Wie kan dit gedrag analyseren? Aub?
zaterdag 6 januari 2018 om 23:28
Goedendag,
Om te beginnen: ik zag er tegenop om een situatie van vandaag neer te typen. Ik heb er een tijd over getwijfeld, maar wil mijn verhaal toch kwijt. Ik had me namelijk voorgenomen om positief te blijven denken over anderen, maar toch zorgen bepaalde dingen ervoor dat ik weer uren ga piekeren. Ik probeer de ander dan altijd te ''begrijpen'', zodat ik in het vervolg niets meer zal zeggen wat ''fout'' is in de ogen van die ander.
Al jaren ben ik zo, maar het is me nog nooit gelukt om de ander te analyseren/om preventief ruzies te voorkomen. Integendeel: het enige wat ik heb bereikt, is een hoofd vol onnodige ballast, vermoeide hoofd en grijze haren her en der. De ander is nog steeds een raadsel. Het is me niet gelukt om de liefde van een andere te winnen. Hoeveel ik de ander ook probeer te bewijzen...Positef denken, is me vandaag ook niet gelukt. Het ging als volgt..
Ik heb een zusje. Ze is 1,5 jaar jonger dan ik ben en ik snap haar vaak niet. Ik loop altijd op eieren rond haar en ben altijd bang dat ik weer iets fouts zeg, waardoor ze woedend wordt. Hele dag door vraag ik of ze wat wilt bij de supermarkt, of ik bijv. een smoothie kan maken...gewoon om in goede aarde bij haar te vallen. Ik zeg dr dat haar haar of haar kleding goed zit. Het lukt me niet om haar goedkeuring te winnen.
Er kwam vandaag een beroemde vrouw op tv. Ik gaf aan dat ik haar een mooie vrouw vind om te zien. Mijn zusje gaf stug aan dat ze haar lelijk vindt en dat respecteerde ik. Ze bleef doorgaan dat ze haar heel lelijk vindt en zei opeens tegen me: ''Zou jij blij zijn als mensen zeiden dat je op haar leek?'' Ik zei: Ja, ik zou het als een compliment beschouwen. Daarna merkte ze op ''Denk jij dat je op haar lijkt?''. Ik zei: Nee. Mijn zusje zei toen: maar je zei een keer toen je je slecht voelde dat je vond dat je op haar leek. Ik zei dat ik me dit niet kon herinneren en als het zo was dit jaren geleden was en ik haar nu wel heel mooi vind. Daarna noemde ik een andere vrouw die ik mooi vond (om het onderwerp te veranderen) en toen begon ze weer over die andere ''lelijke'' vrouw ''Ja, maar die lelijke vrouw staat er heel erg van af hoor''. Dus ze was constant met die lelijke vrouw bezig en mij. Enfin, ik liet het er verder bij en ik respecteerde haar zienswijze hierover.
