Wie is er schuldig bij vreemdgaan?

dinsdag 9 maart 2021 om 23:19
N.a.v een ander topic, wie vinden jullie schuldig aan vreemdgaan? Alleen de man of vrouw die thuis al iemand heeft zitten of ook de persoon met wie hij of zij vreemdgaat? En waarom dan?
Ik vind de andere persoon niet schuldig als die persoon vrij is, degene die thuis iemand heeft zitten is in mijn ogen de hoofdschuldige.
Wat vinden jullie?
Ik vind de andere persoon niet schuldig als die persoon vrij is, degene die thuis iemand heeft zitten is in mijn ogen de hoofdschuldige.
Wat vinden jullie?
zondag 14 maart 2021 om 16:58
Lijkt wel een soapLucieanders schreef: ↑14-03-2021 16:56Kinderen zijn ook relatie killer nummer één, dat heb ik niet bedacht hoor. En ja, mijn schoonmoeder had ook niet aan kinderen moeten beginnen, zeker niet met zo’n lapzwans. Ik denk dat ze daar ook wel spijt van heeft gehad. En ja, ze was een goede moeder, niet omdat ze voor mij koos. Dat heb ik nooit van haar gevraagd. Toen ik later tijdens een gesprek door had dat ze het er slecht mee had, heb ik ook gezegd dat ze niet voor mij hoefde te kiezen. Ik was niet haar kind en dat ik het zou begrijpen dat ze na verloop van tijd weer contact met haar zoon zou willen. Ze vroeg of ik het echt niet erg zou vinden, en nadat ik haar daarvan had overtuigd, heb ik aangeboden om te helpen dat het weer goed zou komen tussen hen.

zondag 14 maart 2021 om 16:59
Ik heb niks aan excuses, die komen altijd achteraf en te laat. Voor mij is die periode afgesloten en voor hem niet. Waarom weet ik niet, maar dat wil ik ook niet weten.In_Tenebris schreef: ↑14-03-2021 16:53Misschien wil hij zijn excuses aanbieden? Jij hebt toch een relatie? Ik denk niet dat hij een poging zou durven wagen.
zondag 14 maart 2021 om 16:59
Moedwil en Misverstand!In_Tenebris schreef: ↑14-03-2021 16:58Dat is wat het is, maar het trieste is dat andere mensen daar de dupe van worden. Je zal maar verstoten worden door je moeder om die reden...

zondag 14 maart 2021 om 17:02

zondag 14 maart 2021 om 17:03
Lucieanders schreef: ↑14-03-2021 16:58Je snapt toch wel dat ik ook een baby was toen ex geboren werd.... en wij al rond de veertig waren voordat wij trouwden. Dus was behoorlijk mosterd geweest. Ze was al oma van haar dochter.
Duh!
Je loopt hier altijd te schreeuwen dat je als vrouw te allen tijde onafhankelijk moet blijven van je partner, dan kan ook als je kinderen hebt hoor. Maar waarschijnlijk heb je dat haar nooit zo stellig toegeschreeuwd?

Hij is jarenlang weggezet als de ideale schoonzoon en dat bleek een goed verdienmodel. Ik denk dat een aanzienlijk deel van zijn publiek dit afkeurt en sowieso past het niet bij zijn imago. Dat probeert hij recht te zetten door zijn gevoelige kant te laten zien. Die vragen zijn echt wel doorgesproken en ik denk dat het niet eens zo heel moeilijk is om de juiste emoties op te roepen. Dat het aan alle kanten impact op hem en zijn gezin heeft is ook wel voorstelbaar zonder dat interview.

