Wie is er schuldig bij vreemdgaan?

09-03-2021 23:19 631 berichten
N.a.v een ander topic, wie vinden jullie schuldig aan vreemdgaan? Alleen de man of vrouw die thuis al iemand heeft zitten of ook de persoon met wie hij of zij vreemdgaat? En waarom dan?
Ik vind de andere persoon niet schuldig als die persoon vrij is, degene die thuis iemand heeft zitten is in mijn ogen de hoofdschuldige.
Wat vinden jullie?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik zonder mijn ouders ook nooit had bestaan maar wat heeft dat met die schuldvraag te maken?
Alle reacties Link kopieren
PiperAlpha87 schreef:
10-03-2021 06:41
Zo denk ik dus ook, maar ik ben wel bevooroordeeld omdat ik zelf het product ben van een vreemdganger en zijn minnares. Ik kan nu wel zeggen dat mijn moeder even schuldig is als hij maar zonder haar was ik hier niet eens geweest.
Wat een gekke redenatie. Je moeder is niet schuldig aan vreemdgaan omdat jij er anders niet was geweest?
Je hoeft haar sowieso niet te veroordelen toch.... jij bent er omdat je moeder seks heeft gehad en zwanger daarvan is geraakt.
Ja wat!? Pannekoek! Doei! ©
Waarom wil je spreken van schuldigen en onschuldigen?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Degene die liegt.
De derde partij is niet schuldig want geen onderdeel van de afspraak tussen 2 mensen.
Tenzij je ook een afspraak hebt met de bedrogene, bijvoorbeeld je bent een goede vriendin.
Maar dan heb je een apart appeltje wat met jou geschild kan worden over dat bedrog.
Degene die wordt bedrogen is geen schuldige aan het bedrog, misschien wel aan andere dingen maar daar zijn andere oplossingen voor behalve diegene in zijn gezicht in de zeik zetten.
Mumper schreef:
10-03-2021 00:39
Vreemdgaan is sowieso naar en pijnlijk maar dat wil niet zeggen dat het niet gebeurt. Er is wel een glijdende schaal van hoeveel begrip ik er voor op kan brengen. En mensen begrijpen vind ik interessanter dan een schuldige aanwijzen want je leert er meer van over het leven. Dat is een mening.
Amen!
novaviva schreef:
09-03-2021 23:35
Degene met de relatie. De ander heeft daar niets mee van doen.

Maar op Viva vindt men altijd dat je met alle vrouwen solidair moet zijn en de vrouw die met een bezette man gaat wordt vaak als schuldiger gezien dan de vreemdganger. Omgekeerd hoor je dat over mannen die met een bezette vrouw gaan weer zelden. Want ook dan is het vooral de fout van de vrouw die vreemdgaat vindt men vaak.
Gunst ja!! Nou je het zegt... de vrouw is sowieso de schuldige / slet.
Jammer dan maar weer!
Ik vind dat beide partijen verkeerd bezig zijn. Een uitzondering is als één van hen niet weet dat de ander een relatie heeft.
Het huwelijk is een contract en vreemdgaan is contractbreuk. Ik weet dat het juridisch niet zo wordt gezien, maar dat vind ik eigenlijk heel raar, omdat er heel veel op het spel staat, vaak ook financieel.
Je kunt wel onder het contract uit en er zijn ontbindende voorwaarden. Daarna kun je een andere relatie aangaan.

Ik vind het fatsoenlijk om bestaande relaties te respecteren. Ook als je zelf een veel betere match zou zijn (iets wat je niet goed kunt beoordelen). En ook als het Brad Pitt betreft. Als iemand in een heel slechte relatie zit, mag daar overigens best over worden gepraat en mag geadviseerd worden om daarmee te stoppen, maar een nieuwe relatie volgt een vorige relatie op. Het is geen parallel spoor totdat spoor 1 vanzelf in de vernieling raakt omdat de onderhoudsinvesteringen voortaan naar spoor 2 gaan.
Ik vind degene met de relatie de grote schuldige, maar ik vind de vrouw of man die er aan mee doet ook een grote hufter. Omdat je niet in een relatie zit met iemand betekent het niet dat het oke is om actief mee te werken aan het bedrog naar een ander mens toe.
(en voor de specifieke situatie van TO: ik vind dat kinderen geen partij zijn in het vreemdgaan van één van hun ouders en daar ook niet over hoeven te oordelen.)
JenBarber schreef:
10-03-2021 07:52
Ik vind degene met de relatie de grote schuldige, maar ik vind de vrouw of man die er aan mee doet ook een grote hufter. Omdat je niet in een relatie zit met iemand betekent het niet dat het oke is om actief mee te werken aan het bedrog naar een ander mens toe.
Eens
Ieder mens is verantwoordelijk voor zijn of haar keuze.

Problemen in een relatie moet je niet oplossen buiten de relatie.