Vele uren later begon ze over een man, terwijl ik bezig was om een haarmasker in elkaar te mengen. Ik zei tegen haar dat ik ook intussen het recept op mijn telefoon aan het uitzoeken was, dus ik reageerde wat kort. Ze zei dat een vent die ze leuk vindt haar nu wel regelmatig foto's stuurt ( hij is nu op vakantie). En ze merkte op dat hij liever doet als zij lief is. Ik reageerde met dat hun omgang de goede kant op ging. Ik vroeg hoe haar ex was en zij zei dat hij als een slaafje was (?). Ik vroeg verder hoe haar huidige vlam reageerde als hij geirriteerd was (Intussen kreeg ik een ingeving dat ze wellicht bezig was om een ruzie op te stoken, maar ik wuifde het weg) en zij zei dat hij niet reageerde/dat hij zich inhoudt en ik merkte op (terwijl ik bezig was met dat haarmengelstje) ''oh daarom heeft hij zulke wallen! Want hij kropt alles op'' Dit was een geintje van me. En zij zei dat dit gemeen was en dat vond ik zelf ook... Ik zei dat was inderdaad niet zo aardig van me en dat het niet mijn intentie was, omdat ik mijn aandacht moest verdelen floepte ik er iets ondoordachts uit (ik gaf mijn fout meteen toe) En toen zei ze van: alsof jij mij het niet gunt..alsof jij mij hem niet gunt. Hier was ik erg verbaasd over en zei dat ik helemaal niet bezig was om haar een slecht gevoel te geven. Ik was immers bezig met dat receptt uitzoeken, haarmengsel maken en proberen reacties op haar te geven.. Ze liep heel kwaad weg en schreeuwde venijnig van boven: ''Ik zeg je 1 ding en dat is niet dat je moet denken dat je beter dan wat ik krijg kan krijgen''. Ze schreeuwde nog paar dingen. Ik vond dit heel venijnig. Hierna deed ik mijn oordopjes in en wilde me niet verder laten kwetsen. Ik moet meteen terugdenken aan hoe ze de mannen, waarmee ik contact had, altijd zo afkraakte. Ik zag er destijds geen kwaad in. Ik dacht dat ze me hielp. Maar hoe ze op mij reageert, ga ik denken dat zij haar eigen gedachtes op mij projecteert. Dat zij degene is die mij niets gunt.
Ze doet dit nu al jaren. Ze zegt vaker ''wie moet jou nou''. En toen ik mijn hbo diploma nog niet had, zei ze vaak tijdns ruzies dat ik te dom was om dit te halen.
Dat ik haar iets niet gun, is nooit geweest. Ondanks al haar beschuldigingen, gun ik haar alles. Maar naar mijn gevoel blijft ze me aanvallen en het put me geestelijk uit. Mijn verleden acties bewijzen dat ik juist iemand ben die mensen iets gunt. Ik gun altijd iedereen alles, ik weet zeker dat ze dit weet. Anyway, ze schreeuwt me zo al jaren van alles toe en praten helpt niet...ze zegt nooit sorry. Er zit niets anders op dan proberen te analyseren. Hoe kan ik dit gedrag snappen. Ben ik echt zo sociaal awkward? Haat ze mij? Is het jaloezie? Is het onverschilligheid? Wat kan het zijn? Ik weet dat ik goede intenties heb, maar ik probeer het te snappen...
Om te beginnen: ik zag er tegenop om een situatie van vandaag neer te typen. Ik heb er een tijd over getwijfeld, maar wil mijn verhaal toch kwijt. Ik had me namelijk voorgenomen om positief te blijven denken over anderen, maar toch zorgen bepaalde dingen ervoor dat ik weer uren ga piekeren. Ik probeer de ander dan altijd te ''begrijpen'', zodat ik in het vervolg niets meer zal zeggen wat ''fout'' is in de ogen van die ander.
Al jaren ben ik zo, maar het is me nog nooit gelukt om de ander te analyseren/om preventief ruzies te voorkomen. Integendeel: het enige wat ik heb bereikt, is een hoofd vol onnodige ballast, vermoeide hoofd en grijze haren her en der. De ander is nog steeds een raadsel. Het is me niet gelukt om de liefde van een andere te winnen. Hoeveel ik de ander ook probeer te bewijzen...Positef denken, is me vandaag ook niet gelukt. Het ging als volgt..
Ik heb een zusje. Ze is 1,5 jaar jonger dan ik ben en ik snap haar vaak niet. Ik loop altijd op eieren rond haar en ben altijd bang dat ik weer iets fouts zeg, waardoor ze woedend wordt. Hele dag door vraag ik of ze wat wilt bij de supermarkt, of ik bijv. een smoothie kan maken...gewoon om in goede aarde bij haar te vallen. Ik zeg dr dat haar haar of haar kleding goed zit. Het lukt me niet om haar goedkeuring te winnen.