Zielsverwant schreef: ↑14-03-2021 17:02O, wat jammer toch, dan hebben we hier wat meer recente informatie.![]()
![]()
![]()

zondag 14 maart 2021 om 17:04
Ik heb dat nooit gevraagd, het was haar eigen keuze. Ex had zelf een bloedhekel aan zijn vader en wilde ook geen contact meer met hem. Hij had haar reactie wel kunnen inschatten. Volgens mij was ex vier of vijf toen zijn vader hun verliet, en heeft dus dichtbij het verdriet en de strijd van zijn moeder meegemaakt.In_Tenebris schreef: ↑14-03-2021 16:58Dat is wat het is, maar het trieste is dat andere mensen daar de dupe van worden. Je zal maar verstoten worden door je moeder om die reden...

zondag 14 maart 2021 om 17:05
Jawel hoor, waarom denk je dat zij snapte dat ik geen kinderen met hem wilde.

zondag 14 maart 2021 om 17:06
Redden wat er te redden valt, bij zijn fans. Maar ik geloof er geen reet van dat hij het nooit meer zal doen.In_Tenebris schreef: ↑14-03-2021 17:03Hij is jarenlang weggezet als de ideale schoonzoon en dat bleek een goed verdienmodel. Ik denk dat een aanzienlijk deel van zijn publiek dit afkeurt en sowieso past het niet bij zijn imago. Dat probeert hij recht te zetten door zijn gevoelige kant te laten zien. Die vragen zijn echt wel doorgesproken en ik denk dat het niet eens zo heel moeilijk is om de juiste emoties op te roepen. Dat het aan alle kanten impact op hem en zijn gezin heeft is ook wel voorstelbaar zonder dat interview.
zondag 14 maart 2021 om 17:07
Geen idee hoor, heb niet gekekenIn_Tenebris schreef: ↑14-03-2021 17:03Hij is jarenlang weggezet als de ideale schoonzoon en dat bleek een goed verdienmodel. Ik denk dat een aanzienlijk deel van zijn publiek dit afkeurt en sowieso past het niet bij zijn imago. Dat probeert hij recht te zetten door zijn gevoelige kant te laten zien. Die vragen zijn echt wel doorgesproken en ik denk dat het niet eens zo heel moeilijk is om de juiste emoties op te roepen. Dat het aan alle kanten impact op hem en zijn gezin heeft is ook wel voorstelbaar zonder dat interview.
Geen greintje behoefte aan
zondag 14 maart 2021 om 17:08
Voor jou ook niet hoor. Je bent maar druk met hemLucieanders schreef: ↑14-03-2021 16:59Ik heb niks aan excuses, die komen altijd achteraf en te laat. Voor mij is die periode afgesloten en voor hem niet. Waarom weet ik niet, maar dat wil ik ook niet weten.

zondag 14 maart 2021 om 17:11
Lucieanders schreef: ↑14-03-2021 17:05Jawel hoor, waarom denk je dat zij snapte dat ik geen kinderen met hem wilde.
Omdat je hier sowieso altijd loopt te verkondigen dat je überhaupt nooit kinderen wilde en dat al op vrij jonge leeftijd wist. Ik was echt niet in de veronderstelling dat dat dan opeens zou veranderen, dus ik begrijp niet waarom zij dat dan wel had verwacht?
Daarnaast bedoel ik dat ook helemaal niet, maar ging het over het feit dat je hier nu doet overkomen dat je medelijden had met ex-schoonmoeder omdat ze in de steek was gelaten terwijl ze geen baan had. Staat dus los vh wel/niet hebben van kinderen. Duidelijker kan ik het echt niet uitleggen hoor.

zondag 14 maart 2021 om 17:13
Ik ontwijk Borsato al jaren, vind het een eersteklas eikel. Dré Hazes lees ik wel links en rechts wat, maar meer omdat het zoveel voorspelbaar drama oplevert inclusief alle mensen die er een mening over hebben,
anoniem_6491451405f4b wijzigde dit bericht op 14-03-2021 17:14
0.14% gewijzigd
zondag 14 maart 2021 om 17:14
Als je met niemand kinderen, dat snap ikLucieanders schreef: ↑14-03-2021 17:05Jawel hoor, waarom denk je dat zij snapte dat ik geen kinderen met hem wilde.
Maar als je speciaal met hem geen kinderen wilde, zat er al iets mis in jullie relatie

