Wie is er schuldig bij vreemdgaan?

dinsdag 9 maart 2021 om 23:19
N.a.v een ander topic, wie vinden jullie schuldig aan vreemdgaan? Alleen de man of vrouw die thuis al iemand heeft zitten of ook de persoon met wie hij of zij vreemdgaat? En waarom dan?
Ik vind de andere persoon niet schuldig als die persoon vrij is, degene die thuis iemand heeft zitten is in mijn ogen de hoofdschuldige.
Wat vinden jullie?
Ik vind de andere persoon niet schuldig als die persoon vrij is, degene die thuis iemand heeft zitten is in mijn ogen de hoofdschuldige.
Wat vinden jullie?

zondag 14 maart 2021 om 13:39
loisnvt schreef: ↑14-03-2021 13:26Iemand gisteren het interview gezien tussen Linda de Mol en Marco Borsato? Is er echt iemand op deze wereld die gelooft dat hij nooit meer vreemd zal gaan? Ik gok van niet!
Ik persoonlijk vond het een ‘mooi’ en open gesprek. Ik ben ervan overtuigd dat de meningen hierover ontzettend verdeeld zullen zijn. Mensen die hem voor eeuwig en altijd zullen bestempelen als de lul die vreemdging en mensen die er geen oordeel over zullen hebben en alles wat daartussen hangt.
Vond het vooral interessant om te horen hoe zijn kinderen alles hebben ervaren en ermee gedeald hebben en nóg dealen. Het lied van zijn dochter richting Marco, maar ook zijn liefde voor Leontine. Voor mij maakte dit interview maar weer eens heel duidelijk dat het allemaal niet zo zwart/wit is als velen soms beweren, maar dat het vaak een stuk gecompliceerder is. Afschuwelijk dat je daarnaast dan ook nog de pech hebt dat het in hun geval onder een vergrootglas ligt.

zondag 14 maart 2021 om 13:48
Loisnvt ik heb die interview ook gezien.loisnvt schreef: ↑14-03-2021 13:26Iemand gisteren het interview gezien tussen Linda de Mol en Marco Borsato?
Ik persoonlijk vond het een ‘mooi’ en open gesprek. Ik ben ervan overtuigd dat de meningen hierover ontzettend verdeeld zullen zijn. Mensen die hem voor eeuwig en altijd zullen bestempelen als de lul die vreemdging en mensen die er geen oordeel over zullen hebben en alles wat daartussen hangt.
Vond het vooral interessant om te horen hoe zijn kinderen alles hebben ervaren en ermee gedeald hebben en nóg dealen. Het lied van zijn dochter richting Marco, maar ook zijn liefde voor Leontine. Voor mij maakte dit interview maar weer eens heel duidelijk dat het allemaal niet zo zwart/wit is als velen soms beweren, maar dat het vaak een stuk gecompliceerder is. Afschuwelijk dat je daarnaast dan ook nog de pech hebt dat het in hun geval onder een vergrootglas ligt.
Ik vraag me af of je ook bewust bent dat in de hele interview geen enkel kritische vraag is gesteld?
En dat hij alleen over zichzelf en zijn eigen gevoel kon vertellen en weinig begrip of inlevingsvermogen heeft getoond over de pijn en verdriet van zijn dierbare. Hij heeft zeg maar alleen soort boetekleid aangetrokken, maar totaal geen begrip voor de anderen?
Bovendien dat hij in showbizz leeft en heel goed in staat is publiek te beïnvloeden en te acteren?
Ik vond dat de hele interview gericht was om zijn imago als vreemdganger en niet betrouwbare man te veranderen naar een man die daarvan heeft geleerd.
Erg weinig betrouwbaar.
anoniem_326375 wijzigde dit bericht op 14-03-2021 13:50
0.12% gewijzigd

zondag 14 maart 2021 om 13:49
Jij noemt het een deurmat, jouw veroordeling die ik absoluut niet deel gelukkig. Inderdaad maakt een ieder zijn eigen keuzes, sommigen kiezen ervoor er in te blijven hangen en verbitterd door het leven te gaan. Denk niet dat je daar nu zo’n leuker en gelukkiger mens van wordt.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-03-2021 21:22
Reden: quote verwijderd
16.55% gewijzigd

zondag 14 maart 2021 om 13:49
Je bent al je ex en minnaars lekker de grond in aan het trappen op een openbaar forum en nu begin je de mensen te shamen die bedrogen zijn en met de relatie doorgaan? Hou es op joh!
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-03-2021 21:25
22.14% gewijzigd

zondag 14 maart 2021 om 13:58
Zielsverwant schreef: ↑14-03-2021 13:48Loisnvt ik heb die interview ook gezien.
Ik vraag me af of je ook bewust bent dat in de hele interview geen enkel kritische vraag is gesteld?
En dat hij alleen over zichzelf en zijn eigen gevoel kon vertellen en weinig begrip of inlevingsvermogen heeft getoond over de pijn en verdriet van zijn dierbare. Hij heeft zeg maar alleen soort boetekleid aangetrokken, maar totaal geen begrip voor de anderen?
Bovendien dat hij in showbizz leeft en heel goed in staat is publiek te beïnvloeden en te acteren?
Ik vond dat de hele interview gericht was om zijn imago als vreemdganger en niet betrouwbare man te veranderen naar een man die daarvan heeft geleerd?
Erg weinig betrouwbaar.
Natuurlijk vertelde hij over zijn eigen gevoel, het interview was dan ook met hem. Denk jij dat als hij over het gevoel van Leontine had gesproken mensen dit wel hadden geloofd? Ik zag zeker wel de pijn en het verdriet die hij zichzelf toebedeelde door zijn acties, maar dat bedoelde ik ook te zeggen, mensen zullen altijd vanuit hun eigen standpunt kijken naar zo’n interview. Dit gaat dan toevallig over een BN’er, maar het had zomaar iedereen in deze situatie kunnen zijn.
Zijn uitspraak over dat hij nooit meer vreemd zou gaan vond ik wel een ‘gevaarlijke’, ik ben namelijk van mening dat je zo’n uitspraak beter voor je kunt houden. Genoeg mensen, ook hier op het VF, zijn ooit voor de bijl gegaan en hebben waarschijnlijk ook ooit beweerd dat nooit te zullen doen.

zondag 14 maart 2021 om 13:58
Daarnaast is dit ook wel een mooi voorbeeld waarom ik niet hou van de term ‘schuld’. Want daar horen daders en slachtoffers bij. Bij vreemdgaan wordt ook vaak door de buitenwereld geroepen: trap die hond eruit!
En als dat niet gebeurd, dan worden de mensen die ervoor kiezen om in de relatie te blijven verweten dat ze deurmatten zijn en over zich heen laten lopen. Staying is the new shaming.
Geloof het of niet, maar het is mogelijk om, ondanks dat pijn je is aangedaan, jezelf niet als slachtoffer te zien en dus ook als sterk persoon in een relatie te blijven (mocht je daarvoor kiezen). Dat is ook een van de redenen waarom ik de zienswijze van (ja, kom ik weer hoor) Esther Perel zo nuttig vindt. Ze moedigt (eigen) innerlijke kracht aan en van daaruit beslissingen maken die goed zijn voor je zelfvertrouwen, maar ook voor het welzijn voor de relatie waar je voor gekozen hebt.
6.84% gewijzigd

zondag 14 maart 2021 om 14:04
Bellinis schreef: ↑14-03-2021 13:58Daarnaast is dit ook wel een mooi voorbeeld waarom ik niet hou van de term ‘schuld’. Want daar horen daders en slachtoffers bij. Bij vreemdgaan wordt ook vaak door de buitenwereld geroepen: trap die hond eruit!
En als dat niet gebeurd, dan worden de mensen die ervoor kiezen om in de relatie te blijven verweten dat ze deurmatten zijn en over zich heen laten lopen. Staying is the new shaming.
Geloof het of niet, maar het is mogelijk om, ondanks dat pijn je is aangedaan, jezelf niet als slachtoffer te zien en dus ook als sterk persoon in een relatie te blijven (mocht je daarvoor kiezen). Dat is ook een van de redenen waarom ik de zienswijze van (ja, kom ik weer hoor) Esther Perel zo nuttig vindt. Ze moedigt (eigen) innerlijke kracht aan en van daaruit beslissingen maken die goed zijn voor je zelfvertrouwen, maar ook voor het welzijn voor de relatie waar je voor gekozen hebt.
Precies! Of jezelf niet als slachtoffer te zien als je wel uit de relatie stapt. Sommige stappen uit de relatie en blijven eeuwig slachtoffer, ook een keuze.

zondag 14 maart 2021 om 15:20
Ik doel niet op JOUW minnaars, maar op de minnaars binnen de affaire. Of, zoals jij ze zo aardig noemt: “Slettebakken.”
anoniem_6839d120e0eb1 wijzigde dit bericht op 14-03-2021 15:23
13.04% gewijzigd

zondag 14 maart 2021 om 15:38
Ik heb toch wel een aantal zaken voorbij zien komen waar mijn redenatie werd toegepast als ik me niet vergis. Dat waren ook meer zakelijke 1-op-1 zaken ipv zaken met een maatschappelijke dimensie.Bellinis schreef: ↑14-03-2021 09:06Was het maar zo mooi.
[...]
Ik denk dat het komen ‘tot andere inzichten’ eerder in een paar goede therapiesessies bereikt kan worden, dan door het betalen van een boete, of een paar dagen in de bajes te zitten (al sluit ik ook niks uit).
Het doel van straffen is onder andere vergelding. Verdere doelen zijn: voorkomen dat de dader nog eens in de fout gaat, afschrikken en beschermen van de samenleving.
En verder eens met de doelen van het straffen, al zijn insiders het er redelijk unaniem over eens dat mensen slechter uit de gevangenis komen dan dat ze erin gaan

zondag 14 maart 2021 om 15:42
Doe normaal. Je taalgebruik is om te huilen.
55.87% gewijzigd

zondag 14 maart 2021 om 15:43
Precies dit, wat je zegt loisnvt!loisnvt schreef: ↑14-03-2021 13:49Jij noemt het een deurmat, jouw veroordeling die ik absoluut niet deel gelukkig. Inderdaad maakt een ieder zijn eigen keuzes, sommigen kiezen ervoor er in te blijven hangen en verbitterd door het leven te gaan. Denk niet dat je daar nu zo’n leuker en gelukkiger mens van wordt.
Ik heb er ook voor gekozen om niet in de pijn en verdriet van beschadigd vertrouwen te blijven hangen, omdat ik niet als verzuurd en verbitterd persoon verder door het leven wil gaan. Ga liever als persoon door het leven die open staat voor het geluk en de leuke dingen in het leven.
Heb met vreemdgaan, ontrouw in de relatie te maken gehad en ben het proces van verwerken, loslaten en veranderen aangegaan met als doel om een nieuwe relatie aan te gaan met dezelfde partner (refererend aan Esther Perel, waar hierboven in een aantal reacties al over gesproken werd).
De vraag van TO heeft mij ook heel vaak beziggehouden. De meningen zijn en blijven er verdeeld over hier. Maar toch was het fijn om te lezen, dat er wel degelijk mensen zijn die er op dezelfde manier over denken als ik zelf. Dat die ook van mening zijn dat de persoon waarmee iemand vreemdgaat, er ergens wel degelijk "schuld" aan heeft, een aandeel in het geheel heeft.
En uiteraard is degene die overspel pleegt, de hoofdschuldige en totaal zelf verantwoordelijk voor de keuzes die hij/zij hier in maakt tav de vaste relatie. Gebonden mensen die vreemdgaan, zoeken zelf heel bewust het contact met een ander, als ze willen vreemdgaan. En als die ander dan ook gebonden is (en ze dat ook van elkaar weten!), belazeren ze beiden hun vaste partners door deze in onwetendheid van hun escapades te laten. Beide schuldig, omdat het hierbij natuurlijk echt niet het geval is, dat de één een pistool bij de ander tegen het voorhoofd zet en diegene er toe dwingt om overspel te plegen. Ze willen het samen en ze weten samen ook donders goed dat andere mensen hier enorm door gekwetst kunnen gaan worden. En blijft het niet bij één keer samen tussen de lakens rollebollen, of op de achterbank van een auto met elkaar spelen, dus als het dan een langer durende affaire wordt, dan zijn ze er ook beiden schuldig aan dat ze er vanalles aan doen om de lust voor en het verlangen naar elkaar levend te houden, om hun bubbel in stand te kunnen houden, op welke manier dan ook, met iedere keer wederzijds genoegen en instemming.
En dus allebei fout, want je bent allebei je partners met weinig tot geen respect aan het behandelen door thuis net te doen alsof er niets aan de hand is... En daarom is het dan toch eigenlijk ook helemaal niet zo gek dat je partner, die je al die tijd in het ongewisse hebt gehouden, dan boos wordt op die derde partij? Diegene heeft er immers aan bijgedragen dat de affaire heeft kunnen (voort)bestaan. Diegene is aan jou dan wel helemaal geen verantwoording schuldig, enkel aan de eigen partner, want hij/zij heeft met jou geen relatie en ook geen afspraken gemaakt, maar heeft wel voor een deel de tijd en aandacht van jouw man/vrouw gekaapt, gestolen, opgeëist. Tijd en aandacht die beter in de, al dan niet noodlijdende, relatie gestoken had kunnen worden.
En er zijn zovele redenen te noemen om de keuze van een vreemdganger te verklaren, geen één daarvan is een mooie reden, die alles verklaren kan, die het "goed" zou kunnen praten.
Maar niemand is onfeilbaar, iedereen maakt fouten, maakt wel eens een verkeerde keuze. Het gaat er om, of je kunt inzien wat je fout hebt gedaan en hoe je er dan in het vervolg mee om gaat. En dat is inderdaad niet altijd zwart/wit, dat is voor iedereen anders.

zondag 14 maart 2021 om 15:45
Nee, denk ik niet. Hij mag daar niet eens over praten zonder haar toestemming.
Ik ben met je eens dat zijn verdriet duidelijk was.
Wat hem naar mijn idee betrouwbaarder zou laten overkomen is als hij bij zijn eigen bijdrage zou blijven en over eventuele lessen/inzichten zou vertellen.
Niet zijn extraverte houding en andere houding van Leonien als soort excuus voor zijn ontrouw zou gebruiken.
Het was zijn eigen keuze om vreemd te gaan en te bedriegen en dat blijven doen i.p.v. zijn problemen op te lossen.
Wetend dat ze veel problemen te verwerken hadden en Leontien hem meer foutjes had vergeven.
Kennelijk bleef hij doorgaan tot de maat vol was.

zondag 14 maart 2021 om 15:59
Daar heb je op zich gelijk. De "doorstarters" die ik ken beschrijven dat ook: het wordt niet meer zo onbevangen als ervoor.
Mee eens dat het opbouwen van de vertrouwensband deels een inzet van allebei vereist en ik ben ook met je eens dat een volledige "fact-finding mission" (ook Perel) contraproductief is.Bellinis schreef: ↑14-03-2021 09:40De persoon die is vreemdgegaan kan de pijn erkennen. Hij kan beloven dat hij er alles aan zal doen om het nooit meer te laten gebeuren. Hij kan ernaar streven de weg weer terug proberen te vinden naar zijn partner. Het ‘oneerlijke’ is dat hij die laatste twee niet in zijn eentje kan bereiken.
[...]
Als we te lang blijven concentreren op schuld en in dingen als: “JIJ hebt dit ons aangedaan,” hoe langer de bedrogen partner blijft worstelen met de bittere gevoelens van niet genoeg zijn. Wat dat betreft denk ik wel: hoe minder lang we in die negativiteit blijven hangen en hoe eerder we beginnen met het oplossen van het trauma, hoe beter. Dus vandaar dat vragen als: “Wat miste je aan deze relatie” en “Wat bracht de affaire jou.” ook kunnen bijdragen aan het krijgen van het hoognodige inzicht in de pijnlijke handelingen van de partner - en ook vaak tot het inzicht dat het soms niet eens zozeer met jou te maken heeft (dat jij al die tijd goed genoeg was).
Maar om te beginnen zal de vreemdganger aan moeten tonen dat die zijn/haar fout uit het spel haalt: contact verbreken, bedrog breder erkennen bijvoorbeeld (vrienden / familie). Daadwerkelijk aantonen dat hij/zij stabiel genoeg is voor een herstelproces, oprechte compassie heeft ook. Dat is de eerste afspraak vind ik: anders wordt de rest van de weg naar herstel van de relatie al vrij kansloos. En dat is echt iets wat de bedrieger zelf en uit zichzelf moet doen.
Jouw beeld vind ik meer alsof je de toch al beschadigde relatie gaat gebruiken als een soort leerschool/testcase voor de vreemdganger. Dan verwacht je wel heul veul van de bedrogene.

zondag 14 maart 2021 om 16:07
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-03-2021 21:20
Reden: Provoceren, schelden, ongepast
Reden: Provoceren, schelden, ongepast
32.26% gewijzigd
zondag 14 maart 2021 om 16:09
Toch hield je ooit van hem
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-03-2021 21:24
36.14% gewijzigd
zondag 14 maart 2021 om 16:09
Toch hield je ooit van hem
moderatorviva wijzigde dit bericht op 14-03-2021 21:24
36.14% gewijzigd

zondag 14 maart 2021 om 16:16
Ik heb het niet gezien maar ik vind Marco Borsato vreselijk, altijd al: Brave Hendrik en nu toch weer niet. De enige reden voor hem om dit te delen is voor zijn carrière en dat vind ik zijn goed recht. Zou niet weten waarom je dit anders zou vertellen, ook al ben je een publiek figuur, de storm gaat vanzelf weer liggen. Ook wel slim en veilig bij vriendin Linda.

zondag 14 maart 2021 om 16:19
Daar ben ik met je volledig eens.
De relatie na de doorstart is heel anders dan daarvoor.
Of die slaagt ligt aan beide partners. Aan hoeveel ze voor over hebben om de relatie te laten slagen, want de verwerking van bedrog en weer bouwen aan de basis is een moeilijke weg.

zondag 14 maart 2021 om 16:22
Zielsverwant schreef: ↑14-03-2021 16:19Daar ben ik met je volledig eens.
Of die slaagt ligt aan beide partners. Aan hoeveel ze voor over hebben om de relatie te laten slagen, want de verwerking van bedrog en weer bouwen aan de basis is een moeilijke onbegaanbare weg.

zondag 14 maart 2021 om 16:25
Ceder schreef: ↑14-03-2021 15:59Daar heb je op zich gelijk. De "doorstarters" die ik ken beschrijven dat ook: het wordt niet meer zo onbevangen als ervoor.
Mee eens dat het opbouwen van de vertrouwensband deels een inzet van allebei vereist en ik ben ook met je eens dat een volledige "fact-finding mission" (ook Perel) contraproductief is.
Maar om te beginnen zal de vreemdganger aan moeten tonen dat die zijn/haar fout uit het spel haalt: contact verbreken, bedrog breder erkennen bijvoorbeeld (vrienden / familie). Daadwerkelijk aantonen dat hij/zij stabiel genoeg is voor een herstelproces, oprechte compassie heeft ook. Dat is de eerste afspraak vind ik: anders wordt de rest van de weg naar herstel van de relatie al vrij kansloos. En dat is echt iets wat de bedrieger zelf en uit zichzelf moet doen.
Jouw beeld vind ik meer alsof je de toch al beschadigde relatie gaat gebruiken als een soort leerschool/testcase voor de vreemdganger. Dan verwacht je wel heul veul van de bedrogene.
Het wordt sowieso nooit meer zo onbevangen als daarvoor, of je nu in de relatie blijft of als het gaat om een nieuwe relatie.
Of een vreemdganger ooit genoeg aantoont spijt te hebben is niet aan een ander, enkel aan de bedrogene zelf. Soms moet deze oneindig door het stof en zal het nooit genoeg zijn en dat lees ik ook een beetje in jouw posts. Het is jouw referentiekader, geen algemeen referentiekader. Wanneer is compassie oprecht genoeg? Voor de 1 als de vreemdganger tranen toont bij familie en vrienden, voor de bedrogen partner wellicht juist helemaal niet?
Niemand kan bepalen wanneer iemand genoeg door het stof is gegaan, enkel de persoon die besluit een doorstart te maken. En of het daadwerkelijk ook zal lukken kan enkel de tijd uitwijzen.
zondag 14 maart 2021 om 16:27
Ik denk dat het vaker goed gaat dan buitenstaanders denken. Het is zo'n taboe. We weten niet of de buren/vrienden/tante na vreemdgaan samen gebleven zijn . Omdat we niet weten of er iets speelt in relatiesZielsverwant schreef: ↑14-03-2021 16:19Daar ben ik met je volledig eens.
Of die slaagt ligt aan beide partners. Aan hoeveel ze voor over hebben om de relatie te laten slagen, want de verwerking van bedrog en weer bouwen aan de basis is een moeilijke weg.
Ikweet van 2 stellen dat ze na vreemdgaan nog samen zijn. 1 van mijn beste vriendinnen bijvoorbeeld. Maar dat weet verder niemand