Er kwam vandaag een beroemde vrouw op tv. Ik gaf aan dat ik haar een mooie vrouw vind om te zien. Mijn zusje gaf stug aan dat ze haar lelijk vindt en dat respecteerde ik. Ze bleef doorgaan dat ze haar heel lelijk vindt en zei opeens tegen me: ''Zou jij blij zijn als mensen zeiden dat je op haar leek?'' Ik zei: Ja, ik zou het als een compliment beschouwen. Daarna merkte ze op ''Denk jij dat je op haar lijkt?''. Ik zei: Nee. Mijn zusje zei toen: maar je zei een keer toen je je slecht voelde dat je vond dat je op haar leek. Ik zei dat ik me dit niet kon herinneren en als het zo was dit jaren geleden was en ik haar nu wel heel mooi vind. Daarna noemde ik een andere vrouw die ik mooi vond (om het onderwerp te veranderen) en toen begon ze weer over die andere ''lelijke'' vrouw ''Ja, maar die lelijke vrouw staat er heel erg van af hoor''. Dus ze was constant met die lelijke vrouw bezig en mij. Enfin, ik liet het er verder bij en ik respecteerde haar zienswijze hierover.
Vele uren later begon ze over een man, terwijl ik bezig was om een haarmasker in elkaar te mengen. Ik zei tegen haar dat ik ook intussen het recept op mijn telefoon aan het uitzoeken was, dus ik reageerde wat kort. Ze zei dat een vent die ze leuk vindt haar nu wel regelmatig foto's stuurt ( hij is nu op vakantie). En ze merkte op dat hij liever doet als zij lief is. Ik reageerde met dat hun omgang de goede kant op ging. Ik vroeg hoe haar ex was en zij zei dat hij als een slaafje was (?). Ik vroeg verder hoe haar huidige vlam reageerde als hij geirriteerd was (Intussen kreeg ik een ingeving dat ze wellicht bezig was om een ruzie op te stoken, maar ik wuifde het weg) en zij zei dat hij niet reageerde/dat hij zich inhoudt en ik merkte op (terwijl ik bezig was met dat haarmengelstje) ''oh daarom heeft hij zulke wallen! Want hij kropt alles op'' Dit was een geintje van me. En zij zei dat dit gemeen was en dat vond ik zelf ook... Ik zei dat was inderdaad niet zo aardig van me en dat het niet mijn intentie was, omdat ik mijn aandacht moest verdelen floepte ik er iets ondoordachts uit (ik gaf mijn fout meteen toe) En toen zei ze van: alsof jij mij het niet gunt..alsof jij mij hem niet gunt. Hier was ik erg verbaasd over en zei dat ik helemaal niet bezig was om haar een slecht gevoel te geven. Ik was immers bezig met dat receptt uitzoeken, haarmengsel maken en proberen reacties op haar te geven.. Ze liep heel kwaad weg en schreeuwde venijnig van boven: ''Ik zeg je 1 ding en dat is niet dat je moet denken dat je beter dan wat ik krijg kan krijgen''. Ze schreeuwde nog paar dingen. Ik vond dit heel venijnig. Hierna deed ik mijn oordopjes in en wilde me niet verder laten kwetsen. Ik moet meteen terugdenken aan hoe ze de mannen, waarmee ik contact had, altijd zo afkraakte. Ik zag er destijds geen kwaad in. Ik dacht dat ze me hielp. Maar hoe ze op mij reageert, ga ik denken dat zij haar eigen gedachtes op mij projecteert. Dat zij degene is die mij niets gunt.
Ze doet dit nu al jaren. Ze zegt vaker ''wie moet jou nou''. En toen ik mijn hbo diploma nog niet had, zei ze vaak tijdns ruzies dat ik te dom was om dit te halen.
Dat ik haar iets niet gun, is nooit geweest. Ondanks al haar beschuldigingen, gun ik haar alles. Maar naar mijn gevoel blijft ze me aanvallen en het put me geestelijk uit. Mijn verleden acties bewijzen dat ik juist iemand ben die mensen iets gunt. Ik gun altijd iedereen alles, ik weet zeker dat ze dit weet. Anyway, ze schreeuwt me zo al jaren van alles toe en praten helpt niet...ze zegt nooit sorry. Er zit niets anders op dan proberen te analyseren. Hoe kan ik dit gedrag snappen. Ben ik echt zo sociaal awkward? Haat ze mij? Is het jaloezie? Is het onverschilligheid? Wat kan het zijn? Ik weet dat ik goede intenties heb, maar ik probeer het te snappen...
anoniem_362046 wijzigde dit bericht op 06-01-2018 23:31
2.86% gewijzigd

zondag 7 januari 2018 om 01:19
Tsja, ik zou zeggen groei groot. Allebei. En rap wat.Semperflorens schreef: ↑06-01-2018 23:41Ik heb hier niets aan. Ik zit echt met dit probleem; het doet me wat. Aub geen opmerkingen als deze. Anders blijf je maar uit dit topic.
Als je dat niet wil lezen blijf je maar weg uit dit forum. Het antwoord is en blijft 21 graden. Feit, geen mening.
Ik héb hier niets aan en kan er niks mee. Meer kan ik er niet van maken.

zondag 7 januari 2018 om 01:30
Het is mij duidelijk.
Als ik af ga op je topic (leed geen berichten van anderen want ik wil dat in sommige gevallen niet) dan denk ik dat ze jaloers is.
Ik denk
.
Jij moet minder hard lopen en gaan voor liefde en waardering.
JE ZUSJE gaat er van uit dat je er wel bent als het er op aan komt.
Je doet jezelf te kort.
Je bent meer dan een stuk vuil die mensen zo kunnen behandelen. Maar zolang je zelf het niet zo ziet blijf je voor anderen de zelfde persoon.
Kom voor jezelf op en heb eens een keer poep aan anderen die je als poep behandelen.
Volgens mij ben je een lieve meid die over zich heen laat lopen.
Doe wat aan je eigenwaarde.
Je bent meer waard.
Als ik af ga op je topic (leed geen berichten van anderen want ik wil dat in sommige gevallen niet) dan denk ik dat ze jaloers is.
Ik denk
.
Jij moet minder hard lopen en gaan voor liefde en waardering.
JE ZUSJE gaat er van uit dat je er wel bent als het er op aan komt.
Je doet jezelf te kort.
Je bent meer dan een stuk vuil die mensen zo kunnen behandelen. Maar zolang je zelf het niet zo ziet blijf je voor anderen de zelfde persoon.
Kom voor jezelf op en heb eens een keer poep aan anderen die je als poep behandelen.
Volgens mij ben je een lieve meid die over zich heen laat lopen.
Doe wat aan je eigenwaarde.
Je bent meer waard.

zondag 7 januari 2018 om 01:34

zondag 7 januari 2018 om 01:37
Ik denk dat je zusje je zo blijft behandelen omdat ze weet dat jij toch wel aardig zal blijven. Als je dr eens een keer de wind van voren zal geven dan zal ze er van schrikken en als dit vaker gebeurt zal ze je vast wat meer respecteren. Maar het begint uiteraard met jezelf respecteren en het gevoel hebben dat je ertoe doet. Probeer het "ik moet aardig gevonden worden" los te laten en wees lekker jezelf, dan mag je best eens iets zeggen wat een ander misschien niet leuk vindt en dan hou je vanzelf de mensen over die echt van je houden om wie bent. Want zoals ik t lees ben jij een super lieve meid die het verdient om goed en liefdevol behandeld te worden
Veel succes
zondag 7 januari 2018 om 01:57
.Semperflorens schreef: ↑06-01-2018 23:45Omdat ze me de huid verrot scheldt als ik dit niet doe. Dan gebruikt ze ook de ergste verwensingen. Als ik dr please is dit minder en mindr kans op ruzie.
Als jij weg loopt als zij zo idioot doet is er helemaal geen ruzie maar alleen jouw idiote zus die in het niets staat te schelden en zich belachelijk maakt.
Echt, je leeft niet voor haar dus negeer haar zodra ze zo idioot gaat doen. Nu beloon je haar idioterie. Desnoods stop je je vingers in je oren en zing je lalalalala, als je niet weg kunt lopen. Laat haar maar voelen hoe belachelijk haar gedrag is ipv dat je haar ervoor beloont door te doen wat madammeke wil....
Hou de wet van drie in ere, driemaal zullen je daden wederkeren. Leer de wet en leer ook goed, dat wat je zaait je ook oogsten moet!
Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
Disclaimer: alles wat ik schrijf is mijn mening, ongeacht de overeenkomsten met waarheid....
zondag 7 januari 2018 om 02:08
Jezus meid, je bent 26.. gedraag je daar dan ook naar. Je zit te hele tijd te doen alsof je zusje degene is die overal vervelend op reageert, maar als ik zie hoe defensief en agressief je doet naar anderen op dit forum, krijg ik een beetje het idee dat je het probleem ook bij jezelf moet zoeken.
Het lijkt alsof ik het verhaal lees van een 13 jarig meisje en dat is best wel sneu. Uit alle respect, hoor. Wees niet zo'n huilbaby en kijk jezelf eens aan in de spiegel. Je zit zo ongelofelijk het heilige boontje te spelen. De grap is dat mensen die zichzelf de hele tijd ''sociaal-wenselijk'' voordoen, dat vaak niet zijn. Mensen houden van mensen die écht zijn. Verbaasd me ook niet dat je zusjes het wel goed met elkaar kunnen vinden, omdat ze weten wat ze aan elkaar hebben en niet een toneelstukje aan het doen zijn de hele tijd.
Het lijkt alsof ik het verhaal lees van een 13 jarig meisje en dat is best wel sneu. Uit alle respect, hoor. Wees niet zo'n huilbaby en kijk jezelf eens aan in de spiegel. Je zit zo ongelofelijk het heilige boontje te spelen. De grap is dat mensen die zichzelf de hele tijd ''sociaal-wenselijk'' voordoen, dat vaak niet zijn. Mensen houden van mensen die écht zijn. Verbaasd me ook niet dat je zusjes het wel goed met elkaar kunnen vinden, omdat ze weten wat ze aan elkaar hebben en niet een toneelstukje aan het doen zijn de hele tijd.
zondag 7 januari 2018 om 02:19
.
Waar staat dat ze nog thuis woont? Waar haalt iedereen die conclusie vandaan???
Lees ik over iets heen?
Zo ver ik heb gelezen, staat er zelfs een aantal keer dat TO en zus niet samen wonen/leven. Tevens bestaat geen magische grens waarop iemand "volwassen gedrag" vertoont. Wie weet wat er aan de hand is, waardoor TO op emotioneel gebied achter ligt (het vermoeden dat ze zelf al heeft). Fijn oordeel meteen weer.
TO, het komt op mij over dat je er erg mee zit.
Als ik jou was en je een visie van een derde wil, zou ik overwegen om eens met een professional/ buitenstaander te praten. Huisarts, praktijkondersteuner, vertrouwenspersoon. Zo iemand ziet ook jouw emotie bij het verhaal en dat samen kan jou eventueel een betere verklaring geven dan de mensen op dit forum.
Want de spiegel die hier wordt voorgehouden, komt voor een gevoelig persoon zoals jij ongezout over en kan dan moeilijk te incasseren zijn.
Succes!
everything happens for a reason
zondag 7 januari 2018 om 06:54
TO, je vraagt eigenlijk hier op het forum om het gedrag van je zusje te analyseren, zodat jij er "goed" op kan reageren.
