal de bedrogen vrouw was :p).
Ik vind het wel kwalijk worden als je een misstap niet kan zien als de wake up call die het eigenlijk is en je willens en wetens jarenlang doorgaat met je partner besodemieteren.

woensdag 10 maart 2021 om 06:41
Zo denk ik dus ook, maar ik ben wel bevooroordeeld omdat ik zelf het product ben van een vreemdganger en zijn minnares. Ik kan nu wel zeggen dat mijn moeder even schuldig is als hij maar zonder haar was ik hier niet eens geweest.