"Vreemd gaan" ligt vaak veel complexer. Wanneer je thuis alleen maar commentaar krijgt, je dingen nooit goed doet, en weinig aandacht krijgt dan moet je wel heel sterk in je schoenen staan om niet gevoelig te zijn voor iemand die jou zo leuk, lief, geil, interessant etc vindt. Een mens wil nu eenmaal graag gewaardeerd worden.

In een ideale situatie is de communicatie tussen partners heel goed en geef je elkaar voldoende aandacht, en luister je naar elkaar en geef je elkaar waar iemand behoefte aan heeft. Op een bepaald moment valt partner uit de top 3 van de prioriteiten; kinderen, werk, zieke ouder, huishouden, financiele zorgen ect komen dan bovenaan de lijst te staan.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Beiden. Dat je niet in een relatie met iemand zit, betekent niet dat je er niks mee van doen hebt.
Je doet een ander pijn en dat je die niet kent doet daar niks aan af. Daar heb je gewoon verantwoordelijkheid voor.

Uiteraard de partner ook.
Omdat dat heel erg veel pijn doet, zullen sommigen liever kijken naar de minnaar/minnares, maar dat heeft natuurlijk niks te maken met of vrouwen altijd de schuld krijgen.
menta wijzigde dit bericht op 10-03-2021 08:17
61.72% gewijzigd
Goed punt hamerhaai. Vreemdgaan kan ook reden zijn om elkaar opnieuw te leren kennen. Zoals die mevrouw in dat topic met de man die via de telefoon was vreemdgegaan, ze gaan nou samenwonen.
Ik vind "schuld" geen goed woord. Beiden hebben fouten gemaakt.
Maar wel totaal verschillende fouten.
De vreemdgaander bedondert zijn/haar partner. De andere partij moet vooral uitkijken om niet gekwetst te raken. Het is een situatie waar je niet in terecht moet willen komen

Als ik vreemd-ga, dan is dat mijn verantwoordelijkheid. Degene met wie ik het doe, is bijzaak en inwisselbaar
Ik vind het een lastig vraagstuk. De vreemdganger zit fout omdat ie niet eerst zijn of haar eigen relatie wil aanpakken maar voor de makkelijke weg van vreemdgaan kiest, en daarbij dus meteen de schuld draagt van diens partner enorm kwetsen. Daar staat tegenover dat ik het wel een verschil vind of er sprake is van verliefdheid of simpelweg krabben waar het jeukt. Het eerste vind ik een andere situatie dan het tweede (hoewel beide fout van de vreemdganger). Daar komt bij dat er aan vreemdgaan ook vaak een traject vooraf is gegaan; slecht communiceren, uit elkaar groeien, niet in je behoeftes worden voorzien, etc. Dat maakt dat ik ook vind dat de partner van de vreemdganger óók enige schuld kan dragen.

Tot slot, degene met wie er vreemdgegaan wordt vind ik meer collateral damage. Die is fout op diens eigen manier, afhankelijk van of diegene ook een partner heeft of niet. Als diegene vrijgezel is vind ik het meer een gevalletje; "Rot op, had je niet iemand anders kunnen uitkiezen?".
Schuldig aan wat precies? Ik vind het nogal een kinderachtige tweedeling: de schuldigen en de onschuldigen. Goede en foute mensen. Lekker makkelijk en overzichtelijk, dat wel.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Suusje666 schreef:
10-03-2021 08:25
Ik vind het een lastig vraagstuk. De vreemdganger zit fout omdat ie niet eerst zijn of haar eigen relatie wil aanpakken maar voor de makkelijke weg van vreemdgaan kiest, en daarbij dus meteen de schuld draagt van diens partner enorm kwetsen. Daar staat tegenover dat ik het wel een verschil vind of er sprake is van verliefdheid of simpelweg krabben waar het jeukt. Het eerste vind ik een andere situatie dan het tweede (hoewel beide fout van de vreemdganger). Daar komt bij dat er aan vreemdgaan ook vaak een traject vooraf is gegaan; slecht communiceren, uit elkaar groeien, niet in je behoeftes worden voorzien, etc. Dat maakt dat ik ook vind dat de partner van de vreemdganger óók enige schuld kan dragen.

vreemdgaan zit vaak helemaal niet vast op een slechte relatie. Mensen kunnen heel bewust blijven in een relatie, daar heel gelukkig zijn. hun partner DE ideale man/vrouw vinden. Maar in hen zelf een stuk spannen zoeken. Vreemdgaan zegt vooral veel over de vreemdgaander, weinig over de relatie en weinig over degene met wie er wordt vreemdgegaan.

en slechte relaties moeten mensen sowieso uitstappen., Niet wachten tot 1 van beiden vreemdgaat. Ik ken verhalen van collega's, die al jaren geen seks meer met hun man hebben. Hem eigenlijk vooral een eikel vinden. Geen leuke partner en een zwakke vader
En volgens mij stiekem wachten tot hij een keer de buurvrouw neukt, zodat ze zonder schuldgevoel bij hem weg kunnen.
De vreemdganger heeft een keuze. Als de relatie slecht is kan die weggaan. Vreemdgaan is een keuze. Ik denk dat er weinig mensen zijn die liever hebben dat hun partner vreemdgaat dan dat die vertrekt.