Maar in je post geef je bijna geen inzicht in het gedrag van je zusje. Maar we heel veel inzicht in jouw gedrag. Mij valt op:
1. Je zegt/denkt dat je met een ander bezig bent, maar in wezen gaat het alleen over jezelf.
2. Je dringt graag iets op (spullen uit supermarkt, smoothies).
3. Je kan nogal vals reageren (wallen bij vriend zus, af en toe hier op forum)
4. Je staat weinig stil bij fouten die je maakt, want eenmaal
Sorry gezegd: zand erover, volgens jou moet het dan over zijn
5. Maar opmerkingen naar jou gemaakt vergeet je never nooit meer (over vriendjes, HBO-opleiding)
6. De onderwerpen die jij ter sprake brengt in je OP horen thuis op pyjamaparties tijdens middelbare school
7. Je komt niet over als een open en eerlijk persoon. Bijvoorbeeld: er is vaak aan je gevraagd of je met je zus onder een dak woont, en zo nee, waarom jullie dan zoveel tijd met elkaar doorbrengen. Je glibbert om een echt antwoord heen.
8. Ken je Charles Dickens en zijn figuur Uriah Heep? Ik vind jou daar erg op lijken. In je OP blijf je maar benadrukken hoe jij je best doet, hoe jij je nederig en dienstbaar opstelt, hoe jij het goede nastreeft: de stroop sijpelt mijn mobiel zowat uit. Ik denk er het mijne van.
Na deze analyse is mijn conclusie: ik sluit me bij de volgende, al eerder gegeven adviezen aan:
- probeer wat eerlijker te zijn
- ga in therapie
- breng niet zoveel tijd met elkaar door als jullie niet elkaars type zijn
Maar in je post geef je bijna geen inzicht in het gedrag van je zusje. Maar we heel veel inzicht in jouw gedrag. Mij valt op:
1. Je zegt/denkt dat je met een ander bezig bent, maar in wezen gaat het alleen over jezelf.
2. Je dringt graag iets op (spullen uit supermarkt, smoothies).
3. Je kan nogal vals reageren (wallen bij vriend zus, af en toe hier op forum)
4. Je staat weinig stil bij fouten die je maakt, want eenmaal
Sorry gezegd: zand erover, volgens jou moet het dan over zijn
5. Maar opmerkingen naar jou gemaakt vergeet je never nooit meer (over vriendjes, HBO-opleiding)
6. De onderwerpen die jij ter sprake brengt in je OP horen thuis op pyjamaparties tijdens middelbare school
7. Je komt niet over als een open en eerlijk persoon. Bijvoorbeeld: er is vaak aan je gevraagd of je met je zus onder een dak woont, en zo nee, waarom jullie dan zoveel tijd met elkaar doorbrengen. Je glibbert om een echt antwoord heen.
8. Ken je Charles Dickens en zijn figuur Uriah Heep? Ik vind jou daar erg op lijken. In je OP blijf je maar benadrukken hoe jij je best doet, hoe jij je nederig en dienstbaar opstelt, hoe jij het goede nastreeft: de stroop sijpelt mijn mobiel zowat uit. Ik denk er het mijne van.
Na deze analyse is mijn conclusie: ik sluit me bij de volgende, al eerder gegeven adviezen aan:
- probeer wat eerlijker te zijn
- ga in therapie
- breng niet zoveel tijd met elkaar door als jullie niet elkaars type zijn

zondag 7 januari 2018 om 07:33
Oh hou op hoor! Hier kan ik erg slecht tegen. Er zijn ALTIJD mensen die het slechter hebben dan een ander. Dat betekent toch niet dat dit er dan niet mag zijn? Dat TO nu niet met haar handen in haar haren mag zitten, omdat ze niet weet hoe met haar zusje om te gaan.Labalade schreef: ↑07-01-2018 00:57Weet je TO? Ik heb het eigenlijk best moeilijk met dit topic. Er zijn mensen die graag een dierbare zus zouden willen hebben en kunnen omhelzen. Er zijn mensen die familie zouden willen hebben en die de gezelligheid en warmte van bloedverwanten moeten missen. Bloedverwanten die tegen hun wil in gescheiden zijn van hun familie en dierbaren door honger of oorlog en moeten vluchten. Vluchtelingen die ellende en rampspoed proberen te ontvluchten in de hoop dat een betere doch onzekere toekomst op hen wacht als ze uit de gammele bootjes stappen na een koude barre tocht op zee. De zee waarin steeds vaker Dolfijnen verdwalen omdat hun sonar wordt verstoord door de windmolenparken op zee, waardoor ze vechtend voor hun leven snakkend naar adem aangespoeld sterven op een strand. Stranden die overspoeld raken door de meedogenloos vernietigende kracht van zwerfafval waardoor vogels en vissen een gruwelijke dood sterven nog voordat zij überhaupt de kans hebben gekregen op een mooi en liefdevol leven..
En dan doen jullie zo naar tegen elkaar![]()
Dit is voor haar nu realistisch en rot. Om je problemen altijd maar zo te benaderen, omdat er altijd mensen zijn die het slechter hebben, vind ik apart. Natuurlijk is het goed er af en toe bij stil te staan, maar daar los je de situatie echt niet mee op.
TO, minder pleasen zoals al vaker gezegd is. Daar zou ik de kriebels van krijgen. Wees jezelf, jij bent goed genoeg. Vaak gaan mensen dan toenadering zoeken. Een natuurlijke reactie van please gedrag is dat de ander afstand neemt. Pleasen is onecht, je wil leuk gevonden worden. Je wil wat van de ander: erkenning, lief gevonden worden, een band.
De ander voelt dat haarfijn aan en gaat daar negatief op reageren, omdat je zoiets niet kan dwingen.
Hopelijk lukt het je, jezelf te zijn. En neem even wat afstand. Om uit deze vicieuze cirkel te komen.

zondag 7 januari 2018 om 07:52
Als ze toch wel boos word kun je ook wel gewoon zeggen wat je ervan vindt. Dan leert ze dat verwende gedrag wel ergens anders projecteren.Semperflorens schreef: ↑06-01-2018 23:39Probeer ik ook, maar zij komt met mij praten. Ik geef sociaal wenselijke antwoorden, maar 9 vd 10 wordt ze woedend op me.
Ze is jaloers natuurlijk. Jongsten zijn altijd ietwat jaloers op de oudere siblings. Maar meestal gaan ze zich na hun puberteit wel wat beter gedragen.

zondag 7 januari 2018 om 08:29
Het zou TO naar mijn idee erg helpen, als zij eens wat meer zou relativeren.ywtje schreef: ↑07-01-2018 07:33Oh hou op hoor! Hier kan ik erg slecht tegen. Er zijn ALTIJD mensen die het slechter hebben dan een ander. Dat betekent toch niet dat dit er dan niet mag zijn? Dat TO nu niet met haar handen in haar haren mag zitten, omdat ze niet weet hoe met haar zusje om te gaan.
Dit is voor haar nu realistisch en rot. Om je problemen altijd maar zo te benaderen, omdat er altijd mensen zijn die het slechter hebben, vind ik apart. Natuurlijk is het goed er af en toe bij stil te staan, maar daar los je de situatie echt niet mee op.
TO, minder pleasen zoals al vaker gezegd is. Daar zou ik de kriebels van krijgen. Wees jezelf, jij bent goed genoeg. Vaak gaan mensen dan toenadering zoeken. Een natuurlijke reactie van please gedrag is dat de ander afstand neemt. Pleasen is onecht, je wil leuk gevonden worden. Je wil wat van de ander: erkenning, lief gevonden worden, een band.
De ander voelt dat haarfijn aan en gaat daar negatief op reageren, omdat je zoiets niet kan dwingen.
Hopelijk lukt het je, jezelf te zijn. En neem even wat afstand. Om uit deze vicieuze cirkel te komen.

zondag 7 januari 2018 om 08:42
Je klinkt erg dwangmatig en dat gedoe rond geld lenen door je pa komt ook niet over alsof er gezonde verhoudingen zijn. Weleens van codependency gehoord? Hieronder een linkje van de welkomstfolder. Ik herkemde het eea van je gedrag daarin.
https://www.google.nl/url?q=http://www. ... xthNe54Y3

zondag 7 januari 2018 om 09:06
Ik snap dat je zus roept dat je niet moet denken dat je boven haar staat. Je bent erg arrogant in je aanname dat jij door jouw gedrag de gevoelens, gedachten en het gedrag van je zus kunt bepalen. Je denkt haar zo te kunnen benaderen dat ze het door jouw gewenste gedrag vertoont. Als een soort poppenspeler die aan de juiste touwtjes trekt. Geen prettige houding.
Wees gewoon jezelf en stel je wat bescheidener op. Zowel ten aanzien van de invloed die je hebt op anderen als de mate waarin het leven is ingericht naar jouw wensen en gemak.
Er zijn volksstammen die niet goed kunnen met een van hun broers of zussen. Familie hoef je niet te mogen, je moet het gewoon doen met wat het is.
Je zus heeft vast ook goede eigenschappen, als je daar wat meer de focus op legt zit je jezelf misschien ook minder dwars.
Wees gewoon jezelf en stel je wat bescheidener op. Zowel ten aanzien van de invloed die je hebt op anderen als de mate waarin het leven is ingericht naar jouw wensen en gemak.
Er zijn volksstammen die niet goed kunnen met een van hun broers of zussen. Familie hoef je niet te mogen, je moet het gewoon doen met wat het is.
Je zus heeft vast ook goede eigenschappen, als je daar wat meer de focus op legt zit je jezelf misschien ook minder dwars.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
zondag 7 januari 2018 om 09:14
zondag 7 januari 2018 om 12:46
Je zusje gedrag zich als een kent, maar hij bent wel een enorme deurmat, en deurmatten werken over het algemeen alleen maar op de zenuwen. Grote kans dat je haar krengerig gedrag alleen maar versterkt. Ik zou echt een training of therapie gaan volgen om wat sterker in mijn schoenen te staan, als ik jou was. En tot die tijd je zusje wat op afstand houden.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.

zondag 7 januari 2018 om 12:58
Dreamchild schreef: ↑07-01-2018 01:57Echt, je leeft niet voor haar dus negeer haar zodra ze zo idioot gaat doen. Nu beloon je haar idioterie. Desnoods stop je je vingers in je oren en zing je lalalalala, als je niet weg kunt lopen. Laat haar maar voelen hoe belachelijk haar gedrag is ipv dat je haar ervoor beloont door te doen wat madammeke wil....
Je vingers in je oren stoppen en lalalalala zingen is inderdaad totaal geen belachelijk gedrag.

To, wat vind je van de (redelijk gelijkgezinde) reacties?

zondag 7 januari 2018 om 17:15
Ik vind dit wel een beetje zieltjeswinnerig klinken hoor, als ik eerlijk ben. Alsjeblieft TO, hier heb je de oorzaak van de probleem. En nu gaan wij het liefdevol samen met jou oplossen. Moet je je wel even bij onze therapeutische bijbelclub aansluiten..hanke321 schreef: ↑07-01-2018 08:42Je klinkt erg dwangmatig en dat gedoe rond geld lenen door je pa komt ook niet over alsof er gezonde verhoudingen zijn. Weleens van codependency gehoord? Hieronder een linkje van de welkomstfolder. Ik herkemde het eea van je gedrag daarin.