zondag 14 maart 2021 om 17:14
Dit is helemaal geen must. Dat de affaire moet stoppen, is waar en ik ben het met je eens dat contact verbroken moet zijn.
Er moet vooral spijt zijn en de wil om de relatie te repareren. En hoe die spijt wordt getoond, daar zijn geen vaste regels voor.
Sterker nog, ik heb gevallen gezien waarin de affaire naar buiten brengen heel schadelijk werkt, doordat er oordeel komt op zowel degene die is vreemdgegaan als degene die bedrogen is. Na het openbaar maken van de affaire, volgt vaak nog een heel zwaar traject, waarin ongetwijfeld fouten worden gemaakt. Als de buitenwereld zich daar dan ook nog mee gaat bemoeien, maakt het het soms alleen maar zwaarder. Ik heb hele lieve vriendinnen en ouders, die onvoorwaardelijk achter me staan, wat ik ook had besloten. Maar niet iedereen heeft dat.
Ik verwacht helemaal niks. Maar ik vind het een stuk constructiever om jezelf toe te staan er wat van te leren en te groeien, dan het te gebruiken als een stok om mee te slaan, waar het in jouw visie een beetje op neer komt.
Vreemdgaan maakt je een bedrieger, volgens jou, vaak voor altijd. Dus de schuld blijft altijd om die persoon heen hangen. “He schat, weet je nog toen jij die affaire had en ons hele huwelijk verknalde? Good times he...” Wat daarbij het gevolg is, is dat de ander automatisch de identiteit van “bedrogene” op zich geplakt krijgt. En dat doe jij ook. Ik ben in jouw ogen voor altijd een slachtoffer van de vreselijke daad van mijn ex.
De praktijk (of mijn waarheid moet ik eigenlijk zeggen) is gelukkig wat rooskleuriger. Ik heb mezelf ook toegestaan om hiervan te leren en ook onder ogen te zien dat, hoewel mijn ex degene was die een bom op de relatie gooide, dat mij niet automatisch de perfecte partner maakt. Mijn ex is simpelweg gevoeliger voor verleiding dan ik was, maar met een andere partner in eenzelfde soort dysfunctionele relatie, was IK misschien degene geweest die de bom had gegooid, als de situatie maar lang genoeg was doorgegaan. Ik vind mezelf door de lessen die ik heb geleerd, maar ook over wat ik heb geleerd over hoeveel pijn ik aankan, een mooier en sterker persoon. Het heeft me ontzettend veel gebracht op het gebied van allerlei soorten relaties (collega’s, vrienden, familie, geliefden en vooral de relatie met mezelf). Voor mijn ex geldt hetzelfde. Hij is gelukkig in een nieuwe relatie en hij en ik weten allebei dat we bepaalde dingen niet meer laten gebeuren. We zijn beiden in staat om andere mensen en onszelf meer geluk te geven dan voorheen het geval was.
Ik weet niet of we hier ook waren gekomen bij ons ‘nieuwe geluk’ als de affaire nooit gebeurd was, maar ik weet wel ZEKER dat we hier nooit waren gekomen als we waren blijven hangen in: “Ik wil dat jij je iedere dag schuldig voelt om wat je mij hebt aangedaan.”
zondag 14 maart 2021 om 17:15
Vind het vooral erg gênant allemaalIn_Tenebris schreef: ↑14-03-2021 17:13Ik ontwijk Borsato al jaren, vind het een eersteklas eikel. Dré Hazes lees ik wel links en rechts wat, maar meer omdat het zoveel voorspelbaar drama oplevert inclusief alle mensen die er een mening over hebben,

zondag 14 maart 2021 om 17:16
Ik heb geen medelijden omdat ze geen baan had, maar omdat die lapzwans er vandoor ging met een ander en had liet barsten. Dan ben je een hond van een vent. Beide kinderen wilde ook niks meer met hem te maken hebben. Hij was al dood voordat ik een relatie kreeg. Weet uit verhalen dat die vader nog wel contact heeft gezocht met de kinderen. Hij was opnieuw getrouwd en had met haar ook kinderen. Hij heeft zijn Kinderen en kleinkinderen nooit meer gezien.loisnvt schreef: ↑14-03-2021 17:11Omdat je hier sowieso altijd loopt te verkondigen dat je überhaupt nooit kinderen wilde en dat al op vrij jonge leeftijd wist. Ik was echt niet in de veronderstelling dat dat dan opeens zou veranderen, dus ik begrijp niet waarom zij dat dan wel had verwacht?
Daarnaast bedoel ik dat ook helemaal niet, maar ging het over het feit dat je hier nu doet overkomen dat je medelijden had met ex-schoonmoeder omdat ze in de steek was gelaten terwijl ze geen baan had. Staat dus los vh wel/niet hebben van kinderen. Duidelijker kan ik het echt niet uitleggen hoor.

zondag 14 maart 2021 om 17:55
Daar heb je (en Loisnvt) gelijk in: ik redeneerde te veel vanuit wat ik vooral van nabij heb meegemaakt waarbij de vreemdganger arrogant, medelijwekkend of agressief werd. Jouw ervaring is vanaf het begin veel opbouwender.
Misschien kom ik op schrift harder over dan ik ben. De eis dat de ander direct en vooral uit zichzelf stopt met de derde partij staat bij mij heel hard. Als dat al niet het geval is, krijg je een situatie die ik meen Hex een keer vertelde: een soort show-ritueel bij de relatietherapeut waarbij de vreemdganger vooral aan het ass-coveren is en nog wat tips aan het opdoen is... voor zijn nieuwe relatie. Dubbele vernedering dus.Bellinis schreef: ↑14-03-2021 17:14Ik verwacht helemaal niks. Maar ik vind het een stuk constructiever om jezelf toe te staan er wat van te leren en te groeien, dan het te gebruiken als een stok om mee te slaan, waar het in jouw visie een beetje op neer komt.
Vreemdgaan maakt je een bedrieger, volgens jou, vaak voor altijd. Dus de schuld blijft altijd om die persoon heen hangen. “He schat, weet je nog toen jij die affaire had en ons hele huwelijk verknalde? Good times he...” Wat daarbij het gevolg is, is dat de ander automatisch de identiteit van “bedrogene” op zich geplakt krijgt. En dat doe jij ook. Ik ben in jouw ogen voor altijd een slachtoffer van de vreselijke daad van mijn ex.
De praktijk (of mijn waarheid moet ik eigenlijk zeggen) is gelukkig wat rooskleuriger. Ik heb mezelf ook toegestaan om hiervan te leren en ook onder ogen te zien dat, hoewel mijn ex degene was die een bom op de relatie gooide, dat mij niet automatisch de perfecte partner maakt.
[...]
Ik weet niet of we hier ook waren gekomen bij ons ‘nieuwe geluk’ als de affaire nooit gebeurd was, maar ik weet wel ZEKER dat we hier nooit waren gekomen als we waren blijven hangen in: “Ik wil dat jij je iedere dag schuldig voelt om wat je mij hebt aangedaan.”
Jouw ervaring klinkt veel positiever en deed me denken aan Katja Schuurman en Thijs Römer: die waren op een of andere manier in therapie gegaan en besloten uit elkaar te gaan. Maar besloten ook om toen nog steeds door te gaan met de therapie, en dat kan ik me goed voorstellen en vind ik zelfs mooi. Maar dat kan alleen bij voldoende respect voor elkaar.
In dat licht is jouw vermoeden over mijn wrokkigheid niet juist: als je als bedrogene verwacht dat je in de toekomst niet uit het stempel bedrieger/bedrogene gaat komen, dan moet je ook zo eerlijk zijn om als bedrogene een lopend herstelproces af te breken.
Het vereist misschien ook wat inleving vanuit jouw relatief positieve ervaring: als er geen vorm van na-proces is (vreemdganger gaat meteen opnieuw vreemd en dus volgt een harde, plotse breuk), dan is de laatste herinnering bedrog en vernedering. Bij jou is dat lering en deels consensus, en dat maakt het veel makkelijker om van los te komen van de rol en herinnering bedrieger/bedrogene.
Mooi gesprek.

zondag 14 maart 2021 om 18:51
Ja je bent er duidelijk overheen

maandag 15 maart 2021 om 10:23
Ik ken er ook legio waarbij de relatie weer goed is gekomen. Mijn eigen relatie incluis. Misschien maakt het wel een verschil hoe oud je bent en hoe lang je samen bent. Mijn man en ik hebben de ambitie om samen oud te worden, maar ik denk dat er in de komende 50 jaar heus nog wel wat hobbels op de weg zullen komen. Dan bedoel ik niet perse dat er een van de twee meteen met een ander het bed in duikt, maar wellicht zul je een keer gevoelens krijgen voor een ander. Het is een kunst elkaar die vrijheid te gunnen en tegelijkertijd grenzen te stellen.lilalinda schreef: ↑14-03-2021 16:27Ik denk dat het vaker goed gaat dan buitenstaanders denken. Het is zo'n taboe. We weten niet of de buren/vrienden/tante na vreemdgaan samen gebleven zijn . Omdat we niet weten of er iets speelt in relaties
Ikweet van 2 stellen dat ze na vreemdgaan nog samen zijn. 1 van mijn beste vriendinnen bijvoorbeeld. Maar dat weet verder niemand
Ik heb in de afgelopen jaren wel geleerd dat mensen veel te hard van leer trekken tegen vreemdgangers, terwijl het in de tussentijd ontzettend vaak gebeurt. Dat maakt dat mensen er niet eerlijk over zijn, omdat ze er anders een oordeel over krijgen. Dat is zonde. Als vreemdgaan niet zo'n taboe zou zijn, zouden een hoop mensen er veel beter mee om kunnen gaan. Vaak is het namelijk niet het vreemdgaan dat de bom is onder een relatie, maar het liegen erover.
maandag 15 maart 2021 om 13:57
zo sta ik (gelukkig: zo staan wij) ook in het levenluiwammes schreef: ↑15-03-2021 10:23Ik ken er ook legio waarbij de relatie weer goed is gekomen. Mijn eigen relatie incluis. Misschien maakt het wel een verschil hoe oud je bent en hoe lang je samen bent. Mijn man en ik hebben de ambitie om samen oud te worden, maar ik denk dat er in de komende 50 jaar heus nog wel wat hobbels op de weg zullen komen. Dan bedoel ik niet perse dat er een van de twee meteen met een ander het bed in duikt, maar wellicht zul je een keer gevoelens krijgen voor een ander. Het is een kunst elkaar die vrijheid te gunnen en tegelijkertijd grenzen te stellen.
Ik heb in de afgelopen jaren wel geleerd dat mensen veel te hard van leer trekken tegen vreemdgangers, terwijl het in de tussentijd ontzettend vaak gebeurt. Dat maakt dat mensen er niet eerlijk over zijn, omdat ze er anders een oordeel over krijgen. Dat is zonde. Als vreemdgaan niet zo'n taboe zou zijn, zouden een hoop mensen er veel beter mee om kunnen gaan. Vaak is het namelijk niet het vreemdgaan dat de bom is onder een relatie, maar het liegen erover.
WE gunnen elkaar alle vrijheid, omdat we denken dat we zo samen gelukkig oud worden.
En soms heb je dan even een klein grensgevechtje.
Wij weten van elkaar, dat vreemdgaan niet de doodsteek is, daar hebben we het vaak over gehad. We hopen dat dat voorkomt dat we elkaar bedriegen
maandag 15 maart 2021 om 14:17
Ja precies dat. Als ik tegen anderen vertel dat ik er zo in sta, vinden ze dat 'ruimdenkend' of denken ze dat we een open relatie hebben. Maar eigenlijk is dit toch juist de manier om je samen vrij en gelukkig te voelen. Ik zie dat er zoveel kapot kan gaan als mensen te hoge verwachtingen hebben van eeuwige trouw.lilalinda schreef: ↑15-03-2021 13:57zo sta ik (gelukkig: zo staan wij) ook in het leven
WE gunnen elkaar alle vrijheid, omdat we denken dat we zo samen gelukkig oud worden.
En soms heb je dan even een klein grensgevechtje.
Wij weten van elkaar, dat vreemdgaan niet de doodsteek is, daar hebben we het vaak over gehad. We hopen dat dat voorkomt dat we elkaar bedriegen