En of de ander schuldig is ligt eraan met wie men vreemdgaat. Iemand van tinder die de achtergrond niet weet. Nee, die kan er weinig aan doen. Is het een bekende met kennis van de achtergrond
Ja dan ben je even schuldig
Degene die vreemdgaat is 'schuldig'. De vrijgezelle minnaar/es is niet verantwoordelijk voor de relatie van de ander. Maar ja, natuurlijk is het véél makkelijker om de minnaar ook schuld toe te schuiven als je partner vreemdgaat hè...

Stel dat partner naar een prostitué gaat, zijn die dan ook schuldig? Maw, iedereen die iemand de kans geeft om vreemd te gaan is schuldig omdat partner z'n handjes zelf niet thuis kan houden? Als partner dat uit zichzelf niet kan, dan heb je de verkeerd uitgekozen...

Enige nuance: Ik geloof dat er situaties zijn waarin ik zelfs de vreemdganger niet echt schuldig acht. Bijvoorbeeld van een partner die al jaren vastzit in een huwelijk waarin hij/zij mishandeld wordt. Dat die iemand anders nodig heeft om van diens huwelijk los te kunnen komen, vind ik nog wel acceptabel.
Emma73 schreef:
10-03-2021 08:50
. Ik denk dat er weinig mensen zijn die liever hebben dat hun partner vreemdgaat dan dat die vertrekt.
dat schijnt niet zo te zijn, er is een heel groot taboe op samen-verder gaan na vreemdgaan.
voor veel mensen is het een verdrietige tijd, maar wel eentje waar ze doorheen komen

Maar er wordt over gezwegen, omdat buitenstaanders direct klaarstaan met pek&veren
Vreemdgaan is wel zó laag. En het gebeurt ook niet van het een op het andere moment. Maak het gewoon eerst uit met je partner voordat je met een ander in bed ligt.
Als je met elkaar hebt afgesproken dat je met anderen mag gaan is het een ander verhaal natuurlijk.
lilalinda schreef:
10-03-2021 08:54
dat schijnt niet zo te zijn, er is een heel groot taboe op samen-verder gaan na vreemdgaan.
voor veel mensen is het een verdrietige tijd, maar wel eentje waar ze doorheen komen

Maar er wordt over gezwegen, omdat buitenstaanders direct klaarstaan met pek&veren
Ik las daar inderdaad ook een keer een onderzoek over. Dat juist vrij veel mensen er wel samen uit komen na vreemdgaan. Overigens zou het voor mij van de situatie afliggen, een eenmalig slippertje of een jarenlange affaire.

Voor mij is degene die vreemdgaat degene die de afspraken met zijn/haar partner schend. Degene met wie hij/zij vreemd gaat heeft daar weinig mee te maken. Het wordt anders als je de partner ook goed kent. Is het bijvoorbeeld de man van een vriendin of de man van je zus dan vind ik het wel kwalijk om vreemd te gaan met diegene. Het kan altijd gebeuren dat je verliefd wordt op een ander als je in een relatie zit maar dan kan je hem beter eerst verbreken.
Mumper schreef:
09-03-2021 23:26
Ik denk bij sommige mensen ook wel es: lekker makkelijk om monogaam te blijven als je waarschijnlijk toch nooit de kans zou krijgen om het anders te doen.
Ja precies! Ook de mensen die tijdens hun (goede) relatie nooit meer verliefd worden op anderen, hebben makkelijk praten.
Metallover schreef:
10-03-2021 08:56
Vreemdgaan is wel zó laag. En het gebeurt ook niet van het een op het andere moment. Maak het gewoon eerst uit met je partner voordat je met een ander in bed ligt.
Als je met elkaar hebt afgesproken dat je met anderen mag gaan is het een ander verhaal natuurlijk.

Dat klinkt ideaal. Maar hoe vaak hoor je niet " ik heb het geprobeerd om met mijn partner te praten, maar er wordt niet geluisterd, ik heb aangegeven dat ik niet gelukkig ben, ik geef aan dat er iets moet veranderen, etc". Je moet wel samen aan een relatie werken
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
madamecannibale schreef:
10-03-2021 08:59
Ik las daar inderdaad ook een keer een onderzoek over. Dat juist vrij veel mensen er wel samen uit komen na vreemdgaan. Overigens zou het voor mij van de situatie afliggen, een eenmalig slippertje of een jarenlange affaire.

Voor mij is degene die vreemdgaat degene die de afspraken met zijn/haar partner schend. Degene met wie hij/zij vreemd gaat heeft daar weinig mee te maken. Het wordt anders als je de partner ook goed kent. Is het bijvoorbeeld de man van een vriendin of de man van je zus dan vind ik het wel kwalijk om vreemd te gaan met diegene. Het kan altijd gebeuren dat je verliefd wordt op een ander als je in een relatie zit maar dan kan je hem beter eerst verbreken.
En wat als er aan het vreemdgaan langdurige gevolgen hangen? Zoals een kind bijvoorbeeld, zou je boos zijn?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven